Annons:
Etikettutfodring-och-foder
Läst 1261 ggr
nollsjuarton
2018-01-13 18:35

BARF, frågor

Hej! 

Vad är era tips till någon som väldigt gärna vill "barfa" sin hund men läst alla skräckhistorier om ben som flisar och sånt? Hur stor är egentligen risken? Vilka ben rekommenderar ni att man börjar med till en snart halvår gammal valp? 

Har ni ett schema för att ha koll på variationen? Hur ser det ut? 

Annons:
Scorpio97
2018-01-13 18:42
#1

Har du sett att det finns en ifokus-sida specifikt för BARF också? Jag tycker artiklarna och trådarna där är en väldigt bra början :)

barf.ifokus.se


//Jessie

Jojaton
2018-01-13 19:11
#2

Ben flisar sig om de är tillagade - råa ben är inga problem (men man får hålla koll så de äter försiktigt och tuggar ordentligt, stora bitar kan fastna i halsen) Jag ger Mush Vaisto - vilket är komplett, färdigblandad BARF, och ger ibland egenkomponerat. Känner mig inte helt säker för att göra det på heltid (och har inte plats heller) men tycker det är kul :) Men som #1 sa så kika in på BARF iFokus också :) finns även en Facebookgrupp som heter BARF och färskfoder till hund & katt som är väldigt bra :)

Johanna - Instagram

Changrila
2018-01-13 21:54
#3

Skulle tippa på att risken att ett rått(!) ben flisar sig och skadar hunden är ungefär lika stor som risken att hunden får magomvridning pga torrfoder.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Hornslandet
2018-01-16 14:27
#4

Ger MUSH Vaisto. Orkar inte riktigt sätta mig i in eget barfande, iaf inte än.

Alltså, även folk som ger torrfoder ger ju ben ibland till sina hundar. Det är ju knappast bara barfade hundar som tuggar ben!

Vinternos
2018-01-16 16:12
#5

Den enda egentliga risken som finns med ben eller brosk är förstoppning om man ger för mycket, men då ska det nog till ganska stora mängder.

"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama

Upp till toppen
Annons: