Annons:
Etikettbeteende
Läst 583 ggr
Lexie82
2018-01-16 13:01

Hjälp med självförtroende/rädd hund

Jag har nyligen tagit över en ny hund, Kira. Hon föddes som gatuhund i Rumänien, kom till Sverige när hon var 6 månader och har tills nu bott med sin adoptivmatte, sin mamma och sin syster. Adoptivmatten var tvungen att sära på systrarna då Kira inte gick ihop med sin syster, så jag fick ta över henne. Kira är nu 4,5 år.

Problemet med Kira är att hon är väldigt rädd för väldigt mycket. Hon leker bra med min golden och hon älskar att ligga och mysa med oss tvåbeningar. Men hon tycker till vid minsta ljud eller plötslig rörelse. När hon äter behöver hon ha sällskap, men man får inte röra sig, för då blir hon rädd och går ifrån maten. Min andra hund går aldrig i närheten av henne eller hennes matskål så länge hon är vid den, så det finns inget behov för henne att vakta maten.

Hon verkar strykrädd. Typ som att hon bara väntar på att nån ska vara dum mot henne. 

Hur ska jag göra för att bygga upp hennes självförtroende och känsla av trygghet?

Annons:
[AnimeV4]
2018-01-16 14:55
#1

Angående självförtroende: Mycket lätta saker som hon garanterat klarar och superberöm!

Angående maten: Jag skulle ha tänkt valp och låtsas som ingenting och inte vara närvarande, men nu känner jag ju inte hunden.

Upp till toppen
Annons: