Annons:
Etikettvalpar
Läst 1306 ggr
frijoh
2018-01-19 11:55

Hantering

Känns som jag skriver här hela tiden, men är man nybörjare så är man ;)! Min valp på snart fem månader tappar tänder för fullt och har alltid innan det låtit mig borsta tänder och kolla i munnen och sånt, men sen hon började byta tänder så blir hon jättesur och säger ifrån att jag ska sluta. Har verkligen tränat sen dag 1 när hon kom att det ska vara en trevlig stund med kloklippning, tandkoll osv, men nu verkar hon allmänt stingslig när jag ska göra sånt. Tror ni att det bara är en fas eller behöver jag börja om från ruta 1?

Annons:
Hornslandet
2018-01-19 12:42
#1

När väljer du att göra det? Förutom slumpmässiga, snabbare kollar så brukar jag oftast utföra saker där jag ska "hantera" ett tag när min hund är trött och lugn. Samma när han var valp. Han har iofs aldrig just reagerat på nån hantering mer än när han tycker det svider till om man ska kamma nån särskilt svår tova..

Tänder borstar jag i princip aldrig.

Jojaton
2018-01-19 13:46
#2

Kan det inte vara för att det gör ont i munnen pga tandlossningen då?

Johanna - Instagram

Elsis matte
2018-01-19 14:20
#3

Jag tycker du ska låta bli nu i samband med tandlossning/tandbyte, hunden kan bli rejält öm i munnen och det är dumt att ge negativa erfarenheter i onödan. Fortsätt kolla mun och tänder, men utan att borsta eller på annat sätt böka för mycket i munnen.

Changrila
2018-01-19 15:29
#4

Jag tycker att du ska låta bli, om det inte är nödvändigt, just för att det inte är ovanligt att de blir ömma i munnen vid tandlossning. Det är ju inte så konstigt om de inte vill hålla på och bli pillade på när det gör ont, där det gör ont.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

frijoh
2018-01-19 17:25
#5

1# brukar försöka tajma in när hon är lugn, och har gått superbra fram tills tandlossning :/. Alltså hon gillar inte att klippa klorna längre heller, förut brydde hon sig inte. 2# jo, just tandborstningen beror säkert på att det gör ont, men annan hantering verkar hon blir spänd/irriterad av också vilket hon inte blev förut. 3&4# jo, jag har inte ens rört munnen sen hon visade att hon inte ville, jag vill inte förstöra vår relation men känns liksom ändå viktigt att se så att tänderna växer som dom ska och sånt.

Mimmulih
2018-01-20 12:16
#6

Oj herregud detta låter precis som vad som hände mig med Luna! Kan berätta för dej att det otm för oss inte gått så mycket bättre, trotts en massa hjälp o träningsnetoder (de började med klor och mun för oss med) nu är oxå borstning och sånt "utrslutet". Dock ger ja inte upp. Så vi håller ännu på att försöka förstås. Hoppas det går bättre för dig än vad de gått för oss, jag är riktigt less på detta och ångrar emellanåt att jag tog en valp och inte omplaceringen som oxå var på bordet hos uppfödaren haha ,hon var min drömhund egentligen, men på nåt sätt kändes de som att ja behövde ta en valp… oh well har inte egentliga bra tips för dem ja har fungerade ändå inte åt oss men …. hmm 🤔

Annons:
Hornslandet
2018-01-20 18:48
#7

Enda saken jag kan tillägga är väl.. Är det bara när du ska klippa klor eller borsta tänder tex som du "hanterar" valpen? Med det menar jag, såhär har jag alltid gjort.. Tex klor och tassar. Jag tar på dem lite då o då, känner o klämmer, kollar tänderna ibland samtidigt som kan tar på halsbandet eller selen på vägen ut, när jag sitter med hunden i soffan så kan jag känna lite på tassar, kolla i öron lite av o till sådär, helt slumpmässigt. Men på ett lugnt o fint sätt.

Tror att det är bra att själva gångerna man ska klippa klor eller borsta tänderna bara blir en av mängden gånger som man tar i och känner på de aktuella kroppsdelarna. Så blir det liksom inte lika stor grej.

Upp till toppen
Annons: