Annons:
Etikettutfodring-och-foder
Läst 1083 ggr
[SweetSunday]
12/11/17, 3:20 PM

Pet Fooled

Såg dokumentären Pet Fooled idag. Jag har tidigare gett hunden rå mat, men ett tag vägrade han äta allt som var rått så jag var tvungen att byta över till torrfoder igen (han har magkatarr så mår dåligt av att man väntar ut honom). Är nu definitivt inne på att byta tillbaka till rått igen, men trots det… Är det verkligen såhär illa även i Sverige? De torrfoder som skriver att de är spannmålsfria, har typ 80% kött osv (en del till och med frystorkade), är de verkligen också såhär dåliga som de i filmen får dem att framstå? Filmen är ju såklart vinklad, men när man såg den blev jag ju ändå extremt motvillig till att ge hunden det torrfoder jag har kvar i förpackningen…  Så hur tänker ni? Vad har ni för tankar och åsikter om dokumentären och utfodring i stort?

Annons:
IngaTrnqvist
12/11/17, 4:01 PM
#1

De fodren som nämns är ju bland de mest populära även i Sverige. Självklart finns det bättre foder, som du säger är det väldigt vinklat. Det bästa man kan göra är väl att gå till hemsidan på fodret man är intresserad av alt. kontakta dem, kolla om innehållsförteckningen verkligen säger vad den innehåller  (t.ex. jag har en fodersäck här hemma som uppfödaren fick när valparna vaccinerades, innehållsförteckningen ser ut såhär: spannmål, kött och produkter av animaliskt ursprung, produkter av vegetabiliskt ursprung, vegetabiliska proteinextrakt (…), vilket inte säger alls vad det innehåller. För övrigt ett av fodren som tas upp i Pet Fooled) sen se om man kan spåra varifrån deras råvaror kommer ifrån, tillverkningsprocess osv. Om man är kritiskt så kan man själv sålla bland fodren för att hitta något som verkar ok. Eller bara köra på råfoder :)

hemul
12/11/17, 6:00 PM
#2

Men du, om han har svårt att äta rått kött, kan du inte ge honom tillagat då?

Jag har lagat mat till hundar och det var inte jobbigt. Visste inte det här med att rått är bäst då och i ett fall var det en gammal hund med superkänslig mage, daghund, så bäst att göra som ägaren sa. Men den mesta hundmaten är ju tillagad och det funkar ju det med. F.ö. kan du väl sakta blanda in lite rått så lär han sig kanske att det är gott!

Man behöver ju inte göra fina rätter som till folk. Bara att mölja ner allt kött i en gryta och koka, skära det i bitar och portionera i påsar för frysen! Jag blandade glatt fläsklägg, höns, lunga o.s.v. Tillbehör kan man ju tillsätta vid serveringen, om man nu vill ge lite potatis, grönsaker o.s.v. eller kanske vitamin- och minieraltillskott.

Förresten, gillar hunden att gnaga på ben och tål han det? I så fall kanske du kan ge köttigare och köttigare ben för att få honom att fatta vad han är gjord för att äta. 😉

[IdaSoren]
12/11/17, 8:27 PM
#3

Tyckte att dokumentären var väldigt platt och inte speciellt informativ. Som alla dokumentärer är den ju väldigt vinklad och jag försöker alltid tänka på det när jag tittar på dokumentärer. Huvudargumenten i denna var dels att hunden skulle vara en varg med annorlunda utseende (som om 15 000 år av domesticeringsprocess inte skulle ha förändrat arten mer än så), dessutom innefattar fenotyp LÅNGT fler egenskaper än utseende, bland annat tarmsystem, så faktan bakom det påståendet ger jag inte mycket för. Dels framlägger de att vissa fodertyper blivit återkallade på grund av att hundar dött av dem, hemskt JA, men återkallning i sig kan omöjligt vara ett argument mot industrin - återkallar man dålig mat tar man ju sitt ansvar. Sedan avslutas dokumentären med påståendet att "de stora företagen vill bara tjäna pengar" - no shit? Det vill alla företag, och trodde man att man "kunde lita på" djurfoderindustrin har man ju bara varit naiv i min mening. Ansvaret ligger naturligtvis hos djurägaren själv att ta reda på vad fodret innehåller.

I övrigt är min känsla dock att hundägare i Sverige har blivit mer och mer insatta i foderdjungeln och här förespråkas ju ofta BARF och färskfoder, tror att detta skiljer sig från exempelvis USA. Så om inte annat tror och hoppas jag att dokumentären kan ha lett till att fler amerikaner (och andra) börjar läsa på innehållsförteckningen på foder istället för att lita blint på lyckliga omslagsbilder på påsarna.

Upp till toppen
Annons: