Annons:
Etikettefterlysningar
Läst 11452 ggr
MrsBex
2018-01-05 08:58

Double Doodle uppfödare

Hej hopp! Är det någon som har koll på var det finns double doodle uppfödare?

Ordmärkeri är den lindrigt intelligentes sätt att hävda sig

Annons:
CayKantos
2018-01-05 09:05
#1

Dom har ju en egengjord rasklubb. Men jag rekommenderar verkligen du kollar på en riktig ras istället för blandraser :)

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

MrsBex
2018-01-05 09:36
#2

Tack för din åsikt. Jag frågade för de uppfödare jag kunde hitta, hade antingen labra- eller goldendoodles och inte double doodle. Tänkte höra mig för här om någon visste om någon som föder upp sådana.

Ordmärkeri är den lindrigt intelligentes sätt att hävda sig

[AnimeV4]
2018-01-05 09:48
#3

Utomlands kanske det är en etablerad ras? Eller så har det iallafall kommit längre än i Sverige. Fast jag rekommenderar att du läser omkring om en massa raser på SKK och kanske även träffar några innan du bestämmer dig, oavsett vad valet blir i slutändan.

Det finns många fördelar med en SKK-registrerad individ, även om blandraser kan vara trevliga. Du gör ju precis som du vill, men det är alltid bra att vara noggrann i sitt val! Och jag är uppriktigt nyfiken. Varför har du fastnat för blandras och just denna blandrasen?🙂

MrsBex
2018-01-05 10:08
#4

Jag och min man har läst på en massa om olika raser inom SKK. Nu senast har vi dock fastnat för double doodle eftersom vi sett en sådan och vill ha mer info. Jag tycker att de är fina, samtidigt som att jag gillar mixen av raser och är i den.

Ordmärkeri är den lindrigt intelligentes sätt att hävda sig

MrsBex
2018-01-05 10:09
#5

*…mixen av raser som är i den

Ordmärkeri är den lindrigt intelligentes sätt att hävda sig

[AnimeV4]
2018-01-05 10:20
#6

Vill du berätta lite mer om den? Vart kommer double ifrån?

Annons:
MrsBex
2018-01-05 10:29
#7

Tja, det jag vet är att den ursprungligen kommer från Australien, då en man mixade labrador och storpudel försatt få fram en allergivänlig ledarhund. En labradoodle. Sedan dess har man också blandat golden retriver med storpudel. Goldendoodle. Double doodle är när man parar en goldendoodle, med en labradoodle och får då fram en hund med allergivänlig päls, will-to-please- mentalitet och som är lättlärd och vänlig. Mycket fina hundar och jag tycker mycket om deras utseende och deras blandning, som sagt.

Ordmärkeri är den lindrigt intelligentes sätt att hävda sig

[AnimeV4]
2018-01-05 11:00
#8

Jaha okej! Dock så är ju allergi väldigt individuellt, så om du vill ha rasen även för den anledningen måste du vara noga för att se om den är lämplig för just dig.

Lona
2018-01-05 11:11
#9

Angående pälsen så kan den bli lite hursomhelst, i värsta fall en tovig mix av pudel/labbe/goldenpäls. :-(


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

MrsBex
2018-01-05 11:12
#10

Jupp, jag vet. Därför som jag vill ha mer info, samt hälsa på och lite sådär.

Ordmärkeri är den lindrigt intelligentes sätt att hävda sig

hemul
2018-01-05 12:50
#11

Här är en som har en valp kvar från en kull i alla fall. Kan ju vara en engångskull. Men du kan ju ringa. Om inte annat borde hon ju känna till andra, om det finns.

http://www.svenskadoodleklubben.se/valpfoumlrmedling.html

MrsBex
2018-01-05 13:01
#12

Jo, tack, har redan varit i kontakt med henne

Ordmärkeri är den lindrigt intelligentes sätt att hävda sig

Fisherling
2018-01-05 13:07
#13

Tänk på att du antagligen kan få en renrasig, SKK-registrerad hund som passar er perfekt för hälften av priset som en doodle kostar. Med det kommer bättre försäkringstäckning och villkor, du kan ställa helt andra krav på uppfödaren, du har tillgång till hälsostatistik, mentalstatistik för hela släkter ect. 

Tänk på att bra individer i en ras går in i renrasaveln; bottenskrapet går in i blandrasavel. (Med undantag för prestationsavel inom drag och jakt)

Han som började med doodles ångrar dessutom att han gjorde det eftersom resultatet varken blev allergivänliga hundar (något sådant existerar inte) eller hundar lämpade för vården.

Annons:
flocken
2018-01-05 14:12
#14

Den doodlen jag känner är inte vad jag skulle kalla en bra & optimal hund. Antingen för på & använder munnen eller för vek o gömmer sig. Nu som vuxen är han svårare att ha lös eftersom han har dåligt kroppsspråk & gärna kommer stelbent o kaxig även mot valpar. Svår päls. Klippa han kort kort funkar det. Annars stora tovor direkt. Inte allergi vänlig. Snarare tvärtom. Kanske detta bara är ett sämre exemplar med dålig uppfostran. Men inget jag skulle vilja ha. Tur att alla tycker olika ☺

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Belzebubble
2018-01-05 14:15
#15

Stötte på det här inlägget på facebook idag: 

https://www.facebook.com/MorganAshleyBaker/posts/10214585557769724

Ms_Raptorskull
2018-01-05 19:06
#16

Men nawww ytterligare en special snowflake som bara måååste ha en designer mix eftersom att ingen utav de 300 raser registrerade i skk som vi redan avlat fram för diverse ändamål inte duger.

MrsBex
2018-01-05 19:26
#17

Jag har inte sagt att jag mååååååste ha en designermix. Jag ville ha mer info om rasen. Jag vill ha kontakt med uppfödare för att kunna titta på rasen och vill höra mig för, eftersom jag fått intresse för hunden, efter att ha sett den. Jag har inte bestämt mig för att köpa någonting förrän i höst och tittar runt just nu på olika raser. Detta för att få en känsla om vad som passar oss. Vårt förstahandsval är egentligen en bichon frise. Fast jag egentligen skulle vilja ha en lite större hund. Därför kikar vi runt lite. Om vi inte hittar någon som vi tycker känns bra, så kommer vi att köpa det vi vet att vi båda kommer att gilla - en frisse

Ordmärkeri är den lindrigt intelligentes sätt att hävda sig

MrsBex
2018-01-05 19:54
#18

Nu när jag googlat runt mer, har jag sett fler vittna om samma upplevelser som en del här skriver om. Jag måste bara säga att man kan dela information på olika sätt. Inte alla, men några av er har en otroligt nedlåtande attityd. Det är synd eftersom man då drar sig för att fråga frågor här. Då går ju folk miste om en hel del viktig information.

Ordmärkeri är den lindrigt intelligentes sätt att hävda sig

Fisherling
2018-01-05 19:59
#19

#18 Det är upp till dig att tolka. Jag tycker bara att #16 var otrevlig. Resten av oss är bara informativa.

[AnimeV4]
2018-01-05 20:01
#20

Är ni intresserade av pälsvård?🙂Det kan vara vettigt att göra en tråd med önskemål och få tips utifrån dem! Jag hade ett himla strul med att bestämma mig innan jag skaffade mig en curly coated retriever😃

Annons:
hemul
2018-01-05 20:14
#21

Jag tror man ska informationen från båda lägren med en nypa salt när det gäller "designer-raser". Det finns de som vill sälja och de målar säkert ut hundarna som bättre och enklara än de är. Men det motsatta lägret kan också vara snabba på avtryckaren. Så jag tycker du gör alldeles rätt som försöker bilda dig en egen uppfattning. Hoppas du hittar en uppfödare eller ivf någon med erfarenhet. Fick du inte ut nån vettigt av hon med den överblivna valpen?

MrsBex
2018-01-05 20:28
#22

Ja, jag tycker ju att det är kul att pyssla med hunden. Har talat lite med en bichonuppfödare och hon har pälsvårdskurser, så då kommer jag lära mig mer. Kommer nog dock att trimma kort på sommarhalvåret. Jo, hade lite mailkontakt med hon som hade valpen, hon planerade en kull till med en annan tik, under våren, men vi kan inte ta emot en valp just då.

Ordmärkeri är den lindrigt intelligentes sätt att hävda sig

MrsBex
2018-01-05 20:28
#23

Ja, jag tycker ju att det är kul att pyssla med hunden. Har talat lite med en bichonuppfödare och hon har pälsvårdskurser, så då kommer jag lära mig mer. Kommer nog dock att trimma kort på sommarhalvåret. Jo, hade lite mailkontakt med hon som hade valpen, hon planerade en kull till med en annan tik, under våren, men vi kan inte ta emot en valp just då.

Ordmärkeri är den lindrigt intelligentes sätt att hävda sig

[AnimeV4]
2018-01-05 21:31
#24

Det låter ju jättekul! Jag ska be min uppfödare om hjälp att klippa min snyggt också, tror jag. Curlysar behöver ju nödvändigtvis inte trimmas om man inte ställer ut, men de blir mycket krulligare och snyggare om man gör det. Jag blev själv förvånad när jag klippte Knut och tyckte att det var roligt att fixa med😃

Frida B
2018-01-05 21:41
#25

Låter som en chokladbit… Eller en ben n jerrys glass haha.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: