Annons:
Etikettaktivering
Läst 1439 ggr
frijoh
2017-12-10 20:21

Hur mkt aktivitet valp 15 veckor

Hur mycket gör/gjorde ni med ers valpar runt 15 veckors ålder utan att det blev för mycket eller för lite? Min valp blir tex helt slutkörd av att åka bil, men att klickerträna eller strosa runt i skogen tröttar knappt ut alls. Nu har jag varit sjuk och själv inte orkar så mycket de senaste dagarna och hon har verkar så lugn och harmonisk, därför känns det som att hon kanske gör för mycket då annars eftersom jag upplever henne som mer energisk när vi hittar på grejer. Hur vet man vad som är lagom, hatar ordet lagom, haha! Men vill ju inte trötta ut henne eller ha henne uttråkad…. Någon med egna erfarenheter om hur man ser vad som är lagom?

Annons:
Frida B
2017-12-10 21:04
#1

Jag skulle väl säga att du märker på din valp om det är för mycket ellerför lite. Det går inte att säga vad som är lagom, då det är skillnad på valp och valp. Precis som människor finns det mer och mindre aktiva individer, och det finns även i valpstadiet. Så jag skulle säga att det är endast din valp som kan svara på din fråga :)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Hornslandet
2017-12-10 21:29
#2

Testa dig fram och känn efter. Jag vet att det är svårt att veta, men ingen på ett forum kan ge svaret heller. Det är dock absolut så att en bussresa på stan kan vara mer uttröttande och påfrestande för valpen än lydnads/tricksträning. Inte alls konstigt.

15v gammal är inte mycket. Tror det är större risk att du överaktiverar än underaktiverar faktiskt. Det är bra att det inte måste hända nått hela tiden också anser jag.

frijoh
2017-12-10 21:42
#3

Jag försöker jätteofta bara låta henne vara! Alltså leka/vila för sig själv fastän jag är i närheten, hon har lätt för att sysselsätta sig själv, haha! Men tex, när vi är ute så springer hon säkert 2 km minst även om jag kanske går 200m, alltså hon kutar runt som en galning. Hon ser helt överlycklig, galen men samtidigt speedad ut. Sen slänger hon sig och ligger still i typ 1 minut, sen gör hon lika dant igen. Jag står bara och skrattar åt henne, för ser så himla roligt ut, jag vill egentligen också kuta runt sådär med henne men då tror jag bara att jag speedar på det ännu mera. Jag brukar försöka styra upp hennes dampstunder en aning när jag är rädd för att hon ska belasta kroppen för mycket med tex söklekar eller olika tricks, och det funkar ibland. Men skulle ni i en sådan situation låta henne kuta runt sådär eller lugna ner henne. Hon är inte övertrött när hon gör så för det kan vara när hon är nyvaken, haha! Bor på landet och har inhägnad tomt så det här händer ju när hon är lös, går alltså inte ut och går med henne utan hon leker liksom med sig själv. Har aldrig haft hund innan, men min känsla säger att hon är en aktiv individ med mycket energi, men är rädd att det kan slå över, då jag själv är lite samma typ av människa, smittar kanske av sig, hehe!

Changrila
2017-12-10 21:58
#4

Vad är det för ras? När hon verkar lugn och harmonisk så tyder det ju på att hon fått aktivering som passar henne, och då skulle jag försöka ge henne sådant :)

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

[AnimeV4]
2017-12-10 23:22
#5

Springer hon i cirklar med rumpan indragen under kroppen? Då är det ett överslag😃

Jag lärde mig på kurs att vissla (gör lång ton) och hålla fram godis. Sen belöna när nosen slås på.

Överslag är dock inte dåligt i sig om det är utlöst av att de till exempel går på sand och om det inte är på ett riskfyllt ställe, såsom nära en väg.

frijoh
2017-12-11 07:24
#6

4# Hon är en bordercollie, så jag vet vad jag gett mig in på, Hahahah! Alltså hon är på eller av, ute kutar hon runt som jag skrev i förra inlägget, ibland när vi kommer in somnat hon direkt på golvet innanför dörren, liten dampis! Jag tränar mycket på att lära henne att vara respektfull mot mina djur då hon troligen kommer få valla i framtiden, där är hon också helt galen och slänger sig mot dom så då behöver jag oftast avbryta. Brukar försöka avbryta innan det blir så men ibland räcker det med typ 30 sekunder sen får hon damp. 5# Hahahha ja ibland, men kan hon få överslag när hon varit vaken i fem minuter? Oftast får hon så på gräsmattan eller i skogen. Som tur är inte nära någon väg så är inte farligt på så sätt, tänker mest på hennes leder eftersom man inte ska "motionera" en valp. 😂

Annons:
Elsis matte
2017-12-11 12:54
#7

Alltså, man ska inte motionera en valp med regelrätta koppelpromenader eftersom det blir en ensidig belastning. Man ska även undvika lek med större valp eller unghund eftersom det kan ge skador. Men en valp får och ska röra på sig! Att den rejsar lite på gräsmattan är inte farligt, lika lite som att mänskliga barn skulle ta skada av att springa och leka. Så här års kan det också vara ett sätt för henne att hålla sig varm ute. Tycker du att det går över styr någon gång så avled och starta upp en lugnare aktivitet, t ex genom att slänga ut en näve godis så att hon slår på nosen igen.

frijoh
2017-12-11 13:17
#8

7# ja, jag brukar också tänka lite på typ vargar eller vilda hundar, inte sitter dom stilla hela dagarna och chillar liksom ;). Hon gör i princip ALLT för att leka med mig, men godis är inte alls lika kul (kanske inte hittat ngt hon gillar heller) förutom korv (!!!) men det vill jag helst inte ge för det är ju liksom ingen hundmat direkt, så därför är det svårt med godisregn. Däremot söka efter leksak funkar ju, men då slutar det med att hon kutar runt å fullkomligen dödar leksaker så då blir hon ju vild igen hahah!

Elsis matte
2017-12-11 13:35
#9

Då har jag ett knep! Blanda kokt kyckling (tar lätt åt sig doft och smak) med korvslantar i en ihopknuten påse. Låt ligga en stund i kylen, sedan har du kyckling med korvsmak.

frijoh
2017-12-11 13:55
#10

9# haha smart!!! Ska testa det 👍

Jojaton
2017-12-11 14:57
#11

#10 du kan ju också koka kycklingen tillsammans med korv :)

Johanna - Instagram

frijoh
2017-12-11 15:32
#12

11# ja! 👍 Det enda negativa är väl att det blir salt då men så petig kan man inte va ju! Det ska ju vara gott också :)

[AnimeV4]
2017-12-11 16:45
#13

#6 Hundar kan få överslag precis när som helst skulle jag säga, beroende på vad de har för trigger. Knut blir galen av snö, sand, lövhögar, främmande saker och främmande människor😃

Annons:
Upp till toppen
Annons: