Annons:
Etiketthundsport-och-aktiviteter
Läst 2474 ggr
Hornslandet
2017-12-21 16:12

Bra klövjeväskor?

Tänkte kolla om nån har tips på bra klövjeväskor. Modell stor hund (35-40kg/67cm mank). Helst vill man ju prova ut men Arken zoo verkar inte riktigt ha nått vettigt härikring, och XXL's väskor jag vet inte..de ser rejäla ut men ganska väl tunga också? (non-stop)

Nån som kanske vet om några särskilda bra?

Annons:
Itchy
2017-12-21 16:24
#1

Ruffwear!!! skitbra kvalité och bra utforming, men de kostar tyvärr lite, men är helt klart värt varenda krona

You can't spell Bitchy without Itchy

JoannaLi
2017-12-21 16:59
#2

Laika eller Snowdogs :) För mig personligen blev det en Laika, men hade lika gärna kunnat bli en Snowdogs :)

[AnimeV4]
2017-12-21 18:38
#3

Visst har du en unghund? När kan man börja med klövjeväska egentligen? Är lite sugen själv!

Hornslandet
2017-12-21 19:22
#4

Tack för tipsen, ska kolla upp! Han är 14mån. Tänkte vänta med att lasta vikt till senare, skulle väl vara aktuellt först till vandring i sommar. Men bära väskorna tomma/fulla med fluff kan han ju!

Basunen
2017-12-21 19:30
#5

Vår hunds fysioterapeut rekommenderade en klövjeväska för att stärka hållningen. Vi har en från Redog.

[AnimeV4]
2017-12-21 21:06
#6

Ah okej, min är snart 10 månader🙂

Annons:
Ambrose
2017-12-22 20:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Jag säger också Laika eller Snowdogs. Speciellt om du faktiskt ska ut på tur med den. Laika eller Turbulent som hemsidan heter/hette är otroligt hjälpsamma, och Snowdogs måttsyr väskorna. Snowdogs är något mindre än Laika.

Jag har 2st Laika och är väldigt nöjd. Bra passform, bra storlek. De kan se enorma ut, men 1 vecka vandring med startvikt på 5kg, eller 20km vandring med en vikt på 7kg är inga konstigheter för min hund på 30kg.

Ruffwear är väl ok, men jag tycker att de är för dyra och alldeles för små. Jag vill att min hund ska kunna hjälpa till att bära: All sin mat, lite vatten, mina regnkläder eller hennes täckte, saker som tar mycket plats men väger lite etc.

Här är en bild på henne med den något stora väskan, klumpig men väldigt bra viktfördelning, har skaffat en som är snäppet mindre :)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Hornslandet
2017-12-22 20:56
#8

Jäkla skit… nu blir väl detta inte aktuellt längre 😕 (om nån såg i babbeltråden så fick jag veta nu att han har c-höfter :/)

Ambrose
2017-12-22 22:58
#9

#8 Fan va tråkigt! Men du kan använda klövjning för att bygga muskler också. Då är det ännu viktigare att du får en väska som sitter så bra som möjligt.

C-höger är inte bra, men det är inte katastrof heller. Håll hunden väl musklad och i en bra vikt så kan den oftast leva ett helt normalt liv precis som vilken a-höftare som helst.
Simmning är guld värt också!

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Hornslandet
2017-12-22 23:50
#10

#8 Ja, bygga muskler ska vi självklart. Klövjningen var mest tänkt till vandringar sen, känns som man kanske skippar det ändå när man ska ta sig långt i terräng.. Tänker att man håller väl nere vikten på hunden just för att minska belastning, är det inte kontraproduktivt då att lasta på mer vikt? Men visst, förstår om du menar som fysträning under kontrollerade former kanske.

hemul
2017-12-23 00:36
#11

Tycker också det låter motsägelsefullt, men vi får säkert snart en förklaring.

Om inte annat kan du kanske låta hunden bara skrymmande men lätta saker på vandringen. Typ din sovsäck, eventuell dunjacka, sånt. Och småsaker som är bra att ha till hands. Lättare att plocka upp ur hundens väska än ur sin egen rygga.

Kitten86
2017-12-23 23:13
#12

Tråkigt med din hunds resultat.

I annat fall kan jag själv varmt rekommendera Ruffwear isom klövjeväska, har en varsin till mina tre. Superbra passform och man får faktiskt ner mycket mer än man tror i dem :)

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Ambrose
2017-12-26 13:31
#13

#10 En hund med höftfel bör absolut inte ha någon som helst övervikt nej, men eftersom kulan inte ligger där den ska så måste musklerna sköta mycket av ledens arbete istället, MEN du kan inte bygga muskler om det inte finns något att bygga musklerna med, så att säga. Dessutom är C höfter inte så alvarligt som de flesta verkar tro. Självklart ska det inte avlas på, för en hund med höftfel har mycket större möjlighet att föra ännu värre fel vidare till sina avkommor, men en hund med C-höfter har sällan själv några som helst problem av det. Om du håller din hund välmusklad så kan du träna och tävla precis som alla andra, i alla sorts grenar. Där ingår även klövjning, och vandring ;)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Annons:
Upp till toppen
Annons: