Annons:
Etikettefterlysningar
Läst 2683 ggr
eala
2018-01-20 12:03

Söker blandrashund med Husky

Hej! Då jag intresserar mig för det mesta när det kommer till hundar - drag, agility, lydnad, spår, trick-träning och sådant. Men också en hund att kunna cykla, åka spark, springa och vandra med. Vi har en hittehund som är så go’, hängiven och social och nu vill vi adoptera ännu ett energiknippe till vår familj. Jag har alltid dragits till blandraser. Speciellt till en blandning mellan Husky & Golden retriver, Austrailian Shepherd, Schäfer eller liknande. Jag vet att många tycker att det är en dålig kombo - men jag frågar inte efter era åsikter - utan om ni vet någon uppfödare i Sverige eller Europa eller känner till någon som ibland tar valpar på en liknande kombo? Tacksam för svar! Allt gott!🌟

Annons:
Belzebubble
2018-01-20 12:34
#1

Varför uppmuntra köksavel? 

Det finns få seriösa uppfödare bland blandraser. Vill ni nu så gärna "adoptera" en hund så vänd er inte till uppfödare som tar fram hundar utan att hälsotesta och enbart för pengarnas skull. Ni kan säkert hitta en passande omplacering på blocket eller hundstallet.

Fisherling
2018-01-20 13:43
#2

Skulle aldrig stödja så okontrollerad avel. Ska ni envist ha blandras, köp en omplacering. Finns alltid en uppsjö av huskyblandningar som är allt från ett halvår till 2,5 på blocket.

Isalel
2018-01-20 15:09
#3

Vad i kombinationen är det som du är intresserad av? Tänker att det är skillnad på mentaliteten på golden, aussie och en schäfer? Dom tre raserna är för mig ganska olika hundar? vilka karaktärsdrag är det som lockar dig? Varför vill du inte ha en renrasig Husky? Tänker att med blandraser vet man ju aldrig vilken ras som kommer dominera och klarar man inte av en av raserna i blandningen kanske det är dumt att chansa (även om man så klart aldrig på förhand kan veta vilken individ man får!)

taxarärbäst
2018-01-21 09:16
#4

nej herregud ta inte en blandras du vet inte vad du får!

Vinternos
2018-01-21 09:36
#5

Alla de raser du nämner har vitt skilda användningsområden som i sig själva har många rasbundna sjukdomar. Dessutom är somliga ganska skarpa och krävande raser. Tror du behöver fundera över vilka egenskaper du önskar hos en hund.

"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama

Estelle13
2018-01-21 12:22
#6

Som sagt är det väldigt svårt att veta vad du får vid en sådan blandning. Min mormor har en hane som är blandning mellan schäfer och husky, tro det eller ej men en vekare hund har jag aldrig träffat, absolut noll skärpa, min storpudelhane är totalt överlägsen mot honom i ALLT. Skulle jag vara du så skulle jag satsa på en renrasig hund där du vet hur föräldrar, tidigare kullar varit för att få ett hum om att du får det du är ute efter.

Annons:
Kattisssen78
2018-01-21 13:36
#7

Ett tips ta och kolla in Hundstallets hemsida, dom brukar ha hundar av den typen av blandning 🙂

Du kan även ta en titt på Hundar Utan Hem!

citronkakan
2018-01-21 14:21
#8

Det är rentav korkat att köpa en sån blandning. Vad gör du om du får en hund med huskyns extrema krav på fysisk aktivitet kombinerat med HD-grad c-d från en schäfer som gör att den helst inte ska anstränga sig fysiskt öht? Då får du vara beredd på att vara human och avliva den. Du kommer aldrig kunna hitta en seriös uppfödare av blandraser och speciellt inte någon som avlar såna mixer. Varför inte satsa på en rasren hund som man kan hitta på lite allt möjligt med? Jag är från en riktig labradorfamilj så det kan hända att jag är lite partisk men där har du den ultimata allroundhunden. En nära släktings labradorer tycker jag bevisar en hel del. Den ena (jaktmodell)  har championat i lydnad och rally och brukar springa med hennes draghundar för släden och trehjulingen. Den andra (utställningstyp med mindre motor) är viltspårchampion och den tredje (egen uppfödning av lite sportigare modell)  är inte så gammal än men redan champion i rally och visar stor talang i viltspår och tycker det är roligt att springa med draghundarna. Jag är inte alls lika intresserad av hundträning som min släkting men min gamla labbe (jakttyp) drog mig gärna på skidor när jag åkte och älskade allt man gjorde med honom. Lättlärd och frisk var han också. Alla förbryllades på valpkursen när han gick runt exemplariskt med ögonkontakt och löd minsta vink medan de andra valparna göddes med korvbitar efter ögonkontakt i en halv sekund. Då har jag ändå ingen vidare talang för hundträning 😛

jenmjao
2018-01-21 14:35
#9

#8 "Vad gör du om du får en hund med huskyns extrema krav på fysisk aktivitet kombinerat med HD-grad c-d från en schäfer som gör att den helst inte ska anstränga sig fysiskt öht?"

1. Man avlar inte på schäfrar med dåliga höfter.
2. Schäfrar kräver också extremt mycket fysiskt, även fast dom inte är draghundar.
3. C höfter är inte dåliga höfter, det är bara inte godkända/superbra.

Jag skulle mer säga att raserna krockar på grund av sina syften, En draghund som ska arbeta ifrån föraren och en vallhund (schäfer eller aussie) som arbetar på ett helt annat sätt och oftast med hjärnan + kropp, Medans draghundar är lite mindre (oftast) sugna på att köra t.ex lydnad eller hjärngympa på extremare nivåer.
Man köper inte en blandras av alla fina raser eller av alla raser vars egenskap man vill ha, För det finns 0 garanti att hunden blir vad man vill. 
Det finns en anledning till varför man avlar på renrasiga hundar och varför man röntgar, gör MH, testar för rasbundna sjukdomar m.m.

citronkakan
2018-01-21 15:09
#10

#9 Jag är beredd att hålla med och medge att jag uttryckte mig fel. Man kommer dock inte ifrån att en huskey har större behov av fysisk aktivitet och att drag inte är en bra kombo med dåliga höfter för jag anser att HD c eller mer är dåligt. Det finns ju liksom en anledning att det inte är godkänt. Sen i vilken grad hunden får problem och har ont av sin höftledsdysplasti är olika men jag tycker att c eller mer är dåligt.

Honestyisdead
2018-01-21 16:12
#11

#9 De flesta som blandar raser hejvilt testar knappast sina djur. Så det avlas säkerligen på både dåliga höfter och andra fel

jenmjao
2018-01-21 16:59
#12

#11 Det jag reagerar på är inte att blandraser inte är testade utan att det uttrycks "med HD-grad c-d från en schäfer" som att det är ett måste att schäfrar har dåliga höfter. Som att det är en del av rasstandarden.

#10 Fast du är väl medveten om att huskys också kan födas med D höfter? Det är inget som säger att en schäfer blandras garanterat kommer ha dåliga höfter, Vilket är det jag som sagt reagerar på.

Sattyg
2018-01-21 17:35
#13

Ett tips, hundstallet har just nu en alaskan malamute/golden till omplacering.

Annons:
hemul
2018-01-22 03:12
#14

Och himla söt är den också! Tyvärr verkar det ju ha en del problem. Fast jag vet ju inte hur mycket eala är beredd att jobba.

Elliiez
2018-01-22 10:24
#15

Finns en nu på hundstallet som är golden och malamute. Runt 3 år. Har dock en del jakt i sig. Nova heter hon :)

Elliiez
2018-01-22 10:25
#16

Oj missade att en hade skrivit det ovanför 😅

taxarärbäst
2018-01-22 10:51
#17

11# håller så med dig! min förra hund var avlad för att bli en jaktmaskin men ingen kollade om pappan var frisk han hade början till taxförlamning och dålig höft. Pappan var strävhårig tax och mamman var münstherländer irländsk setter mix så Hulkens rygg och höft klarade inte av tyngden och storleken på kroppen. Han fick diskbråck, två förkalkade diskar och höftproblem när han var 3år

Lona
2018-01-22 18:08
#18

#17, OT, men vad var syftet med den korsningen? Jaktmaskin, ja, men för att jaga VAD? Just inom jakt och draghundssport så förekommer det annars en del prestationsinriktad avel som kan räknas som minst lika seriös som SKK-ansluten avel. (Eller annan likvärdig organisation, SKK har liksom inte patent på att avla renrasiga hundar ;-). ) Men ja, tax x münsterländer/setter låter inte som en särskilt genomtänkt kombination vare sig fysiskt eller jaktmässigt. Menar givetvis inget illa om er hund för det. <3 TS; Som andra redan påpekat, huskymixer kan bli ganska knepiga mentalt och svåra att tillfredsställa aktiveringsmässigt. En hund med huskyns krav på fysisk (drag)aktivering i kombination med en bruksras behov av mental aktivering kräver MYCKET av ägaren - i synnerhet om den inte fått brukshundens motivation och samarbetsvilja. Tro mig, det är skitjobbigt att försöka tillfredsställa den typen av hund så att den verkligen mår bra. Det är inte en slump att så många huskymixer omplaceras… Sen gäller det uppfödarens seriositet, jag kan inte tänka mig en seriös och erfaren hundmänniska som gör den typen av kombination - i vilket syfte skulle det vara? Är man så okunnig att man gör en sådan mix, hur noga är man då i val av lämpliga avelshundar, avseende både hälsa, sund fysik och mentalitet? Eller för den delen med valparnas skötsel och hantering fram till leverans, de otroligt viktiga veckorna som kan påverka hunden oerhört mycket. Klantar man sig där kan det vara mycket svårt eller rent av omöjligt att rätta till senare, ens om man är duktig på hundar. Snälla, tänk om - och välj en seriöst uppfödd hund av en lämplig ras! Väljer du en blandis så var extremt noga vid val av uppfödare och ta en mix av raser som är lika både vad avser ursprung/syfte (tex jakt, drag, vallning), mentalitet och fysik. Viktigt är då att föräldrarna är undersökta hälsomässigt avseende sjukdomar och defekter som finns i respektive ras. Ställ inte lägre krav på uppfödaren, hundarna och valpen för att det är en blandras!!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

taxarärbäst
2018-01-22 18:16
#19

#18 fåglar, hjortdjur och rävar dom grävde ner tiken så taxen slapp att göra tiken havande och nej dom där människorna är kända i min by för att inte tänka riktigt mycket.

taxarärbäst
2018-01-22 18:20
#20

#18 Hulken var aggressiv mot folk som inte hörde till familjen och ingen jaktinstingt så aveln där sket sig! men mot mig var han en ängel in i det sista<3 han dog i min famn för 4år sedan men

Annons:
taxarärbäst
2018-01-22 18:51
#21

https://hundarutanhem.se söta hundar från hela världen som inte har något hem

hemul
2018-01-23 00:48
#22

#19? Grävde ner tiken?

[kinjelooo]
2018-01-23 07:42
#23

#21 hundarutanhem är en scam! När jag letade efter en omplacering (innan jag fattade att man inte ska släpa dit hundar från utlandet dvs) så hörde jag av mig ang. flera hundar på deras hemsida. Samtliga visade sig vara ”bokade” i samma stund (fast de var tillgängliga enl.hemsidan) och jag har fått förslag på andra hundar, de flesta med någon slags problematik. Antingen separationsångest, hundaggression eller sjukdomar. Vet att folk har råkat illa ut pga huh eftersom de omplacerar allt som ”går att rädda” och vägrar avliva sjuka djur. Har lite erfarenhet av en annan organisation (spanska hundar) där alla hundar måste medicineras ”med en billig medicin” pga en oklar sjukdom. Vem vill stödja något sådant när blocket är full av svenska hundar som behöver nya hem?

Fisherling
2018-01-23 08:26
#24

#21 De placerar inte heller ut hundar till passande hem, träffade ett par som fått sin första hund därifrån. Bara tänkt som sällskapshund och de fick en schäfer/husky/BC som redan var sjuk i stora magproblem.

Skulle aldrig stödja en sån organisation som inte verkar bry sig alls om hundarnas hälsa eller att de ska hamna i passande hem.

taxarärbäst
2018-01-23 09:46
#25

#22 ja så taxen kunde göra sin gej! så benen på tiken var under marken. Dom provade att lägga taxen på en sten också så han skulle nå upp

hemul
2018-01-23 10:14
#26

Jaha! Du skrev "så taxen slapp att göra tiken havande". Därför jag inte fattade.

Jösses. Är de helt puckade de där människorna?

taxarärbäst
2018-01-23 17:36
#27

#26 ja dom är väldigt puckade och mina grannar😫

Annons:
hemul
2018-01-24 04:59
#28

Men satt tiken liksom fast i det där hålet? I så fall är det ju djurplågeri.

taxarärbäst
2018-01-24 09:24
#29

#28 det vet jag inte! men det skulle inte förvåna mig. Ägarna sköt henne efter att valparna flyttade hemifrån

Honestyisdead
2018-01-24 09:34
#30

#25 Blir lite svårt att tro på dina historier när du inte håller rätt på vad du skriver. I #18 skrev du "dom grävde ner tiken så taxen slapp att göra tiken havande". Sedan skriver du tvärt om i #25.

Jag tror inte på något av det.

taxarärbäst
2018-01-24 09:52
#31

jag skriver på Finlandssvenska klart att det är svårt att förstå. Försök att skriva själv när du är hög på depressions medicin. Jag vet inte om tiken kunde röra sig jag var inte där! dem som ägde hunden berättade för mig. Ja tiken blev ner grävd funkade det? nej så taxen fick stå på en sten istället

Honestyisdead
2018-01-24 09:55
#32

Slapp betyder inte kunde på finlandssvenska i Helsingfors i alla fall.

Och du blir inte hög på ssri eller snri

Honestyisdead
2018-01-24 09:56
#33

Och är man hög bör man låta bli att skriva.

taxarärbäst
2018-01-24 10:01
#34

slapp int släpp :"D grymt medicinkänsli!

Annons:
taxarärbäst
2018-01-24 10:02
#35

du sku sii hur jag blir av en burana

Upp till toppen
Annons: