Annons:
Etikettövrigt
Läst 5733 ggr
Haztparken
2017-12-20 09:35

Babbeltråd del 6

Här fortsätter vi att babbla! :)

Annons:
CayKantos
2017-12-20 09:43
#1

Det bara tjötas o tjötas! Vad är planerna för helgen? Med tanke på julen o allt 😃 e hundarna med?

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

tiger tok
2017-12-20 10:39
#2

Vi skall till vår farmor, i Småland.. Och hennes så fruktansvärt ouppfostrade hund. Holger följer med.

Frida B
2017-12-20 11:17
#3

Tasss

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Hornslandet
2017-12-20 11:36
#4

Sitter och är nervös… kan inte säga varför än, men om några dagar så kanske..

Anyways, snart jul, hunden ska med å fira med familj såklart! Nyår kanske blir uppe i norr i riktig vinter och snö, bortom alla städer o folk.

Turast
2017-12-20 11:41
#5

På torsdag natt kommer pojkvännen (det kändes skumt att säga igen) och stannar tills måndag så vi ska göra vegansk "julskinka" och annat gott :D

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Jojaton
2017-12-20 13:29
#6

Jag jobbar fram till på lördag - men är ledig på julafton, wohoo! Så jag och Sam ska hem till mamma och pappa, lillebror som bor i Stockholm kommer ner så det blir himla kul :) på juldagen kommer pappas släkt för ytterligare firande :D

Johanna - Instagram

Annons:
Jojaton
2017-12-20 13:29
#7

Och sen på annandagen börjar mellandagsrean = värsta dan på hela året… Men men, så är det att jobba inom handels.

Johanna - Instagram

Sugar Mist
2017-12-20 13:44
#8

Streeeeeeeeeeeeeeeess

-

Odd
2017-12-20 14:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Har fått en ny telefon i tidig julklapp, nu kan man verkligen fånga terrorn i Bobbys ögon varje gång man försöker fotografera haha

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Fisherling
2017-12-20 15:08
#10

Söktränings igår, agilityträning ikväll. Det gäller att hålla igång! Imorgon drar jag ut till landet över dagen så då får hundarna vara lösa mycket, ska passa på att stretcha Tinja efter det. 

Köpte även två juklappar till hundarna idag. En prasslig mjukisleksak till Benji och en frisbee till Tinja 😃

Haztparken
2017-12-20 18:16
#11

Biljäveln gick sönder för sjuttioelfte gången! Så nu har jag tröttnat och ska sälja den och köpa en ny. Så får bli en julklapp till mig själv! Vi ska fira lillejul med mammas sida och julafton med pappas sida. Hundarna är självklart välkomna och ska få sina egna presenter, ser fram emot Det!

JoannaLi
2017-12-20 18:31
#12

#1 Jag ska fira med bonusmormor, och pappas frus sida av familjen. Arrak ska fira med… Att sitta i hundgård 🤪 Han skrämde tyvärr en av familjemedlemmarna när familjemedlemmen dök upp oväntat när Arrak var själv, så att Arrak gjorde ordentliga utfall. Så visst är Arrak välkommen in, men… Personen känner sig inte riktigt trygg. Så då får Arrak vara ute med en massa gotta istället ❤️

[AnimeV4]
2017-12-20 20:41
#13

Jag velar och velar över julafton och nyår.

Scenario A: Jag sitter ensam och dricker alkohol, kollar anime och gör julbord åt mina babies (katt, hund, marsvin) eftersom det känns som att det är det rätta.

Scenario B: Jag har en trevlig kväll/ett par dagar hos pappa med Knut och de andra (inklusive babies).

Min sömn är totalt kaos. Idag somnade jag bortåt 10 på morgonen och var uppe klockan 18. Känner mig som en börda och att jag inte förtjänar mina djur. Känner mig konstant ledsen, men kan inte gråta. 

Suck..😕

Annons:
tiger tok
2017-12-20 21:06
#14

#13 inte skall du känna dig som en börda heller! Du älskar dina djur, och sköter om dem så gott du kan, inte bryr sig dem om vilken tid på dygnet det är:) Stay strong!

Hornslandet
2017-12-20 21:18
#15

Tänkte skriva ett surt inlägg om kärringar som fortsätter gå mot en med sin lilla hund bakifrån på trottoaren trots att man försöker få sin 35-kgs unghund att fortsätta framåt och inte streta och kränga för att få springa fram till sagda kärrings ulltott.. vilket hon såklart ser men ändå fortsätter ungefär som hon vill göra sitt bästa för att hon&hennes hund skall gå rakt in i oss. Men jag skippar väl det:P

Anyways, jag ska nog fira nyår i fjällmiljö:) Tror inte min jycke är särskilt rädd för fyrverkeriljud, han är iaf inte skotträdd, men folk är som tokiga ibland och ska skjuta kors och tvärs här - och verkligen inte bara vid tolvslaget. Vill ha lite semester och slippa tänka på dryga ungar som ska jävlas, så tror jag far iväg dit där det inte finns några grannar :)

[AnimeV4]
2017-12-20 21:19
#16

#14 Det känns inte som det. Är grymt dålig på att leka med katten, blir arg och less på Knut hela tiden..😕Men tack!❤️

tiger tok
2017-12-20 21:25
#17

#16 katter skall väl också klara av lugnare perioder;) Och Knut är unghund, det hör ju lite till att testa tålamodet på ägaren då.

färgfest
2017-12-20 21:57
#18

#16 Jag blir orolig när jag läser dina inlägg PuffBuck. Kanske du kan söka lite hjälp hos vården? Det är modigt av dig att vara öppen med dina känslor. Det finns personer som kan hjälpa dig.

Frida B
2017-12-20 22:00
#19

Då har jag också fastnat i dejting träsket… Inte ofta då jag har tillitsproblem.. sen förbereder jag mig mentalt på att få packa ihop i princip allt jag äger, stänga in i ett förråd och flytta hem och bo i föräldrarnas walk in closet. Yey.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[AnimeV4]
2017-12-21 00:53
#20

#17 Jo det gör de nog, men det är väldigt dåligt med detta sen länge😕

Lekte lite idag iallafall och det gillade han. Försöker, men det är svårt när han inte är intresserad de stunderna/leksakerna jag erbjuder och när han helst av allt vill leka när jag precis ska äta (ofta då jag inte ätit på hela dagen). Jag gissar på att det blir bättre när marsvinen har flyttat och burarna är borta, för då lär jag mysa till köket och marsvinsrummet så att jag är där mer. Nu har jag bara en soffa som jag spenderar nästan all min vakna tid i.

#18 Jag har kontakt med vården. Psykiatrin, NPF-utredare, en annan utredning där psykiatri ingår, Försäkringskassan, socialen. Vården pissar dock på mig så jag bråkar hela tiden..😕

Tack för omtanken, hörni!❤️

(Glömde förövrigt helt bort att skicka😃)

#19 Jag bodde bokstavligen i en garderob hos pappas tjej. Den var väl 2,3 x 1 meter eller något och det som fick plats var en säng och en liten liten hylla..😐 så I feel you.

Annons:
Maleficum
2017-12-21 11:45
#21

#20 Känner med dig! Bråkar också med vård och försäkringskassa (eller just nu är det mer försäkringskassan och mindre med vården då jag för tillfället har en riktigt bra läkare). Har dock turen att min pappa sköter det mesta bråkandet för jag har ingen som helst energi för det.

Håller tummarna att det kommer bli bättre för dig!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Fisherling
2017-12-21 16:03
#22

Orkar inte med försäkringskassan, kommunen, LSS-avdelningen och allt annat, så mycket krångel, ångest och stress. Det är för fasen hopplöst att hålla på med dem.

färgfest
2017-12-21 16:50
#23

Ledsen att ni har det så tuffa. Verkligen hoppas att det blir bättre för er och att ni hittar en lösning eller hjälp. Man ska inte behöva kämpa så ensam. ❤️

[AnimeV4]
2017-12-21 18:35
#24

#21 Har tur med allt faktiskt, förutom psykiatrin som det tyvärr hänger mycket på.. Och jag har också någon som bråkar åt mig, men han kan glömma att ringa samtal eller missa att säga vissa saker, så varje gång blir det denna processen:

1. Psyk har sagt att de ska göra något

2. Psyk gör inte vad de sagt/hör inte av sig alls 

3. Jag ber min kontakt ringa dem och kolla läget

4. Han glömmer (en dag bortslösad)

5. Jag frågar om han ringt

6. Han glömmer igen (ännu en dag bortslösad)

7. Jag säger att han får sätta larm

8. Han ringer så småningom

9. Psyk säger att de ska höra av sig till min vårdgivare som ska kontakta mig

10. Inget händer

Repeat! Och well, bråkar jag inte så dör jag nog. Men ALLTID är det något jäkla skit som förhindrar mina mål: Utredningar, ansökningar -> Hjälp.

Nu rullar det sakta men säkert på, förutom att min psykolog sa för en vecka sen att han ska kolla om någon kan skriva ut sömnmedicin till mig.. Mitt liv är basically att gå runt och flåsa alla i nacken för att något ska hända.

Tack detsamma!❤️

Tack #23 för omtanken❤️! Det rullar sakta men säkert på. Det är bakslagen och lögnerna som är smärtsamma och får allt hopp att rasera.

Jojaton
2017-12-21 21:51
#25

Åhh, skickar kramar till er! Ni är starka som ändå orkar, låter otroligt tufft :( önskar att det vänder för er och blir lättare snart!

Johanna - Instagram

[AnimeV4]
2017-12-21 22:31
#26

#25 Tack!❤️

---

Usch, gick ut med grisKnuten förut och tänkte "Nu tar vi 1 h promenad vid eller i skogen!" Tro på fan att Knut var döv och inte lyssnade samt drog ännu värre i kopplet än vanligt. Åh suck. Vi härjade runt ute bara och sen gick vi hem.

Jag känner mig så jäkla värdelös, men jag klarar verkligen inte av att ta en promenad som består av att stanna varannan meter. Det känns helt hopplöst😭

Munkorgen är helt trasig också.. Suck..

färgfest
2017-12-21 23:37
#27

#26 Kom ihåg att han är fortfarande bebis. Han är jobbig men det kommer gå över. Jag är i samma sitts med en unghund som är 9 månader. Han blir bättre och bättre med varje vecka som går men visst finns det dagar där jag undrar vad fan jag har gjort. Men de utvecklar sig och kommer mogna. Försök bara släppa det och försök inte få honom att bete sig på ett viss sätt. Om ni går på kortare promenader just nu så är det lugnt, det är det du och han klarar av just nu. Va inte så tuff mot dig själv! Det är svårt att ha unghund!

Annons:
[AnimeV4]
2017-12-22 00:58
#28

#27 Grejen är att jag har svårt att ta mig ut, så när vi går ut vill jag göra det ordentligt. Idag har vi varit ute i en halvtimme, precis som igår.. men vi ska ut igen snart. Mitt enda krav när vi är ute är att han inte drar eller äter konstiga saker, så jag kan inte minska😕Jag försöker att inte kräva mer än så och är konsekvent med att han ska komma till mig och inte ignorera vad jag säger. Men det blir verkligen suck när han glömmer saker efter en halv sekund, tusen gånger om..

Det känns som att koppelgåendet aldrig kommer att sitta. Jag försöker lära honom att gå vid sidan i fot, men jag eller belöning duger inte så det funkar inte heller..

Det positiva är iallafall att vi ska till pappa på lördag och vara där i ett par dagar framåt. Då kommer han sova som en stock när vi kommit hem igen, för han har två hundkompisar och en massa skog att leka i där!😃

Hornslandet
2017-12-22 09:13
#29

Jäkla skit också, HD-C 😟

Basunen
2017-12-22 10:29
#30

#29 oh nej! Du som ville köra drag va? Men det kanske man kan ändå?

Hornslandet
2017-12-22 10:44
#31

#30 Ja, det ville jag.😕 Känns inte som det blir det nu.

Jag är ju inte låst till det förstås, men det hade varit sjukt roligt för oss båda, han har verkat vara så peppad av det.. så det känns lite förjävligt.

I övrigt tänker jag väl att man inte plötsligt bara ska börja tänka på begränsningar, vad jag vet så får de flesta inte så stora problem av C-höfter. Att han ska vara smal och musklad - det är liksom inget nytt, det hade han varit ändå. Måste ta  o läsa på nu här och framöver vad man rent skall undvika och vad man ska tänka på.. 

Jävla trist julklapp för honom :/

Frida B
2017-12-22 11:19
#32

#31 se det såhär, han har inte sämre höfter än igår. Eller förra veckan. Sålänge han är välmusklad och fin i hullet, och du är noga med upp och nedvärmning så kör på.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Hornslandet
2017-12-22 11:29
#33

#32 Absolut, såsom jag tänkte med att röntga så är det ju för att man ska få informationen. Det är alltid bättre att veta om nått inte är 100%. Men vad jag vet märker man ju inte av problem på unga hundar i allmänhet oavsett, det är väl mer vad som händer med tiden jag tänker på nu.. Dvs att försöka tänka så han inte ska få onödigt ont om x antal år. 

Samtidigt måste han vara aktiv, och det ska han självklart vara. Jag har dock ingen aning om huruvida tex drag är direkt skadligt, eller hur man tänker med andra belastningar. Antar att det är dumt att lägga vikt på, så blir väl att skippa klövjeväskorna vid kommande fjällvandringar.

Surt iaf, hade förstås hoppats på ett bättre resultat. Armbågarna var UA iaf, och jag får väl försöka komma ihåg att det faktiskt kan gå sämre också än C-höft.

JoannaLi
2017-12-22 13:59
#34

800 meter bruksspår på morgonen. Nu känner jag mig lite duktig. 

Dock lite frustrerad över att jag aldrig lyckas lära Arrak att vara tyst i bilen :(

Annons:
Fisherling
2017-12-22 15:11
#35

En timmes promenad runt ön, sedan backträning och stretching för Tinja. Duktigt av mig! 😃 Har även mejlat ett hundsim som jag har en gratisträning till, måste nyttja den innan året är slut. Om det är något Tinja gillar är det ju ett bra sätt för att hålla igång i vinter utöver bara skogspromenader och enstaka träningar.

[AnimeV4]
2017-12-22 16:14
#36

#29 Så tråkigt😕Men C har väl en bra prognos ändå? Tycker att Frida B skriver bra!

---

Spyr på vissa människor alltså. Det diskuteras fyrverkerier och enligt en person så är djurägare lata, för alla djur klarar ju av smällar om de tränas!😕Hur naturligt är stora jäkla smällar för djur egentligen? Vi är däremot överens om att smällandet borde ske just på 12-slaget.

Jag gillar raketer. Jag tycker att det är fint att titta på trots att jag som är ljudkänslig inte gillar smällandet.

Däremot tycker jag att privatpersoner inte ska kunna köpa raketer, utan att kommunen eller ex. bygdegårdar ska få anordna något en bit ifrån samhället. Möjligtvis att någon kan få ett undantag om denne ordnar något där det saknas engagerad kommun eller bygdegård. Ex. en bonde mitt ute i ingenstans. Vilda djur kan ju smita undan, medan katter och hundar är fast i sina hem.

De största problemen är inte raketer i sig, skulle jag säga. Det är hur oansvarigt det sköts! Det smälls långt före och långt efter nyår, mot byggnader, mot djur, mot personer.. Jag har tur med mitt område, för här har det bara varit en smällare. Knut funderade på vad det var i någon sekund, men that's it😃

Min katt är däremot rädd, så han får godis vid 12-slaget och kryp-in så att ljudet dämpas. Fast jag har tur med att det inte hörs så mycket in till mig🥵

Och marsvinen kunde inte bry sig mindre..

Hur har ni det med era djur?

Hornslandet
2017-12-22 16:57
#37

#36 Den mest tråkiga tanken just nu är väl att det känns ganska kört med draget. Det är ju ingen draghund som MÅSTE dra, och därmed känns det dumt att ändå köra sånt om det kan skada lederna. Men det är nått jag vet han gillar, och jag själv hade tyckt varit en väldigt rolig träning för oss båda. Så känns trist att lägga det på hyllan :/

Håller helt med om att problemet är att folk smäller raketer till höger och vänster långt före och efter nyår. Helt oberäkneligt.

Själv ska vi åka ut till stugan för nyår, kommer vara ganska långt från alla typer av smällande (och folk för den delen).

[AnimeV4]
2017-12-22 17:53
#38

#37 Jag förstår det! Jag vill ju dra med Knut också, men han är bara snart 10 månader så jag vet inte hur hans höfter är än. Sedan så vill jag ju köra agility osv osv och då blir det ju tråkigt om han också har C-höfter.

Det låter jätteskönt! Jag ska ta med mig i princip hela hemmet för att ta med mig alla djuren till pappa som bor på landet, men vi stannar nog inte över nyår.

Maleficum
2017-12-22 17:57
#39

#35 Har turen att ha en hund som jag (av lite smått misstag) råka lära att älska raketer (vilket gör att när hon hör smällare letar hon efter raketen och hon jagar dem om de råkar hamna på backen… kanske inte heller det bästa), min inneboende hund hade inga problem om man var inne men gilla inte att vara ute (han var ändå rädd för massa saker så var konstigt raketer inte var "farligt" i hans värld), kaninen bryr sig inte speciellt och inte fåglarna heller men dem är också inne (hade en ute kanin förut som var jätterädd för raketer s henne fick man hålla i famnen eller låta sitta inne när det blev som värst).

Men brukar också ha lugnt med raketer där jag bor och bor ganska nära militärområde där de övningsskjuter lite då och då så de blir rätt vana med ljuden.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

[AnimeV4]
2017-12-22 18:08
#40

#39 Oj, det kan ju bli farligt om det skulle råka hamna något inom räckhåll!😕 Pappas hund älskar också när det smäller (norsk älghund/border collie/annat). När pappa skjuter så ska hon springa och ta smällen, men hon får sitta ett par meter bak med en som vaktar och vänta tills det är skjutet och klart. Då springer hon och sen är hon paff😛

Skönt att du också bor i ett sådant område och med militärövningar får du ju gratisträning!👍

Frida B
2017-12-22 20:55
#41

#37 fast nej det är inte kört med draget. Kör på som vanligt bara var noga med ordentlig upp och nedvarvning, muskler och hull är det inga problem. Folk avlar på c höfter…

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Annons:
Hornslandet
2017-12-22 21:02
#42

#41 Ska läsa på osv. Just nu ska vi bara ta jul och ledigt. Han ska oavsett vara rejält aktiv, jag vill bara inte paja för honom i onödan.

Frida B
2017-12-22 22:17
#43

,#42 tro mig, du kan andas. Min har också c höfter, vi hade målet att tillslut ta oss till sm agility. Trodde allt var förstört, men nejdå. Absolut inte. Jag var också totalt förstörd när kag trodde att han alfrig skulle kunna köras i agilityn.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Duvethon
2017-12-23 22:34
#44

Har pratat med uppfödaren om att min valp morrar vid lyft, det är inget beteende hon stött på tidigare. Jag har jobbat mycket med honom nu, givit honom godis när jag har behövt lyfta vilket har gått jättebra! Förutom idag… min familjemedlem skulle flytta på honom och han högg rejält, kanske får bli en tur till sjukhuset sen då han inte slutar blöda, vet inte vad jag ska göra. Är arg på mig själv, förstår inte varför han beter sig så.

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

JoannaLi
2017-12-23 23:59
#45

#44 Har ni övat på att främlingar (?) ska lyfta? För det kan ju vara förklaringen. Bara för att du får lyfta betyder inte det att han är trygg med att andra gör det! Synd att det blev som det blev, jag hoppas verkligen för att ni slipper sjukan ❤️

Duvethon
2017-12-24 01:20
#46

#45 Det är mestadels jag som har övat med honom så absolut kan det vara så som du säger. Det är ju alltid tråkigt med bakslag men är väl bara att fortsätta träna. Fördelen är ju att han är väldigt trygg och framåt annars, om han hade varit osäker och skygg generellt så tror jag att problemet skulle vara svårare att bearbeta men vi har ju bra förutsättningar så sätt..

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Frida B
2017-12-24 08:24
#47

#44 exakt sådär höll min på med hos uppfödaren, när jag hämtade honom hade dom massa sår överallt, på armarna, i ansiktet, vad han än hade fått tag i… han blev fly förbannad när dom lyfte upp honom. Jag märkte av det en gång, då morra han till. Jag sa "skärp dig din skit" och han har inte gjort det sen dess. Jag misstänker att det växte bort så pass snabbt. Hoppas det gör det hos din med :)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

fridarebecka
2017-12-28 10:26
#48

Fick ett presentkort på ett hundrehab i julklapp av syrran 😍 Tror jag ska använda det till (en del av) en massagekurs 🙂 Fast är lite sugen på att låta en hunden prova på att simma också, men det kanske får bli en annan gång.

Så ledsamt att många här verkar ha det tufft på ett eller annat sätt just nu 😕 Hoppas det reder ut sig för er 🌺

Annons:
JoannaLi
2017-12-28 11:21
#49

Jag har mejlat en uppfödare 🤐😞

Turast
2017-12-28 11:40
#50

Min mamma kommer till Gotland idag. Bläh. Orkar inte

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

ipopuma
2017-12-28 12:09
#51

När man har haft sådana superpass. Är så glad! Jullovet levererar

Jojaton
2017-12-28 13:50
#52

#49 vilken ras? :)

Johanna - Instagram

Jojaton
2017-12-28 13:51
#53

#48 fy va spännande det hade varit att gå!

Johanna - Instagram

fridarebecka
2017-12-28 14:13
#54

Året 2017 kunde nog inte ha slutat bättre, jag har fått nytt jobb, en heltidstjänst som är relevant för min högskoleutbildning 😍 Det är en sån lättnad, har känt att jag stått och stampat på samma ställe ett tag och inte vågat se framåt pga att jag haft en så ostabil ekonomi när jag jobbat som vikarie. Äntligen vågar jag blicka lite framåt och börja drömma/planera livet 🥳

Hornslandet
2017-12-28 15:22
#55

#54 Grattis! Du lär ha en skön känsla nu i jul-nyårsledigheten då :D

Annons:
CayKantos
2017-12-28 15:36
#56

#54 kul! Vad har du fått för jobb? För min del väntar jag nervepirrande på tiken ska valpa. Hon är ca 5-6veckor och konstanterad dräktig :D

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Sugar Mist
2017-12-28 17:57
#57

Fick 51(52 är minsta för godkänt) poäng på körkortsteorin igår och klarade uppkörningen idag.. Bajs.

Hade alltså kunnat ha mitt körkort nu, men får vänta.. 
Är rätt krasslig också, huvudet känns jättetungt och badrummet är min bästis.

-

Turast
2017-12-28 19:18
#58

Idag kommer min Röjdlöjk 🤗

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Itchy
2017-12-29 13:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#59

äntligen kom prinsens namnbrickor jag väntat så länge på 😃

You can't spell Bitchy without Itchy

Jojaton
2017-12-29 20:24
#60

För nån dag sen när vi var ute på promenad hamnade vi framför två tjejer med en golden. Sam vände sig först om för att hälsa, men när jag sa att vi skulle gå vidare följer han med direkt, i en rätt bra fotposition (som vi inte tränat på alls) med ögonkontakt flera meter! Helt spontant! Tjejen som ägde den andra hunden sa till sin kompis ”Guud va duktig den hunden är på ögonkontakt! Titta, så himla duktig!” Och mitt hjärta bara svällde av stolthet! Och idag mötte vi två andra hundägare, och då hade jag Sam lös. Han kom direkt när jag ropade, kopplade honom och så gick vi förbi utan problem trots att en av deras hundar skällde rätt mycket (Sam tror aaaalla hundar är bästisar och vill leka med alla vi möter) Stannade på lite avstånd för den ena frågade hur gammal Sam var - och när jag svarar 7 månader säger hon ”Han lyder ju jättebra, han kom ju direkt när du ropade!” Det är kanske små saker, men för mig som förstagångshundägare är det såå roligt att höra sånt här, blir så stolt, främst över lillemannen men lite över mig själv också. Jag lyckas ändå göra några rätt på vägen! :) var bara tvungen att dela med mig.. :D

Johanna - Instagram

Sugar Mist
2017-12-30 05:23
#61

Satte teorin igår och har nu körkort, hade även sosta dagen på arken zoo. Jobbar två dagar till sen ledig en dag, sen går flytten till stockholm och är såååå taggad

-

Maleficum
2017-12-30 10:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#62

Två gräsätare…. När Kenzie hoppa ut på sin gräsmatta i morse för att äta gräs så ville Gletta också tid och tugga lite gräs :P

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
[134643]
2017-12-30 11:36
#63

#61 Grattis! Körkort är en sån frihet! Det har precis öppnats en möjlighet för mig att flytta till London och bli sambo med min pojkvän en tid. Jag är såklart fruktansvärt glad över det, men det innebär också att planerna att skaffa valp får skjutas på. Jag hade börjat hoppas på valp 2018…

DogeLove
2017-12-30 14:23
#64

Gud så skönt det känns att äntligen varit på en lång promenad med Fjalar på 2 timmar, fast är alldeles slutkörd nu! ❤️

Hornslandet
2017-12-31 17:12
#65

-24c och djup snö:) pulsa i snön gör hunden trött väl inne vid brasan kan man lova… gott nytt år!

JoannaLi
2018-01-01 21:26
#66

Åhå - nu vet jag mitt nyårslöfte, lite sent bara! Jag ska under 2018 investera i en Golden Wagon från Björkis. Jag har sneglat på en hur länge som helst, och nu ska det bli av. 

Då ska Arrak kunna få ordentlig motion även under skov! 🥳

[AnimeV4]
2018-01-02 02:32
#67

Jag har egentligen mycket jag behöver få ur mig, men jag tar en helt annan sak istället.

Knut är alldeles snart 10 månader och har tagit de första stegen in i könsmognaden och en ordentlig tonårsfas. Vad kan jag förvänta mig och vad för regler kan vara en god idé att införa?

Han har börjat slicka på kiss och är mer intresserad av det överlag, markera, jucka mot pappas ena hund, jaga runt och trycka nosen i baken på dem. Jag säger åt honom när han gör det, men lät honom markera då vi var på pappas gård. Nu hemma ska jag lägga hårdare träning på nossträckor vs sträckor där han ska gå fint utan att nosa och hålla på.

Odd
2018-01-02 08:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#68

Så här såg vi ut på tolvslaget i helgen, gott nytt år på er!

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

JoannaLi
2018-01-02 08:46
#69

Blir sakta allt mer taggad på nya lägenheten! Vi kommer bo 315 meter från ett elljusspår draget i skogen. Så nära och lämpligt för drag, promenader, valpspring…. ❤️

On other news. Hittade en uppfödare som jag gillar, tycker att de har jättesunt tänk kring hundavel. Men ett jätteförlegat tänk kring dominans, uppfostran, hårda metoder etc. Hur hade ni tänkt där? För jag tänker att detta blir min första hund som jag ska uppfostra alldeles själv, och skulle därför vilja ha en uppfödare att luta mig på och höra av mig till när man blir osäker. Har ju hittills bara fixat andras problem, och då gör det ju inte så mycket om jag själv gör egna fel, iom att det bara blir ett fel på listan att fixa…

#67 Vet inte vad för regler jag hade specifikt för tonåren… Jag lärde in ett "byt"-kommando, som helt enkelt betyder "sluta upp med det du gör", som jag använde t.ex. vid kissfläckar för att få upp nosen så att jag kunde ge ett annat kommando, t.ex. inkallning. 

Sen hade väl jag försökt lära in ett skvaller på kissfläckarna, kanske mha Premacks metod? Har aldrig fått Premack att funka på Arrak, men för andra har det gjort mycket! 

Och så en passivitet. En trygg och lugn passivitet, som han kan vila i. Så när han börjar jucka så kan du lugnt och fint be honom vila en stund. 

Och till sist, att hitta något som är enkelt, som ni trivs med och som ni är bra på att göra tillsammans, för att inte tappa modet när allt är piss och pest och senapsgas. För mig och Arrak är det uppletande av föremål. Känns allt vedervärdigt så kan jag alltid gömma lite föremål och vara stolt över det arbete han gör, vilken arbetsmoral han har och hur kul han tycker att det är. Det är som balsam för själen. Även i allra värsta slyngelåldern kunde jag sätta honom på ett upplet, och ha kul. ❤️

Annons:
Majken!
2018-01-02 09:17
#70

#69 Du har två val. Om det är viktigt för dig att ha stöd från just uppfödare och ni inte har samma syn på hundfostran så köp inte därifrån. Alternativ två är att hitta en annan person att få stöd ifrån.

Nu vet jag inte vad det är för typ av hund som den här uppfödaren föder fram eller hur pass erfaren personen är, men det kan ju faktiskt bara handla om att det är hundar med drifter som behöver styras och kontrolleras från start med metoder som inte bara innefattar positiv förstärkning och att ignorera felbeteenden?

tiger tok
2018-01-02 09:20
#71

#69 det är svår balansgång där! Rent spontant tänker jag att hur är uppfödarens hundar egentligen, utan uppfostran med hårda metoder? Hade de varit lika bra då? Kanske bättre? Men om du gillar det övriga så kör på! Finns alltid andra personer att fråga:)

JoannaLi
2018-01-02 15:04
#72

#70 Åhnej, jag anser inte att det enbart behöver vara positiva metoder, tro mig, jag är inte helreko, och det var en del som jag fann rimligt på den "negativa" sidan… Men vissa delar var överdrivet ansåg jag. :/

#71 Ja, jag funderade lite i samma banor också, men det var mer en sidotanke, för tyvärr - resultat är resultat. Och de hade som sagt ett jättesunt tänk kring resten utöver uppfostran.

Till #70 och #71 klart det finns andra personer, men jag har inte funnit någon, inte kring brukset. Min fysio (och guiding light) har kapplöpningshundar. Mina morföräldrar har jakthundar. Har inte hittat någon ultimat instruktör, och är alltid ensam när jag är på brukshundklubben. I och för sig har vi en jättebra sökgrupp! Mm, där hade vi något… 

Apropå brukshundklubben; ni som träffat folk där, har ni bara klivit fram och hälsat? Jag blir jätteblyg, är nervös över att störa andra i träningen. Har försökt söka kontakt och heja på väg in på plan, men har inte varit någon som svarat. Alla jag sett på klubben har varit så himla snabba, liksom in, rasta, träna, ut. Inget inbjudande såsande på parkeringen eller i klubbstugan :P

Majken!
2018-01-02 15:21
#73

#72 Hör av dig innan via facebook eller liknande och träffas genom att träna tillsammans, det brukar vara väldigt effektivt. Jag är ingen person som står och hänger på varken parkering eller i klubbstugan, den tiden finns inte, men jag tränar gärna tillsammans med nya medlemmar eller människor som passerar vår klubb och som vill ha sällskap om dom hör av sig.

Och angående stöttning, gå kurser för de som är bäst inom den gren som du vill hålla på med. Det finns inte något mer effektivt sätt än just så. Och har du en träningsgrupp så har du väl förmodligen ett nätverk med rutinerat folk där?

Fisherling
2018-01-02 16:49
#74

Idag har Tinja simmat i inomhus för första gången! Djurplågeri på hög nivå enligt Tinja.. Eller ja, iallafall under den tid som vi INTE jagade ikapp mot en leksak och den tid hon INTE fick godis. 

Bästa delen var att bli torkad med handduk efteråt och få tigga mer godis av siminstruktören 😂Men tror hon kan lära sig att gilla det!

Snart ska jag sätta mig med Tinja i sängen och låta henne tugga på lammben jag håller i medan jag tittar på Lyxfällan ❤️

peafie
2018-01-02 17:52
#75

Jag lade ett stort sök med nio apporter till lilla C idag. Efter fem apporter som kom in med vindens hastighet (❤️) så sköt plötsligt en stor hare eller ett litet rådjur (hann inte se) upp från sökområdet, bara centimeter från C i arbete. Jag hann tänka "Helvete!!! Nu sticker hon efter!". Hon har aldrig stött upp vilt på det sättet förut och när det sker när hon är i jakt-/arbetsmode känns ju som att be om problem… men vad gör hon då? Jo, lilla hunden blev överraskad och hoppade till, såklart, men sedan plockade hon upp en apport och sprang i full fart mot mig, utan att ens kasta en blick på det vilt hon stötte upp. Jag blev så överraskad och glad. Duktiga lilla apportör, precis så ska de göra!

Bloggen     ○    Instagram

Fisherling
2018-01-02 18:01
#76

Hon har mognat så fint, min lilla blåräv❤️ Tänk att hon blir 3 år i Mars!

Frida Renderts foto.

Annons:
peafie
2018-01-02 18:02
#77

#76 Haha, jag läste precis det där inlägget i tråden på Buke och trodde jag blivit knäpp ett tag innan jag insåg att du postat i båda. 😃 Hon är superfin!

Bloggen     ○    Instagram

Fisherling
2018-01-02 18:18
#78

#77 Haha sorry! Jag postar lite överallt 😂 Hon är ju så fin, måste visas upp 😍

DogeLove
2018-01-02 18:24
#79

#76 Hon är jätte söt! ❤️ När i mars är hon född?

[AnimeV4]
2018-01-02 19:57
#80

#69 Han lyssnar oftast på "nej" eller "slut" och så brukar jag kalla in honom, men nu är det svårt eftersom han är så jäkla fast vid saker. Munkorg på iallafall, en ny ifrån Biltema🥵

Skvaller på både kiss och bajs skulle säkert funka, men då måste jag ha något riktigt gott. Funderar på att ha ett mål Magnusson Grain Free som leta-godis (OK för 10-månaders?), men jag vet inte riktigt vad jag ska ha som supergodis.. Jag prövade att ha "låt bli" + dragkamp och även med mjukost, men det dög bara ett par gånger.. Mjukost + klicker funkar inte heller alltid eftersom det inte är tillräckligt gott.

Vad är Premacks metod?

Jag tror att jag ska bygga passivitet på "sidan", för det kommandot kan han ju. Det är vad min jätteduktiga instruktör för kurs använder även på sin 62 kg cane corso hos veterinären. Då är han ändå en väldigt nervös hund.

Fast jag korrigerande när det hände med att peta till honom tills han slutade. Det funkade bra. 

Vi älskar godislet, men det är ju struligt med en bajshund.. Tricks är nog det som är roligast och enklast☝️Vi ska personspåra någon dag också! Jag fick nämligen en sele som pappas hund växt ur😃

Tack för svar, som alltid!🌺

Fisherling
2018-01-02 21:03
#81

#79 Hon föddes Fredag den 13:e :P

Frida B
2018-01-02 22:16
#82

Då flyttar man… igen.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[AnimeV4]
2018-01-02 22:31
#83

#82 På gott eller ont?

Annons:
Frida B
2018-01-02 23:32
#84

#83 hatar förändringar och det är längre bort än vad jag är van vid så negativt, men jag slipper föräldrarnas gästrumt och det är positivt hah!

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[AnimeV4]
2018-01-03 00:17
#85

#84 Förstår precis gällande förändringar! Och att ha eget(?) är ju verkligen en frihet!

Hornslandet
2018-01-03 01:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#86

"Snö".. Gillade mer när det var kallare, jäkla blötsnö ger iofs min hund extraträning i form av viktmanchetter;)

[AnimeV4]
2018-01-03 03:58
#87

Alltså.. Var nyss ute och jag fick ungefär 300 meter fot!😮Körde med klicker + "fot" + leksak och han kom ju till och med tillbaka med leksaken för att gå fot så att jag skulle kasta den igen!😂

Innan fotgåendet började han boffa, så jag sa "Okej, vad är det som är farligt? Kom så kollar vi!" En hare. Tog upp leksaken och sen var den glömd, så jag fick uppmuntra till skvaller.

Jättebra promenad!😍

tiger tok
2018-01-03 07:13
#88

#86 nej vad söt han är!! Har ju inte sett någon bild på honom tidigare.. vad heter han? #87 Yes, vad kul! Heja dig och Knut!

[AnimeV4]
2018-01-03 14:03
#89

#88 Tack detsamma till dig och Holger!👍

Duvethon
2018-01-03 22:21
#90

Min valp hoppade helt oväntat ner från sängen, försökte fånga honom men han hamnade framåtlutat och fick ett slag på nosen. Fallet var inte särskilt högt då jag hann "sakta" ner farten :( men pga smällen mot nosen gnällde han och slickade sig runt munnen. Har känt på nosen samt huvudet utan någon reaktion så jag tror inte att han slog sig särskilt hårt men man vet ju aldrig… usch :( kontaktar självfallet veterinär om han uppvisar något konstigt beteende men ändå.

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Annons:
Hornslandet
2018-01-03 22:29
#91

#90 trist för valpen.. men du, valpar slår sig ibland:) min klant har donkat i skallen i bord ett antal gånger.. det är säkert ingen fara! Men klart man ska hålla koll om de nu skulle få ont mot förväntan!

[AnimeV4]
2018-01-03 22:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#92

#90 När min valp var en LITEN valp så bestämde han sig för att hoppa ner ifrån cykelkorgen. Varken jag som stod längre bak eller han som stod framme vid styret han reagera. Efter det knöt vi alltid fast kopplet först🤐

Såhär fin blir man då!

Duvethon
2018-01-03 22:55
#93

#91 och #92 Tack för svar <3 Ja han fick inget sår eller liknande så jag antar att han helt enkelt gnydde pga smällen och att det var lite läskigt för honom, det gör ju ont i hjärtat när man ser de så ledsna.

Hur har det gått för era hundar under nyår förresten? Detta var första nyår för lillen och han har inte reagerat på smällarna alls, hoppas att det kvarstår!❤️ Jag förstår dock inte hur folk kan fortsätta smälla efter nyår?!!!!!?

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

[AnimeV4]
2018-01-03 23:35
#94

#93 Det gick nog bra, ska du se! Håll koll bara, för säkerhets skull🙂

Vi var på lantsemester då, men eftersom det smällts lite omkring här ändå (såklart) så har jag kunnat dra slutsatsen att Knut tycker att det är lite spännande eller inte bryr sig. Jätteskönt😛

Maleficum
2018-01-03 23:51
#95

#93 Gletta stod med oss ute och vifta på svansen medan vi kika på raketerna en bit bort. När grannen börja smälla några tyckte hon dock det lät lite väl mycket och gick in och la sig istället (hon har fått lite känsligare hörsel på äldre dar). Så skönt att inte ha en skotträdd hund! Läskiga är bara när hon vill börja jaga raketer som råkar fara längst backen!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

[AnimeV4]
2018-01-04 00:27
#96

Åh, nu är jag nöjd!

Jag behövde åka in till grannstaden idag, så det blev drygt 2 timmars promenad till och från stationen. Nu gick vi i 20 minuter och körde en hel del fot. Han går bokstavligen och ger mig kongen (belöningen) för att det är så kul! Underbart att vi tränar med hjälp av lek. Det ger så mycket❤️

Att ha unghund kan tydligen vara kul!😃

Jag glömmer bort att han blir riktigt överjävlig i kopplet om han inte är tillräckligt aktiverad, så jag får försöka med en långpromenad (gärna skogen) som start på dagen🤓

Sen har jag nog inte nämnt det, men de två marsvinen som var tvungna att flytta bor nu 3 minuter bort!😂

Hornslandet
2018-01-04 00:48
#97

Min unghund har börjat dra mer i kopplet igen… grr Är rätt redo att åka till stan igen. Kommer inte sakna sista natt-kissen i totalt beckmörker och så mycket snö överallt (och inga hundar i närheten) så min rackare tar ett jävla tag på sig att hitta ett ställe att kissa på. Sa jag att det är ute i ingenstans i totalt beckmörker? Fick nyss gå runt 30-40min+ i enbart pannlamps-sken. Igen. Nä fan vad skönt med stan igen nu.

Annons:
[AnimeV4]
2018-01-04 01:31
#98

#97 Min har dragit så mycket och länge att jag snarare blir förvånad när han INTE drar, fast jäklar när den smällen som heter bakslag kommer alltså!😭

Har han ett så stort behov av att markera? Min har börjat på nu senaste veckan och letar mer..

peafie
2018-01-04 10:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#99

Idag blir lilla Vildhunden hela ett år gammal. 😍🥳

Bloggen     ○    Instagram

peafie
2018-01-04 11:08
#100

En fråga. Jag behöver få tag i mitt medlemsnummer i SKK men jag bryr mig ju aldrig om att spara de där medlemskorten… 😊det står ett femsiffrigt nummer på baksidan av Hundsport som jag gissar är medlemsnumret. Det följs av ordet "Lokal" (XXXXX LOKAL). Kanske innebär lokal avdelning?Är det någon här som vet säkert? 🙂

Bloggen     ○    Instagram

Jojaton
2018-01-04 11:29
#101

#99 Grattis! #100 På min står det 11 siffror varav de sista 8 är mitt medlemsnr (de första tre är bara nollor) - och står inte Lokal efter :/

Johanna - Instagram

peafie
2018-01-04 11:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#102

#101 Tack! Jag har också ett 11-siffrigt nummer där, som inleds med tre nollor! Men jag kan inte riktigt tyda den sista siffran… en åtta? En sexa?

Bloggen     ○    Instagram

Jojaton
2018-01-04 11:50
#103

#102 haha jadu, det var inte solklart! Men skulle nog tippa mer på en sexa än en åtta.

Johanna - Instagram

Fisherling
2018-01-04 11:51
#104

Phew. Gjort flera rasdekaler idag. 5 stycken! Inte illa att få så mycket gjort innan lunch 😃

Annons:
[AnimeV4]
2018-01-04 12:34
#105

#99 Första bilden! Hahaha!😃Och den andra känner man definitivt igen. Knut kör också på fjäsköron. Brukar kalla honom för elefantmus då. Så himla söta när de gör så!

#102 Säger också 6:a. Men du får väl reda på om det skulle vara fel sen?

---

Knut har blivit en liten frysfis! Fast det är nog för att vädret är lite knepigt.

JoannaLi
2018-01-04 15:57
#106

#99 Men! Vilken stortjejja! Vi grattar så hjärtligt ❤️ 

#103 Här heter de "snällöron", och dyker upp lite på väntade och oväntade tillfällen… :P

[AnimeV4]
2018-01-04 16:35
#107

#106 Himla gulligt är det iallafall!😂

Knut får fjäsköron/snällöron när han har sovit länge och jag pratar med honom, när han hittat något jättefint (leksak, vantar, strumpor, pappersbit m.m..) och får beröm för det eller om han träffar någon han verkligen tycker om. Ibland känns det lite spontant också, såsom när jag står och fixar något i köket och pratar med honom innan jag fortsätter. Oftast, kanske alltid, vickar hela han när svansen går också.

DogeLove
2018-01-04 17:38
#108

#13 Ok, tänkte ifall hon och Fjalar möjligen kunde vara födda på samma dag, men då är dom nästan lika gamla i alla fall! :) PS. Fjalar är född den 24

Duvethon
2018-01-04 19:22
#109

Då var valpkursen bokad!!❤️ ni som har gått det, hur var era kurser och hur reagerade era hundar på alla andra hundar hehe?

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

peafie
2018-01-04 19:54
#110

#105 , #106 Haha, vi kallar dem för flumöron 😃

Vildhunden tackar och bockar för gratulationerna. Hon firade födelsedagen med att få en spruta hos veterinären. Taskig matte. 😊

Bloggen     ○    Instagram

CayKantos
2018-01-04 20:49
#111

Jag haaaaaatar att söka jobb.. man får ju knappt svar ifrån folk 😕

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Annons:
[AnimeV4]
2018-01-04 22:48
#112

#109 Jättebra! Knut sket fullständigt i hundarna, men lekte runt (hade överslag och fjantade) när tillfälle gavs. När han blev äldre blev hundarna mer spännande, men han har ändå skött sig bra och varit lös på många kurstillfällen.

Jag fick med mig otroligt mycket ifrån mina kurser (Valpkurs och Vardagslydnad 1) och har en otroligt duktig instruktör. Är alltid på jakt efter fler kurser där och ska gå Vardagslydnad 2 härnäst🙂

Går du via Brukshundsklubben eller privat? Jag går hos ett litet företag.

#110 Flumöron, hihi😃

Duvethon
2018-01-04 23:02
#113

#112 Vad kul att det gick så bra för er! 😂 Jag går hos ett företag, de har fått mycket (och många) bra omdömen. Har även kollat vilka kurser instruktören har gått och vilka metoder hon har använt sig av så det känns väldigt bra hittills. Skulle vara kul om man hittar någon som skulle vilja umgås med hundarna på fritiden också!!

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Jojaton
2018-01-04 23:07
#114

#109 åhh, älskade min valpkurs! Fortsättningskursen börjar nästa vecka, såå taggad :) Första gången var alla andra hundar suuuperspännande, men godiset var närmre och då lite mer värt. Sen fick man såklart hålla koll för alla valparna stack för att leka om chansen kom. Men Sam var väldigt duktig på att koncentrera sig på mig ändå. Håller med #112, fick med mig otroligt mycket, och jag har lättare att träna hemma om jag tränar till något, bara göra det ”för att” tycker jag är jättesvårt. Min instruktör är också superduktig (hon var domare i lydnads NM i år) och har en väldigt sund hundsyn - och svarade gärna på alla möjliga knäppa frågor vi hade :)

Johanna - Instagram

Duvethon
2018-01-04 23:14
#115

#114 Kul! Blir ännu mer taggad när jag läser era inlägg nu hehe😊

Min lille kommer att vara ca 4 månader när kursen börjar, tänker att det är lagom. Hur gamla var era vid valpkursen?

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

[AnimeV4]
2018-01-05 01:41
#116

#113 Så kul! Har du gått där innan?🙂Håller med om att det skulle vara kul att umgås med andra kursdeltagare. Ska nog våga fråga nästa kurs..

#115 Det som brukar gälla är 8, 12 eller 14 veckor till 6 månader. Stället jag går till har minst 14 veckor som krav och jag tror att Knut var 16 eller 17 veckor när vi började valpkursen.

Jojaton
2018-01-05 09:03
#117

#115 Sam var knappt 4 månader när vi började. Vi hade en i gruppen som var 12v, några som var runt 4 månader och ett par som nästan var ett halvår. Jag tyckte det var precis lagom med 4 månader. Jag bor nästan granne med en som var med på valpkursen, så vi har träffats ute på kissrundor ibland - men aldrig organiserat något - men håller med om att det hade varit kul!

Johanna - Instagram

peafie
2018-01-05 11:17
#118

Haha, mysteriet med medlemsnumret är nu löst. Den sista siffran i #102 vaaaar… en åtta! Det visade sig även att några av mittensiffrorna var så kraftigt deformerade att jag tolkat dem felaktigt också.

Bloggen     ○    Instagram

Annons:
Jojaton
2018-01-05 12:33
#119

#118 hahah! Skönt att det löste sig i alla fall :D

Johanna - Instagram

JoannaLi
2018-01-05 13:11
#120

Äntligen har jag hittat Arraks sele! 

Jag visste att den var hemma någonstans, men var inte på någon av de vanliga gömställena. Till slut så, när jag nu packar för att åka ner i morgon så gick jag igenom hela rummet för att inte ha missat något, så hittade jag den! 

Så det är skönt. Nu när han inte drar i kopplet direkt och utfallen är enormt ovanligare, och jag har ett brett och trevligt nomehalsband så är jag allt som oftast lat och slänger bara på det. Men ibland saknar jag att ha sele, t.ex. när vi promenerar med långlinan, så då har det blivit dragselen vilket inte är helt optimalt. Men nu är selen framgrävd, och ska med hem!

CayKantos
2018-01-05 13:17
#121

Hjälp ngn?… mitt absoluta drömjobb, vilket jag ej trodde jag kunde få utan att utbilda mig vidare, har precis dukit upp på arbetsförmedlingen, och jag har kompetens nog! Men det är i Uppsala.. Jag bor i GBG.. Har två katter och nyligen flyttat…. Hund kanske också på G.. Känner 0 folk i gbg, inte för att det betyder speciellt mycket för mig..  men vad ska jag göra… ska jag söka? inte söka? vad tycker ni? 😟

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

[134643]
2018-01-05 13:19
#122

#121 Sök sök sök! Tror att du ångrar dig mer om du inte testar! :)

CayKantos
2018-01-05 13:24
#123

#122 det är så va.. Men känns som om att alla mina CV suger så vågar ej.. känns som om det aldrig blir bra nog, värken det eller mitt Personliga Brev…

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

[134643]
2018-01-05 13:27
#124

#123 Har du någon som kan hjälpa dig att kolla igenom det och kanske komma med lite tips?

JoannaLi
2018-01-05 13:30
#125

#121 Ja, precis, låt någon läsa igenom och ge tips - men i övrigt, sök!!!!

Annons:
CayKantos
2018-01-05 13:36
#126

#124 inte riktigt… kanske.. Får leta genom mina kontakter..🤦‍♂️

Ni är snälla ni! Har börjat smått på cv'et skrivit en mening på 15min 😞

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Turast
2018-01-05 16:38
#127

Någon som vill ha en kh collie och en aussie? Bästa hundarna i världen med en inte lika bra matte.

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Jojaton
2018-01-05 16:57
#128

#121 sök! Man kan alltid säga nej i efterhand, men det är omöjligt att få det om man inte söker :) och ja, be om hjälp med ditt cv!

Johanna - Instagram

CayKantos
2018-01-05 16:59
#129

#128 håller på. Har frågat två, roligt nog två som även sitter på detta forum. Så det är riktigt bussigt av dom att hjälpa mig💙

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

[AnimeV4]
2018-01-05 20:13
#130

Knut älskar verkligen att gå fot. Vad är det för fel?🤦‍♂️😃

Inatt var jag sååå nöjd. Från att ha haft en hund som legat stel som en pinne med svansen mellan benen och ångestdreglat/snorat när jag i envisa/ilska/frustration klippte klorna ligger han bekvämt och sover när jag filar. Kör klosax på topparna/sidorna och sen kör jag fotfil.

Nog blir det lite småryck här och där, men då förklarar jag att det är fjant och så somnar han ihop tillslut🙂

Jag trodde verkligen att det var hopplöst och att jag skulle behöva köpa Pawfix eller elektrisk klofil!😭

---

Vill så gärna få till personspår imorgon eller så.. Hur gör ni? Jag tänkte att offret som ska gömma sig ska göra upptramp och jämt knata en liten bit för att gömma sig bakom en närliggande sten eller liknande. Jag har bara lånat ett hund att spåra med och den var ju klockren, så det var bara att följa efter då😃

Vad gör jag om han inte hittar, tappar bort sig eller går helt fel?

JoannaLi
2018-01-05 21:55
#131

Åh, måste berätta. Ibland gör Arrak så att han skvallrar på något i ett annat rum/annat utrymme, som han vill att jag noterar. Såsom att han kommer och hämtar mig, genom att gå till föremålet, gå till dörröppningen i rummet jag är i, stirra på mig, gå tillbaka, och sen gå och stirra på mig igen. T.ex. förra vintern så låg det en lussekatt på golvet i köket. Då kom han och berättade det, med hjälp av det här. Vanligtvis handlar det om mat, när han gör det. Idag gjorde han det. Jag hade varit borta en längre stund på middag men hade varit hemma i 20 minuter, mammas man var i köket, jag och mamma pratade på mitt rum, lillebror spelar Minecraft i vardagsrummet med sin kompis N. Arrak kommer och skvallrar om att det finns något intressant i vardagsrummet, som jag bör se. Jag antar att det är mat på golvet eller nära kanten på bordet, och ska gå och se vad det är. Mamma säger på skämt; "Han ska säkert berätta att N är här." Vi mtös i dörröppningen till vardagsrummet, och jag ber Arrak att visa mig vad det är. OCH HAN VISAR MIG N. GÅR FRAM TILL POJKEN, DUTTAR HONOM PÅ BENET, OCH TITTAR PÅ MIG. JAG ÄLSKAR DEN HÄR HUNDEN. SÅ JÄVLA SÖT. 

#130

Vill du kan personen gömma sig, annars kan du lägga ett spår själv.

Så som jag hade börjat är att lägga 200-300 meter långt spår. Låt det ligga 20+ minuter.

Ta fram hunden, sätt på eventuell sele, och fråga hunden, "kan det finnas något här?" skapa lite intresse för omgivningen.

Gå i serpentiner tvärs över spåret du lagt. Visar hunden minsta intresse för spåret, så beröm rikligt och låt linan löpa så att hunden kan följa. När du känner att hunden jobbar på bra, intensivt eller engagerat (oavsett om ni kommit 2 eller 100 meter), så kasta en belöning över huvudet på hunden, längs med spåret. Se till att belöna ordentligt även socialt, och om hunden känns up-for-it kan du be den fortsätta spåra, och belöna igen, och hålla på så tills ni är nöjda. Tanken är att du ska ha lagt ett för långt spår, så att ni inte behöver utnyttja hela :)

Så hade jag startat. Det som varit en nackdel för Arrak om en person gått och gömt sig är att han gått in i sök och börjat vittra sig fram istället för att spåra, och så hade hans energinivå gått för högt. Men passar det för Knut så hade jag låtit personen sitta en stund, så länge som den pallar i kylan, för att låta vittringen sjunka. Om han virrar bort sig i spåret så hade jag antingen helt enkelt stannat linan så att han måste cirkla runt för att komma någonstans, och då hamnat tillbaka på spåret. Kliv själv inte av spåret. Eller så hade jag avbrutit honom om han tappar fokus, pausat en stund, peppat igång igen, kanske gått lite framåt i spåret, och sedan starta honom en gång till, med förnyat fokus :)

[AnimeV4]
2018-01-05 22:03
#132

#131 Knut har bara prövat ett kort blodspår med klöv som slut en gång, så min tanke var upptramp --> Personen gömmer sig relativt nära men bakom något --> Knut får leta relativt snabbt efter för att direkt fatta --> Superberöm. Jag vill nog helt enkelt göra det så lätt som möjligt för oss, då jag har nära till frustration när jag inte har gjort någonting praktiskt och är osäker.

Sedan antar jag att min oerfarenhet inom spår får mig att tvivla på hur bra en hundnos egentligen är.

Knut ÄR dock väldigt duktig med näsan utan fusk och jag behöver bara säga "leta" så går den igång, även om han inte riktigt vet vad han ska leta efter. Jag ska dock bygga på "spåra".

Annons:
Sugar Mist
2018-01-05 22:24
#133

Spännande att köra bil med tankmätaren på 0an- kommer bilen stanna eller kommer man kunna fortsätta? Who knows.

-

CayKantos
2018-01-05 23:44
#134

#130 personspår ska ju ingen gömma sig, det är ju sök? eller hur tänker du? 😂

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

[AnimeV4]
2018-01-06 00:10
#135

#134 Det är det väl visst sålänge nosen är i backen? Konstigt att min lärare som undervisade hund sa det annars. Och varför skulle min eventuella brist på kunskap vara så rolig?😐

JoannaLi
2018-01-06 00:14
#136

#134 Vissa startar en hunds spårutbildning genom att låta en människa gömma sig och låta hunden spåra upp den. Sedan plockar man bort människan :) 

#132 Det är därför jag gillar min metod, eftersom att det finns inget prestationskrav i att man måste spåra minst X meter för att komma fram till belöningen - utan belöningen kommer när du tycker att den är förtjänad, precis när som helst i spåret! 

Men vill du starta med en människa så gör du det, man ska känna sig bekväm med den metod man använder :) (Och tro mig, en hundnos är fantaaaastiskt bra. Och retrievers är vanliga inom specialsök hos verksamheter/myndigheter, så de är nog inte långt ner på listan inom bra nosar ;) )

[AnimeV4]
2018-01-06 01:44
#137

#136 Ah! Ja, det blir ju lite förstört med en människa han ska leta efter, att det finns ett mål med lite krav alltså. Fast han älskar verkligen det tilltänkta offret, så om han spårar fint endast ett par meter blir det ju superkalas!

Vad för olika sätt finns det att märka ut ett spår? Han har visat intresse för spår av både rådjur och vildsvin och var mycket noggrann! Det var så kul att se. Hans mamma är viltspårschampion också, vilket är kul! Om jag vågar så ska jag också försöka sikta högre på spår!👍

Och vad kan man egentligen lägga i ett spår? Jag har en rådjursklöv. Räcker det att släpa en bit och sen ha den i slutändan? Han totalälskar den klöven och försökte äta upp den, så nog är det bra belöning alltid..😃Det känns så tråkigt och elakt att ta den ifrån honom dock..

---

Knut är i en period där han är en ÄNGEL. Jag är rädd för bakslaget som kommer snart, antagligen när jag blivit bekväm med änglaKnut😭

CayKantos
2018-01-06 08:32
#138

#135 det var inte alls så jag menade det. Förlåt om du tog min smiley fel :( Slm jag känner till spår då är det mycket enklare om man är två pers. Om tex din hund är lek fixerad. Låt den andra personen leka med hunden, stanna när det är roligt och gå iväg medan dom pratar då o då o svänger runt med leksaken, vänder sig ev om för att hålla hundens intresse. Sen försvinner man kanske in i skog och så. Lägger leksaken och stampar en del på slutet så det blir avmarkerat om man säger så. Personen återvänder, lite halvtråkig och utan leksaken. Vissa hundar fattar direkt och vissa gör inte, då vet jag thvärr ej hur man gör. Dom tre jag har vart med på när vi gjort såhär har funkat 😊

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

JoannaLi
2018-01-06 09:21
#139

Åh, Arrak har startat året med ett skitroligt nytt beteende… 🤦‍♂️

Vanligtvis så piper han väldigt sällan, och han är väldigt tydlig med att nu-är-det-akut-matte-jag-måste-ut-NU. 

De senaste 6 dagarna har han gjort det. Väcker mig jättetidigt (4-5 på morgonen), akutpiper. Jag tar ut honom på en kort rastrunda, för att ifall att det är på riktigt så ska jag inte ha ignorerat honom. Han pinkar lite grann (skvätter oftast), och vill sedan mest spana efter katter eller följa vittringen Vav grannhunden. Då går vi in. 

Jag går och lägger mig igen. 

Oftast får jag sova en timme. Sedan är han igång igen, och det är AKUUUUUT. Och han håller på i timtal… 

Går vi ut så ska han bara skvätta lite, och vill sedan pyssla med annat. Magen är helt normal, ömmar inte, är inte lös eller hård i avföringen, och är inte mer frekvent eller större än vanligt. Pinkar inte heller ovanligt. Efter lunch och fram till sista nattrastningen är han helt normal, inget pipande. 

Jag ser inte att han ska vara understimulerad, och kan inte tänka mig att han är överstimulerad eller stressad heller. 

JAG BLIR KNÄPP. 🤔

Annons:
CayKantos
2018-01-06 20:16
#140

Nu har jag sööööökt! Tack för all stöden härinne! <3 

Har även pratat med uppfödaren idag, finns möjlighet för valp. Beror på hur många valpar det blir och hur många av varje kön mm. många intresserade.. Sen beror det ju på jobbet såklart…. 🤪

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Hornslandet
2018-01-06 22:14
#141

#139 vad drygt! hade jag varit du hade jag nog iaf temporärt testat att ändra mina sovrutiner lite. Dvs testat att lägga mig tidigare och helt enkelt gå upp vid 4-5tiden en period. Om det nu är möjligt.

[AnimeV4]
2018-01-06 23:09
#142

#138 Okej, vilken tur att det bara var ett missförstånd! Knut behöver jag inte leka upp med den personen, för han vill ändå vara hos honom😃Bra tips iallafall!

#139 Men usch så drygt! Knut har också börjat med något. Senast nyss hände det.

Eftersom det är mörkt ute så får han ha en reflexväst på sig under selen. När jag ska ta på västen får han sitta i soffan när jag trär den över huvudet (knuten, för den är XL) och sedan ska han stå upp när jag knyter den under magen. Ibland så sjunker han ihop och lägger sig, ser ynklig ut och fjäskar genom att kräla till mig. Dvs göra precis tvärtom. Varför?! Jag gör inget annorlunda! Jag blir så otroligt arg och frustrerad så jag drar av västen, kastar den i golvet och säger "Jaja, skit i det då! Då går vi inte ut!" och så skickar jag inom honom i buren, gör något annat och försöker senare. Nästa försök funkar det.

Det jag tror gör mig arg är att han ser ut som att jag nyss skulle ha slagit honom eller skrikit halsen av mig rätt i hans ansikte och VÄGRAR lyssna på vad jag säger. Sjunker bara ihop och fjäskar järnet. SUCK! Och då har han ändå varit glad som alltid när jag sagt att vi ska gå ut. Allt går bra, fram tills han ska stå upp.

Det händer sällan också, så det har inte med knytandet eller så att göra.

Hornslandet
2018-01-06 23:25
#143

#142 problemet är alltså att han lägger sig ner och flamsar när du ska ta på västen? Glömmer jag eller är han inte en valp/ung? Ser inte riktigt problemet, går det inte att bara ställa honom upp och sätta på västen? Min hund lägger sig och rullar runt/ vrider sig på sida ibland på morgonen när selen ska på, men det är ju bara lite trams..

Hornslandet
2018-01-06 23:25
#144
[AnimeV4]
2018-01-06 23:41
#145

#143 Nej, det är inte trams. Tramsa och rulla runt har jag sett honom göra förut och det är helt annorlunda med sprattel och lek. Är det trams säger jag åt honom att skärpa sig. Skärper han sig inte lyfter jag upp honom och säger att man inte håller på så. Inget mer med det då och man kan göra det man skulle. Det händer nästan aldrig, dock.

Dessa gångerna sjunker han verkligen ihop och vägrar använda egen styrka för att stå upp. Ska han stå får man slita upp honom (vilket gör det värre så jag har slutat), men han står ändå inte självmant. Precis som din är han ingen liten hund eller, utan väger kanske 30 kg nu. Han kryper ihop som att han vet att han gör fel och ser strykrädd ut och fjäskar järnet.

Ändå är det innan jag blir arg/trött på honom. Jag kan uppmuntra med glad röst flera gånger, sätta en hand under magen/lyfta lite. Men nej, inget funkar. Han ser ut som att han nyss fått världens största utskällning och gör ovanstående.

DÅ blir jag frustrerad/less/arg och skickar in honom i buren. Jag vill inte ha honom i närheten när jag får de känslorna, så då fortsätter jag när jag lugnat ner mig bara. Så det verkar inte påverka eller göra påsättningen av västen till något negativt heller. Det händer inte mer frekvent. Buren är inte heller något negativt, utan det är mer "Okej, nu ska jag vänta/vila här".

Att knyta när han ligger på sidan/ryggen blir inte heller bra då västen hamnar fel + att han inte gillar det. Och när han väl har hållit på så är det förstört, så skulle jag fortsätta oavsett metod då skulle jag fortfarande vara väldigt arg och då göra det halvdant medan jag blev ännu mer arg.

[AnimeV4]
2018-01-07 04:26
#146

Och jag bekräftade detta "Och när han väl har hållit på så är det förstört, så skulle jag fortsätta oavsett metod då skulle jag fortfarande vara väldigt arg och då göra det halvdant medan jag blev ännu mer arg."

Jag tjatade, lyfte, höjde rösten, blev arg, blev hårdhänt i frustration. Tillslut låg jag bara och grinade på golvet. 

Jag kände mig inte helt bra när jag bestämde att vi skulle gå ut, men vi var tvungna att komma ut. Men nu blev det bara att slänga på ett retrieverkoppel och kissa runt hörnet.

Detta börjar bli en ond spiral och ett faktiskt problem. Nu ligger alltid "tänk om han börjar igen" i bakhuvudet och jag är inte längre uppåt eller neutral när västen ska på. Det märker ju han. Tänk om vi inte kommer ut på riktiga promenader alls..

Annons:
tiger tok
2018-01-07 07:55
#147

Kan ett blinkade/lysande/reflex halsband vara ett bättre alternativ?

[AnimeV4]
2018-01-07 08:05
#148

#147 Hittade den borttappade lilla lampan igår faktiskt! Dock så tycker jag ju att reflexvästen är 10 gånger bättre då den verkligen syns jättebra på en svart stor Knut som inte ens jag kan se när han är någon meter bort i mörkret.. Då ser man ju nästan hela honom. Och det funkar ju nästan jämt, förutom kanske 1 av 50 gånger eller färre! Jag förstår liksom inte😕

Tack för tipsen! Det får bli ett reflexhalsband och blinkhalsband om det inte funkar med västen.

Jag ska pröva och se om han hellre står på golvet då det varit soffan nästan alla gånger på senaste tiden nu. Kanske se om något gott funkar att muta med. Men jag blir så jäkla frustrerad! Det kan helt ärligt ta 1 timme innan jag lugnar ner mig.

tiger tok
2018-01-07 09:14
#149

#148 ska du ska blink/ reflexhalsband, tänk på att köpa breda, så dem inte åker in i pälsen;)

Frida B
2018-01-07 09:14
#150

Mydog idag, han ställs mot sin kullbror. Taggaaaaa

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

CayKantos
2018-01-07 09:59
#151

#150 taggaaaa! Kameran e redo 😎

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

[IdaSoren]
2018-01-07 10:32
#152

Jag och sambon har gått och lagt oss. Jackie brukar sova i vår säng, men denna kväll kommer hon in i sovrummet, slänger en blick på oss och går sedan ut i vardagsrummet istället. Sedan hör vi ett skall. Inget konstigt med det tänker vi, ibland står hon vid fönstret och vaktar, så sambon går upp för att leda henne tillbaka till sovrummet. Han ser då att hon inte alls står vid fönstret utan mitt i rummet, och när han kommer in går hon förbi honom utan att ägna honom en blick, går in i sovrummet och lägger sig på hans tomma plats i sängen bredvid mig. 

Vi brukar diskutera hur liten hennes hjärna verkar vara men nu undrar vi om hon inte är ett geni egentligen? 😎

[AnimeV4]
2018-01-07 11:09
#153

#149 Bra tanke! Det ska ju finnas ett halsband som man kan klippa till själv och det är runt, så det bör väl vara OK?

#150 Åh så kul! Lycka till! 🏆

#152 Smart ju!😃

---

Blöööh! Knut får skav i armhålorna av selen. Den glider ner på ena sidan och jag spände rätt den ute, men den är fortfarande sned.. Han har ju haft exakt samma modell men en storlek mindre, som han har växt ur.. så hm..

Annons:
färgfest
2018-01-07 12:54
#154

-

fridarebecka
2018-01-07 16:16
Hornslandet
2018-01-07 19:55
#156

#145 ok. Men Tja, mitt råd är att göra det lätt för sig och välja dina strider så att säga. Jag vet hur jobbig en valp/unghund kan vara, ibland får man välja vad man vill lägga energi på, det är helt ok! Mitt råd är: strunta i reflexväst, sätt på en lampa eller skaffa reflexkoppel/halsband eller annars tex en reflex-scarf som man bara trär över skallen, skitenkelt! Det är säkert en dum fas han går igenom och du måste faktiskt inte kämpa med den nu då det bara rör sig om att få på en reflex trots allt.

Fisherling
2018-01-07 20:34
#157

Har skaffat kalender och skrivit upp ALLT jag vill göra i år angående tävlingar, läger ect. Väldigt nöjd :P

[AnimeV4]
2018-01-07 23:41
#158

#155 Grattis! Så kul!👍

#156 Prövade när han var på golvet och det var inga problem. På gott och ont är jag en envis sate, men jag ger nog upp om det blir mer frekvent. Tack för dina ord. Det är helt rätt och jag försöker lära mig att ge upp vissa småsaker🙂

[AnimeV4]
2018-01-08 03:41
#159

Jag önskade mig en stor ryggsäck i julklapp och ska få välja en efter att jag har prövat. Vad gillar ni för ryggsäckar?

Jag vill kunna ta med mig:

  • Selar

  • Spårlina+ klöv

  • Leksaker

  • Matsäck till mig och Knut

  • Termosar

  • Godis

  • Ev. sovsäck

  • Första hjälpen-grejor + första hjälpen-bok

  • Vattenflaskor

Och ha plats över! Jag gillar verkligen stora ryggsäckar som ser rejäla ut, sitter nära kroppen (inte hänger och slänger) och har många fack för att kunna organisera bra. Utseendemässigt är jag väldigt kär i jaktryggsäckar, med eller utan stol. Jag är 156,5 cm lång.

Fisherling
2018-01-08 08:20
#160

#159 Scout-ryggsäckar är alltid bra om man ska få med sig saker så som sovsäckar och liknande. 

Själv har jag en Abu Garcia som jag är extremt nöjd med! Den har inbyggd pall, är rymlig som bara den, lätt att ha och göra med. Tror dock att det skulle vara svårt att få i en sovsäck.. Eller nej, det får säkert plats, men då blir det ingen plats över till något annat. Men den är fantastisk väska att ha med sig ut när man ska träna sök eller spår i skogen, eller går på kurs utomhus ect 😃 Älskar att jag kan sitta på den.

Annons:
[AnimeV4]
2018-01-08 08:33
#161

#160 Går den att köpa i svensk butik? Skulle behöva prova, nämligen🙂

Fisherling
2018-01-08 08:39
#162

#161 Jag köpte min på XXL 👍

[AnimeV4]
2018-01-08 09:23
#163

#162 OMG! Den butiken finns ju inom räckhåll!😮Får ta mig en titt! Tack för tips!

Hornslandet
2018-01-08 12:38
#164

#159 En vandringsrygga på tillräckligt många liter tycker jag, alla gånger. De har bra midjebälten så du slipper paja axlarna och kan röra dig bättre i skogen. Dessutom har de alltid smarta fack och indelningar, och är vattentåliga eller helt regntäta.

Fisherling
2018-01-08 16:54
#165

#163 De har andra märken också, där kan du säkert hitta något som passar 😃

Idag har Tinja simmat för andra gången. Mycket mer avslappnad hund denna gång. Hoppas hon kan lära sig att tycka om det!

JoannaLi
2018-01-08 23:03
#166

Hur man vet att Arrak är fokuserad och taggad: svansen går inte. 

Det var en väldigt platt och stilla svans på kvällens dragrunda, första på över ett halvår 🤐

[AnimeV4]
2018-01-09 03:59
#167

#164 De gillar jag också! Tycker att liter är svårt, men jag ska ju pröva i butik🙂

#165 Ja precis! Har nog fler butiker ikring också, så vi får se vad jag finner på!👍

Annons:
Fisherling
2018-01-09 08:28
#168

Idag blir det sökträning!

[AnimeV4]
2018-01-09 08:34
#169

Jag trooor inte att jag nämnt det, men åh vad fina Knuts klor har blivit nu när jag varit ihärdig med klosax på topparna/kanterna och sen kört fil. Fotfil is the shit!😍

peafie
2018-01-09 09:23
#170

#169 Precis så gör jag också. Vi är storkonsumenter av fotfilar. 😂

Bloggen     ○    Instagram

[AnimeV4]
2018-01-09 09:32
#171

#170 Låt oss rösta för att ett 10-kort införs! Ett sådant man får stämplar på, alltså😃

peafie
2018-01-09 10:54
#172

#171 😂 Jag är på! Undrar vad folk tänker om skicket på ens fötter egentligen… 🤔

Bloggen     ○    Instagram

peafie
2018-01-09 10:56
#173

Har en akuttid bokad för lilla Vildhunden i eftermiddag, jag tror hon har uvi. Ledsen Hon måste ut med väldigt täta intervall, kissar lääänge utan att det kommer någonting, kissar på sig utan förvarning inomhus, har lite feber och känns slöare än vanligt. De hade inte några vanliga tider så min plånbok blir lite ledsen, men hon kan inte gå en dag till i denna misär, lilla valpis. Brustet hjärta

Bloggen     ○    Instagram

[AnimeV4]
2018-01-09 11:35
#174

#172 OMG ja!😂

#173 Men fy vad tråkigt!😕Är det som på människor att risken ökas om de sitter kallt?

Annons:
Sugar Mist
2018-01-09 13:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#175

Jack ser väldigt liten ut intill det stora, stora huset vi numer bor i

-

tiger tok
2018-01-09 14:18
#176

#175 Gud vilket mysigt hus, dröm! Har det stor tomt?

DogeLove
2018-01-09 16:02
#177

#175 Gud vilket fint hus! ^_^

taxarärbäst
2018-01-09 16:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#178

bebis

Fisherling
2018-01-09 16:36
#179

Sökträning idag och Tinja var SÅ duktig! Håller fortfarande på att lär in grundbeteendet med rullövningar, så vi kör på korta men intensiva pass. Hon gör såna framsteg att jag blir alldeles varm i själen 😍

fridarebecka
2018-01-10 08:39
#180

Provkörde en bil på en bilfirma igår, är lite kär men vettefasen om jag har råd just nu. Den uppfyller iallafall alla mina krav! Smidig kombi med rails, dragkrok och bagage som rymmer en mim dubbel xl eller annan bur med samma mått 😉

Nån fler än jag som väljer bil utifrån vilken bur som går in? 😂

CayKantos
2018-01-10 09:03
#181

#180 vilken bil är det? Ja jag önskar jag kunde 😂 ej pengar till det tyvärr :p

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Annons:
fridarebecka
2018-01-10 09:30
#182

#181 Just denna är en kia ceed 🙂 Min uppfattning är att det är en billig bil som ändå går bra, dock inte särskilt lyxig och låter en del, men det kan jag leva med 😉 Har aldrig haft en bekväm och tyst bil så har inget att jämföra med 😂

CayKantos
2018-01-10 10:21
#183

#182 haha ja typ så. Tycker dock dom e ganska lyxiga att köra 😁 vad ska du betala då?🤑

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

peafie
2018-01-10 11:19
#184

#174 Det är oftast för att de fått in tarmbakterier i urinröret/blåsan. Tikar oftare än hanar eftersom avståndet till analen är lite kortare. Och det är dessutom ökad risk under löpet och hon har sitt första löp just nu.

De tog urinprov genom magen på LillVilden och det visade på både vita blodkroppar och massvis med stavformade bakterier, så hon fick metacam och penicillin. Hon måste ha haft ont tidigare för igår sov hon så djupt och lugnt hela kvällen, istället för att springa runt oroligt som hon gjort de senaste dagarna. 💔

Bloggen     ○    Instagram

peafie
2018-01-10 11:21
#185

Hur brukar ni tänka med försäkringarna, anmäler ni alla besök, även mindre, till försäkringsbolaget? Jag har varit dålig på att göra skadeanmälan om det inte är stora grejer (mest för att jag inte orkar rota i det om de inte direktreglerar) men jag funderade igår på  vad som är kutym att göra…

Bloggen     ○    Instagram

JoannaLi
2018-01-10 11:53
#186

Idag har Arrak ylat konstant i de 2,5 timmarna jag var borta. Alltså vafan, på riktigt. Jag gjorde rätt enligt rutinen i morse dessutom, det kan jag ofta slarva med lite här och där utan att det gör något! 

Suck 🤦‍♂️😢

#185 Jag är ju ganska ny på hund, men jag anmäler enbart de något större grejerna. Som t.ex. när vi var in och rakade och rengjorde örat, det anmälde jag inte. Men när vi var inne med misstänkt magkatarr med undersökning+röntgen, då anmälde jag.

Duvethon
2018-01-10 12:41
#187

Hur brukar ni göra med era valpar när de får tokryck på promenaden? Tokryck = springa runt i cirklar, hoppa och bita i byxorna etc. Han lugnar enbart ner sig om man går in, har testat att korta kopplet och vissla men han är väldigt uppspelt :P Ska ta upp det på valpkursen som börjar på Måndag (SÅ nervös!!!!) men tänkte om ni har några tips tills dess! Tokvalp<3

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Jojaton
2018-01-10 13:18
#188

#187 har ni miljö- och passitivitetstränat utomhus nånting?

Johanna - Instagram

Annons:
Duvethon
2018-01-10 13:34
#189

#187 Ja vi har miljötränat ganska mycket! Konstigt nog får han aldrig "överslag" när det är mycket omkring, dvs människor och trafik??

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Fisherling
2018-01-10 13:46
#190

1 mil på isen idag. Hundarna har slocknat som ljus 😃

[AnimeV4]
2018-01-10 16:01
#191

#184 Det låter rimligt! Hoppas den lilla vildingen blir bra snart och skönt att ni hittade något att behandla iallafall🌺

#185 Jag har som tur är inte behövt åka in med Knut, men när katten haft problem har jag faktiskt inte skickat in det trots att det var pricey..🤐

#187 Det du nämner funkar kanon på min. Använder du godis för att fånga upp näsan när han är nära? Om han stannar upp för godiset, belöna! Upprepa vid behov.  Så kul med valpkurs! Det har varit OTROLIGT hjälpsamt för oss😃

---

Idag har Knuters skött sig bra trots annan stad med mycket liv!

En sak jag tyckte var kul var när en liten grupp barn gick förbi och en kille stannade upp och sa "Vilken fin hund! Varför har han munkorg på sig?" varpå jag tackar och svarar att han äter saker han inte ska äta. Sedan frågar han om han får klappa men jag sa att Knut är lite fjantig eftersom jag inte vill att han ska skälla ut stackarn😃

Jättekul att barn är tusen gånger bättre än vad vuxna är! Så artigt och fint. Och jag blir så glad när folk frågar varför han har munkorg😍Vad jag däremot inte gillar är surtanter som ser extremt anklagande ut där de går med sin lilla hund. Som om jag skulle haft en 13 tons dinosaurie i koppel.

Varför skäller Knut när någon människa kommer nära och ex. böjer sig mot honom eller är närgången på annat vis? Han morrar inte utan börjar skälla direkt och kan morra lite grann efter en stund. Det är svårt att få tyst på honom oavsett om jag säger "tack tack", ber honom vara tyst eller ger mjukost.

Med människor som inte tittar i ögonen, inte böjer sig eller sträcker sig går det bra och oftast helt utan skäll. Är skällandet en markering? Han är uppenbart obekväm med närgångna människor och håller sitt avstånd, skällandes.

Duvethon
2018-01-10 21:08
#192

Funderar på att byta från Doggy till Orijen då han inte äter särskilt bra, får nog bli att byta foder… :)

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Fisherling
2018-01-10 21:51
#193

Agilityträning ikväll och lilla pilen var så duktig så ❤️

Väldigt klurig bana så vi har fått en del med oss att öva på 😃

Sugar Mist
2018-01-11 06:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#194

#176 Japp, en stor grusplan, egen privat väg och ett varmgarage so. rymmer två bilar dessutom. 5 min promenix till havet och skog öööverallt. Superskönt:)

-

Jojaton
2018-01-11 09:47
#195

#194 vad lyxigt det låter! Ser jättefint ut :)

Johanna - Instagram

Annons:
peafie
2018-01-11 12:00
#196

#186 och #191 , tack för input gällande försäkring. Och omtanken gällande lillVilden. Hon mår mycket bättre nu och är nästan sitt vanliga jag igen. 🙂

Angående att Knut skäller i #191 så är det ju svårt att svara på riktigt utan att se hur han skäller och hur han ser ut i övrigt men jag tänker ändå att det är en reaktion på att han känner sig osäker på situationen. Jag tycker inte heller om när folk kommer och tar på mig och är närgången utan att jag bjudit in till det själv så jag tycker inte det är så konstigt. 🙂 Men som sagt, det är bara mina fem öre om en situation som jag inte egentligen sett själv.

Bloggen     ○    Instagram

peafie
2018-01-11 12:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#197

Som sagt, hemma börjar allt återgå till det normala.  Vilden svarar bra på behandlingen och C har också börjat löpa, så nu har vi två löptikar hemma. 🙂

De är otroligt gosiga och fina med varandra just nu. Ligger gärna i samma bädd, eller tillsammans i "Lyan" (den lilla canvasburen i bakgrunden på bilden) och de pussar och naggar på varandra.

Bloggen     ○    Instagram

Sugar Mist
2018-01-11 21:55
#198

#194 Det är superlyxigt. Men jobbigt då det är så mkt tomrum som behöver fyllas ut och valparna härjar rätt mycket inomhus så man får ha tummen i ögat på dom typ. —————— Att ställa om till nya rutiner är svårt. Svårt men bra, blir många tidiga morgonar och behöver det, har innan mest sovit bort dagarna.

-

CayKantos
2018-01-11 22:09
#199

#198 jag kan flytta in ;) ;) --- Jahaja. Mental breakdown, både uppfödaren o jag… blev inga valpar. Hände några saker och uppfödaren e osäker om hon kommer försöka ta valpar igen. Iaf inte inom dom nästa åren.. så tråkigt när man verkligen hittar en BRA uppfödare man ÄLSKAR och har helt samma åsikter…

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

tiger tok
2018-01-11 22:13
#200

#198 har du flera valpar?!

Jojaton
2018-01-11 22:27
#201

#199 åh nej vad tråkigt :(

Johanna - Instagram

[AnimeV4]
2018-01-12 01:05
#202

#196 Jätteskönt att hon svarar så bra på behandlingen!

Hm, jag tror också att det är för att han är osäker, men att han måste ta till skall.. och inte blir tyst.. Han försöker ändå inte sticka därifrån eller så, utan står och skäller på personen i fråga.

Min sociala ångest är väldigt grov och jag känner mig oerhört uttittad, men jag skulle vilja få honom att skvallra när han skäller sådär, tror jag.

Samtidigt är sådana möten väldigt få och spontana och det blir dyrt att bära med sig en massa lyxgodis på varje promenad😃

#199 Jättetråkigt😕

---

Lite less på det företaget jag går kurs via.. Känner mig väldigt ovetandes och får inte svar av den instruktören jag haft. Jag vill gärna tänka att hon har eget att stå i, men det tar inte många sekunder att svara på frågor om kurser man är intresserad av.

Annons:
[IdaSoren]
2018-01-12 07:43
#203

Igår började vi kurs i nose work! Hoppas att damen ska tycka om det. Känns som en perfekt sport för oss i alla fall, då hennes stora passion är att nosa och inte behöva lyssna på några kommandon 😂

peafie
2018-01-12 11:59
#204

#203 Åh, den där hallen känner jag igen. 🙂 Då bor vi nog i samma stad. Är du nöjd med kursen hittills?

Bloggen     ○    Instagram

[AnimeV4]
2018-01-12 12:00
#205

Jag. Älskar. Knut. HAN HÄMTADE MIN POST FELFRITT NÄR JAG BAD HONOM! Så söööööööööt! Jag döööööör!

..och mina vantar nu då..

peafie
2018-01-12 12:04
#206

#205  Det är det bästa med retrievers - de är alltid glada att hämta allt man inte orkar gå efter själv. 😃 Nu är det bara att fortsätta med dummies och fåglar. 😉

Bloggen     ○    Instagram

[IdaSoren]
2018-01-12 12:04
#207

#204 Kul! Ja, absolut, trots att det bara varit ett tillfälle än. Vi gick vardagslydnad där i höstas och lärde oss jättemycket 🙂 Har du gått kurs där också?

peafie
2018-01-12 12:08
#208

#207 Ja, jag gick en rallykurs där för ett par år sedan. 🙂 Jag var inne på att gå en nosework-kurs på samma ställe men det var så lång kö då så jag sköt på det och så blev det inte av istället.

Bloggen     ○    Instagram

CayKantos
2018-01-12 12:35
#209

Då sökte man in på ännu en kurs.. hoppsan.. en 50% deltid som jag redan håller på med och nu en 100% i gbg mån-fredag :p stora förväntningar! Hoppas jag orkar, har ju 40% jobb att sköta också😅

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Annons:
[IdaSoren]
2018-01-12 14:07
#210

#208 Förstår. Tror att de har fått flera nya tränare på sista tiden så nu är det många kursstarter hela tiden och sällan kö som jag förstått det, om du blir sugen igen 😃

Fisherling
2018-01-12 15:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#211

Skulle göra en liten rita-övning.. Det råkade bli lite mer än så 😂

Jojaton
2018-01-12 19:59
#212

#211 så fin, vad duktig du är! Säljer du teckningar/målningar/vad-det-nu-kallas? :)

Johanna - Instagram

Lejonflapp
2018-01-13 11:27
#213

Vad ska ni göra i helgen? Vi har inte nått planerat då det är 25minus här

[AnimeV4]
2018-01-13 11:46
#214

Vad gör ni när ni blir sådär superdupermördadödaalltivägen-arga? Min mobil fick nyss sätta livet till, men tur i "oturen" var ju ändå att jag skulle behöva byta ut den snart då den hade börjat strula..

#206 Ja, verkligen! Särskilt kul är det när man inte tränat på vissa saker!

Fisherling
2018-01-13 12:16
#215

#212 Inte såna där säljer jag icke, och lär inte göra :P Alldeles för mycket jobb!

Sugar Mist
2018-01-13 21:12
#216

#200 Nä, men de jag bor ihop med har en valp i jämnår med Salt :)

-

Annons:
CayKantos
2018-01-14 00:35
#217

Fråga, hur mycket hade ni lagt åt sidan när ni köpte hunden UTÖVER inköpspriset?? Samt hur mycket har ni sparat nu? :)

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

[AnimeV4]
2018-01-14 01:37
#218

#217 Jag hade 71.000 men det var kanske overkill vad gäller hur mycket jag skulle BEHÖVT. Jag har en bra buffert kvar.

Angående tillbehör får du först tänka om du skulle haft en kartong som kryp-in eller en dyr bädd som går sönder på en liten stund med en bitig valp, köpa 3 eller 20 olika leksaker osv. Det är bra att kolla vilka specifika saker man ska ha, tycker jag.

Tillbehör som beräknas vara permanenta/långvariga: Sovplats, matskålar, fästingplockare, koppel, selar, halsband, leksaker, spårlina..

Tillbehör som köps regelbundet: Bajspåsar, mat, vissa leksaker, tugg..

Försäkring: Kolla vad det skulle kosta i olika bolag. Antingen så försäkrar du och uppfödaren tillsammans eller så försäkrar du själv.

Kurser: Räkna med 1500 kr/kurs.

Buffert för veterinärbesök: Ska vara ungefär en månadslön.

CayKantos
2018-01-14 09:12
#219

#218 haha tack för beskrivningen, kanske dårlig formulerad, men menade till typ enbart om ngt skulle hända med valpen, resten har jag koll på :D Tänker lixom "här har jag lagt 20.000? Till om det skulle hända ngt trots försäkring, och detta kommer jag bygga på hela tiden" .. Pg.a. komplikationer har jag tyvärr bara 8.000 just nu.. o valp blir förhoppningsvis inom några månader.. jag kommer ju hela tiden bygga upp men skulle en 10-15000 till vet kostnader precis när man får hem valpen vara nog tro?

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

peafie
2018-01-14 09:52
#220

#219 Jag har ett hundkonto som jag alltid ser till att ha 30 000 kr på, för akuta kostnader. Min första hundsommar kostade 10k och sedan blev det ytterligare 8k på hösten, endast oväntade kostnader då… å andra sidan har min senaste valp bara kostat ungefär 3000 i oväntade utgifter under sitt första år. Problemet är ju att man aldrig vet…

Bloggen     ○    Instagram

CayKantos
2018-01-14 10:41
#221

#220 ja.. originalt hade jag 30… men som sagt komplikationer uppstod.. men ska jag ge upp valp bara för jag har runt 15.000?… det är äntligen lämpligt läge och har haft så jäkla otur dom senaste 3 åren… allt känns perfekt.. om inte dom komplikationerna uppstod…. jag vill ju ta in valpen… men är det dumt o göra om nu ngt skulle hända?

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Jojaton
2018-01-14 11:24
#222

#221 jag hade köpt hund ändå, men då har jag föräldrar som kan ställa upp och låna ut pengar om det blir en akutsituation (plus att jag har en fond med ca 100 000 som egentligen är sparande till husköp men såklart kan användas i akuta situationer, dock tar det några dagar att få loss pengarna därifrån)

Johanna - Instagram

CayKantos
2018-01-14 12:03
#223

#222 well.. mine föräldrar är inte riktigt inne på att jag bör skaffa hund nu. Tycker jag är allt för ung.. men jaja det har dom inget att säga om längre.. :) dom är åtminstone ganska stödande ändå. Men hade nog inte lånat mig pengar..

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Annons:
peafie
2018-01-14 15:41
#224

#221 Det är ju svårt att råda om såklart, det kan ju gå hur bra som helst men det kan också bli väldigt knapert. Om du har någon annan säkerhet, typ ett annat sparkonto eller någonting du kan sälja av, eller någon att låna av om det blir akut, så är det ju inga problem. Jag tänker också att det beror på vad du har för inkomst, och hur mycket du kan lägga undan framöver.

Bloggen     ○    Instagram

CayKantos
2018-01-14 16:33
#225

Jag har ju stabil inkomst o e bra på att spara.. bara december som fick allt o rasa… Morsan skulle kunna låna mig, MEN hon hade vart efter mig hela tiden efter om "va sa jag" blablabla.. Men det är såklart värt det över ett liv så att säga

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

peafie
2018-01-14 21:09
#226

Vilken härlig helg vi har haft! Vi har varit ute i ett naturreservat i dagarna två och bara gått och gått och gått. Vildhunden är på väg in i höglöp och jag litar inte på henne nu, så hon har gått i longerlina. Vi har klättrat och balanserat och Vilden har fått lära sig hur man går över färister och hundarna har haft jätteroligt. Skönt med lite omväxling från vanliga hemmaskogen. Vad har ni gjort i helgen? :)

Bloggen     ○    Instagram

Duvethon
2018-01-14 21:26
#227

Alltså så skönt att valpkursen börjar imorgon! känner verkligen att jag behöver tips, vet inte hur jag ska göra för att varva ner honom. ryggsäcken funkar tydligen superbra för alla men när jag testar den på honom blir han fullkomligt GALEN!! morrar, biter hål i mina händer och ser fullkomligt galen ut, vansinnig! fattar inte. får se vad instruktörerna säger imorgon.

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Jojaton
2018-01-14 21:38
#228

#226 vad roligt det lät! Jag har jobbat min fjärde helg på rad… skulle varit ledig imorgon men får hoppa in pga VAB. Aja, ledig tisdag plus helgen så det är ju gött iaf. Sammis har varit hos mamma och pappa o haft det gött, och får hänga med pappa, som är favoriten, imorgon så han är nog nöjd!

Johanna - Instagram

peafie
2018-01-15 09:25
#229

#227 Ang. "ryggsäcken": det är nog inte ovanligt att de blir frustrerade när de blir fasthållna men tanken är att man lugnt ska hålla kvar hunden tills den lugnar sig själv. De första gångerna kan det ta tid, men så småningom kommer hunden att lära sig att passivitet lönar sig, vilket gör att den lugnar sig fortare och fortare. Det är alltså inte någon magisk position som gör att hunden lugnar sig automatiskt, utan någonting de behöver lära sig. Hoppas du får bra tips med dig från valpkursen. 🙂

---

Jag vill inte jobba idag. Har alldeles för mycket att göra så att allting bara knyter sig till en stor stressklump i magen. Blä…

Bloggen     ○    Instagram

Frida B
2018-01-15 18:30
#230

Ganska måttligt väldigt lycklig och stolt när chefen kallar till medarbetarsamtal och inte har några förbättringsområden jag skall tänka på. Det behövde jag verkligen. Åh vad jag älskar mitt arbete.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Annons:
peafie
2018-01-16 09:58
#231

Jag åkte av en häst igår och slog i ryggen riktigt ordentligt så nu sitter jag på jobbet och får inget gjort pga smärtan. Då kunde jag lika gärna stannat hemma med hundarna… 

I eftermiddag är det återbesök för Vildhunden! Håll tummarna att alla bakterier är borta och att det bara var en dryg uvi.

Bloggen     ○    Instagram

[AnimeV4]
2018-01-16 10:20
#232

#231 Aj aj! Hoppas att du kryar på dig snart och att det ser bra ut för den lillstora!

---

Riktigt dryg dag igår. Var hemifrån i 10 timmar, så Knut och Leo hade barnvakt.

När jag och Knut gick sista sträckan hem var han lös på den stora gräsmattan. Han var en bit bort och så ser jag de där typiska "nu ser jag något-öronen" och ser en hare springa iväg för fullt mot villorna.

Ropar först på honom och när han börjar småspringa mot den säger jag "Nejjjj!" och ser i tankarna hur de båda försvinner.. men vad gör han?! Han kommer till mig! JAG DOG❤️

peafie
2018-01-16 11:08
#233

#232 Tack! Och wow - duktig Knut och duktig du! 😍

Bloggen     ○    Instagram

Frida B
2018-01-16 11:11
#234

Kommer inte hitta bostad… ångest…

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[AnimeV4]
2018-01-16 13:32
#235

#233 Tack!😃

#234 Hur kommer det sig? Du blir väl inte bostadslös, hoppas jag?😕

---

ÅÅÅH, Knut ÄLSKAR snö! Det har kommit jättemycket snö och blåser ca 9 m/s här. Knut skulle självklart dyka, trycka ner ansiktet och göra rävhopp innan vi gått de ~2 minuterna det tar att komma ner till den stora gräsmattan!😂

Och jäklar vad vi härjade sen. Skitkul!❤️

Frida B
2018-01-16 14:05
#236

#234 nä men tack vare oseriösa personer, folk som inte svarar och bostadsmarknaden i göteborg så får jag bo i en garderob.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Hornslandet
2018-01-16 14:22
#237

Abropå detta med stad, passivitetsträning mm som jag vet det pratats om här. Just nu har min unghund en intressant period.. Han har blivit mer "på" med allt utomhus, dofter, rörelser mm liksom triggar mer intresse i honom känns det som. Plötsligt är vissa människor mer intressanta, drar mer mot dofter, känns i allmänhet mer "yr i bollen" liksom utomhus. 

Så jag var på stan häromdan, funkar ju trots detta ändå relativt bra, men det märks.. Finns ett cafe där man kan sitta med hund, så jag tänkte gå dit, men tänkte att nu kanske det går sämre eftersom han känns mer "yr" liksom. Väl inne på cafeet beter han sig helt EXEMPLARISKT, sitter bredvid mig medans jag köper kaffe mm, sen låg han väl en timma eller nått under bordet där jag satt, kollade på folk (många som tittar, pekar, skrattar lite smått när de ser han.. ), chillade helt och hållet. Några hundar gick förbi cafeet, nån skällde till, han låg kvar och kollade upp på mig när han såg dem.

Intressant hur det kan vara, vilka kontraster..

Annons:
Sugar Mist
2018-01-16 14:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#238

Ledig idag och imorgon så åkte iväg till närmsta brukshundsklubb och tränade lite på salts 7månadersdag. Salt hade fina bitar men Jack, åh min Jack, han var så duktig. Massa energi i ett samlat format, blev så glad ❤️🌟 Mitt i började snön yra så nu är det vitt ute :)

-

[AnimeV4]
2018-01-16 15:00
#239

#236 Oh right😕.. Har som jag skrev tidigare varit med om samma. Du får säkert ett boende så småningom även om allt känns röv!

#237 Känner samma sak med Knut! Unghundar är väldigt upp och ner😃

Frida B
2018-01-16 17:23
#240

#239 fast o gbg går det knappt. Är minst 9 års kötid hos bolagen och på boplats minst 6 år. Jag har 3.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

tiger tok
2018-01-16 17:51
#241

Här hos oss är det snö storm, det har blåst så in i..dagarna innan men nu yr snön överallt! Skall snöa oavbrutet ett dygn till.

[AnimeV4]
2018-01-16 18:05
#242

#240 Jag förstår det.. Du kan inte tänka dig att bo en bit ut eller vara inneboende? Jag känner en som flyttade ner till en bit utanför Göteborg för att vara inneboende utan problem. 

#241 Här med! Fast lugnare med snöandet. Vad tycker Holger?😃

Frida B
2018-01-16 20:08
#243

#242 en bit utanför ja. Inneboende nej.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Fisherling
2018-01-16 20:14
#244

Lilla pilen blev Årets Agilityhund på hemmaklubben 😃

Annons:
tiger tok
2018-01-16 22:17
#245

#242 ja, det verkar sprida sig i runt i landet! Holger älskar snö, och han fryser aldrig, så det är bara härligt tycker han! Knut då?

Hornslandet
2018-01-16 23:15
#246

Snö här å.. Men jäkla blötsnö = snökokor på hundfötterna :/

Odd
2018-01-16 23:26
#247

Fyf*n vad livet är skit… Arbetsträningen tar all min energi och tär så in i hlvte, orkar inte gå ut och gå med Bobby ordentligt så nyss hittade jag honom i ett stort hål han grävt i trädgården, pga understimulans antagligen… Stod tillochmed därinne och hade dåligt samvete och tänkte att vi skulle hitta på något när han var färdig, men efter upptäckten blev jag bara ännu mer trött och förbannad på mig själv. Försöker så gott jag kan med lek och träning hemma, men efter 10 minuter måste jag gå och lägga mig igen och sen dröjer det flera timmar innan energin är tillbaka.

Han är så otroligt duktig och har kommit så långt sedan jag träffade honom, men fortsätter det så här kommer jag säkert komma hem till ett söndertuggat rum en vacker dag… Och det är helt och hållet mitt fel, vi går utanför tomten sammanlagt kanske en och en halv timme om dagen, om ens det.

Jävla piss alltså, att man inte ens klarar av att jobba fyra timmar, tre dagar i veckan utan att må skit. Framtiden ser ljus ut.

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Sugar Mist
2018-01-17 14:32
#248

Jack älslar vintern och är världens peppigaste lilla lydnadsvovve, och vi är med i en sökgrupp så Salt har fått köra lite grundövningar och övningar för att stärka självförtroendet. Kallt dock, vi var ute 4h i snön ❄️

-

Maleficum
2018-01-17 14:41
#249

#247 Förstår det är jobbigt!

Hade turen att när jag arbetsträna samtidigt som jag hade hund gjorde jag det i ett stall där han kunde följa med och springa runt.

Eftersom han var en gammal skrutt så var han like trött som jag dagen efter arbetsdag så vi båda trivdes rätt bra att ligga och vila tillsammans!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

[AnimeV4]
2018-01-18 13:23
#250

Sorry för att jag inte svarar på inläggen riktade till mig nu..

--- 

Negativt gnäll:

Allt är kaos och går åt helvete då min hundvakt hastigt och lustigt inte vill vara hundvakt/kattvakt mer. Jag har ingen aning om hur jag ska lösa de gångerna jag har superviktiga möten eftersom jag är 3 timmars tågresa bort då + är borta hemifrån 8-9 timmar.

Pappa och hans sambo skulle vara ett självklart val om det inte vore för "HAHAHAHA, VI SKA GE KNUT EN MASSA GODIS OCH SÅ SKA HAN FÅ GÖRA EN MASSA SAKER HAN INTE FÅR FÖR DIG! HAHAHA! DU VET JU INGET ÄNDÅ! HAHAHA!" för det räcker ju tydligen inte att jag blir jätteledsen när de klagar på mig och hur jag tränar Knut (de vet, jag har varit väldigt tydlig flera gånger) eller att Knut blir dålig i magen av deras jävla Kinaskitgodis/kakor/kola/bröd/matrester. De "skämtar" men jag VET att de absolut skulle ge Knut en massa saker han mår dåligt av. Great.

Det enda hunddagiset jag är bekväm med är det i grannstaden, vilket jag varken skulle hinna lämna eller hämta ifrån. Det är säkert fullt vad gäller drop-in också.

Jag vet 0 om hunddagiset i min stad, men ska kika där. De har pensionat i värsta fall. Vet inte hur populärt det är, men det är högst troligt det enda här vilket därmed inte har så god prognos om tillgängliga platser..

Grannar går inte då min lägenhet ser ut som ett bombnedslag + Knut gillar inte dem då de kladdat på honom/trängt honom.

Jag ska fråga kursledaren om hon vet någon eller kan ha honom själv.

Att få till passning av katten är det största problemet.. Där skulle jag iallafall kunna tänka mig att städa hall/kök så att kattgrannen under kan ge mat bara, för det krävs ju inget större engagemang där..

Det är bara det att hela min värld vändes upp och ner i ett ögonblick samtidigt som mitt mående är skit!..😭

Positivt:

Kärlek till mottagningen jag gjort min NPF-utredning på. Jag hade panik över att inte kunna få till det sista mötet eller behöva lämna Knut ensam 4-5 timmar då jag står helt utan val och mötet är relativt nära. De föreslog att komma hem hit eller att vi träffades utanför mottagningen så att Knut kan följa med❤️

Jag fick äntligen hem mitt SIM-kort så nu har jag en mobil igen. Dock så saknas alla kontakter..😕

Jojaton
2018-01-18 21:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#251

Beställde ett nytt objektiv förra veckan som kom idag - kan knappt vänta tills jag kan prova det ordentligt i helgen :) är så himla glad att jag tycker det är kul att fota igen, från att ha varit mitt största intresse till att bara känna ångest av att ta upp kameran. Men nu är det kul igen tack vara Sam :D

Johanna - Instagram

Annons:
[IdaSoren]
2018-01-19 11:31
#252

Usch, behöver skriva av mig. Kom i kontakt med en uppfödare då vi har börjat kolla efter en eventuell andra hund och en relativt "ovanlig" ras, mest för att höra oss för hur svårt det kommer bli att hitta en lite äldre hund än valp. Blev uppringd av personen på kenneln och hann knappt börja ställa frågor förrän jag blev uppläxad. Frågade exempelvis om ensamträning och människan i princip skrek i örat på mig att hundar är flockdjur och inte ska lämnas ensamma, jag försökte förklara att jag är etolog och har koll på sådana grundläggande saker men ÄNDÅ liksom, men nej, flockdjur är flockdjur förstår du. OK. Visade sig sedan att hunden i fråga även bajsade inomhus och aldrig hade varit på promenad utanför kenneln, 2 år gammal. Skrev ett mail tillbaka idag och sa att den inte verkar passa oss och att vi har en del ytterligare förväntningar på hunden vi söker, trevlig och saklig var jag som alltid. Fick ett mycket argt och otrevligt svar tillbaka om att vi absolut inte kunde ställa några krav utan det handlar om KÄRLEK (…) och att hon inte gillade vår attityd för hunden ska hamna hos goa, snälla, fina människor och att vi kunde komma tillbaka när vi lärt oss detta. Människan var eventuellt inte helt frisk i huvudet men jag som redan har lite telefonfobi blev inte direkt stärkt av detta 🤔

Dagar som dessa känns det jävligt vettigt att vilja jobba med djur och inte människor, herregud…

Jojaton
2018-01-19 11:49
#253

#252 men gud! Även om det varit en fantastisk hund så känns det ju verkligen inte som en uppfödare man hade velat stödja! Hur många kan vara hemma exakt 24/7 utan att nånsin lämna hunden själv ens ett par minuter…

Johanna - Instagram

Hornslandet
2018-01-19 12:59
#254

#252 Oseriös människa som du inte ska ta åt dig något som helst om vad hon säger.

Nog för att jag tycker det är bra med vår syn på hundhållning i sverige, men detta med att hunden fan nästan dör om den är ensam en liten stund, nä där har det gått för långt.

[IdaSoren]
2018-01-19 13:07
#255

#253 #254 Håller med, kände redan i början av vårt samtal att det inte skulle bli något då hon hade rejält med översittarattityd från första stund. Hon nämnde också att hunden troligtvis skulle skälla på oss och vara avvaktande vid första mötet (vilket är fine) men att det kunde ta upp till 3 besök innan den överhuvudtaget skulle våga hälsa på oss, och hon menade att detta tyder på att hunden är klok, intelligent och har bra värderingar (?!). I mitt huvud ringde alarmet om mental instabilitet, men något av detta vågade jag inte ens nämna i mitt sista mail, hade ju kunnat lägga fram det som att vi sökte en mer utåtriktad individ, men hade nog fått ännu mer på skallen då på grund av att jag mobbade hennes lilla prins.

Det här med ensamträning verkar också vara känsligt hos vissa uppfödare. Vet inte hur de löser det då, om de bara säljer till pensionärer och sjukpensionärer eller något, men det är ju inte rimligt att förvänta sig att folk ska kunna vara hemma med hunden i resten av hundens liv. Dessutom borde det ligga i uppfödarens intresse att köpare faktiskt är ärliga med vilken typ av hund de söker och om de tror att hunden i fråga är passande, men så var inte alls fallet här, utan det verkade snarare som att hon tog personligt illa vid sig av att jag "kritiserade" hennes lilla älskling. Väldigt obekvämt alltihop.

Tappade lite motivationen att fortsätta ringa runt om man ska bli bemött så här, men troligtvis var det ju bara ett sjukt undantag.

peafie
2018-01-19 13:57
#256

#255 Wow…  jag blir nyfiken på vad det var för ras, men det kanske du inte vill säga?

Bloggen     ○    Instagram

[IdaSoren]
2018-01-19 14:21
#257

#256 Tänkte att det inte var relevant egentligen. Det är inte en ovanlig ras i sig, men har märkt att det är väldigt ovanligt att de ligger ute på annons och att det finns omplaceringar, det är därför vi får söka lite mer aktivt. Men det är en av de mindre sällskapsraserna i alla fall.

peafie
2018-01-19 14:43
#258

#257 Tänkte mest apropå mentaliteten.  Hoppas det var ett undantag…

Bloggen     ○    Instagram

Annons:
[AnimeV4]
2018-01-19 18:17
#259

#252 Men vad i! Hon har ju helt fel och verkar vara lite koko i bollen. Ta inte åt dig, även om det är svårt! Om du har träffat bra uppfödare tidigare, tänk tillbaka på dem. Om inte kommer du att bli glatt överraskad när du hittar rätt🙂

---

Idag gjorde jag en suicide mission. Jag var tvungen att gå och handla, så jag snurrade runt i panikångest i 45 minuter i affären. Knut klarade sig iallafall prima den timmen jag var borta❤️

Duvethon
2018-01-19 21:39
#260

#259 Usch för panikångest, vet själv hur hemskt det är :( Härligt att Knut klarade det!!

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

fridarebecka
2018-01-20 08:57
#261

Vilken vecka…. jag har börjat på nytt jobb som jag verkligen trivs superbra på! Men det innebär också en helt annan livssituation för oss och en ny typ av vardag som vi aldrig haft förut. Sambon har jobbat över mycket i veckan och jag har varit supertrött efter allt nytt på jobbet. Det har varit långa dagar för hundarna i hundgården och att aktivera dom på kvällarna har verkligen bara varit ett måste den här veckan, och inget kul. Jag vet att det är som värst nu och kommer bli bättre, men den här situationen har fått oss att börja fundera på om vi tagit oss vatten över huvudet med att ha skaffat hund nr 3 😭💔

JoannaLi
2018-01-20 14:47
#262

J*vlarrrr vilken träning vi hade! 😍🎂🎈

Trög start, med slö, svårmotiverad hund - och det avspeglade sig verkligen i FF-et senare. 

Men han briljerade i hoppet, inkallningen, fjärren var fin utöver att han blir frustrerad i uppsättningen (han vet ju vad han ska göra, varför ska han vänta på kommando??) 

FF-et var slöt, trögt, i dålig position. Vänstersvängarna som han alltid briljerar i var superdåliga, men högersvängarna var förvånansvärt bra, helt acceptabla! Han jobbade också fint i språngmarschen. 

Men vad som verkligen var dagens 🥳 var apporteringen. Han tog den på första uppmaningen, och kom in i fotposition utan att spotta!! Jag belönade innan han hann övertänka när han skulle sätta sig ner, han hade kanske klarat det också, men jag tänkte inte chansa. 

Och-och-och - MIN TRÄNING HAR GETT RESULTAT! Han har haft jättesvårt i sitt under marsch, i det att han ska gå från stadga till fotgående utan att jag gör halt, vilket gör att jag går iväg utan honom och han sitter kvar. Men idag var det verkligen sååååå snyggt! Inte nog med att han satt tryggt, reagerade supersnabbt på fotkommando, men ff-et efter sättandet var verkligen 11/10!!!! 

Vi visade också Klass 1-inkallning, och ställande under gång, båda vilka var riktigt snygga! Sen blev vi tyvärr utsparkade ur ridhuset, eftersom att det kom en ryttare. 

Åh, jag är så glad så jag var rent tvungen att bryta min sociala media-paus 😊

tiger tok
2018-01-20 16:54
#263

Yessss! Holger blev tvungen att ligga i bilen flera timmar idag, med sällskap av en schäfer tant, och han skötte sig nästan exemplariskt! Guldklimpen till valp!

[AnimeV4]
2018-01-20 20:10
#264

Det stryker runt någon knepig gubbe här, som hotat med att slå in fönstret till porten med kryckan om grannen inte släppte in honom. Kommer han ska han få storskäll av Knut..😕

Jojaton
2018-01-20 20:57
#265

Vi fick snö idag!

Johanna - Instagram

Annons:
Sugar Mist
2018-01-20 22:37
#266

Har massa cravings så fönstershoppar godis på internet. Tur en inte har pengar 👋🏻

-

Jojaton
2018-01-21 18:57
#267

Var på en föreläsning med Tobias Gustavsson idag, ”Från valp till arbetande hund + Stress och aktivitetsnivåer” Helt slut i huvudet men det var såå intressant! Fick med mig massa spännande info och nya tankesätt :)

Johanna - Instagram

Odd
2018-01-21 21:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#268

🐶

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

fridarebecka
2018-01-22 07:12
#269

Då var vi tvåhundsägare igen, vår älskade foderhund kommer inte bo kvar hos oss 😭 Känner en konstig blandning av lättnad och misslyckande just nu. Och en konstig blandning av att vi inte kämpade tillräckligt- och att jag är stolt att vi tog det här beslutet innan hundarna började påverkas för mycket. Det här var verkligen inte vad jag ville, men jag försöker påminna mig själv om att vad jag ville inte är det bästa för varken hundarna eller oss tvåbenta 💔 Det hjälper att Neos fantastiska matte är så förstående och fortsätter låta oss låna honom för jakt, skidåkning och annat skoj!

CayKantos
2018-01-24 13:27
#270

Då kom jag in på en 4mån lång kurs! Superkul o super spontant! Blir 150% studerande och 50% jobb.. hoppas jag orkar med allt😂😅 men jaja! Vad göe man ej för sina intressen? :D

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

peafie
2018-01-25 09:26
#271

Andra återbesöket för Vildhunden idag. Efter den första antibiotikakuren var inte alla bakterier borta, så det blev en ny odling och ny antibiotikakur. Hunden är pigg och glad men jag håller tummarna för att dagens odling visar på noll bakterier och en frisk hund…

#270 Vad är det för kurs? 🙂

Bloggen     ○    Instagram

CayKantos
2018-01-25 09:29
#272

#271 Arbete med hund på göteborgs folkhögskola! Det e en kurs dom totaltspontant gjorde på några få månader och troligen bara kommer ha i år. Dom kör den KANSKE igen om några år om efterfrågan är stor, men dom tror ej det :) så jag såg den, sökte och sa upp mig från jobbet haha. Allt hände så fort. Bara 4 mån men det e ganska lagom för mig :D Håller tummarna för er! Kan definitivt inte vara kul för dig eller Vildhunden ;/

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Annons:
peafie
2018-01-26 10:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#273

#272 Wow, modigt! 🙂 Hoppas kursen är så bra som du tänker dig!

… och tack för omtanken. Lilla V är nu friskförklarad och sitt vanliga pigga och glada och helt galna jag igen. 😃

Bloggen     ○    Instagram

CayKantos
2018-01-26 11:06
#274

#273 HAHAHAHA! Vad skulla va fel med den snyggingen? ;) fan vilken bild! Love it 😁 Ja! Hoppas också den är lika bra som jag tror :p jätteskönt att det dyker upp lite sånt här här o där med tanke på oss som ej kan betala typ 50.000 spänn för en kurs på tex hundens hus :/

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

[Nalle-]
2018-01-26 16:23
#275

#273, Vilken underbar bild! 😂😍

Har gjort en ny tråd då jag såg att den här började bli så lång, så jag låser den nu! 🌺

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: