Annons:
Etikettbeteende
Läst 1713 ggr
[kinjelooo]
2018-01-17 12:24

Hund vägrar sova själv efter kastrering

Jag har en tik på två år som har kastrerats i slutet på november. 

Hon har alltid, sedan valp sovit i sin egna säng, bredvid min i sovrummet. Ca en vecka innan varje löp blev hon lite orolig och fick sova med mig några dagar med det gick lätt att avvänja henne när det var dags. 

Nu efter kastreringen har hon också fått sova med mig i ca 2 veckor men denna gång har hon "fastnat" och fullständigt vägrar att sova själv. Jag måste natta henne varje kväll i ca 30 min, annars ligger hon och piper I TIMMAR. På det senaste har hon börjat göra samma sak varje gång hon vaknar på natten.  Låter jag henne sova i sängen eller i soffan i vardagsrummet så sover hon hur gott som helst, men det vill jag inte göra då hon vaktar i vardagsrummet ibland och jag vill ju inte störa grannarna.  

Inget i vardagen har förändrats, hon äter samma foder, tränas på samma sätt som innan, får sin motion och är pigg och glad, tom gladare än innan kastreringen. 

Jag vet inte vad jag ska ta mig till, går trött som en zombie även utan hennes fasoner, och det funkar varken att muta eller "hota"… Har ni några tips?

Annons:
JoannaLi
2018-01-17 12:32
#1

Är det ett alternativ att låta henne sova i sängen? Tänker att det helt enkelt är där hon känner sig tryggast (särskilt efter operation då de flesta djur känner sig lite oroliga), och att hon vant sig vid det nu efter kastreringen så att hon inte vill återgå till gamla rutiner.

Majken!
2018-01-17 12:58
#2

Förmodligen krävs det bara tjur och att du stålsätter dig om du vill få bort hennes tjat, hon är ju smart och vet att hon får sin vilja igenom. Är det viktigt för dig att hon sover på golvet så offra några nätters god sömn, lägg dig och sov, strunta i missnöjet som hunden visar dig.

Vad innebär det att du nattar hunden?

[kinjelooo]
2018-01-17 13:17
#3

#1 nej, jag är lite allergisk så vill helst ha sängen hundfri. dessutom är vi två i en 160-säng så det blir trångt med henne där (ska ju helst ligga emellan oss uppe vid kuddarna..) 

#2 ah, jag kanske får sova med öronproppar isf :D annars tycker man ju så synd om henne. 

Haha, det var en bra fråga! Jag sitter bredvid henne tills hon har somnat i princip. Hur dumt som helst…

Jag fattar inte varför det är så svårt nu, när hon ändå haft en god vana sedan dag 1 och sov i sin säng hela nätterna, varför blev hon så otrygg nu? Hon ligger ju ändå så att jag når henne med handen.

Majken!
2018-01-17 13:41
#4

#3 Hon behöver inte vara otrygg, hon är smart. Hon har ju levt det goda livet och du har tyckt synd om henne, vips så har hon skapat sig ett nytt beteende. Sluta söv hunden, hon får gå och lägga sig när hon är trött. Jag hade motionerat skiten ur min hund innan läggdags om hon hade kommit på något liknande så hon inte hade orkat något annat än att komma in och somna på fläcken.

Hornslandet
2018-01-17 15:16
#5

Tror det vore värt att testa det som #4 säger om du nu inte kan tänka dig att hon ska få fortsätta sova i din säng.

Dvs,köra nån rejäl träning innan sängdags så hunden blir TRÖTT, sen bara gå in och lägga sig. Ta i öronproppar eller hörlurar med nån podcast eller nått tills du somnar och inte hör något eventuellt pip från henne. 

Värt är  väl att ställa frågan till sig själv - ÄR det synd om henne? Hon har ett bra liv, fått aktivitet, mat, får sova bredvid dig i sin säng brevid din. Låter verkligen inte som det är synd om henne.

Menar du för övrigt att hon skulle sova hela natten i soffan i vardagsrummet om du inte kallade med henne till sovrummet när du lägger dig? Isåfall känns det ju inte som hon är beroende av att du ska ligga intill när hon ska sova, utan mer att det liksom blivit en grej av det hela..

[kinjelooo]
2018-01-17 18:21
#6

#5 vi ska testa ignorera henne ikväll. Som du säger, hörlurar på och känslor av :) Ja, hon kan sova själv i soffan om hon lyckas smitta ut. Försöker resonera på samma sätt som du, klarar hon av att sova så långt borta så är nog bädden inte så farlig som hon får det att se ut.

Annons:
[Tisstassen]
2018-01-17 18:28
#7

Skulle också tippa på att det är nån hang up. Tog ett tag att lära min hund att han bara fick sova i sängen när jag bjöd in honom, men nu är det inget problem så länge han har en skön korg med en filt att gossa med i samma rum. träna träna träna ;) 

det är en skön korg va? tänker så att hon inte tycker den är obekväm. Soffan kanske är skönare, eller så är det bara nått hon fått för sig :)

[kinjelooo]
2018-01-17 19:25
#8

#7 jodå, hon har en rymlig biabädd att gotta sig i :) har svårt att tro att min hårda soffa är skönare…

Hornslandet
2018-01-17 21:06
#9

#6 Ja dåså.. men det är väl alltid ett alternativ att överväga då, att helt enkelt ha öppet i lägenheten och låta henne sova varhelst hon vill. Menar du att hon skäller på ljud i huset eller dyl om hon sover där, eller? Även på natten?

[kinjelooo]
2018-01-18 09:39
#10

#9 ja, hon kan skälla på ljud ibland och det är oacceptabelt på natten Men hörrni, vi sov hela natten idag! :D Jag lyssnade på en podd och struntade i henne och efter ca 40min gav hon upp. Tror att det gjorde mycket att jag inte blev irriterad och ”tjatig”. Tack för alla tips! :)

Hornslandet
2018-01-18 10:50
#11

#10 Men vad bra! Och inget mitt i natten som förut?

Testa några nätter till då o se om hon inte tar och somnar fortare och fortare :)

[kinjelooo]
2018-01-18 14:44
#12

#11 Nej, hon sov hela natten! :D Men vi har varit och tränat på hundarenan så hon var riktigt trött. Ska köra lydnad på kvällen idag och se om det har samma effekt :)

Upp till toppen
Annons: