Annons:
Etikettbeteende
Läst 1884 ggr
tollare Bailey
2017-12-11 09:33

Hund bajsar inne

Har en tollare som i 8 år har kissat och bajsat ute. Nu har han plötsligt 

börjat bajsa inne. 3 dagar i rad. går ut med honom kl 11.30 på kvällen men 

trots detta fördrar han att bajsa inne. jag är rädd för att detta skall bli en 

vana. hur får jag stopp på detta

roland

Annons:
JoannaLi
2017-12-11 09:36
#1

Plötsliga beteendeförändringar bör alltid kollas upp hos veterinär :)

zickan
2017-12-11 09:51
#2

Min gubbe på 11 gör detta med. Dock mest kiss inne, händer att han bajsar med. Veterinären hittade inget. Han verkar ha fått lite sämre blåsa sista månaderna. Och lite segare avföra ordentlig på promenad. Dricker ungefär der samma. Men dricker oftast mer direkt efter vu varit ute. Minskat med att planera promenad bättre. Försöker minska ner lång promenaderna för att hinna ut snabba kort kiss turer. Som ca 30 min-1timme så fort jag vaknat. Måste ut första man gör när man vaknar, annars klarar han inte hålla sig. Ge dom mat, duscha, frukost. Fixa ordning sig. Sedan ta en 10-30 min promenad till oavsett om man ska iväg eller va hemma. Då håller han sig upp till 8 timmar beroende på hur mycket aktivitet och hur mycket han äter/dricker denna tid. Bäst har varit ut inom 5 timmar för att kissa igen. Gärna ta en vettig tur. På kvällen samma sak. En vettig promenad. Sedan göra sig klar för sängen osv. Han dricker efter lång turer. Så ge en 30 -2 tim efter lång promenad på kvöllen. Då en snabb kiss runda. Klämma ur det sista. Brukar han klara natten utan problem även om jag drar mig för att gå upp direkt när jag vaknat.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Elsis matte
2017-12-11 12:35
#3

Föredrar att bajsa inne gör han nog inte, om han varit rumsren många år. Är han lös i magen också, verkar han ha bråttom ut dagtid också? Jag tycker att det är värt att kontakta veterinär vid sådan plötslig beteendeförändring hos en vuxen hund, såvida ni inte kan koppla den till någon ändrad vana/miljö eller utfodring. För att tills vidare undvika att han gör inne på natten, se till att han bajsar kvällsrundan och begränsa utrymmet nattetid. Förslagsvis då genom att stänga in honom i sovrummet med er, så att ni märker ifall han blir orolig och kan ta ut honom.

frijoh
2017-12-11 13:35
#4

Jag skulle ha kollat upp hos veterinär om det kom så plötsligt. Hoppas det löser sig :)!

Hornslandet
2017-12-11 16:17
#5

Antar att han inte är lös/har diarre för då vore nog svaret mer där kanske.

Skulle ringt vet jag, inte värt att chansa. I övrigt kanske ta en längre tur innan sängdags? Vet ju att vissa hundar kan ta sin goda tid på sig att hitta "rätt" ställe…

Upp till toppen
Annons: