Annons:
Etikettdebatt
Läst 2613 ggr
CayKantos
2017-12-06 17:17

Hund o Katt försäkring

Hej! Jag ska skaffa katt snart. Men vill ha ett försäkringsbolag som är bra både för katten och hunden. Vet att Agria, IF och Folksam har. Några erfarenheter av dessa? Både till hund och katt om ni har det. Några andra bolag som är värt ett kik?

Sen om ngn skulle vilja förklara grunderna i försäkring, vad som e bra o veta, vad som e bra o ha med. Vad innebär dom olika termerna? Ett länk till information går också bra! 

Om det nu skulle gå att ha det ihop med hemförsäkring med ngt bolag hade det vart toppen då jag ska till o teckna det också. 

INFO;
2 katter, flyttar in 17dec från omplaceringshem, alltså huskatter. 1 Hund, flyttar in till Mars/April, av rasen Australian Kelpie.

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Annons:
[KatarinePierce]
2017-12-06 18:03
#1

Jag har folksam,billigt och bra

Lona
2017-12-06 18:35
#2

Jag har Agria till hundarna, hade det även till katten och hästen. Hemförsäkringen är hos Länsförsäkringar som är samma koncern som Agria.
Agria är dyra, men jag är otroligt nöjd med dem - och mina djur har varit sjuka mycket, men det har aldrig varit några problem.
(Hemförsäkringen har jag aldrig behövt använda.)
Man får rabatt om man samlar flera försäkringar hos LF/Agria.

Värt att tänka på är om man har en ras som kan få specifika problem, som tex andningsbekymmer hos trubbnosar - där täcker inte alla försäkringar operationer av andningsvägarna osv. Likaså om man ska ha djuret i avel så ersätts inte snitt på vissa raser.
Jag antar att du inte ska avla på katterna och kelpie torde inte ha några specifika svårigheter med avel?
Det kan också vara olika villkor mellan bolagen vad gäller leder som HD/ED/patella, i en del raser krävs att föräldrarna är friröntgade/kollade ua för att försäkringen skall täcka ledfel på avkomman - men jag hade då inte köpt en valp vars föräldrar inte var kollade för rasspecifika sjukdomar och det tror jag inte att du gör heller.😉
Tidigare var Agria ensamma om att ha full veterinärvårdsersättning livet ut, numera tror jag att även Sveland och något annat bolag har det?
Det är en jätteviktig punkt för mig, även om jag inte skulle utsätta en äldre hund för vilken behandling som helst så vill jag i alla fall ha den ekonomiska möjligheten.

Självrisken är också värd att fundera över. De flesta bolag har en fast + en rörlig självrisk, ofta får man lägre årspremie om man väljer en högre självrisk.
En del bolag har enbart en fast självrisk, tex 2500:- per självriskperiod. Fördelen är att om du då kommer upp i 2500:- så tillkommer inga veterinärvårdskostnader (mediciner och annat kan tillkomma).
Nackdelen är att årspremien ofta höjs rejält om du använt försäkringen.
Jag har vänner vars premie hamnat på över 10 000:- per hund och år, eftersom de nyttjat försäkringen.

De flesta försäkringar har numera även rehabtillägg men det skiljer på hur det är upplagt. Rehab av något slag är definitivt något jag tycker är bra att ha!
Faktiskt har samtliga av mina hittills sex hundar någon gång behövt rehab även om det inte alltid varit någon svårare skada i grunden.

Sen är jag lite nojig vad gäller nya försäkringsbolag. En del börjar med toppenvillkor och låga premier - för att efter några år höja premierna rejält och dessutom skärpa villkoren. Om de har "lockpriser" de första åren eller om de helt enkelt inser att det inte bär sig vet jag inte.
Ett relativt nytt bolag är naturligtvis dessutom större risk att det konkar - och då står du kanske där med skägget i brevlådan.

Det absolut viktigaste rådet jag har är dock att kolla villkoren noga och jämför innan du tecknar försäkringen! Att byta bolag innebär alltid en viss risk, du riskerar att hamna i kläm om hunden blir sjuk då försäkringsbolagen tjafsar sinsemellan när sjukdomen egentligen uppstod.

Psst, om du skaffar bil så kolla bilförsäkring med!🙂


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[IdaSoren]
2017-12-06 18:53
#3

Håller med #2. Har alltid haft LF till mig själv och Agria till diverse djur och varit väldigt nöjd. Framför allt har jag varit nöjd med att de har otroligt bra service och alltid är lätta att kontakta och få hjälp av, det tycker jag är viktigt då det inte är ovanligt att man behöver kontakta sitt försäkringsbolag angående olika saker.

CayKantos
2017-12-06 19:31
#4

#2 inte helt med på vad du menar med årspremien. trodde ej den kunde höjas hos Agria? :O

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

CayKantos
2017-12-06 20:33
#6

#5 Får man fråga varför du har olika? :)

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Annons:
Elsis matte
2017-12-06 20:47
#7

Aldrig Agria igen. De vägrade ersätta ena hundens livmoderinflammation med hänvisning till att hon inte var döende (fast de själva skriver på sin hemsida att livmoderinflammation är en farlig sjukdom som kan akutiseras snabbt. Och så ersätter de inte ligamentskador alls. Däremot har jag varit supernöjd med Folksam, de har aldrig krånglat med något, och då har den hunden hunnit ha en hel del problem.

[AnimeV4]
2017-12-06 20:54
#8

#5 Katten hade redan Agriaförsäkringen när jag tog över honom. Folksam försäkrades Knut i automatiskt i samband med att jag skrev på papper när jag hämtade honom.

CayKantos
2017-12-06 21:06
#9

Jag är inne en del på Sveland ang. hunden… men katten har jag ingen aning om.. Och har inte hört så bra med sveland o katt.. Folksam har jag ingen aning om.. men dom har ju även hem o bilförsäkring…

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Sugar Mist
2017-12-06 21:22
#10

Jag har agria och fick papper på nya årspremien på hundarna nyligen, ingen av dom har höjts trots rätt saftigt användande, de har alltid varit snabba på att reglera, betala ut/svara på frågor. Har allt ingående förutom användbarhetsförsäkringen för avel, då ingen av mina ska eller bör gå i avel. Betalar 360 för Jack och 250 för Salt :)

-

CayKantos
2017-12-06 21:39
#11

Hur stor ersättningsbelopp har ni på era? :)

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

CayKantos
2017-12-06 21:50
#12

#10 Så du fick ut även med alla problemer? Skönt att det funkade iaf :) Det gör mig positiv eft. jag vet vad ni vart igenom 🥵

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Sugar Mist
2017-12-06 22:00
#13

#12 Gud ja, enda dom inte ersatte för Jack var laser men det kunde jag gott betala själv :) Vi var även in idag för Salts tass var svullen och halt efter en sladdtur i trödgården och betalade 500kr utav de 3-4000 eftersom det var uppföljning på operationen, sp dom har varit väldigt bussiga mot mig :)

-

Annons:
[AnimeV4]
2017-12-07 03:35
#14

#11 Jag har nog 75.000 på Knut och 60.000 på Leo.

Milkshake
2017-12-08 17:01
#15

Bytte från Agria till Folksam runt 2012 och är jättenöjd.

CayKantos
2017-12-08 17:45
#16

#15 varför bytta du? ochvad känner du är bättre? :)

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Milkshake
2017-12-08 18:03
#17

#16 Agria gjorde en plötslig prishöjning då de valde att inkludera fler grejer i försäkringen som inte gick att välja bort, och kostnaden blev nästan tredubblad för mig (två katter) så jag bytte till Folksam.  Bara behövt utnyttja försäkringen en gång och Folksam betalade hela summan (10 000) snabbt och utan krångel.

Upp till toppen
Annons: