Annons:
Etikettvalpar
Läst 2581 ggr
Förstahunden
2017-12-11 20:44

Sömnlös valp

Hej! Vi har just hämtat hem vår lilla valp, en blandras hane. Han är supersnäll och gosig men problemet är att han aldrig kan somna självmant. Enda sättet att få honom att somna är att hålla honom tills han lugnat ner sig/somnat. Skulle man, när han väl somnat, lägga honom på ”sin plats” så vaknar han direkt man går därifrån… vad kan vi göra? Ska vi fortsätta ”natta” honom eller kommer det försvåra ensamträningen sen? Vi har försökt skärma av med kompostgaller så han är nära oss men inte når oss men då blir han tokig. Hoppar in i väggarna, gnäller och springer omkring.

Annons:
[Siggis]
2017-12-11 20:52
#1

Hur länge har ni haft honom?

Förstahunden
2017-12-11 20:56
#2

#1 Vi hämtade honom i onsdags (6/12)

Honestyisdead
2017-12-11 21:23
#3

Varför får han inte nå er? Jag sov medvåra valpar så dom kände sig trygga. Dom slits ju bort från sina syskon och mamma som dom har sovit med och kommer till ett nytt ställe hos främlingar. Dom behöver sällskap.

[Siggis]
2017-12-11 21:32
#4

Isåfall är det inte konstigt att han är orolig. Lägg bädden nedanför eran säng och håll ner en hand ifall han är orolig. Ensamträningen påverkas inte, och innan du överhuvudtaget kan börja ensamträna måste han bli trygg i det nya hemmet och med er. Han har förmodligen aldrig sovit ensam utan sina syskon.

Förstahunden
2017-12-11 21:37
#5

Såklart han får sova med oss. Var inte just nattsömnen jag menar, . Tänkte mer på sovtiderna under dagen, det känns inte hållbart att ha honom i famnen/knät alla timmar han ska sova under ett dygn hur mysigt det än må vara.. 😔

Basunen
2017-12-11 21:42
#6

Kanske börja med att vara med hunden i kompostavspärrningen? Bara sitta, vara lugn och vänta ut hunden att själv lägga sig ned och slappna av. Sen efter ett tag gå ur avspärrningen. Gå tillbaka när hunden fortfarande är lugn, men ignorera. Sen utöka till att vara utanför längre. Tillslut så vänjer sig hunden förhoppningvis att inom avspärrningen slappnar man av, och husse/matte kommer tillbaka när jag är lugn.

Annons:
Förstahunden
2017-12-11 21:58
#7

#6 Tack, det ska vi testa!

[AnimeV4]
2017-12-11 23:36
#8

Jag brukade sitta i hagen eller köra ryggsäcken och smyyyga därifrån.

Gahich
2017-12-12 00:03
#9

Funderar lite på vad ni gör när ni låter honom bara vara på golvet och tänker att han ska sova. Om ni går omkring/ städar eller liknande kanske han blir orolig eftersom han ej vet vart ni är och därför håller sig vaken så han kan hålla koll?

Jag har också fått hem en valp nyligen ( 1 1/2v sen) och i början gjorde jag något stillasittande när jag visste att valpen var trött, t.ex. läsa en bok/ sitta vid datorn, gick jag omkring hade han svårt att koppla av helt. När jag satt still kände han sig trygg och somnade oftast nere vid mina fötter, alltid nära mig så han får närhet även om han inte ligger i mitt knä. Nu i början är ju du valpens trygghet så tycker du ska låta honom vara nära hela tiden så ni får en bra relation, han har ju inte bott hos er så länge plutten ❤️ Nu somnar min kille lite varstans även om jag går omkring och fixar.


Förstahunden
2017-12-12 08:46
#10

#9 tack för svar! Det är så svårt när det är första hunden och man hör frän andra som haft valp att de sovit överallt och hela tiden, därför vi blev lite oroliga.. Men då fortsätter vi ta det lugnt med honom nu och håller tummarna att han lär sig koppla av när han känner sig tryggare här hemma!

Hornslandet
2017-12-12 14:16
#11

Okej, såhär:

Alla valpar har inte lätt att lägga sig och sova på dagen. Vissa lägger sig och slocknar några timmar, men VERKLIGEN inte alla. Jag hade en sån valp som inte gjorde det, precis som er krävdes det att man höll honom på plats (lugnt) för att han skulle varva ner. Detta gjorde jag ofta med honom, då han annars höll igång tills han stupade, typ. 

Men, det kom med åldern. När han började bli runt halvåret eller så kunde han lägga sig ner och vila självmant mycket lättare. Nu som 13-månaders har han inga problem att varva ner självmant här hemma. Tror inte det förstår överhuvudtaget att göra dessa övningar med er valp, det kommer inte försvåra nått annat. Snarare tvärtom, det är bra om ni tränar på detta så er valp får hitta sin "avknapp" så att säga. Min har faktiskt väldigt lätt numera att chilla ner när jag själv gör det här hemma, även om han inte fått nån rejält uttröttande aktivitet. Men då vilar han ju, eller sover lätt.

Som sagt, det är nytt för er. Det var det för mig med. Men oroa er INTE för att valpen inte sover si eller så många timmar, och fortsätt sitta och varva ner eran valp ni, det är en bra övnings som ni dessutom har igen sen i hanteringen (passa på att lugnt känna igenom valpen på olika sätt då också när den är lugn).

En annan sak bara, jag skulle strunta iatt försöka lägga valpen (natta) den på nått särskilt ställe eller hundsäng. Låt den ligga där den ligger, om ni har den i knät och den har lugnat ner sig, gå därifrån bara och låt valpen göra vad den vill. Med tiden kommer den hitta sina favoritplatser som den själv går till och lägger sig, men det måste verkligen inte vara hundsängen (haha). Dvs, ställ inga krav på var den ska sova, tycker jag. Förutom om ni tex har förbud på soffor eller dyl då förstås. Min valp började med tiden själv gå från mitt knä och lägga sig på sin plats på golvet när vi körde "lugnaner-övningen". Jag lärde mig läsa av när han var lugn och trött och inte ville loss från mitt knä för att röja vidare. Det där lär man sig.

Lycka till och framför allt se till att leka och ha kul med er valp också :)

idamadelenemoren
2017-12-13 14:53
#12

När Kila va bebis och vi precis fått hem henne va hon likadan, gick jag någonstans så följde hon efter osv. Det slutade med att hon la sig mellan mina ben och soffan när jag satt i soffan, då kunde hon lägga sig och sova och lugna sig. Och satt jag på golvet och lutade ryggen mot soffan så knölade hon sig in bakom, där kände hon sig trygg och lugn. 

Kila är min första hund oxå, så man är ju självklart lite osäker själv och har inte 100% koll på vad man håller på med alla gånger. Idag är hon snart 10 månader gammal, och förutom att hon fortfarande är väldigt osäker så känner jag att hon ändå är lite tryggare i sig själv, iaf hemma. Hon lägger sig och sover där hon känner för, om de så är i soffan, i bädden, under sängen eller på hallmattan. 

Dock är hon FRUKTANSVÄRT mammig, men det är en annan historia och det har börjat lugna ner sig lite de oxå.

Men tro mig, slappna av själva och känn efter på saker. Funkar inte ett alternativ för något så byt alternativ och pröva er fram. Man kommer in i det till slut och lär sig slappna av ^^ 

Grattis och NJUT av valptiden för dem växer så jäääkla fort! :P

Upp till toppen
Annons: