Annons:
Etikettbeteende
Läst 2118 ggr
nollsjuarton
1/11/18, 6:15 AM

Döv valp, funderingar.

Hej. 

Jag har fått öppningen att bli ägare till en fantastisk, nyligen leveransklar valp. Det är härlig hona, otroligt framåt, väldigt alert, och vill lära sig och inte det minsta nervös. Hon är dock född döv. 

Uppfödaren har lagt en väldigt fin grund med att träna med vibrationshalsband och förknippa det med något kul och tiken är extremt kontaktsökande så jag är inte det minsta bekymrad över henne egentligen. Men självklart dyker vissa funderingar kopplad till hennes dövhet upp. 

1. Hur tänker ni kring att lämna henne ensam (med ensamhetsträning, självklart) när hon blir äldre? De jag har läst om att äga döva hundar är att det inte alls behöver vara ett problem men att den kan bli väldigt mycket 'ägarens hund' i o m att det ständigt måste söka ögonkontakt för att pejla av läget. Bör jag oroa mig för att det skulle generera separationsångest eller svårigheter att vara ensam även i ett bekant hem när hon inte kan checka av med mig hela tiden?

2. Kommunikation i mörker. Det här har jag också funderat en del på. Det är ju inte direkt så att vi är bortskämda med oändligt antal soltimmar och jag lever på landet så jag har inget "stadsljus".  När det är mörkt så ser man inte ens nästippen. Eftersom det blir kommunikation med gester, kommer hon se det i mörkret? Jag har dålig koll på hur bra de ser, finns det några knep jag kan ta till? 

Ni får gärna lämna alla erfarenheter, positiva som negativa, av att ha och uppfostra en döv hund. Min magkänsla känner bara "go, go" för det är en helt fantastisk individ självklart finns där bekymmer.

Annons:
hemul
1/11/18, 7:09 AM
#1

Ingen erfarenhet av döva hundar, men jag har läst om det där med mörkerseende. De ser bättre än vi i mörker, men deras adaptationtid är mycket längre än vår. Minns inte säkert, men tror det var 40-50 minuter. Det innebär ju faktiskt att man ofta redan hunnit in igen från promenaden innan hundens ögon ställt in sig på mörkerseende. Kan också förklara en del hundars spökighet i mörker kanske. Så i ditt fall kanske det är idé att låta hunden vara i ett rum med väldigt dämpad belysning en tag innan kvällpromenad för att optimera synen.

Vibrationshalsband lät ju spännande! Kan man använda olika signaler/vibrationsmönster som skilda kommandon, eller använder man det bara för att få hundens uppmärksamhet?

Som sagt, ingen direkt erfarenhet, men jag tror på något sätt att sånt här löser sig. Om du tycker om hunden och gärna vill ha den, då tror jag också att ni kommer att hitta lösningar ihop och att det kommer att gå bra.🙂

nollsjuarton
1/11/18, 7:13 AM
#2

Jag har dålig koll på vibrationvariation (knepigt ord), uppfödaren har hittills bara använt det som ett "ta kontakt", dvs vända sig om hon är tillräckligt nära för att se mig/uppfödaren alternativt spring till matte om hon är för långt iväg så att hon ser eventuella teckenkommandon. Men det är en vallhund men klena jaktinstinkter så hon brukar hålla sig i krokarna….man måste hålla koll på vimsiga flocken ;-)

flocken
1/11/18, 7:41 AM
#3

Jag har hört att vissa använder ficklampa i mörkret som signal. Kanske som någon blink signal? Tycker detta är så intressant då jag inte skulle tveka att själv ta en döv hund.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Jojaton
1/11/18, 9:45 AM
#4

Tänkte också direkt på ljussignaler i mörker - man behöver ju inte lära in en massa grejer utan bara de viktigaste. Ang. ensamhetsträning så är det ju så individuellt. Finns ju hörande hundar som avskyr att bli lämnade, finns säkert döva som inte har några bekymmer med det. Man får ju träna på det helt enkelt :)

Johanna - Instagram

hemul
1/17/18, 3:53 PM
#5

Hur har det gått? Har du bestämt dig?

nollsjuarton
1/17/18, 4:34 PM
#6

Jag hämtade honom idag! Han är en riktig pina som firat med både kiss och bajs i vardagsrummet och kalasat på precis allt han kan tugga på. Men det här ska nog bli något!

Annons:
hemul
1/18/18, 1:37 AM
#7

Ha ha! Så frustrerande att det inte hjälper att ryta åt honom! 😂

Grattis till valpen! Det blir säkert bra. 🙂

Katti
1/18/18, 8:10 AM
#8

Det finns en jättetrevlig facebookgrupp som heter Leva med döva hundar. Där kan du få massor av tips och hjälp. Fler medlemmar hjälper också gärna till på plats om man bor hyfsat nära varandra!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

[Forest]
1/18/18, 8:53 AM
#9

Grattis säger jag. Hoppas att det går bra med träningen, bra tips 8 gav för få lite tips av andra med döva hundar.  Du får gärna bjuda oss på bilder och berätta hur det går för er :)

Kitten86
1/19/18, 12:30 PM
#10

Grattis till ditt nytillskott och lycka till med honom!

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

.m.m
1/21/18, 3:30 AM
#11

Vi var långtidshundvakter ca ett halvår åt en döv hund. Det gick alldeles utmärkt. Teckenspråk gällde och kontaktövningar är en stark måstegrund. Kom på inkallning genom teckenspråk. Han var inte spökrädd det minsta och reagerade ju inte på ljud så för att inte överaska honom när han sov på golvet så tog vi lite större kliv bara så han kände att vi var i närheten av vibrationerna i golvet. Han kom väl överens med andra snälla hundar och djur. Men skulle han stå på sniskan tex när en annan hund morrar så hör han inte varningen så, snälla hundar… Lycka till med er prins. <3

Upp till toppen
Annons: