Annons:
Etikettövrigt
Läst 1067 ggr
Kaktusar
1/11/18, 12:11 PM

Hjälp, nytt hem?

Hejsan!

Jag vet inte vart jag riktigt ska vända mig till då detta kom så plötsligt. Det är så att min sambos mamma har insjuknat och klarar inte av att ta hand om sin större hund. Men problemet är att ingen annan kan göra det heller. Vi kan passa henne i någon dag men vi har inte alternativet att ta hand om henne på ett bra sätt, sällskap och så, rastning osv. Alltså inte ett permanent hem.

Så … hur fungerar omplacering av hundar? Vad gör vi härnäst? Vi står lite handfallna och det vore tråkigt att behöva avliva henne om det verkligen inte fanns någon annan utväg. Själv så vill vi inte direkt avliva henne heller  då hon är frisk och pigg.

Tacksam för svar. Vi finns i Eskilstuna förresten om det nu skulle vara till en hjälp.

Annons:
CayKantos
1/11/18, 12:13 PM
#1

Om det är av uppfödning konrakta uppfödaren :) lycka till!

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Kaktusar
1/11/18, 12:14 PM
#2

Tyvärr så tror jag inte det alternativet finns. Jag tror inte hon minns vart hon köpte henne än att det låg långt upp i norr. 

Tack :) !

peafie
1/11/18, 12:15 PM
#3

Om ni har kontakt med hundens uppfödare skulle jag börja där. Annars genom egna kontakter (vänner, träningsgäng) eller via rasklubben. Om inget sådant funkar så är det väl annonsering på exempelvis Blocket som gäller, eller avlivning.

Edit: Det hann komma svar medan jag skrev men det får stå kvar ändå. 🙂

Bloggen     ○    Instagram

Kaktusar
1/11/18, 12:17 PM
#4

Jag önskar det var så… men tyvärr så är dom vägarna stängda. Vi känner ingen som har tiden till att ha hund och hon är inte så aktiv i hundföreningar.

Så det kanske får bli annonsering. Men tack för tipset! Skönt att få lite hjälp :)

Gahich
1/11/18, 12:18 PM
#5

Hundstallet kanske är ett alternativ? 🙂

https://hundstallet.se


Kaktusar
1/11/18, 12:29 PM
#6

Aa vi tänkte höra av oss till någon förening som hjälper till med hundar utan hem. Jag hittade någon som låg i Stockholm vilket är lite närmre :) Jag får nog kontakta dom snart och se om dom vill hjälpa oss.

Annons:
Gahich
1/11/18, 12:51 PM
#7

#6 Hundstallet finns i både skåne och stockholm 🙂


Kaktusar
1/11/18, 1:11 PM
#8

Aha, kanske tittar upp det då. Vi skickade nyss in en anmälan om att omplacera henne. Får hoppas på det bästa :)

Belzebubble
1/11/18, 2:06 PM
#9

Är hunden renrasig bör man kunna leta reda på uppfödaren med hjälp av hundens chipp. Uppfödaren är kanske inte intresserad av att hjälpa till men då tror jag iallafall att ni kan ta hjälp av rasklubben. Då är det större sannolikhet att hunden hamnar hos personer som har kunskap och intresse av rasen. :) 

Annars har ni fått bra tips, lycka till! :)

Kaktusar
1/11/18, 2:53 PM
#10

Okej det visste jag inte att man kunde göra! Rasklubben, det lät som ett bra alternativ också att kanske kontakta, om det finns någon här omkring.

Tack så mycket!

hemul
1/11/18, 3:42 PM
#11

Är mamman så sjuk att detta måste bli en permanent lösning alltså? Det räcker inte med att någon tar hand om hunden en tid?

Finns ju folk som läser här också som kanske kan tänka sig eller kan känna någon som kan det. Så det kan nog vara smart att berätta vad är för ras och ålder på hunden och lite om hur hon är.

Kaktusar
1/11/18, 4:12 PM
#12

Aa hon har sen innan haft problem med sin kropp att det bara var en tidsfråga innan hon behövde hjälp. Hon är själv ganska kort och hunden är en 9årig schäfertik. Så det är inte en ung hund, men väldigt pigg och fin. Kelig, gillar att vara nära folk och så vidare. Så det är inga problem med själva hunden, bara tiden någon kan lägga ner på att ta hand om henne. 

Men ja en permanent lösning då hon inte orkar gå ut o gå med hunden längre(brock i magen och cancer).

hemul
1/11/18, 6:22 PM
#13

Synd. Hade det varit tidsbegränsat hade jag kunnat tänka mig. Beklagar att din "svärmor" är så dålig. Måste vara hemskt för hene att behöva göra sig av med hunden ovanpå allt annat. Håller tummarna för att ni hittar ett bra hem.

Annons:
Kaktusar
1/11/18, 6:46 PM
#14

Det var en snäll tanke! Just nu är vi osäkra vad vi ska göra då allt kom så snabbt. Tog en vecka från att hon åkte akut till sjukhuset till att få ett cancerbesked och nu veta att hon ska opereras. Så vi som kan hjälpa till gör vårt bästa.
Bor du i Eskilstuna?

hemul
1/11/18, 7:43 PM
#15

Nej, men i mellansverige ivf.

Kaktusar
1/11/18, 8:35 PM
#16

Aha okej!

Aussietok
1/11/18, 8:42 PM
#17

Jag har möjlighet att hjälpa till! Hör gärna av dig till mig

hemul
1/13/18, 1:23 AM
#18

Men vad bra om det kan ordna sig! 🙂

Kaktusar
1/13/18, 11:15 AM
#19

Ja jag hoppas det :)

Kaktusar
1/16/18, 2:28 PM
#20

Uppdatering:
Hon kommer åka till ett nytt hem nu på helgen om allt går bra. Medan den förra ägaren ska upp till sjukhus med min sambo. Så jag antar att det är bra att någon är kvar och kan stötta dom två i en sådan jobbig sjukdom som ägaren har fått (pankreascancer).

Annons:
Upp till toppen
Annons: