Annons:
Etikettövrigt
Läst 991 ggr
EmblaZ
1/23/18, 12:51 AM

Vad göra på promenaden?

Hejsan! Jag går ut med en finsk lapphund ( 2 år ) på dagarna, vi går en perfekt väg som tar ca 1 timme att gå ( lantväg ). Min fråga är vad vi kan göra på promenaden ( han kan inte vara lös ) mer än att bara gå. Finns det övningar som vi kan göra eller trix? Kom gärna med förslag på vad man kan göra för en roligare promenad.

Annons:
[AnimeV4]
1/23/18, 8:36 AM
#1

Jag brukar kombinera lek med träning för ett mycket bra resultat. Numera älskar han att gå fot eftersom det blir lek som belöning. Klicker används vid introduktion av nya saker.

-Bind upp hunden vid något och göm godis eller en del av hans mat som han sedan får leta efter.

-Gå fot en sträcka. Gå fot och lägg sedan in att han ska sitta/lägga sig trots att du inte stannar.

En långlina är bra att ha för att ersätta lösgående och då får du även mer frihet till lek och kommandon.

Elsis matte
1/23/18, 10:20 AM
#2

Balansövningar på stenar och omkullvälta stammar (kolla först så att de inte är hala). Nosövningar där du gömmer godis eller föremål. Kan även göra "godisträd" där du trycker in små godbitar i barken på ett träd i varierande höjd. Olika former av kontaktövningar och enklare trick. Glöm bara inte att fråga hundägaren så att du får träna hunden!

parsley
1/23/18, 1:21 PM
#3

Gör några moment som förekommer i rallylydnad. Googla på t ex skyltar rallylydnad så hittar du dem.

Lojs
1/23/18, 1:57 PM
#4

Det absolut simplaste vi gör är att kasta ut lite hundgodis/mat i högt gräs, det letar mina hundar gärna efter en lång stund och hunden kan fortsätta vara kopplad. :)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

[IdaSoren]
1/23/18, 2:23 PM
#5

- Som andra redan skrivit, kasta ut godis/torrfoder och låt hunden leta. Vi brukar variera mellan gräsmattor, snö (kastar hårt så de försvinner ner under snön), buskar eller så släpper jag det rakt ner i exempelvis en stubbe.

- Vi brukar stanna till på mindre gräsplättar och öva några lätta lydnadsgrejer då och då under promenaderna. Vi kanske stannar i 3 minuter och övar på ligg, belönar och går vidare, stannar en stund senare på ett nytt ställe och övar på ligg + stadga, nästa gång ligg + stadga med störning, osv. På det viset blir promenaden varierad och det blir inte ett långt lydnadspass som hunden tröttnar på.

- Har du tillgång till långlina kan du med fördel stanna till vid något fält och bara leka och busa med hunden, det stärker ju er relation också. Det är även ett bra sätt att träna inkallning på, för att kanske kunna ha hunden lös i framtiden om man vill det.

Allt detta bygger förstås som tidigare nämnt på att ägaren tycker det är okej att du tränar med hunden :)

EmblaZ
1/23/18, 5:49 PM
#6

Okej, tack för era tips :D Jag ska höra med ägaren ifall jag får träna med hunden under promenaderna :D

Annons:
EmblaZ
1/23/18, 8:25 PM
#7

Funkar hundgodiset Dogman lamm och ris till en "vanlig" hund? Jag var på affären och köpte det hundgodiset precis. Läste på förpackningen när jag kom hem att det är för hundar med känsliga magar, så jag undrar ifall det godiset funkar?

EmblaZ
1/23/18, 8:26 PM
#8

Jag har ingen aning om han har en känslig mage. Jag kan skriva snart vilket godis ägarna ger honom varje dag.

Jojaton
1/23/18, 8:28 PM
#9

#7 Ja det funkar säkert utmärkt - bara snällare mot magen än vanligt godis ju :)

Johanna - Instagram

EmblaZ
1/23/18, 8:28 PM
#10

Jag tar hand om en chihuahua också, det var mest därför jag köpte godiset för att den kan få en bit på promenaderna.

hemul
1/24/18, 1:48 AM
#11

Man säger ju godis, men det behöver ju inte komma i en påse det står hundgodis på. Vad som helst som hunden gillar (och tål) att äta funkar ju. Små köttbitar eller delade köttbullar t.ex. Köttbullarna  kan man göra av bara färs och ett ägg om man är noga med att undvika lök och kryddor och så och inte vill ta av sina egna.Pch det går bra att steka stora blaffor istället för bullar så slipper man rulla. 😉

Hornslandet
1/24/18, 9:54 AM
#12

Göra saker i terräng tycker jag är bra. Tex ha hunden att hoppa upp på stubbar, stenar, sitta kvar när du går runt hunden. Olika såna saker som kräver lite balans och "svårare" rörelser!

Allmän stadgaträning då o då. Tex att hunden skall sitta/ligga kvar när du går runt, står bakom, bredbent går över den.. i en lagom svårighetsgrad så man lyckas. Belöna att hunden sitter/ligger kvar!

Leka? Gillar hunden att kampa? Bära grejer? "apportera" ?

Byta sida. Tex, hunden går på din vänstra sida - träna på att den ska byta och springa över till din högra sida. Först måste man stanna när man gör det, men kan sedan efterhand börja gå väldigt långsamt och sen mer vanligt vid bytet. Locka runt hunden med godis eller handtarget om den kan det.

Gå fot. Eller gå mellan benen på dig. Alla såna grejer när hunden får träna på att gå i nån viss specifik position!

"tappa" en handske ibland och säg åt hunden att hämta den till dig, belöna om/när den lämnar den åt dig!

Inte så dum ide med långlina eller även flexikoppel (vet att många ogillar det, men det är bra om man använder det som en långlina!!). Så kan hunden vara "lös" men ni tar bort risken att den skulle sticka på nått vilt. Bra träningsmöjlighet då att kalla in/bryta när den vill ev. dra iväg på ett spår eller nått. Tänker eftersom ni går ju på en lantväg och inte inne i stan.

Upp till toppen
Annons: