Annons:
Etikettövrigt
Läst 1825 ggr
Carrie.B
2017-12-12 13:27

Flytta till Dublin, Irland

Hej,

Jag har en griffonkille på 7½ år. Min pojkvän flyttade nyligen till Irland för ett jobb och jag har bestämt för att flytta efter. "Problemet" är att jag har min lilla vovve som jag såklart vill/ska ta med mig. Dock är det inte så himla enkelt att ta sig till Irland/UK med hund och hade förhoppningen att jag kunde flyga dit med honom i kabinen, men det är inte tillåtet av någon anledning. Så det återstår att hitta en spännande rutt med båt (från Göteborg)/buss/tåg eller att låta honom åka som frakt med fraktflyg (vilket jag verkligen inte vill).

Har någon erfarenhet (de senaste åren) att flytta eller resa till UK/Irland med hund och hur löste ni det?

Han är mitt allt och jag känner inte för en sekund att jag vill försöka omplacera honom av olika anledningar. Dels är han lite äldre och dels skaffade jag honom när han var valp och jag får se till att våra liv fungerar ihop helt enkelt. När vi väl är i Dublin kommer jag inte låta honom resa massa utan ska jag åka hem en weekend eller liknande så kommer jag se till att det finns en bra kennel eller hundvakt.

Tack för hjälpen!

Annons:
Lizelda
2017-12-12 14:35
#1

Varför vill du inte låta honom åka som cargo? Och en del flygbolag tar även större hundar i kabinen mot en högre kostnad.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Lona
2017-12-12 14:37
#2

De flesta jag vet som reser till/från UK med sina hundar (jag har en hel del labbevänner som åker över på kurs/tävling alt importerar hund) bilar via kontinenten -> Frankrike -> tunneln -> England. Sen blir det då färja från England till Irland. Tidigare brukade de ta färjan Esbjerg (Danmark) - Harwich men jag tror inte att den går längre? Det är ju rätt mycket att fixa med för inresa till UK, om du åker vägen nämnd ovan så glöm inte att kolla vilka regler som gäller från andra länder som Danmark, Tyskland och Frankrike! Jag har bara skickat möss och då med flyg (SAS Cargo), även det var rätt mycket pappersjobb trots att de var garanterat smittfria både när det gällde infektioner och parasiter.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Lizelda
2017-12-12 14:40
#3

#2 Inser ju nu att jag faktiskt åkt med hund den vägen 😂 Vi åkte från Holland, genom allt möjligt, tog färjan från Frankrike istället för tunnel och hade två hundar med oss. Väldigt snabbt och enkelt vid kontrollerna, gäller bara att man ska orka köra så långt.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

hemul
2017-12-12 16:45
#4

Och att man har en bil. 😃

Tåg finns ju också. Men det blir kanske jättedyrt. Kanske en kan åka tåg med hunden i så fall och den/de andra flyga.

Carrie.B
2017-12-12 18:07
#5

#1 Tyvärr får man inte flyga med hund varken i cargo eller i kabin till UK/Irland utan man måste komma via färja/bil/tåg (om jag förstår det rätt) . Eller låta honom åka med godkänt fraktflyg som har tillåtelse att frakta levande djur. Tycker det är hur skumt som helst, men så är reglerna. Precis - funderar på om jag kan flyga med honom till Holland eller Frankrike och ta en färja. Läste även nånstans att man kan ta en taxi mellan Frankrike och England (färja tror jag). Min första plan var tåg till Köpenhamn och direkt till dublin, men så lätt skulle det ju inte vara haha! Sedan måste man åka med bil på färjan mellan England och Irland och utan bil blir det med en spännande utmaning.. Att shippa vovven med fraktflyg är inte direkt gratis så tror allt annat är billigare/samma prisklass. Kanske finns fler personer som gjort liknande resa. Bästa är ju såklart om man slipper åka via UK, men de flesta färjor går ju dit.

Lizelda
2017-12-12 18:30
#6

#5 Fast… Min mor flög hem med en valp från Crufts för några år sedan utan problem? Och jag tvivlar på att alla som ställer där tar bilen, även om många gör det. Kommer ju folk från USA t ex. Tvivlar inte på dig men det låter så absurt att du rimligen måste ha missuppfattat!

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Annons:
Carrie.B
2017-12-12 19:09
#7

Jag hittar inte direkt någon info. Verkar som KLM inte flyger djur till irland och SAS gör det inte..

Lizelda
2017-12-12 22:21
#8

Här står inget om att de inte tar med till Irland/England i alla fall

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

starcastle
2017-12-13 02:53
#9

Dom flesta jag känner till som kommer från USA för att ställa ut i UK flyger till t ex Frankrike och tar bil över.

UK tillåter bara fraktbolag att flyga in hund.
Det kostar 10-15.000 kr, beroende på hundens storlek.

Det är alltså sannolikt billigare att bila till UK med hunden.

hemul
2017-12-13 09:09
#10

Men om du flyger till Frankrike och sen tar tåg därifrån? Eller tåg hela vägen. Är det problem med hundar på tåg i Storbritannien eller?

Carrie.B
2017-12-13 13:41
#11

Jag har kollat lite mer och just nu har jag sett att man kan åka via Holland (Hook) till Harwich i England (tar ca 6h) och hunden är i en kennel där. Sedan får jag antagligen ta ett tåg till Liverpool (sover då nånstans vid ankomsten till England). Sedan blir det båt från Liverpool till Belfast och sedan tåg till Dublin. Så nu är det själva sträckan från Göteborg till Holland. Finns ju alternativ att flyga till Amsterdam och ta tåget till Hook van Holland.

Alternativet är liknande resa vi Paris och ta taxi mellan Frankrike och England (det finns företag som kör djur via båten då de måste sitta i bilen under överfarten.

Vill bara att lilla vovven får en så enkel resa som möjligt och kunna "röra på benen" lagom ofta. Som tur är är han ju en liten farbror så han är lugn och tycker om att sova:)

Hur jag än gör så kommer det kosta en del pengar, men det är han värd! Vill mest slippa vara orolig för honom på ett cargoflyg då han ju ändå är lite äldre samt platt nosad. Plus att han aldrig flugit innan. Känns som det hade varit en annan sak att ha honom med sig i kabinen och hålla koll.

Upp till toppen
Annons: