Annons:
Etiketthälsa
Läst 1388 ggr
Polly123
2018-01-16 19:41

Tand växer fel, unghund

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min tik (8månader) som jag tog över för nästan 2 månader sedan har ett (i mina ögon) stort problem med sin ena "huggtand" Ser ut som att Mjölktanden sitter kvar och blockerar så att "canintanden" växer helt fel…(inte kommer ut iaf) Vi ska såklart till veterinär i övermorgon men vill höra om någon av er sett något liknande… E inställd på att det blir op och jag hoppas vi kan rätta till detta fort!! Inte lagt märke till detta förräns nu då hon under veckan börjat matvägra sitt torrfoder….. när jag såg tandproblemet köpte jag snabbt hem mush vaisto istället vilket hon äter utan problem. /matte med dåligt samvete

Annons:
Belzebubble
2018-01-16 19:45
#1

En 8 månaders hund bör nog inte ha det så! Min hund hade dubbla tänder en kort period när hon bara var 4-5 månader, och det var något som löste sig själv strax därefter. Risken finns att tänderna växer felaktigt för att det var så trång. Toppen att ni ska till veterinären!

Ambrose
2018-01-17 12:25
#2

Inte helt ovanligt, speciellt inte på mindre raser, och då främst kortnosade.
Tyvärr så är det nog något man borde ha tagit tag i för ett par månader sedan. Risken är nog att båda tänderna behöver dras eftersom hon är såpass gammal.
Jättebra att du upptäckte det i alla fall!

Jag vet inte vad du har för ras, men om det är en hund som du planerar att ställa ut så bör du rådfråga veterinär om ni ska röntga tänderna för att bevisa att de funnits där, eller i alla fall få ett tandintyg. Annars kan hunden inte ställas.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Polly123
2018-01-17 17:56
#3

Tack för svar, det är en jrt-terriermix och ska ej ställas ut :) Ja jag hoppas bara dom kan ordna det snabbt så hon inte har ont!

Upp till toppen
Annons: