Annons:
Etikettbeteende
Läst 2386 ggr
Rebeckason
2018-01-23 17:05

Hund som engagerar sig i andra hundar

Hur tränar ni en hund till att inte engagera sig i andra hundar? Målet är att kunna ha hunden lös och att hunden inte ska springa fram till andra hundar.

Annons:
[kinjelooo]
2018-01-23 17:30
#1

Rekommenderar boken "Släpp kontrollen lös" - där finns det en hel arsenal med verktyg för sådana hundar :) 

Tränar själv enligt den principen och ser bra resultat! 

Den går ut på att man till en början belönar hunden för att den tittar på andra hundar på kommando, sen utvecklar man därifrån.

Rebeckason
2018-01-23 17:35
#2

Ah okej, typ som skvallerträning? :)

[kinjelooo]
2018-01-23 17:39
#3

#2 ja det är en form utav skvallerträning, fast med den skillnaden att man inte väntar på spontan kontakt utan uppmanar hunden till att titta på störning och belönar för det

Det är mycket mer än det, hela den filosofin, inget jag kan sammanfatta här :)

Majken!
2018-01-23 23:07
#4

Tränar detta väldigt specifikt med mina unga hundar. Jag ser till att hunden förstår vad belöning är och att den är viktig, sedan arrangerar jag en situation med en annan hund antingen på träningsplanen eller som en vanlig promenad. Jag låter då min valp göra fel och är tydlig med att det är absolut förbjudet att lämna mig för en annan hund, sedan gör vi om hela proceduren och valpen får massor med beröm när den väljer att fortsätta hos mig. Hederlig hundfostran, inga konstigheter.

Hornslandet
2018-01-24 09:56
#5

#4 Kan du beskriva i lite mer detalj? Hur är du tydlig med att det är förbjudet?

Majken!
2018-01-24 10:44
#6

#5 Jag låter den misslyckas och korrigerar den då.

Annons:
Hornslandet
2018-01-24 11:00
#7

#6 Kan du detaljera detta? Vet hur min valp har varit tex, i en sådan situation skulle han ha försökt rusa fram till den andra hunden. Vad gjorde du då?

Majken!
2018-01-24 11:01
#8

#7 Ja det är det jag arrangerar, valpen får springa fram till hunden och jag springer dit och ser till att den tar åt sig utav min korrigering.

Rebeckason
2018-01-24 11:46
#9

#4 Okej det låter vettigt, hur korrigerar du? Alltså var är det du säger/gör mot hunden när sprungit fram och ska korrigera? 

Det är en unghund jag har, så hon måste ju självklart få göra misstaget för att jag ska kunna säga till och få henne att förstå att det hon gör är fel.

[kinjelooo]
2018-01-24 12:02
#10

Eller så kan man se till att hunden inte gör fel för att den väljer att engagera sig i dig istället. Man skapar en bättre relation på det sättet. Korrigeringar skulle jag lämna för de situationer som inte går att arrangera/förutse. 

Varför korrigera hunden för att den är intresserad av andra hundar om man jan använda det som belöning? Ni närmar er en hund som "valpen" är intresserad av, belönar detta engagemang och till slut börjar hunden tigga belöning istället för att slita sig fram till den andra. DÅ låter du valpen leka med kompisen (förutsatt att det är arrangerat!).

Majken!
2018-01-24 12:35
#11

#9 Omöjligt att svara på, det är individen du har som avgör.

#10 Varför skulle du någonsin låta din hund springa fram till en annan hund när det är det motsatta som du vill lära den?

[kinjelooo]
2018-01-24 12:46
#12

#11 För att lära den att den får umgås med andra hundar när den uppför sig och när jag tillåter det. Allt som en hund vill ha/göra kan användas som belöning vid rätt tillfälle. 

Nu menar jag inte att man aldrig ska korrigera hundar men just i den situationen tycker jag det är bättre att lära hunden att andra hundar är belöning NÄR JAG bestämmer det, än att straffa den för ett försök.

Hornslandet
2018-01-24 13:08
#13

#11 Är det omöjligt att svara på vad en korrigering innebär och hur det funkar?

Annons:
Rebeckason
2018-01-24 13:16
#14

#10 Okej, men jag vill ju aldrig att min hund ska hälsa på andra hundar. Det enda gången är om vi åker hem till någon som har hund, eller om någon med hund kommer på besök hem till oss, eller om det är i en hundrastgård. Så jag vill ju inte ha ''att valpen leka med kompisen '' som belöning…

Hornslandet
2018-01-24 13:37
#15

#14 Tanken är väl iofs likadan, bara annan belöning. Dvs att hunden till slut skall lära sig att annan hund intill/i närheten/på andra sidan gatan=belöning finns att få hos dig. Men det sjutton inte lätt.

Det jag tycker är svårt att förstå ibland är vad detta med "korrigering om hunden försöker dra mot en annan hund" innebär. Tänker tillbaka på valptiden, hur min hund har varit.. Alla valpar bryr sig inte om starka verbala tillsägelser eller små knuffar direkt, om vi säger så.

Rebeckason
2018-01-24 13:47
#16

#15 Jag håller med dig gällande korrigering på valp. Har en 11 åring som lyder minsta lilla vink, kan gå lös trots andra hundar och vilt. Han lyder även min lugna och låga röst. Oerhört uppmärksam på mig och lyhörd. Medans valpen på 7 månader inte alls bryr sig om ett finger i sidan eller en arg höjd röst…

Hornslandet
2018-01-24 14:07
#17

#16 Och för att förtydliga, jag vet även om valpar som blir oerhört låga och fjäskande/rädda/ursäktande/timida om man ens skulle höja rösten åt dem. Känslosamma på så vis alltså.

Att en gammal/vuxen hund lyssnar bättre och mer noggrannt än en valp är ju normen. Men valpar skiljer sig ju en hel del åt också. Vet många valpar som aldrig skulle vilja eller våga springa fram till en främling, medans tex min velat klättra på nästan alla från dag 1.

[kinjelooo]
2018-01-24 14:08
#18

#14 men det är ju hela poängen, jag vill inte heller att min hund ska göra det. Men genom att få det som belöning vid LÄMPLIGA (som jag skrev innan) tillfällen, lör sig hunden att den bara får leka/hälsa när jag tillåter det och inte för att den drar och sliter kopplet. #13 det är förmodligen det, hundfolk gillar inte dela med sig med sånt, då det är inte helt reko och brukar bli en shitstorm direkt man nämner ordet ”korrigering”…

Majken!
2018-01-24 14:49
#19

#13 Att svara på hur en ska korrigera är orättvist emot hunden, eftersom det är väldigt mycket som avgör hur man korrigerar så att det fortfarande är juste emot just den individen. Men generellt gäller SBK:s policy som en bra riktlinje för mig, man korrigerar så pass att hunden avbryter sitt felaktiga beteende, sedan avbryts korrigeringen. Jag korrigerar min egna hund olika vid olika tillfällen, men när jag väl gör det så kommer det vara så pass kraftfullt och tydligt att hon direkt avbryter det hon håller på med - vilket ju rent praktiskt kan innebära hundra olika tillvägagångssätt beroende på störning.

Basunen
2018-01-24 15:13
#20

#19 Men skulle jag korrigera vår hund fysiskt så att det avbröt honom skulle jag typ behöva sparka honom i huvudet allt jag hade eller stampa honom jättehårt på tassen. Det vore väl snarare misshandel av mig?

Annons:
Basunen
2018-01-24 15:13
#21

#19 Men skulle jag korrigera vår hund fysiskt så att det avbröt honom skulle jag typ behöva sparka honom i huvudet allt jag hade eller stampa honom jättehårt på tassen. Det vore väl snarare misshandel av mig?

Hornslandet
2018-01-24 15:14
#22

#19 Frågan var ju dock inte hur någon annan ska korrigera, utan hur du korrigerar dina valpar?

Majken!
2018-01-24 15:16
#23

#21 Jag förespråkar inte misshandel förstås, så då får du nog se över dina metoder och vad din hund tar åt sig utav.

#22 Jag har haft sex valpar, alla har korrigerats  olika.

Hornslandet
2018-01-24 15:38
#24

#23 Jag tror jag lägger ner mina försök att fråga vad en korrigering är för dig nu :)

Majken!
2018-01-24 15:45
#25

#24 Vad är det exakt du vill veta då? Jag ser till att hunden avbryter beteendet direkt, det ju ske på olika sätt. någon gång har jag slängt en stryplänk på/bredvid hunden, andra gånger har jag luggat den ordentligt, oftast räcker det med att hota verbalt, vad är det för tips du vill ha och hur kan det hjälpa? Jag skulle aldrig tipsa om ett specifikt tillvägagångssätt, det är inte juste när man inte känner mottagaren.

Basunen
2018-01-24 16:03
#26

#23 nä precis, misshandla vill vi ju absolut inte göra! Men det är just det. Han tar ju inte åt sig av något! Vet att Fredrik Steen pratar mycket om att man ska visa sitt missnöje mot hunden när den engagerar sig i andra hundar. Han säger inte heller hur, utan att det just är individen det beror på, vad den tar åt sig av. Men jag kan uppleva att de stunder där vår hund verkligen vill något så tar han verkligen inte åt sig av något (inom ramen som inte räknas som misshandel). Tex med hundmöten. Men jag antar att vi skulle behöva gå någonslags korrigeringskurs om vi vill jobba på det sättet. Vår hund svarar mycket bättre på belöningsbaserad träning, Tex som metoden #1 skrev.

Hornslandet
2018-01-25 09:33
#27

Återigen, med risk för att upprepa mig om och om igen.. Jag var inte ute efter tips från dig, ville bara förstå vad det var du faktiskt gjorde.

Annons:
idamadelenemoren
2018-01-25 13:09
#28

Jag har, i skrivande stund, problem med att min hund mer än gärna reagerar på andra hundar. Oftast på olika sätt beroende på vilken hund det är, men hon sliter i kopplet, hoppar och studsar, ibland reser hon ragg och morrar och skäller osv osv. Jag har oxå som mål att hon ska kunna gå lös och inte bry sig om andra hundar. Tar inte över tråden, ska bara berätta lite kortfattat för att sen ge lite tips och förslag. Alla hundar är ju olika och svarar på olika sätt. Jag har testat mycket. Delvis att helt enkelt vända och gå åt andra hållet, funkar sådär. Testat skvallerträning, funkade ett tag. Bytte utrustning så jag hade halvstryp på henne istället för sele, funkade lite bättre då jag lättare fick kontakt med henne för hon tyckte de va obehagligt, tills hon bestämde sig för att de inte längre spelade någon roll. Testade nosgrimma ett tag, men alldeles för rädd för att hon ska göra illa nacken. Testade att sätta henne ner och ställa mig emellan och ha TON med godis i handen för att hon skulle få belöning så fort hon tittade på mig, funkar till och från beroende på vilken hund det är. Testade ryggsäcken, de va bara fetglömma. Nu kör vi mycket på att jag har leksak med mig som hon inte får använda alltför ofta så den är extra rolig när den kommer fram. Så fort hon lägger för mycket fokus på en annan hund, INNAN hon börjar med beteendet, så drar jag fram leksaken och latchar med henne för att jag ska vara mycket roligare än allt annat. Har jag inte leksaken med mig så kastar jag mig upp i en snöhög eller ner i ett snötäckt dike och börjar leka och brottas med henne. Allt för att försöka bryta hennes fokus. Funkar faktiskt helt okej. Planen är att jag ska ha henne lös nån dag, och helst lite småmörkt ute, och sen be en kompis komma dit med hennes hund, bara för att se om hon skulle springa fram eller om hon skulle lyssna och stanna vid mig. Anledningen till att de ska vara småmörkt är för att hon inte ska kunna urskilja direkt att de är en hund hon känner, men så att jag vet att skulle hon faktiskt springa fram så gör de ingenting. Du kanske inte alls fick några svar eller tips eller idéer av de här, men de kanske går att plocka och sålla lite varianter och skräddarsy något som funkar på din hund :) min tjej är 11 månader om de är relevant :)

Rebeckason
2018-01-25 15:13
#29

#28 Okej, då verkar det som att du har testat det mesta.

Min unghund på 7 månader reagerar lite likadant som din, eller hon reser ragg och morrar lite, tror det är för att hon är osäker. Men det som oftast har funkat är att ha en ost & skinktub som hon får äta av, genom hela mötet. 

Men nästa vecka så ska jag på en ''personlig träning'' med Carina Persson. Kan återkomma med dem tips jag får. 

Men med min hund som är 11 år. Han kan gå lös hela tiden och bryr sig inte alls om andra hundar. Ett helt hunddagis kan gå förbi och han går fint förbi lös utan att bry sig.

Och det jag gjort med honom var att träna MYCKET inkallning. Och skvallerträning. Möter vi en människa eller en hund på en gångväg tex, så kommer han in till min sida utan att jag behöver säga något. Men i början kopplade jag alltid honom vid hundmöten, men när han sen blev äldre så släppte jag kopplet, och kollade hela tiden på honom, brydde mig inte om den mötande hunden, utan kollade hela tiden på min. Så fort han drog iväg lite mot den andra så fick han en putt i sidan. Det var en enkel korrigering. 

Men när han var mindre så jagade han mycket vilt. Detta ville jag få ett stopp på och det jag gjorde då var att korrigera han ordentligt, nästan lite för hårt enligt många, kan jag tro. Det jag gjorde var iaf att låta han springa efter haren, eller jag ropade inte in han. Och när han slutat springa efter haren så skrek jag riktigt argt på honom, han kom in till mig, jag kastade ner han på sidan och nöp han i örat. Sen efter det frågar han alltid om han får springa efter och jaga när han ser vilt. Och självklart får han ett NEJ. 

Han har också en gång sprungit fram till en annan hund, vilket jag absolut inte accepterar. Och det jag gjorde då var att argt gå fram till han, kasta ner honom på sidan och nypa i örat. Sen vände jag bara och gick där ifrån utan att koppla honom. Så jag litade blint på att han skulle komma efter mig och inte gå fram till den andra hunden igen. Och det fungerade, sen dess har han aldrig sprungit fram till en annan hund. Och jag märker också att när jag slappnar av och ''visar'' att jag litar på min hund, så är han väldigt lugn. Men så fort jag blir lite ''orolig'' och tänker ''nej en annan hund'', så blir han genast mer vaksam och börjar bry sig. Så tror det är viktigt att lita på hunden även om det är svårt, men att hunden också verkligen känner att man slappnar av.

Rebeckason
2018-01-30 10:30
#30

#28 Nu har jag varit på kurs och fick lära mig oerhört mycket. 

Och något av det jag fick lära mig var hur jag ska göra för att få min hund att bry sig om mig istället för andra hundar, människor, cyklar, vilt osv. Allt som hon kan se, höra eller få vittring på. Allt som hon reagerar på helt enkelt.

Det vi började med var att lära in henne kommando ''gott''. Så varje gång hon tog godisen sa vi gott. Sen sa jag ''gott'' och började röra mig, för att lära in henne att hon ska följa med mig och få godis. Så vi väntade med belöningen. 

Sen det som händer i mitt fall är att min hund stannar upp när hon ser en annan hund. Vilket är jättebra. (Så vi belönar att hon stannar upp.) Så fort hon stannar och tittar på en annan hund säger jag ''gott''. Vilket då betyder att hon gör rätt, kom och hämta godis. Så det blir en typ av skvallerträning. 

Så i och med att hon tittar på en annan hund och stannar upp, så säger jag gott och vill då att hon ska vända sig mot mig för att hämta godis, och samtidigt så rör jag mig. Så det hon lärt sig nu är att hon ser en annan hund, jag säger gott och hon vänder sig om mot mig och går mot mig för att följa med mig och sluta engagera sig i den andra hunden. 

Så svårt att förklara, men det var verkligen till stor hjälp och redan igår på 2,5 timme som vi tränade in detta, har hon nu börjat skvallra, komma till mig, för att följa mig så fort hon ser en hund och människa.

Upp till toppen
Annons: