Annons:
Etikettskaffa-hund
Läst 2020 ggr
curlycandy
1/14/18, 2:49 AM

Ta över en vuxen hund..

Hej! Vi har vart hundvakt åt en amstaff några gånger. Det har gått bra förutom att han drar något fruktansvärt i kopplet och har extremt mycket energi. Nu måste hundägaren göra sig av med hunden snabbt och vi kommer låta honom flytta in hos oss. Hunden är 6 år gammal.

Så vitt jag vet så har inte hunden haft något vidare liv. Mest suttit still i en lägenhet och promenerat runt huset.

Jag har haft hund iprincip hela mitt liv men aldrig en med så mycket energi och muskler som den här. Det har hänt några gånger att hunden släpar mig efter sig i kopplet (jag är en liten person). Och när vi har gått en timme är jag HELT slut i armarna och får träningsvärk.

Vad kan ni ge mig för tips?

Kan ett koppel jag sätter runt min mage hjälpa?
Någon speciell anti-drag sele som är bra?
Klövjeväska?
Några "gå-fint" tips?

Alla tips om att ta över en vuxen hund är välkomna!

Tack för att du ger mig lite av din tid!

Annons:
taxarärbäst
1/14/18, 5:26 AM
#1

går det inte att släppa lös hunden någonstans så den får springa? eller köp ett springband så hunden verkligen får springa av sig?

curlycandy
1/14/18, 5:47 AM
#2

Vet inte vart jag skulle kunna släppa hunden lös.

Jag kan däremot tänka mig att springa med hunden men återigen problemet med att han drar då och ska stanna o lukta på allt, kissa på allt och hälsa på alla..

Är springband verkligen bra?

flocken
1/14/18, 6:58 AM
#3

Min första tanke var motion. Innan man ens funderar på att träna att gå lugnare & bättre i koppel måste hunden få kontrollerad motion i mängder. Inte bara få springa på eget initiativ. Cykla, inlines, springa. Funkar inte det på en löpband inne. Med hundar jag inte har 100% koll på använder jag retriever koppel. Just när de drar. Får mer koll då tycker jag. Sen låt hunden inte stanna & kissa/ nosa på allt. När den har kissat/ bajsat kan man kräva att de går koncentrerat vid sidan. Drar den åt sidan , stanna & kräv uppmärksamhet. Men först motion. Har den överenergi går det inte att träna.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

hemul
1/14/18, 7:24 AM
#4

Undrar om det inte vore bra att få lite hjälp med koppelgåendet. Med tanke på att det är äldre hund och en inrotad (o-)vana, menar jag. Kanske finns det nån kurs för bångstyriga vuxna hundar som kan passa. Eller ett par besök hos nån slags coach kanske kan hjälpa.

Men prova själv först. Kanske går det lätt som en plätt. Andras förslag att se till att hunden får utlopp för sin energi först låter vettigt. Sen när ni ska träna att gå fint är det kanske bra att ha ett speciellt halsband eller sele i början när ni tränar. När hunden har det på gäller det att gå fint, annars står matte still och man kommer ingen vart. När hunden har ett annat halsband får den dra - tills vidare. För jag tror inte du kommer att få hunden att fatta alldeles bumselibums. Den har ju dragit hela sitt liv. Jag tror också det är bra att göra gå-fint-övningarna roliga. Stanna ofta och lek och busa, kampa borde väl vara poppis. Ta korta ryck bara och så buskul däremellan. Men ge hunden tid att lugna ner sig efter buset innan ni börjar gå igen. Ge godis så fort hunden inte drar i början. Sen får den gå fint längre och längre sträckor innan belöningen kommer. Förhoppningsvis blir träningpromenaderna roligare än promenaderna när hunden får dra och bete sig som vanligt. För då är du så klart skittråkig. Ifall inte jycken börjar gå fint då också alltså!

Ja, det är så jag skulle försöka i varje fall.

Vinternos
1/14/18, 9:28 AM
#5

Ni får nog börja i en ände, dvs ta itu med hundens energi och understimulering. WP kanske kan vara något? Han har ju redan en förkärlek för att dra och behöver en uppgift.

"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama

Elsis matte
1/14/18, 9:36 AM
#6

Jag tänker att du först och främst måste kunna kontrollera hunden och slippa värk i armar. Om han nu går i halsband skulle jag först testa en frontkopplad sele, helst en som också går att koppla i ryggen. Då kan du t.ex ha midjebälte + koppel i ryggfästet, sedan ha kopplet från frontknäppet i handen. Med en utrustning som fungerar kan du motionera honom ordentligt, sedan träna. Träna korta stunder med total konsekvens. Du kan också träna nyttiga saker hemma: att gå fint vid sidan på kommando, sitta och stanna kvar, samt lära honom självbehärskning/doggie zen. Sådana kunskaper kommer underlätta på promenad sedan. Vill du jogga med honom skulle jag i första hand testa typ retrieverkoppel eller liknande. Ha honom i kortare koppel och tillåt inte nosande och kissmarkeringar, han ska hänga med vid din sida. Och glöm inte den mentala aktiviteten, låt hunden jobba med nosarbete, balansövningar och problemlösning så kommer han förmodligen bli mer harmonisk och mer lättränad.

Annons:
[AnimeV4]
1/14/18, 4:02 PM
#7

Håller med Elsis matte. Det är ju ohållbart om du blir bokstavligen släpad efter hunden och får ont. Senast igår blev en hund glad för sin matte på andra sidan vägen i min stad (gick med husse), slet sig och blev påkörd så illa att den dog😕

Händer givetvis även den bästa och jag skyller inte på ägarna, men bra att ha i åtanke speciellt om hunden är väldigt stark! En säkerhet jag har är reflexväst och blinkande lampa.

Jag har en stark unghund och han kan dra som satan även om han har retrieverkoppel och hänger (framåt) i det och kvävs. Han är helt obrydd, fast det kanske är ovanligt överlag. Framåtknäppt sele funkar bra då han inte alls blir lika stark. 

Håller med hemul om tipset med kurs och att beteendet säkert sitter väldigt djupt, så räkna med att det kan krävas en hel del jobb!

curlycandy
1/15/18, 12:06 AM
#8

Tack för alla svar! Mycket jobb har vi räknat med, annars hade vi inte tagit hunden. 

Ska kika på hundkurser i närheten. Och kommer givetvis börja varje dag med att gå en promenad på 1 timme varje morgon, och sedan fler under dagen. Inlines skulle kunna vara något (när jag har lite bättre koll på hunden annars lär jag åka åt h*lvete) 😂

Upp till toppen
Annons: