Annons:
Etikettskaffa-hund
Läst 2065 ggr
RödPlasma
2017-12-18 20:03

Vilken ras bör vi egentligen ha?

Det här med att leta ras är verkligen inte lätt… Än så länge har vi inte lyckats få in någon fullträff, så nu ber vi om er hjälp! 

Vi söker en vovve som lämpar sig för agility, lydnad, dog frisbee och liknande fartfyllda hundsporter. Samtidigt vill vi inte ha en för krävande hund, då det varken är rättvist mot oss eller hunden. Hunden ska kunna nöja sig med kortare promenader vissa perioder, och samtidigt vara tänd på att träna när det erbjuds. Den får gärna vara stor nog att kunna springa framför längdskidorna på vintern! 

Australian shepherd är en ras som vi fastnat otroligt för när det kommer till mentaliteten, men rasens aktivitetsbehov är alldeles för stort för oss! I övrigt har det alltid klickat med just aussies. Temperamentet, fokuset, vakten och deras tendens till att vara så otroligt kelsjuka faller oss i smaken. 
"Flamsiga" hundar, så som golden eller flatcoated retriever känns inte riktigt som vår grej. Inte heller hundar som generellt älskar allt och alla. 

Med andra ord letar vi efter en ras med aussiens mentalitet, men med betydligt mindre aktiveringsbehov. Vad säger ni? Finns det någon sådan ras?

Annons:
Fisherling
2017-12-18 20:10
#1

Hur kommer eran vardag se ut? Är det träning när ni känner för det och det är fint väder som gäller eller kommer ni vara intresserade av att träna regelbundet?

Stinastygg
2017-12-18 20:37
#2

Ni skrev inget om pälsvård/hårlag…

Pudeln är en fantastisk allroundhund med en sund kropp och de hänger med på allt som bjuds men kan även ha soffliggardagar. Finns ju i olika storlekar dessutom.

Jag har en mellis som hålls nerklippt året om, på sommarn stort sett "naken" och bara liiite längd på kropp och öron om vintern. En skaloveralll för att stänga ute vind och väta bara, 5 cm krull under den räcker gott å väl för att hålla kroppen varm i många minusgrader.

"Nackdelen" i det här fallet är väl att det är en vänlig ras som gillar folk, och att det kan va en del flams i vissa individer. Men för den typen av aktiviteter ni nämner är det en kanonhund, om man orkar med den regelbundna klippningen då, vill säga, alternativt har budget för att lämna in på trim.

[Elsydepelsy]
2017-12-18 20:39
#3

Sheltie?

[Elsydepelsy]
2017-12-18 20:39
#4

Kräver mest mental träning.

[Elsydepelsy]
2017-12-18 20:40
#5

Men inte överdrivet mycket

tiger tok
2017-12-18 21:55
#6

Dansk svensk gårdshund? Japansk spets?

Annons:
Jojaton
2017-12-18 22:10
#7

Undrar samma som #1. Annars tänker jag spontant på pudel (toy, dvärg, mellan), sheltie och papillon/phalene.

Johanna - Instagram

RödPlasma
2017-12-19 19:30
#8

#1 Vi kommer troligtvis att träna ganska regelbundet i perioder, men lär också ha perioder där träningen kommer i andra hand. En vanlig vardag så skulle vi lägga 1-2 h på promenader och mental stimulans. På helgerna blir det oftast någon längre utflykt i skogen, kanske 3-4 h. Det lär även bli en del timmar i skidspåret. 

#2 Pälsvård är vi ganska flexibla med. Kan tycka att det är mysigt att pyssla om hunden när man borstar osv, men det går lika bra utan. 
Pudeln är tyvärr ingen ras vi fastnat för. Från de vi träffat är erfarenheten att de ofta är lättdistraherade/ofokuserade och flänger runt lite överallt. Det har sin charm det med, men det är inte den mentaliteten vi söker i vår framtida vovve. 🙂

#3 Sheltie verkar intressant! Jag har dock fått för mig att de är väldigt veka och rädda av sig. Stämmer det? 

#6 Har inte kikat så mycket på dessa raser. Jag har lite svårt för spetsens utseende, men får läsa på lite mer om rasen! Det är ju även två rätt så små raser..

#7 Papillon känns väl i minsta laget kanske. Men jag ska kika mer på denna! :)

Jojaton
2017-12-19 19:48
#9

#8 är du noga med att kolla upp släkt och kennel så finns det riktigt bra shelties också - jag har en riktig tuffing till sheltie hemma, han är inte rädd för nått och väldigt mycket hund trots att han bara är 6 månader gammal. Kromfohrländer?

Johanna - Instagram

[Elsydepelsy]
2017-12-19 20:39
#10

Det är individuellt. De har ett nervöst drag i sig men min är inte alls så. Inte de andra jag har träffat heller. De flesta uppfödare försöker få bort det nerösa draget i de(om det finns något). Jag skulle inte säga att man ska förknippa sheltien med att den är nervös. Kul att du tycket sheltien verkar intressant iaf! Lycka till med rastvalet!

färgfest
2017-12-19 23:08
#11

Korthårig collie?

reverse
2017-12-20 01:16
#12

Kolla in Fionas agility-pudlar: http://agiliteam.se/omoss.html

Eller Manvargens.

Det finns verkligen bra arbetspudlar att få tag i för de aktiviteter ni är intresserade av, samtidigt som pudlar generellt kan vara nöjda kelhundar längre perioder också. Jag har en Australian shepherd och en dvärgpudel. De går inte att jämföra kravmässigt. Dvärgpudeln kan och vill hänga med på allt min aussie behöver, men hon behöver det inte.  En pudel från en kennel som anstränger sig med mer än bara utställningsmeriter och rätt förvaltad kan vara riktigt kalas. Men samma mentalitet som en skarp brukshund har de förstås inte.

 //Lina

Lord Vulcan
2017-12-20 19:01
#13

Schäfer? Mina hänger med på allt, men kan oxå chilla på soffan en dag eller två, utan att klättra på väggarna 🤔😄

Annons:
RödPlasma
2017-12-23 20:29
#14

#9 Okej, då kan det absolut vara ett alternativ! Vart kommer din från? 
Kromfohrländer har vi kikat lite på faktiskt. 

#10 Skönt att höra! Tack så mycket! 

#11 Hm, kanske kan hamna på listan. Har lite svårt för utseendet på de korthåriga dock. Skiljer de sig mycket från den långhåriga varianten? 

#12 Tack, ska kolla. Tyvärr känns det som att pudeln inte riktigt är ett alternativ för oss, men i och för sig har vi bara haft en pudel. Tveksamt om vi träffat på någon pudel som vart avlad för arbete hittills. 

#13 Vi älskar schäfrarna och deras lynne, men är oroliga för att de kräver mer än vi kan ge för att de ska må bra. 

Vi har dock nyss fått upp ögonen för Vit herdehund. Har hört mycket olika om den, en del klassar den som "aktiv sällskaps-och familjehund" medan andra säger att det är en krävande bruksras. 

Tror ni att en Vit herde skulle funka hos oss?

Jojaton
2017-12-23 20:38
#15

#14 han är från en liten kennel i Norge :)

Johanna - Instagram

Vinternos
2017-12-23 21:47
#16

#13 Funderade ett tag på Vit herdehund att utbilda och använda inom arbetet. Men man har, som jag förstått det som, mycket problem med mentaliteten inom rasen. Finns säkerligen mer info tillhands om du googlar.

"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama

Vinternos
2017-12-23 21:48
#17

Min kommentar var givetvis riktad till #14 ;)

"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama

Estelle13
2017-12-24 01:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

#14 Självklart finns det pudlar med mycket framåtanda som är lämpade för arbete, jag har en sådan, otroligt mkt driv och skärpa, brukar säga att han är rottweiler i pudelförpakning och han har faktiskt varit mer energisk och vild än vad min mormors schäfrar har varit. 

Han är jäkligt tuff och en riktig herre på täppan som vill att nånting händer hela tiden. Om inte så hittar han på saker själv för att sysselsätta sig.

RödPlasma
2017-12-25 13:04
#19

#16 Jag har också hört att det har vart en del problem med mentaliteten inom rasen, men har uppfattat det som att det blivit betydligt bättre de senaste åren. Även här gäller det ju att hitta rätt uppfödare. 

#18 Oj, låter helt annorlunda än de pudlar jag träffat! Förstår att jag kanske bara sett en sida av rasen. Väldigt fin hund du har!

RödPlasma
2017-12-25 13:05
#20

Finns det någon mer som har något att säga om Vit herdehund? :)

Annons:
färgfest
2017-12-27 12:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

#19 Min storpudel är också väldigt arbetsintresserad, men kanske inte lika mycket som Estelle13s pudel. Vi kör Nosework just nu och kommer köra agility eller rally i framtiden. Han blir så fokuserad, till skillnad till hans valpig beteende just nu, så snart han fattar att vi ska göra något. All fokus är på mig och jag kan se hur han tänker och försöker med allt han har. Jag har aldrig haft en hund som lär sig så snabbt, vill vara med. Samtidigt kan han vila hemma en dag eller två utan mer än en promenad om jag är sjuk eller så.

färgfest
2017-12-27 12:04
#22

Men jag skrev inte för att försöker övertala dig att skaffa pudel. Mer att också visa att det visst finns arbetsglada pudlar där ute. :)

Jag hoppas att du hittar rasen som tilltalar dig!

Fisherling
2017-12-27 12:09
#23

#20 Stora, ofokuserade, skälliga, långsamma men med mycket egen vilja och egna ideér.

Finns säkert bra vita herdehundar, men inga jag träffat :/ Eller jo, en valp på 6 månader var himla kul och glad.

RödPlasma
2018-01-07 13:12
#24

#21 Låter som en perfekt hund gällande aktiveringsbehov. Och måste säga att han är otroligt vacker! 😍 

#23 Hm, vad synd att du endast träffat dåliga herdar. Var på MyDog igår och måste säga att en del av de vita herdehundarna verkade ganska ängsliga och krångliga. Såg dock några trevliga också, men jag förstår att det gäller att vara noga med val av uppfödare.

RödPlasma
2018-01-07 13:17
#25

Då vi fortfarande letar efter vår ras så försöker jag få lite liv i tråden igen. 

Jag har fortfarande Vit herdehund i tankarna, men har även snubblat över Lapsk Vallhund, Corgi och Curly Coated Retriever. Får dock uppfattningen att Lapsk vallhund är rätt så egensinnig och att den ogillar mycket fysisk kontakt. Någon som har erfarenhet av denna ras, eller av Corgi eller Curly coated för den delen? 

Jag är väldigt tacksam för all hjälp jag har fått såhär långt! Ni är guld värda. :)

tiger tok
2018-01-07 13:40
#26

Tror absolut Corgi eller Västgötaspets kan passa! Tänk på att ni kanske inte behöver köpa valp från uppfödare som avlar på väldigt korta ben bara! Annars brukar det vara mycket spänst i dem!

hemul
2018-01-07 13:52
#27

#25 Har bara träffat ett par lapska vallhundar och de var inte alls så. På rasklubbens sajt står att det finns stor variation. Då avses nog mest aktivitet och så, men det kan kanske gälla annat också. Tycker du ska kontakta klubben och uppfödare och höra lite.

Annons:
[AnimeV4]
2018-01-08 00:56
#28

#25 Jag tänkte föreslå curly, men vågade inte riktigt😉Jag har en 10 månaders hane om du vill höra min sida av rasen.

TheaV
2018-01-08 13:29
#29

Labrador? :)

RödPlasma
2018-01-08 14:03
#30

#26 Härligt! Jag har börjat rota lite i  uppfödare nu. Västgötaspets verkar ju också ganska trevlig. 

#27 Jag har hört mig för på en grupp för rasen på fb nu, och har fått väldigt mycket hjälp. Verkar, som du säger, vara stor variation i rasen gällande både aktivitetsnivå och temperament (vakt/jakt/vall) 

#28 Berätta gärna om din vovve! Tycker rasen verkar väldigt intressant. 😃

#29 Tyvärr inte den mentalitet jag letar efter i hund, men tack ändå. :)

tiger tok
2018-01-08 14:13
#31

#30 vad kul! Har en västgöte själv:)

RödPlasma
2018-01-08 20:53
#32

#31 Vad kul! Jättefina hundar. :)

RödPlasma
2018-01-08 20:54
#33

Någon som vet hur det ligger till med jaktinstinkt hos Lapsk vallhund? Går de att ha lösa?

[AnimeV4]
2018-01-09 03:54
#34

#30 Det enklaste är nog att du berättar vad du vill veta🙂

Annons:
Upp till toppen
Annons: