Annons:
Etikettbeteende
Läst 1203 ggr
sugarmoon
2017-12-05 08:57

Hon får ryck ute

Min mamma bad mig att skriva här om sin hund. Hon har en 4-årig siberian husky som blivit jättejobbig att gå ut med då hon får ryck och börjar hoppa omkring och drar och lyssnar inte alls. Mamma säger att hon får stå och vänta tills Bella (hunden) lugnat ner sig. Om hon ryter till på Bella så börjar hon bara hoppa omkring ännu mer. Mamma tycker det är jättepinsamt. Bella gjorde såhär när hon var valp men slutade med det rätt snabbt. Nu är hon 4, så varför har hon börjat göra så igen? Hur ska mamma och min bror (som också går ut med henne) hantera henne?

Annons:
sugarmoon
2017-12-05 08:58
#1

Råkade skriva han into titeln men det är en tik.

//Nu står det hon i rubriken. /Mod.

Herveaux
2017-12-05 09:32
#2

Sibbar är ju (ö)kända för sin energi, hur får hon utlopp för den? 
Även om hon kommer från "utställningslinjer" så är det ändå en draghund som behöver få arbeta för att må riktigt bra menar jag.

Är det i några speciella situationer som Bella får sina tokryck?


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

sugarmoon
2017-12-05 10:01
#3

#2 Både min mamma och bror tränar och leker med henne varje dag och mamma går två långa promenader med henne varje dag (hon går totalt ut med henne 4 ggr tror jag) och hon får leka och springa omkring när hon vill på baksidan av deras hus. Det vi tycker är konstigt är att hon aldrig hållt på såhär förut, förutom när hon var valp, och ingen av hennes normala rutiner har ändrats eller något. Innan henne har mamma haft två huskies och de har aldrig hållt på såhär.

[IdaSoren]
2017-12-05 10:10
#4

#3 Vad tränar de med henne? Om hon bara får promenader och springa lös på tomten räcker det sannolikt inte för att tillfredsställa hennes behov. Låter som att hon har massa överskottsenergi som hon inte får göra av med, då kan ovanliga beteenden uppstå.

I övrigt är det alltid bra att göra en veterinärkoll om djur plötsligt ändrar beteende, för att utesluta att hon har ont någonstans innan man börjar aktivera henne mer.

JoannaLi
2017-12-05 11:00
#5

Säger som de andra att det inte verkar som nog stimulans/aktivering. Huskys är arbetande hundar,med ett specifikt syfte som de behöver få utlopp för :)

sugarmoon
2017-12-05 11:24
#6

#4 #5 Okej, ska säga det till mamma. Tror de tränar olika tricks med henne och min bror tränar agility med henne rätt ofta. De har många lekar också, där hon måste använda hjärnan. Jag bor inte där, så har inte jättebra koll. Vad behöver hon mer för träning, tror ni?

Annons:
[IdaSoren]
2017-12-05 11:32
#7

#6 Det ultimata, eftersom huskyn är en draghund, vore ju att utnyttja hundens dragvilja på något sätt. Det kan ju innebära exempelvis jogging, cykling, slädkörning, skidor etc. beroende på vad man har för förutsättningar. Det tror jag att en sådan hund mår absolut bäst av. Har man inte möjlighet får man försöka hitta andra sätt. En draghund får nog inte tillräcklig stimulans av att träna tricks, de behöver ju ofta rejäl fysisk ansträngning också för att tröttas ut ordentligt.

Elsis matte
2017-12-05 11:33
#8

Min tidigare tik började plötsligt få sådana ryck, och hon visade sig ha en stor tumör i äggstockarna. Förmodligen började det smärta efter en stunds promenad och då blev hon som tokig och hoppade runt. Nu ska jag inte måla fan på väggen men när en vuxen hund börjar med nytt beteende utan yttre orsaker bör man alltid vara uppmärksam på att det kan bero på något inre problem.

sugarmoon
2017-12-05 11:51
#9

#7 Ska säga det till mamma #8 Smsade och berättade för mamma och hon sa att hon skulle ringa veterinären direkt.

Hornslandet
2017-12-05 12:44
#10

Nog smart att ringa vet eftersom det händer så plötsligt på en vuxen hund. 

I övrigt dock så tycker jag alla draghundar skall få dra. Det är ju en grymt rolig aktiveringsform också, och  om ni redan kör agility och tricks med henne så är ni ju villiga att träna med henne menar jag :) Draget går ju att utföra på en hel del olika sätt, så ni kan säkert hitta en form som funkar för er! Viktigt är dock att prova ut en sele noggrannt, återförsäljare av dragselar kan hjälpa till med det! :)

sugarmoon
2017-12-11 17:33
#11

Har inte kunnat skriva här då min dator kraschade. Mamma var med henne hos veterinären i onsdags och de sa att allt såg bra ut på henne.

jenmjao
2017-12-11 17:51
#12

Jag har hört att sibbar är ganska mogna snabbt tills 3-4års ålder då det smäller och dom blir omogna och trotsiga, Också då dom brukar sticka ut på jakt när dom är lösa och ändra beteende helt ifrån att kunna vara "sällskapshundar". 
Så dom är i stort sätt tvärtemot de flesta andra hundarna. Men har ingen fakta på det, bara vad jag hört. :)

Upp till toppen
Annons: