Annons:
Etikettutfodring-och-foder
Läst 1482 ggr
Jagärdenjagär
2018-01-23 11:46

Kan man utfodra så här?

Läste någonstans en som hade skrivit hur hen utfodrade sina hundar.

Jag blev inspererad och vill göra samma sak. Men vill fråga lite om de innan vi bli med valp.

Valp upp till månader utfodring 4 gånger om dagar.

* Morgon är med torrfoder som är lite blöttlagd.
* Lunch är typ en fryst kycklingsfilé
* Middag är restmat som tex kött/kyckling med potatis och morötter (som kokas ihop) och sås. eller fryst kött/kyckling
* Kvällsmat är torrfoder

Torrfoder  mängden kommer vara mindre än om valpen hade ätit enbart torrfoder.

Unghundar mellan 6-12 månader.

* Morgon med torrfoder
* Middag med restmat eller fryst kött/kyckling.
* Kvällsmat torrfoder.

Hundar över 1 års ålder 

* Morgon med torrfoder
* Middag/kvällsmat restmat eller frys kyckling/kött.

Torrfoder kommer vara av Doggy (OBS vill inte ha åsikter om hur dålig maten är. Så länge min hund mår bra av maten så kvittar märket)

Samt läste att hen gav sin hundvalp redan när den kom hem vid 8 veckors ålder gav han valpen Frysta ben och kycklingklubbor. Är detta bra att ge hundar? Man har jo hört att benen satt sitt sig i halsen med mera.

Annons:
Fridaaaa
2018-01-23 11:49
#1

Rekommenderar att utesluta rester. Och hundar behöver inte grönsaker varje dag och behöver inte sås :) 

Råa kycklingben går bra. Jag ger vingar :) Men har små hundar.
Revben, nacke med tex är bra

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Jagärdenjagär
2018-01-23 11:52
#2

# 1. Okej. De är inte varje dag de är rester kvar haha.

[Tisstassen]
2018-01-23 11:56
#3

Har du kikat på barf? Jag har provat både märket vom og hundemat samt Mush. Finns tex i köttbullsform som är frysta :) naturligt och bra. Håller med #1 att rester inte låter bra… stor risk att det är tex för mycket salt. Så istället för rester och kycklingfilé kan du ge voh eller mush och sen antingen utesluta torrfoder eller blanda uppblött :) så gör jag i alla fall :)

Jagärdenjagär
2018-01-23 12:01
#4

# 3

 Är inte intresserad av barf.

Vill ha torrfoder på mina hundar fastnade på sättet som personen beskrev då jag har varit inne på  de innan

Drakellen
2018-01-23 12:58
#5

#0 min mamma utfodrar familjehunden på det sättet, och den vovven lever i högsta grad.  Så länge du har stenkoll på ad som kommer ur hunden och dess allmäntillstånd så kan du ju testa. Men det är bra att ha en plan Bom det skiter sig på ett dåligt sätt (pun intended XD)

Estelle13
2018-01-23 13:51
#6

Gillar inte grejen med att utfodra lite hur som haver utan någon direkt kunskap bakom. Jag är väldigt noga med att en utfodring ska bestå av alla näringsämnen  en hund behöver.

Du ger redan ett torrfoder som har tillsatta näringsämnen, drar du bort en del och tillsätter med en kyckling  file och matrester så blir ju inte kosten fullvärdig, självklart kan man göra så någon gång ibland men rek inte att göra det varje dag eftersom sammansättningen blir ojämn dvs för lite vitaminer/mineraler och ett överskott av fosfor.

Annons:
Lona
2018-01-23 15:05
#7

Instämmer med #6 mfl, ingen bra lösning i längden. För en valp av storvuxna raser är det dessutom ännu viktigare att kosten är balanserad och innehåller rätt mängd av tex olika mineraler. Ska man ge hunden delvis egenkomponerad mat som det här skulle bli så krävs en hel del kunskap om olika näringsämnen, hur de tas upp och vilket behov hundar i olika åldrar har. Vill du främst köra på torrfoder så ta det rakt över, möjligen med någon liten smakportioner av lämpliga rester. Dit hör som sagt inte sås och diverse annat som brukar bli över.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[Tisstassen]
2018-01-23 22:07
#8

Jag tänker på tänderna också, kan ju inte vara superbra med vanliga matrester…? Plus att mycket bra försvinner när mat upphettas och tillagas, anledningen till att vi människor gör det är för att vi har känsligare magar (som jag förstått det i alla fall) #4 varför inte? Jag förstår att det kan vara avskräckande med massa beräkningar om man ska blanda helt själv, men som sagt finns det fullfoder fryst som man kan ge! Finns otroligt många fördelar för vovven! Torrfoder är lite mer praktiskt, de kan jag hålla med om, men i övrigt så tycker jag verkligen att barf är nått du ska fundera lite till på! Och det angående ben som du skrev i #0 så är min uppfattning att det finns massvis med olika uppfattningar och myter bland hundfolk! Jag vet ej exakt hur det är för valpar, men för en vuxen hund är råa ben super! Inte allt för hårda dock, man brukar prata om ”bärande ben” dvs de ben som tex är i låret, som bär upp hela djuret, de är så kraftiga att det finns risk för skador på tänderna. Aldrig tillagade ben heller, mycket viktigt! Jag har små små hundar, de gillar att knaga på tex revben och kycklingvingar, är de tillräckligt taggade försvinner allt ihop till slut!

Belzebubble
2018-01-23 23:48
#9

Nej, jag förstår inte idén med att ge hunden rester. Så har min hund fått leva i en vecka nu när vi var hos mina farföräldrar som inte förstår sig på hund och slängde matresterna direkt i hennes matskål. Jag kunde inte förhindra det så jag slutade ge henne torrfoder under den perioden - hon både bajsade dåligt och gick lite upp i vikt på en vecka av matrester. 

Du vill ju ge hunden fryst kyckling/kött ändå. Varför inte bara övergå till BARF då? Den går också bra att blanda med torrfoder, så har min valp vuxit upp. Mush är ju ett exempel på färdig BARF, du tar bara ut några köttbollar någon timme innan maten.

Och dessutom. Hundmaten kommer bli Doggy, men ni har inte skaffat hund än, men så länge hunden trivs på den så ska ni ha kvar den? Varför börja med sämre foder istället för att ge den växande hunden de bästa förutsättningar?

Jagärdenjagär
2018-01-24 09:39
#10

#9

Har gett alla mina hundar doggy och har aldrig har problem. Problemen har börjat när jag har bytat foder. Vilket har slutat med att man alltid har gått tillbaka till Doggy. Har haft en hund på Pedigree och den mådde prima på de. 

Sen är tycken inom hundfoder så olika. Säger man att man ska ge Doggy eller så. Då blir men oftast bemöt negativt eller nästan "slaktad" tyvärr.

Tog över en hund som barfade och de var inget jag ens har intresse av att sätta mig in i. De tar mycket tid att sätta sig in i de. Jag ville bara dela med mig av vad jag har läst av en annan. Sen att jag uppgav vilket foder jag kommer ge.

Fridaaaa
2018-01-24 09:49
#11

#10 Fast handlar inte om "tycken" utan om hundars näringslära, forskning, fakta. Och doggy är tyvärr nja inte det optimala precis.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Hornslandet
2018-01-24 11:04
#12

Tja, låter för mig lite som man gjorde förr i tiden på landet, minus torrfodret då. Där mina föräldrar växte upp åt hundarna helt enkelt rester av människomaten. Potatis, grönsaker, köttrester. Osv. Hade man ställt fram en säck torrfoder till dem och sagt att det var hundmat hade de nog tyckte man varit bra knäpp i bollen, inte är det är nån mat att ha för en hund`?? :) Nog överlevde de hundarna också, men särskilt optimalt var det sannolikt inte…

Vinternos
2018-01-24 11:46
#13

Det låter i mina öron konstigt att en hund inte kan äta annat ÄN Doggy, då borde det i sig tyda på överkänslighet, allergier eller magproblem.

"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama

Annons:
[Tisstassen]
2018-01-24 12:34
#14

#10 nej svårt är de faktiskt inte, läs rekommenderad mängd och ge så många bollar av tex voh eller mush? Om du vill ha torrfoder också så ta liten mindre mängd bollar och häv i torrfoder(och ev blöt upp med vatten)? :) du märker ju om hunden går upp eller ner i vikt och får anpassa mängd efter det :) voh och mush är helfoder som är färdigblandade med allt vovven behöver, man måste inte vara så där superduktig som jag vet att vissa är och blandar själva ^^ #13 jag håller med, jag funderar direkt på övergången mellan foder också, att den kanske skedde för fort? Jag har en hund med känslig mage, måste vara superförsiktig med foderbyte annars får jag skylla mig själv och springa upp på nätterna med honom. Men vill du ha doggy så ha det, hunden överlever säkert utan problem :)

Jagärdenjagär
2018-01-24 19:12
#15

Men herre min Gud. 

Jag har inte hunden än. Snälla någon om jag nu vill ge min hund doggy låt mig få göra de valet. 

Jag vill inte BARFa. Jag har inte intresse för att BARFa. Tack för förslaget men inget för mig.

Jag en utfodringsmetod jag har läst om. För mig lät de sättet okej. Jag har inte sagt restmat varje dag. Fast i flera länder och även i Sverige så göra man så än och hundarna mår bra. Så jag tror mer att om man ger hunden de DEN mår bra av. Så är de bäst. 

Men jag frågade om en utfodring. Jag kommer nog komma fram till något som passa min hund.

tiger tok
2018-01-24 20:34
#16

#15 alla vill bara hjälpa! Alla tror på dig när du säger att dina fd hundar funkat på Doggy, men det betyder inte att Doggy är det bästa fodret rent innehålls mässigt. Det föregående skribenter undrar är varför du inte vill Barfa. Du behöver inte ha intresset/kunskapen för att göra egen BARF, det finns färdig att köpa (mush och voh) Alla har svarat att de inte tror att hunden kommer må så bra det bara går av att du utfodrar på det viset du beskriver. Att man gör så delvis i Sverige och i andra länder och hundarna mår synligt bra, betyder det inte att dem inte hade kunnat må ännu bättre. En stor andel av jordens kvinnor har järnbrist, det betyder inte att dem mår dåligt, men att dem troligt hade mått bättre utan järnbrist.

Jagärdenjagär
2018-01-24 21:05
#17

#15

Ne vist. Men är inte de A och O att hunden äter håller hullet skiter inte hela tiden mår bra orkar och sånt. 

För mig är de viktigare än om fodret heter Doggy eller Royald Canin. 

Jag vet om att MÅNGA är emot doggy och såna foder. Men jag har aldrig haft problem med dom märkena. Men sen när jag har bytat har problemen uppstått,

tiger tok
2018-01-24 22:12
#18

Visst är det viktigt att hunden äter, skiter normalt och har energi. Men med ett foder som passar hunden så bra som möjligt, kan ögon sluta rinna, pälskvaliteten bli avsevärt mycket bättre, rodnad mellan trampdynor kan försvinna, torra tassar kan bli bra, energin kan öka, det kan bli lättare att bygga muskler, hunden kan leva längre och hela hunden kan faktiskt kännas piggare, fräschare och bli mer glad och nöjd. Om vi kan unna hunden alla dessa fördelar och ännu fler, så tycker jag vi borde göra det, särskilt iom att hunden själv inte kan tala för sig. För att tillägga får min unghund Doggy, och han äter med god aptit, skulle troligtvis kunna äta när som helst om jag erbjöd honom. Men när han fått ett ordentligt rått ben med kött på, äter han fortfarande maten, men skillnaden är att han inte hoppar runt och snurrar framför mig, utan han är mer nöjd, mätt och belåten.

Jagärdenjagär
2018-01-25 17:36
#19

#18

Dom sakerna som du skriver rinnande ögon med mera. Hade jag inte problem med fören jag bytade mat. Sen kom skiten. Bytade tillbaka till Doggy och problemen försvann.

Men vi har inte hund nog. Och då jag aldrig har haft problem med Doggy eller Pedigree.

[134643]
2018-01-26 01:39
#20

#17 Jag kan leva på pasta under en period och ha energi, skita och må bra. Men det innebär inte att jag får i mig allt jag behöver näringsmässigt eller att jag mår bra av det i längden. Om det nu finns fakta på vad en hund behöver få i sig, varför inte ge den det, trots att den skulle må okej även med en sämre kost? Varför satsa på okej när du kan få bra liksom?

Annons:
Fisherling
2018-01-26 07:42
#21

Man kan ge hundar helt vegansk kost och de kan överleva utan alltför synliga bieffekter, det gör ju dock inte vegansk kost till bra kost.

Jag trodde min Tinja mådde bra - ända tills vi bytte från Best in Show (familjens val, de vill fortfarande byta tillbaka för det är billigast i butiken här..) till Magnussons, och att jag sedan bytte från 100% Magnussons till hälften VoH, med tillägg av ben och andra köttiga bitar. Hennes magfunktion, päls, trampdynor, tänder, andedräkt, energi - ALLT är tusen gånger bättre när hon får den här kosten. 

Skulle gärna välja bort torrfoder helt men familjen som ibland passar henne vägrar utfodra med det, så då måste jag ha kvar en del torrfoder i dieten så hon är invand på det.

Har även börjat lägga till Mush för att se hur hon tycker om det. Hon är väldigt positiv hittills :P Hon ÄLSKAR deras ren-lamm-älg.

Upp till toppen
Annons: