Annons:
Etikettträning-och-inlärning
Läst 894 ggr
Hornslandet
1/8/18, 6:02 PM

Träning iom "resursförsvar" (?)

Ok så bara en liten fråga för att bolla lite. Då min (nu unghund) en gång morrade och nafsade till när jag överraskade honom när han tuggade ben en gång, så har jag sedan kört så konsekvent jag har bara kunnat med byteshandel, även fast det inte var nått som hände fler gånger så ansåg jag att det var bättre att köra så.  Det har aldrig varit några problem att byta mot godis, vare sig det nu är ben, leksak, whatever. Ibland har jag fått lov att ta nån socka eller pinne från honom utan att byta, har då gjort det lugnt och det har inte varit någon konflikt då. Nån enstaka gång har jag fått göra det lite mer akut pga att det var nått "farligt" utomhus. Men han har aldrig gjort nått mer än att vid nått enstaka tillfälle ej vilja släppa vad det nu var han höll i, men har jag lugnt stått med honom så tappade han intresset och släppte. Ja ungefär så. Men förutom de enstaka tillfällena har jag alltid kört byteshandel.

Han har aldrig visat nått när han ligger tex i en bädd med en leksak eller tuggben och man går runt honom, förbi eller sätter sig bredvid tex. Det gjorde han ej aldrig som valp heller. Det var bara den där gången när jag (dumt jag vet) gick rakt fram till honom när jag kom ut från toaletten och liksom överraskade honom med att ta tag i benet för att se hur mycket han tuggat upp. Jag har suttit ner bredvid honom massvis med gånger och hållt i benet tillsammans, han bryr sig inget om detta, ofta kan han släppa det några sekunder och tugga vidare, ja, men visar inget obehag. Jag snor inget från honom, utan byter isf mot nått godis.

Nu har det hänt 2 gånger en grej, Han har kommit över ett par godsaker i hemmet som han mer eller mindre direkt ätit upp, först var det ett bullpapper med lite bullrester på, och andra gången en bit salami (inga farliga mängder, men för honom SKITGOTT). Det jag reagerade på var att han morrade till när jag lite på instinkt direkt gick fram till honom och sträckte mig mot honom för att se vad det var han fått fatt på. Har ju lite kvarvarande tankar ungefär "jävlar fick han fatt på nått farligt nu?!" sen valptiden, även fast han inte äter direkt farliga saker numera..

Inser att det är en viss typ av resursförsvar, då han uppenbarligen vill äta upp det jävligt goda han funnit. Det fanns ju dock inte en suck av en chans att hinna med nån byteshandel då han slukade dessa saker på några få sekunder. För nån dag sen tuggade han älghud som är mellan-gott enligt honom, då satt jag med honom en stund och bytte motgodis några gånger, samt att han självmant släppte den osv och tog kontakt med mig.. så det är ju inte som han vaktar sånt.

Han morrade dvs samtidigt som han tuggade i sig godbiten. Gjorde inget mer, inget nafs eller dylikt. Jag vet inte om jag reagerade rätt men eftersom han redan fått i sig godbiten så gjorde jag helt enkelt inget mer just i den stunden. Kände som att det bara kunde blivit värre om jag bråkat med honom just då, och eftersom situationen liksom var "över" för honom så vet jag inte vad jag hade bestraffat då ärligt talat.

Nu skulle jag gärna ha lite input om nån orkade läsa allt detta. Min första tanke är att se till att jag inte har godsaker liggandes så han kan komma åt dem. Han hoppar inte upp på bänkar eller bord, båda dessa tillfällen var på "marken" (tex i en sopsäck som låg på golvet..jävla dumt att inte stänga dem ordentligt). För jag hinner ju ändå inte med nån byteshandel eller träning på de två sekunderna som allt händer på liksom.

Men jag vill ju förstås inte att detta skulle bli värre. Han har haft dålig mage på sistone så jag har varit restriktiv med tuggben, men älghuden är skonsam.. den kan jag fortsätta med,och byta osv, men jag tycker jag märkte idag att en bit salami är så inihelvete mycket mer värd än en bit hård hud. Ska jag börja ge honom godare tuggben som han får tugga en stund och sedan byta med för träningens skull tycker ni?

Framförallt blir man lite chockad när han visar sådant beteende då han är så jäkla social, orädd och trygg i övrigt. Tänkte att det var vanligt med valpar, men nu är han ju över 14mån… förstås inte färdigvuxen men ändå.

Annons:
Majken!
1/8/18, 8:44 PM
#1

Jag förstår inte riktigt, vad är det du vill träna på? Vad är målbilden, hur vill du att hunden ska agera? Ska den släppa på loss-kommando, eller ska du lära den att låta bli att plocka upp saker, hur vill du ha det om du får välja?

Upp till toppen
Annons: