Annons:
Etiketthälsa
Läst 1545 ggr
wingren
1/13/18, 5:39 PM

Irriterande märke på huden

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min hund har slickat mycket på ena frambenen de senaste dagarna så till och med pälsen har försvunnit lite. Såhär ser det ut under. Det är ett litet brunt märke, det känns ingen utåtbuckning. Vad kan det vara? Jag får honom inte att låta det vara. Borde jag åka till veterinären eller vad kan det vara? Ska jag sätta på tratt så han låter det vara? Tacksam för hjälp

Annons:
wingren
1/13/18, 5:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1
wingren
1/13/18, 5:40 PM
#2

Bild utan blixt

jenmjao
1/13/18, 6:21 PM
#3

Tratt ja, Tvätt rent. Ring veterinär nästa vecka om det inte blivit bättre inom några dagar.

lizton
1/13/18, 10:14 PM
#4

Är det små knottror på det? Om det är det så kan det kanske vara histiocytom.

"Histiocytom – är en särskild typ av godartad, okontrollerad cellväxt i huden. Den uppkommer snabbt och kan bli någon-några centimeter stor på bara några veckor. Histiocytom påvisas vanligtvis hos unga hundar, under tre år, och brukar tillbakabildas av sig själva inom några månader. Under denna tid kan de dock lätt bli inflammerade och orsaka obehag för hunden, och många histiocytom opereras bort för att påskynda läkningen eller om de inte gått tillbaka av sig själva inom tre månader."

https://www.anicura.se/fakta-och-rad/hund/godartade-knolar-i-huden-hos-hund/

jenmjao
1/13/18, 11:03 PM
#5

Det där svarta i mitten av "såret" vad är det? Fästingbett (fel årstid menmen) eller sticka? Eller ingenting?

[AnimeV4]
1/14/18, 1:55 AM
#6

Min hund får brunsvarta fläckar på huden när han äter foder han inte tål så bra.

Annons:
wingren
1/14/18, 11:13 AM
#7

Här kommer en bättre bild. Det är inget knottrigt runt det och han har inte bytt föder eller ätit något godis eller ben han inte är van vid. Vet inte vad det svarta är för något, skulle det kunna vara något insektsbett? Jag har tryckt runt och på det men verkar inte vara en sticka, åtminstone ingen jag ser eller får grepp om. Tratten satte jag på vid 19.30 igår och tvättar med koksaltlösning. Finns det något mer jag kan göra?

wingren
1/14/18, 11:14 AM
#8
wingren
1/14/18, 11:15 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9
Maleficum
1/14/18, 3:50 PM
#10

#5 Min kanin hade en fästing för nån vecka sedan (var på västkusten då) så tyvärr kan de dyka upp även nu om man har otur.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

[AnimeV4]
1/14/18, 3:52 PM
#11

Ungefär så såg det ut på min hund också. Vätskar det eller är det bilden som luras?

wingren
1/14/18, 9:04 PM
#12

Det vätskar sig inte, hade precis tvättat med koksalt 😊 Kan inte tänka mig att det skulle vara en fästing för då borde jag fått plockat bort den (som alltid annars), eller? Den skulle inte kunna bli så stor att den släppte själv

[AnimeV4]
1/14/18, 9:07 PM
#13

#12 Ah, okej!

Fästingar kan ramla av själva om man inte märker dem och de hinner suga klart. Kan ju möjligtvis vara en liten jäkel också som inte blir så stor att den syns trots att den sugit klart?

Annons:
lizton
1/14/18, 10:05 PM
#14

# Det svarta - skulle kunna vara att hunden kliat/bitit där och det blivit ett litet sår. Jag tycker det liknar histiocytom. Googla på bilder av histiocytom hund och jämför. Det är vanligt att histiocytom sätter sig på frambenen och på hundar upp till 3 år.

Kortisonsalva kan ta bort klåda och få det att försvinna om det är histiocytom. En mild kortison får man köpa utan recept, men om det är histiocytom, kanske veterinären vill skriva ut ett recept på en starkare kortisonsalva.

[Forest]
1/15/18, 10:31 AM
#15

Jag skulle raka bort pälsen för att lättare ha koll och tvätta det två gånger per dag, ser jag inte att det är bättre till fredag skulle jag kontakta veterinären för få det en tid.  Det ser ut att vara något litet, inte så farligt. Ta på tratt för slippa att hunden slickar på det.

wingren
1/15/18, 10:45 AM
#16

Jag tycker inte alls det ser ut som histiocytom, det är ingen utåtbuktning men ska hålla koll! Har fyller 5 i maj så känns lite sent också eftersom det är vanligare på unghundar. Jag kan ha av tratten nu när jag har uppsikt över honom utan att han är på det. Under natten och nu när han ska vara själv i 30 minuter har jag på den. Är det en bra idé att ringa veterinären imorgon eftermiddag för att rådfråga? Eller kommer de bara skrämma upp mig? (A)

[Forest]
1/15/18, 12:16 PM
#17

16 Ringa kan man alltid göra, jag tror att dom säkert säger avvakta ett par dagar och återkom om det inte är finare/bättre.

wingren
1/17/18, 1:44 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Bild från 17/1 kl 01:43 Det ser ut att ha blivit värre. Har jag för mycket salt i vattnet eller blir märket i sig värre?

wingren
1/17/18, 1:46 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

17/1 kl 01.43

wingren
1/17/18, 1:48 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

På bilderna är såret nytvättat så därför det ser fuktigt ut.

Annons:
[AnimeV4]
1/17/18, 6:04 AM
#21

Jag skulle nog ha kikat hos veterinären. Koksaltlösning görs med 1 krm på 1 dl vatten.

Nettis!
1/17/18, 11:20 AM
#22

Jag hade ringt och frågat veterinären.

lizton
1/17/18, 10:33 PM
#23

#20 Oj, det ser mycket större ut. Kan det vara fukteksem som också kan kallas  hot spots? Typiskt för fukteksem är att det kan bli större mycket fort.  Vad säger veterinären?

https://www.djurvardguiden.se/artikel/hotspots-fukteksem/

Upp till toppen
Annons: