Annons:
Etikettträning-och-inlärning
Läst 1439 ggr
Hamsternsara
2017-11-30 22:09

Få upp kampintresse?

Hej! Går det på något sätt att få upp en hunds intresse för att kampa? Typ genom inlärning och positiv förstärkan när hunden greppar tag och drar i ex. en trasa? För min hund (en amerikansk cocker spaniel-kille) gillar att leka (inte alltid dock) och det skulle vara kul om han ville ha dragkamp på riktigt, istället för att bara kasta och hämta leksaken osv. Går det att lära in på något sätt? Sedan har jag en till fråga, som är att han väldigt fort "tröttnar" på leken och går och lägger sig i soffan eller i sin korg och morrar. Ibland lite oklart om det alltid är "lek-morr". Samma sak om man är ute i trädgården och leker, då vill han smita förbi mig och springa in genom altandörren för att lägga sig. Han vill liksom inte fortsätta leka med mig oftast utan det brukar bli jag som får springa tillbaka och hämta den och starta igång leken igen. Brukar era hundar göra så? Att de tröttnar vääldigt fort? Några tips?

Annons:
Tjeja
2017-11-30 22:29
#1

Du kanske får lov att ändra på din egen inställning till saker  och börja ta reda på vad hunden gillar istället?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Fisherling
2017-11-30 23:13
#2

Låter som att du håller på för länge när han väl vill leka. Låt inte honom hinna tröttna - sluta medan han tycker det är kul! En hund som suktar efter mer är oftast lättare att få att leka än en hund som vet att det kommer hållas igång tills den är slutkörd. Om du håller på principen att alltid sluta när det är som roligast så kan det nog förbättra hans leklust över en viss tid. Inte säkert, men kanske. Leave them wanting more, som de säger! 

Jag har hjälpt vänner att få deras hundar, som aldrig ens lekt med leksak, att kampa glatt och ta det som belöning. Men det krävdes en detaljerad plan och mycket tid. Det är inget som sker i en handvändning. Det var små små steg framåt under typ ett halvårs tid, och basen var vad hunden redan tyckte om - inte vad vi tyckte att den borde tycka om.

Ambrose
2017-11-30 23:15
#3

Man kan belöna upp belöningar, som t.ex. lek och kamp, som vilket annat moment som helst.

Lek, men inte längre än att hunden vill, och belöna sedan med något som är mer värt för hunden.  T.ex. näring eller mys, eller t.om. kast med leksaen om hunden nu gillar att jaga efter den.
I ditt fall så får du ju då belöna upp att hunden greppar leksaken till en början.

Men tänk på att det kan ta tid, vi snackar månader utan problem, och låt det ta tid :)

Se det som ett träningspass. "Nu ska vi ut och träna lek i 1 minut(om hunden t.ex. bara har såpass uthållighet). Sluta hellre när det är som bäst än att "göra en sista gång till" och riskera att hunden tröttnar.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

StellaAG
2017-12-01 08:50
#4

Håller med svaren ovan, att utveckla en bra lek tar tid! Tycker ofta att jag ser hundägare, speciellt kurs, som kämpar på fel sätt för att få sina hundar att vilja leka och då blir effekten oftast den motsatta, alltså att hunden tappar intresset och går därifrån. I värsta fall tycker den att det blir lite obehagligt för den förstår inte vad människan vill. 

Mitt "generella tips" är att du börjar med att skapa en rolig lek som ni båda tycker om, där han känner sig trygg. Om han gillar att jaga kan jag tipsa om tug-e-nufs jaktleksaker i kaninskinn, det gör min hund galen. Låt honom jaga och greppa, kör någon minut bara och sluta innan han tröttnar (det är så viktigt). Truga inte för att få honom att leka, det har motsatt effekt. Lek hellre på egen hand och ignorera honom, när han är intresserad kan du bjuda in honom i leken!

En rolig lek generellt är liksom steg 1 innan man försöker sig på ordentlig kamplek, tycker jag iaf :)

Elsis matte
2017-12-01 09:06
#5

Hm, jag tycker det låter lite misstänkt som att hunden har ont någonstans om han plötsligt avbryter leken och går undan. Har ni märkt något i andra situationer? Kolla först munnen ordentligt så att han inte har en lös tand eller skada som kan smärta vid lek.

Hamsternsara
2017-12-01 10:15
#6

Tack så jättemycket för alla tips! Ska absolut tänka på detta i framtiden! :) #5 Det är inte så att han bara släpper allt och går iväg, utan han hämtar leksaken en sista gång och spatserar stolt iväg med den och lägger sig (vill då inte leka mer). Det är som om han har fått sitt byte och är nöjd med det. Så har han alltid varit. Fastän ni säkert vet om det med tanke på rasen (amris) är han ju en apporterande fågelhund, har detta någon slags påverkan i det hela? Kan det vara en naturlig instinkt för honom att hämta och sedan springa iväg? Isåfall borde han hämta den till mig, egentligen, kan man tycka. Vad tror ni?

Annons:
Hornslandet
2017-12-01 10:28
#7

Bra råd har du fått.

Säkert kan det väl ligga lite i rasen? Alla är ju inte lika kampglada naturligt sett. 

Kan säkert även bero på leksaken, även min kampgalning är ju mer eller mindre intensiv beroende på vad det är för nått vi leker med.

Elsis matte
2017-12-01 12:38
#8

#6 Jag tyckte inte det lät så i första inlägget, men precis så gjorde min spaniel också…. Amrisen är ju inte direkt avlad på sin apporteringsförmåga de senaste decennierna och just återlämnande till ägaren brukar försvinna först, även om de fortfarande gillar att bära. Du kan testa om det blir bättre ifall du har två likadana leksaker som du alternerar mellan. När han tagit en så börjar du lattja med den andra…

Hamsternsara
2017-12-01 12:59
#9

#8 Tack för tipset, ska självklart prova det!

[Nalle-]
2017-12-03 22:02
#10

Tycker redan du har fått många bra tips! Vissa hundar kan tycka att det nästan är lite otäckt att kampa i början, så ett annat tips kan vara att knyta ett snöre om leksaken så får hunden lite mer utrymme. Lek korta stunder och låt hunden vinna ofta har annars funkat bra på min ena hund som jag har fått stärka en hel del i kampleken :)

Upp till toppen
Annons: