Annons:
Etiketthälsa
Läst 870 ggr
Jungfru82
1/23/18, 9:43 PM

Tandsten

Sist jag var hos veterinären pågrundav hosta som visade sig vara kennelhosta så tittade hon av någon anledning på tänderna och hörntänderna längst in hade väldigt mycket tandsten så hon måste sövas och det måste skrapas bort. Tänkte ringa veterinären i morgon men undrar om någon av er vet om tandsten går på försäkringen? Vad kostar det ungefär? Plague off kan jag ge det och få bort hennes tandsten istället?

Annons:
Honestyisdead
1/23/18, 9:49 PM
#1

Plaque ord är förebyggande och tar inte bort existerande tandsten.

Tvivlar på att försäkring täcker det. Fråga ditt försäkringsbolag. Kostnad får du fråga din veterinär om. Kan skilja mycket hos olika.

RomDoll07
1/23/18, 10:17 PM
#2

Jag kan ha fel, men har inte Plaque Off även viss effekt på redan befintlig tandsten? Har fått för mig att det åtminstone gör tandstenen lite porösare så att det lättare lossnar när man skrapar, men det kanske inte stämmer.

Honestyisdead
1/23/18, 10:28 PM
#3

#2 Det sägs kunna göra det. Jag har dock aldrig hört någon som upplevt det.

Lona
1/23/18, 11:07 PM
#4

Tandsten går inte på försäkringen, däremot täcker en del försäkringar skador eller rena sjukdomar i munnen (tex tandfrakturer, epulider, cystor mm). Jag brukar passa på att be dem ta tandsten om hunden ändå ska sövas för någon mindre grej, främst för att slippa en extra narkos men även för att då täcks narkosen av försäkringen så att jag bara behöver stå för själva tandbehandlingen. Vid större operationer är det dock inte lämpligt att ta tandsten på grund av kontaminationsrisken, det finns en hel del baskelusker i munhålan som man definitivt inte vill ha ner i ett opsår! Jag tycker inte att Plaque Off har funkat mot tandsten, däremot fick min ena hund betydligt bättre andedräkt av preparatet så någon effekt hade det ju. Man bör tänka på att alger (och således även Plaque Off) ofta har rätt hög jodhalt vilket inte är så bra. Min rekommendation är att du fixar tänderna hos vetten, kan ändå vara bra att få en genomgång av munhålan. Förebygg sedan ny tandsten genom lämpliga ben så får hunden bra förutsättningar för en sund mun :-) .


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[Forest]
1/24/18, 8:29 PM
#5

Tandsten får man lägga ut själv går inte på försäkring som tagits upp tidigare. Det som hjälper är borsta tänderna på hundarna.

Jungfru82
1/24/18, 9:04 PM
#6

Ska med henne 27/2

Annons:
malinroth
1/24/18, 10:08 PM
#7

Ränderna brukar inte gå på försäkringen men för att vara säker kan du ju ringa och kolla med ditt försäkringsbolag. Jag skulle säga att erbjuda ben och borsta tänderna på hunden är det bästa för att förebygga tandsten.

Lojs
1/25/18, 11:15 AM
#8

När du ska ta tandsten så kan det vara värt att ringa runt på olika kliniker och kolla upp priserna först, det kan skilja flera tusenlappar. Kolla dock att det är samma metoder de använder, det kan även det skilja en hel del.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Upp till toppen
Annons: