Annons:
Etikettoff-topic
Läst 1975 ggr
VampireGirlElvira
11/28/17, 8:31 PM

Blocket annons på hund.

https://www.blocket.se/stockholm/Valp_Doubledoodle_Doodle_Labradoodle_76797579.htm?ca=1_3&w=3 Hittade denna underliga ”ras” på blocket nyss. Tycker bara att det är en underlig ”ras” denna ”Doubledoodle Doodle Labradoodle” valpar. Admin får ta bort detta ifall det strider mot reglerna.

"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

Annons:
Katti
11/28/17, 8:37 PM
#1

Ja jag säger då det 😕 Och priset sen 🤔. Och "högsta klassning" verkar vara ett favorituttryck…

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Fisherling
11/28/17, 8:39 PM
#2

Pengasugna människor som kränger valpar från en okontrollerad avel…

Honestyisdead
11/28/17, 8:57 PM
#3

Så länge folk köper hundar från människor som bara vill suga pengar utan att bry sig om djuren, så kommer dom fortsätta säljas.

VampireGirlElvira
11/28/17, 9:08 PM
#4

Jag tycker ju att det är fel (såklart) att avla hundar hipp som happ och kalla dom olika ”moderiktiga” namn och sälja dom dyrt. Som ChihPap (Chihuahua/Papillon), ChihYorkie (Chihuahua/Yorkshire Terrier) mm…. Det värsta och det ”roligaste” som jag har läst på blocket, det var för nåt år sedan om att det var någon som sålde ”renrasad blandras” valpar. Hur går det till!!!??? Alltså ”RENRASAD BLANDRAS!!! Skrattretande som tusan, och det hemskaste med tanke på dom stackars valparna som avlades fram för pengarnas skull. (Ber om ursäkt ifall det är någon som blir ledsen eller arg över att jag skriver om ChihYorkies eller andra raser.)

"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

Stinastygg
11/28/17, 9:49 PM
#5

Bara för att det är blandras så behöver det inte innebära "okontrollerad avel". Just saying.

Man kan tycka vad man vill om att blanda raser, men det GÅR att göra det med ett hälsotänk, och ett långsiktigt mål med aveln, förutom att tjäna pengar.

Nu tar jag inte på något sätt just denna annons i försvar, har inte ens läst den - men ville bara få fram att all blandrasavel inte nödvändigtvis är "hipp som happ" och per automatik oseriös. Det kan finnas god eftertanke bakom.

Jag säger inte heller att ALL blandrasavel är bra. Så missförstå mig rätt för all del! Visst finns det dunderoseriösa köksavlare därute, men dessvärre finns det såna som sysslar med renrasigt också.

Vi får ta och komma ihåg att alla de raser som finns idag (och det godkänns ju faktiskt också nya då och då…) har uppkommit genom blandning, för att kombinera olika egenskaper.

Jag har förresten för mig att labradoodle blivit en godkänd ras i USA, men det är bara taget ur minnet så jag kan för all del ha fel.

Fisherling
11/28/17, 10:15 PM
#6

#5 Vilken galenskapsblandning som helst kan bli godkänd i USA.

Jag är inte emot all blandrasavel. Prestationsavel för jakthundar och draghundar är ofta väldigt bra avel där det avlas på friska individer för ett specifikt syfte. 

Men det är 1% av all blandrasavel. Resten är faktiskt skräp. Precis som att det finns massvis av registrerad avel som är skräp - men den kommer med en etikett om att det är skräp. Du som valpköpare har mycket större möjlighet att kolla upp och ställa krav när det kommer till registrerad avel. 

Köksavel, det är grisen i säcken. Du vet inte ens om föräldrarna är de som påstås.

Annons:
Honestyisdead
11/28/17, 10:21 PM
#7

#5 Vilken god eftertanke syftar du på då?

Stinastygg
11/28/17, 10:36 PM
#8

Ska vi vara helt ärliga så vet vi aldrig om föräldrarna är de som påstås, ifall vi inte gör ett DNA-test…

Let's agree to disagree. Ha det! #nohate

Fisherling
11/28/17, 10:46 PM
#9

#8 Fast om du gör DNA-test och det visar sig att uppfödaren ljugit, är det en registrerad uppfödare får den straff, åker antagligen ur SKK.
En köksavlare som ljuger, då finns det ingenting du kan göra. Den har inte brutit några regler - för det finns inga. De har inga standards att svara mot, utom de lagar vi har.

Honestyisdead
11/28/17, 10:48 PM
#10

#8 Varför inte svara på frågor?

Det går ju inte ens att inte hålla med när du gömmer dig. Svara på frågor och bemöt kommentarer så ska du se att du får ut mer av ett forum :)

Kalli
11/29/17, 12:32 AM
#11

Alla raser är inte heller blandraser från början utan olika som avlats mot ett visst utseende och ändamål även om det såklart också finns raser som från början var rena blandraser.

Hornslandet
11/29/17, 2:52 PM
#12

#11 Många är det dock. Ingen tänker väl tex på en Riesen som en blandras idag?

Skillnaden är väl att raserna som skapades längre tillbaka kom till för ett visst användningsområde. Det krävdes en viss fysik, mentalitet osv då. Designerraser idag känns som de nästan enbart kommer till för att folk söker ett visst utseende (X-doodle, mini-aussie osv). Prioriteten på mentalitet och hälsa blir lägre.

Drakellen
11/30/17, 12:20 PM
#13

Lite knasig annons, det kan man inte säga emot men min familjehund är en blandis från blocket som blev så lyckad att mamma och pappa inte kunnat önska sig något annat, så jag känner att jag inte kan vara allt för hårt mot blocketvovvar XD

Annons:
Honestyisdead
11/30/17, 1:17 PM
#14

#13 Det har inte med blocket att göra uran aveln och påhittade namnet och vad som står i annonsen.

Vinternos
12/2/17, 8:43 AM
#15

Bara jag som lagt märke till hur många franska bulldoggar det finns på blocket, utan stamtavla(men dem sägs vara renrasiga)? Ligger på allt mellan 15-20k.

"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama

VampireGirlElvira
12/2/17, 6:19 PM
#16

Har också lagt märke till det, #15. Finns det ingen lag som säger att alla som är ”uppfödare” så registreras man på nåt sätt? Jag vet att man gör det via SKK när det gäller renrasade hundar, men jag tänkte alla blandras avlare som finns runtomkring i Sverige.

"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

Fransu
12/2/17, 6:24 PM
#17

När kommer tripledoodlen?

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Upp till toppen
Annons: