Annons:
Etikettskaffa-hund
Läst 8127 ggr
hakharo
2017-11-23 16:22

Ha hund som studerande

Hej! Jag undrar om det är någon som har erfarenhet av att vara studerande (högskola, universitet…) och att då ha en hund samtidigt! Hur fungerade det med pengar och boende? Att skaffa valpen och ensamhetsträna den, hur gjorde ni om ni inte hade bil, osv.

Detta är definitivt bara en lös tanke än så länge, men jag funderar på att skaffa hund när jag börjar studera. Försöker dock tänka på precis allting- allt som skulle kunna gå fel eller mindre bra och om man kan åtgärda detta, så att jag kan bestämma mig om jag ska vänta några år till eller inte. Djur har varit ett av mina största intressen hela livet och de senaste åren har hund blivit ett ännu större intresse. Slukar i mig all info om raser, om träning, tävling… har velat ha en hund så extremt mycket en lång tid nu, och det känns som det enda jag vill hålla på med i framtiden är hund, men tyvärr finns ju inte mycket såna jobb och därför har jag valt att rikta in mig på något som ger flexibla arbetstider. Men det är lätt att bara se fördelar med de små krabaterna, haha. Eftersom det är ett så stort ansvar att skaffa hund vill jag verkligen se till att allt är löst och även då kan man ju inte förutse allt som händer. Så, snälla, ge mig lite visdom och tips här, och gärna egna erfarenheter!

Det jag tänkt på är:

Pengar (kommer ha en rätt stor buffert, men hur stora är de löpande kostnaderna? Kan en student klara av detta? Är nästan hundra på att jag kommer skaffa mig en sheltie när jag väl skaffar hund)

Boende (bodde ni i studentrum, lägenhet? Hur löste ni boende med hund?

Efter studenten (jag får förhoppningsvis det jobbet jag vill ha som har väldigt flexibla arbetstider samt hög lön, men man kan aldrig vara säker. Hur kan man bli ännu mer säker på att hunden inte får lida?)

Resor m.m (jag reser inte mycket, kommer inte ha råd att resa som student och om jag sedan reser längre fram i livet kommer jag antingen lämna in hunden på pensionat eller till och med ta med den, då det finns en del hundvänliga resemål, och om hunden klarar detta)

Annons:
Elsis matte
2017-11-23 16:57
#1

Jag har haft hund som student, dock jobbade min sambo under perioden så vi hade lite bättre ekonomi än ensam student. Som jag ser det kan du skaffa hund om du bedömer att du klarar det ekonomiskt och är beredd att göra de kompromisser som behövs. För det finns ingen perfekt tid i livet att skaffa hund, du vet aldrig hur mycket du än planerat hur livet kommer te sig om ett år. Men om du verkligen vill ha hund och tar ditt ansvar går det bra nästan när som helst. En liten hund är inte så dyr i löpande kostnader, bara den håller sig frisk. Kosta på dig en bra veterinärvårdsförsäkring och ett hyfsat foder, resten kan man snåla på. Prylar går ofta att köpa begagnat till betydligt lägre pris än nytt, och undvik dyra märkesprylar. Bil är förstås bekvämt men det går utmärkt att ha hund utan också!

reverse
2017-11-23 17:01
#2

Jag skaffade hund medan jag gick på universitetet. Var helt toppen tycker jag, eftersom jag bara hade föreläsningar max ett par dagar i veckan och bara några timmar av dagen. Det var väldigt lätt att skaffa hundvakt för sådana små tillfällen. Valptid är som valptid är oavsett vad man sysslar med, men jag tycker definitivt att det var lättare att styra upp under studietiden än när man har arbetat heltid. Även för mig med ett litet nätverk att mobilisera. Beroende på utbildning kan det förstås de olika ut hur mycket man måste vara på skolan och hur mycket som är upp till en själv. Ekonomiskt har man det inte fett som student, men har man en buffert för oförutsedda utgifter, bra försäkring osv, så visst går det. Studiemedlet är flera tusenlappar mer nu än när jag studerade… Studentboenden har generellt djurförbud, så där spricker det fort om man tänkt ha studentlya. Sedan tycker jag att det är lite knepigt det där med *efter studierna*. Ingen vet rimligtvis vad framtiden bär med sig mer än möjligtvis några år framåt. Den som säger att det ser ut precis si eller så om 10-15 år tror jag inte på… En högskoleutbildning är 3+ år oftast, det är många år av ett hundliv. Sedan fortsätter man sin resa tillsammans mot nya mål. Du vet att du kommer jobba efter att du studerat klart och med den vetskapen kan du förbereda din hund på sådant som komma skall. Att kunna vara ensam, att kunna passas av andra, att umgås med andra hundar (kunna vara på hunddagis). Om du vet med dig att du vill bilda familj i framtiden så är det vettigt att vänja hunden vid barn i olika åldrar direkt osv (det är vettigt oavsett förstås ;) ) Sedan kanske det faller sig som så att du flyttar ihop med någon och ni jobbar olika tider så hunden aldrig behöver vara ensam alls i princip osv. Min äldsta hund, som jag skaffade under universitetstiden, fyllde nio denna månad. Känns som jag hämtade honom igår. Det har varit jättemånga oförutsedda saker som hänt i livet efter studierna, nya val man gjort som man inte hade kunnat föreställa sig flera år innan etc. Man har löst det.

 //Lina

hakharo
2017-11-23 17:16
#3

#2 och #3 tack så himla mycket för svaren! Alla som jag snackat med som inte har hund har varit väldigt negativa till det hela (öh, ska du ha HUND som student?) men jag kände att det skulle vara bättre att få svar från folk som verkligen har erfarenhet av hund ;) känns skönt att höra att det inte bara är en önskedröm, då det känns nästan olidligt att behöva vänta sådär 3-5 år på att skaffa hund 😛

Mycket sant att det alltid kommer vara svårt att skaffa hund och jag har också tänkt på det där med att det är lättare att vänja och träna valpen om man kan vara hemma så mycket som man oftast är om man studerar.  Det enda tråkiga är ju att studentrum lär ha djurförbud men har ändå försökt sikta mig in på att skaffa en etta eller så- de verkar vara ungefär lika dyra i staden jag ska plugga! (ingen storstad direkt). 

Kul att höra att allt har löst sig för er- och tack igen för svaren 🙂

peafie
2017-11-23 17:47
#4

Jag skaffade min äldsta hund när jag skrev min kandidatuppsats. Då kunde jag i princip vara hemma på heltid med valpen under uppsatsskrivandet. Vi var dock två personer (båda studenter) vilket gav lite mer pengar i kassan, bodde inte i studentlägenhet och hade bil. Tidsmässigt har det inte varit några problem (tog en masterexamen sen, och är snart 60% genom min doktorsexamen) och ekonomiskt har det funkat då jag jobbade extra med undervisning innan jag blev doktorand. Det går! Men det kräver lite uppoffringar och lite planering. Det går utmärkt att ha hund utan bil också men det är hemskt meckigt, tycker jag.

Bloggen     ○    Instagram

hemul
2017-11-23 18:20
#5

Jag har inte haft hund och pluggat samtidigt, men lägger mig i ändå. Det hade inte funkat för mig iom att jag hade bunden undervisning hela dagarna plus väldigt mycket att läsa på kvällarna. Men läser man ämnet med lite bunden undervisning måste det ju vara perfa, bara man räknat igenom och är säker på att klara det ekonomiskt och att det funkar med boendet (korridor?). Så har du råd, kör på bara!

hakharo
2017-11-23 18:22
#6

#4 aha! Jo, jag hade gärna skaffat mig en bil men känns lite som om det blir att välja mellan hund och bil där. Kanske skulle ha råd att köpa båda när det kommer till engångskostnader men vet inte om det går med månadskostnaderna :) Kanske om man är två- vet inte hur det kommer se ut i framtiden men man kan ju alltid hoppas!

Annons:
Jojaton
2017-11-23 19:42
#7

Pluggar inte men har sheltie så tänkte jag kunde svara lite på månadskostnader i alla fall. Han är 6 mån, försäkringen går på 179kr/månaden. Han äter Mush, ett av de dyrare fodren på marknaden. Köper 10kgs lådor och de räcker minst en och en halv månad, nästan två så det blir mellan 240-320kr/månaden. Köper man ett annat färskfoder kan man nog nästan halvera kostnaden för mat utan att tumma jättemycket på kvaliten. (Jag kör på Mush ändå för att det är lättast för mig att få tag på)

Johanna - Instagram

fridarebecka
2017-11-23 19:55
#8

Jag skaffade hund 1 ett halvår innan jag började plugga och hund 2(valp) sista året. Jag hade ett "nödfallskonto" med 30 000 sparat innan jag började plugga. Försökte hålla kontot så fullt hela tiden men det gick sådär, de pengarna har iaf gått till veterinärkostnader, extrakostnader för hundarna och lite studentlitteratur och så.  Jag har också en sambo/husse som funkat som "trygghet" ifall det skulle skitit sig(vilket det aldrig gjorde), samt en mamma som ryckt in nån gång och betalat litteraturen(som verkligen är svindyr). Jag och sambon har bott i vår hyreslägenhet hela tiden, jag pluggade på distans på den ort jag bor på. Det är tight med ekonomin att plugga och ha hund, när vi skaffade hund två räknade jag hundralappar varje månad och försökte snåla på ALLT(förutom hundarnas mat och försäkring typ🤪), men jag tyckte verkligen att det var värt det. Prioriterar och planerar man så funkar det 🙂

Kolla upp eventuellt hunddagis och rastningsföretag på orten du tänkt plugga på, och/eller sök dagmatte på tex blocket eller facebook. Även om du inte har hund nu så kan det kanske vara skönt att kolla läget hur det ser ut på den fronten där du ska plugga.

hemul
2017-11-24 08:06
#9

Jag lever på en dålig sjukpension, så det ekonomiskt är det väldigt lika att leva på studiemedel. Jag har en tillräcklig sparslant som jag kan ta av om det skulle hända nåt, men jag vill ju inte ta av det varje månad. Det är ju även min egen säkerhet. Jag försöker finansiera de månatliga konstnaderna för en kommande hund genom att se vad jag kan dra ner på utan att det påverkar mig alltför mycket. Lite svårt, för det mesta har jag ju redan dragit ner på…

Tänkte igenom vad som är viktigast för mig själv. Att äta bra, hålla igång en sjysst dator och min cykel (har en fin cykel som jag använder mycket så det går ett par tusen per år på slitdelar) är mina främsta prioriteringar, för allt detta påverkar min livskvalité direkt. Har finansierat försäkringen genom att säga upp TV-licensen. När jag råkade putta TVn i golvet och skulle åka och köpa en ny insåg jag plötsligt att jag nog inte hade knäppt på den det senaste året. Tittar bara på Play samtidigt som jag gör annat på datorn. Så jag stannade hemma och ringde Radiotjänst och sa upp innehavet istället. :-)

Nu är det bara maten kvar. Om jag kunde sluta snusa skulla jag vara hemma. Men jag kommer nog att skaffa en hund i ungefär samma storlek som du eller mindre (måste orka släpa omkring den på eller med cykeln!), så det är ingen jättesumma det rör sig om. Jojatons inlägg #7 ovan var mycket uppmuntrande. Tack!🙂 Tänker köra BARF eller halv-BARF och är redan van att fynda till extrapis och har inget emot att göra egen mat till jycken och stor frys har jag, så det kommer nog att gå. Tänker mig ett lager Musch eller liknande i frysen så det alltid finns mat till hunden och sen fynda eget så mycket det går.

hakharo
2017-11-24 09:05
#10

#7 tack så hemskt mycket! Hade nog tänkt att lägga pengar på ett billigare foder men tror jag ska lägga mer på försäkringen (så vet man ju aldrig, får snacka med uppfödaren om vad de har för foder och så) men det känns ju bra att just de två huvudsakerna inte är så hemskt dyra som man kan tro. 

#8 vad bra! Jag har ett nästan garanterat sommarjobb varje år som kommer hjälpa mycket med att få in saker till nödkonto, plus att jag redan har ett ganska stort sparkonto. Under hur lång tid tror du att det tog för de där 30 000 att försvinna? Var det flera år eller bara nåt år? Jag är har inget problem att snåla sålänge det inte går ut över hunden, vilket jag antar att det inte borde göra om man är beredd att lägga mycket planering och tanke bakom varje inköp 🙂

#9 tack, väldigt bra tips där!

Jojaton
2017-11-24 09:39
#11

#9 och #10 skönt att kunna vara till hjälp :) nej de kräver ju inga mängder med mat de små vovvarna, så trots ett riktigt bra foder blir inte månadskostnaden allt för hög. Ang försäkringen så kan det absolut vara smart att bumpa upp den lite om man inte har så stor inkomst - men jämför olika bolag också! Agria skulle kostat mig ca 400kr i månaden för samma självrisk och kostnadstak.

Johanna - Instagram

hemul
2017-11-24 09:49
#12

Tycker det är dösvårt att jämföra försäkringar. Det är som att handla vitvaror. Min hjärna stänger av väldigt fort. 🤔

I en annan tråd här nämns ett försäkringsbolag som betalar för hundpensionat om man själv skulle bli sjuk. Det är ju en detalj man inte tänker på, men som kan vara nog så viktig om man inte har så bra backup.

Bröt armbågen för 2 år sedan (medans jag väntade på valpen som inte blev) och efter sedvanligt slarv från sjukvården fick jag rätt handikappande besvär under lång tid (båda axlarna stelnade). Hade haft väldigt svårt att klara en valp eller en aktiv vuxen hund. Det gjorde att jag började oroa mig för sånt också. 😮

Odd
2017-11-24 09:50
#13

#10 Vill bara tillägga att investera i ett bra foder från början, det blir billigare i längden!

Vår Toy Pudel har haft flera tusen kronor (20.000+) i veterinärkostnader för att ta bort tandsten och dra ut tänder som har blivit dåliga eftersom han alltid fått billig mat som har fastnat och ruttnat tänderna på honom. Det var först när jag skaffade egen hund och läste på mer om foder som han började få Mush och råa ben istället för torrfoder och Dentastix (som bara blir gegga i munnen) som han slutade få problem med tänderna, tidigare skyllde vi det på att han fick päls i munnen… Har säkert sparat ihop över 3000 på bara dessa få månader.

Likadant med min hund, han hade problem med magen och konstiga symptom som fick mig att vara tvungen att åka till veterinär stup i kvarten för att försöka lista ut vad som var fel, men alla problem försvann när jag bytte foder.

Nu säger jag inte att du måste ha färskfoder, men köp inte det billigaste torrfodret, lyssna inte alltid på veterinärens foderrekommendationer (de är sponsrade av fodermärken) utan läs på och se vad som passar din hund!

Kan även nämna att jag skaffade hund (vuxen omplacering) i samband med studier (Trädgårdsutbildning) och det var kämpigt men gick, största problemet var att han var tvungen att vara ensam så mycket. Hade heldagar och då var han ensam från kl 8 till 12, 12.45 till 16, jag cyklade hem på rasten för att gå ut med honom. Det och en två timmars promenad på morgonen (upp kl 5) sen en till långpromenad när jag kom hem efter en krävande skoldag tärde mycket på mig, var tvungen att gå ner på halvtid uner mina sista 6 veckor för att klara av praktiken. 

Pengarna var oftast inget problem, levde på 6000kr i månaden, i början bodde jag i husvagn och betalade nästan ingenting i hyra, sen flyttade jag till en stuga som kostade 4000kr i månaden, det var lite knapert men gick jättebra. Har en aktiv hund på 20kg och för honom kostar det runt 500-600kr i månaden för mat (Mush)+ben eller annat kött som jag köper i vanlig butik.

Det är svårare nu när jag är arbetslös och har bil, får 3000kr i månaden och har oftast inga pengar kvar inom några veckor efter bidraget, då har jag handlat hundmat, egen mat, tankat bilen och betalt oväntade utgifter. Det är alltid de oväntade utgifterna som äter upp alla pengar.

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Annons:
Odd
2017-11-24 09:50
#14

#10 Vill bara tillägga att investera i ett bra foder från början, det blir billigare i längden!

Vår Toy Pudel har haft flera tusen kronor (20.000+) i veterinärkostnader för att ta bort tandsten och dra ut tänder som har blivit dåliga eftersom han alltid fått billig mat som har fastnat och ruttnat tänderna på honom. Det var först när jag skaffade egen hund och läste på mer om foder som han började få Mush och råa ben istället för torrfoder och Dentastix (som bara blir gegga i munnen) som han slutade få problem med tänderna, tidigare skyllde vi det på att han fick päls i munnen… Har säkert sparat ihop över 3000 på bara dessa få månader.

Likadant med min hund, han hade problem med magen och konstiga symptom som fick mig att vara tvungen att åka till veterinär stup i kvarten för att försöka lista ut vad som var fel, men alla problem försvann när jag bytte foder.

Nu säger jag inte att du måste ha färskfoder, men köp inte det billigaste torrfodret, lyssna inte alltid på veterinärens foderrekommendationer (de är sponsrade av fodermärken) utan läs på och se vad som passar din hund!

Kan även nämna att jag skaffade hund (vuxen omplacering) i samband med studier (Trädgårdsutbildning) och det var kämpigt men gick, största problemet var att han var tvungen att vara ensam så mycket. Hade heldagar och då var han ensam från kl 8 till 12, 12.45 till 16, jag cyklade hem på rasten för att gå ut med honom. Det och en två timmars promenad på morgonen (upp kl 5) sen en till långpromenad när jag kom hem efter en krävande skoldag tärde mycket på mig, var tvungen att gå ner på halvtid uner mina sista 6 veckor för att klara av praktiken. 

Pengarna var oftast inget problem, levde på 6000kr i månaden, i början bodde jag i husvagn och betalade nästan ingenting i hyra, sen flyttade jag till en stuga som kostade 4000kr i månaden, det var lite knapert men gick jättebra. Har en aktiv hund på 20kg och för honom kostar det runt 500-600kr i månaden för mat (Mush)+ben eller annat kött som jag köper i vanlig butik.

Det är svårare nu när jag är arbetslös och har bil, får 3000kr i månaden och har oftast inga pengar kvar inom några veckor efter bidraget, då har jag handlat hundmat, egen mat, tankat bilen och betalt oväntade utgifter. Det är alltid de oväntade utgifterna som äter upp alla pengar.

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

hemul
2017-11-24 09:58
#15

Ja, oväntade utgifter… Det är verkligen det som ställer till det när man har knapp ekonomi. Det är då man får ta till den där bufferten och låna av sig själv liksom. Så att ha en buffert tycker jag är jätteviktigt, även om man får leva supersnålt ett tag för att spara ihop den från början. Bara sånt där som att handla billigt. Har man nästan ingenting kvar i slutet på månaden kan man ju inte bunkra när det är superbra pris på något. Jag har varit i den situationen också och det var rena helvetet. Ständig ångest över ekonomi. Nu när jag har min sparslant är läget ett helt annat och framför allt lever jag både bättre och billigare.

CayKantos
2017-11-24 10:10
#16

Får man feåga vad ett vanligt studiebidrag ligger på för en person som inte bir hemma o pluggar heltid? Sen är det skillnad på studiebidrag när man pluggar distans jmf med inte? Sen tänker jag att man i nödfall ju kan ta studielån, men jag personligen försöker att bara behöva ta hus och ev billån i mitt liv :)

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Hornslandet
2017-11-24 13:05
#17

Jag vet en person som tar med sig sin golden i cykelkärra (sån för barn) bakom cykeln då denne inte har bil. Det går också ;)

Hornslandet
2017-11-24 13:40
#19

#18 lite dyrare bara :D och kan ju vara smidigt att ha kvar sin vanliga cykel :P

hemul
2017-11-24 13:46
#20

Man kan ha både och. Och utan el är den faktiskt inte särkilt dyr. Särkilt inte som alternativ till bil. Man får nog ner mycket i den där trunken.

Annons:
Hornslandet
2017-11-24 13:59
#21

Inte dum alls,nej!

CayKantos
2017-11-24 17:30
#22

Christiana cykel kanske. Ganska dyra, men går att hitta fina second hand!

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Odd
2017-11-24 18:27
#23

Hoppsan, blev visst dubbla inlägg där uppe…

Glömde skriva att jag skaffade faktiskt en hundvagn (sån här) till Bobby så att vi kunde cykla in till stan innan jag tog körkort, jättepraktisk! Har använt den flera gånger på längre cykelturer. Kostade 500kr på Blocket och du kan köpa en ny för 1000kr. Går att lasta andra saker än hund där också 😉

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

[SweetSunday]
2017-11-24 23:00
#24

Pengar (kommer ha en rätt stor buffert, men hur stora är de löpande kostnaderna? Kan en student klara av detta? Är nästan hundra på att jag kommer skaffa mig en sheltie när jag väl skaffar hund)
Jag är student och har en Tollare (väger mer än en sheltie så matkostnaden är väl kanske något högre för mig beroende på energibehov osv). Jag skaffade min hund 2 veckor innan vårterminen var slut under mitt första år på universitetet. Ekonomi beror ju också mycket på var man pluggar och hur dyr livsstil man har. Själv bor jag i Uppsala, inte billigaste staden att studera i men heller inte lika "illa" som ex Stockholm. Eftersom jag bor utanför stan (går på SLU, så bort nära skolan som ligger utanför stan) så är min boendekostnad lägre än en lägenhet i centrum, samt att detta är en bostadsrätt, vilket ofta kan vara billigare än en hyresrätt. Ekonomin löser sig om man prioriterar rätt. Löpande månadskostnader för mig är väl ca 700 kr/månaden för hundmat+godis (då har jag en hund med matproblem så maten blir kanske onödigt dyr beroende på att jag behövt testa olika sorter och så, men jag är också en sån person som tycker det är värt en del pengar för ett bra foder). Betalar också för hundgårdsplats (som just nu inte används, men har kvar den för ev. framtida användning) som jag betalar 300 kr/månad för. Därutöver är planen att spara ca 1000 kr/månad för hundkurser, vaccinationer och HD-röntgen osv. Försäkring betalar jag årsvis (går på ca 2000 kr/år). Viktigt med bra försäkring eftersom man som student har lite svårare att lägga ut enorma summor på en gång (även om jag också har en buffert, blir hunden mycket sjuk är ju risken att bufferten kan ta slut om man inte har en försäkring som täcker upp bra). Jag prioriterar ju mycket hundkurser och sånt, vill man inte göra sådana saker blir det ju billigare.

Boende (bodde ni i studentrum, lägenhet? Hur löste ni boende med hund?
I från början av min studietid levde jag i en studentlägenhet på 19 kvm med djurförbud. När jag flyttade till bostadsrätten jag nu bor i (mina föräldrar äger lägenheten och jag får betala ränta och hyra till bostadsrättsföreningen, så har ju ganska mycket tur där. Blir ganska mycket billigare för mig på det här sättet) hade jag börjat kontakta uppfödare och valpen kom hem till mig ca 4 månader senare.

Efter studenten (jag får förhoppningsvis det jobbet jag vill ha som har väldigt flexibla arbetstider samt hög lön, men man kan aldrig vara säker. Hur kan man bli ännu mer säker på att hunden inte får lida?)
Jag pluggar till veterinär och räknar med att jag på de flesta arbetsplatser får ta med mig hunden, så har inte funderat i de banorna så mycket. Planerar även att starta eget så småningom så då får jag ju bestämma själv. Dessutom är min utbildning väldigt lång så jag vet iallafall vad jag gör typ de kommande 5 åren… Någonstans tänker jag att man får göra så gott man kan att anpassa sin arbetssituation lite efter hunden om man kan. Det är också så att man aldrig kan vara helt säker, någonsin i livet, på hur de 10 kommande åren kommer att se ut, så säker kan man ju aldrig vara. Men har man ett mind-set att man vill att det ska funka och kan tänka sig kompromissa med andra delar i livet för att få det att funka så tror jag att man kan fixa det. 

Resor m.m (jag reser inte mycket, kommer inte ha råd att resa som student och om jag sedan reser längre fram i livet kommer jag antingen lämna in hunden på pensionat eller till och med ta med den, då det finns en del hundvänliga resemål, och om hunden klarar detta)
Du kan ju också tänka på om du har släkt som kan ställa upp och vara hundvakt? Även om man kanske inte har råd att resa som student (är man bra på att leva snålt, som jag så kan man ha råd att resa.  Jag ska iväg en vecka i sommar med pojkvännen och hunden kommer bo hos mina föräldrar (som han tycker väldigt bra om) i en vecka). Hundpensionat är ju rätt dyrt, men funkar ju säkert bra när du jobbar. 

För att leva snålt är det smart att tänka på sin egen matkostnad. Jag äter exempelvis väldigt mycket bönor, linser, krossade tomater, morötter, lök, potatis, ägg och liknande matvaror. Min matkostnad går på ca 1000 kr/månaden och jag tävlar ofta med mig själv om hur billigt jag kan leva.

Man kan också tänka på att cykla istället för att åka mycket kollektivt. Men hellre åka kollektivt än ha bil, bil är dyrt. (Jag har inte bil och vi klarar oss bra ändå). 

Man får prioritera bort onödiga klädinköp och andra "jag-vill-ha"-saker. Även prioritera bort fest och alkohol, det är en ganska stor kostnad för många studenter. 

Angående ensamhetsträning så skaffade ju jag valp när terminen var nästan slut. Under de sista 2 veckorna pluggade jag hemifrån och skippade alla föreläsningar. (Hade som tur var inga obligatoriska grejer). På min tenta (sista dagen på terminen) kunde min pojkvän vara hundvakt. Vi ensamhetstränade mycket under sommaren, men fick såklart ett bakslag precis när höstterminen började igen. Jag fick börja om med träningen. Jag pluggade hemifrån och tränande ensamhet ganska intensivt. När vi hade obligatoriskt i skolan fick jag fixa hundvakt. Nu har ensamheten löst sig och han är nu ensam mellan 1-3 h per dag. Jag väljer ut och går på det viktigaste och läser annat hemifrån. Lite pusslande, men det är det värt tycker jag.

hakharo
2017-11-24 23:10
#25

Tack för alla svar! Mycket nyttigt att tänka på här, men det känns jättebra att så många har lyckats att ta sig igenom plugg med hund (y) Är fortfarande över ett halvår kvar till jag ens får reda på om jag kommer in me det känns bra att få så mycket tankar och erfarenheter redan nu! 😃

CayKantos
2017-11-24 23:13
#26

#24 kul! Hoppas det e ok jag frågar! Men hur myvket studiemedel får du? Samt hur gammal e du? Planerar plugga djursjukskötare om några år :)

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

hakharo
2017-11-25 09:59
#27

#26 Jag studerar inte än utan tar studenten till våren, och så börjar jag förhoppningvis studera i höst (fyller alltså 19 nästa år). Kommer dock ta studielån, som enligt google är runt 50 000 för 20 veckor. Runt 10 000 i månaden då :) Som sagt är det bara en lös tanke med hund änsålänge, då jag inte vet hur det kommer se ut med boende, pengar m.m än

Annons:
mikapika
2017-11-25 10:44
#28

Jag skaffade hund i juni för tre år sedan (finsk lapphund), innan jag började på lärarprogrammet (4-årigt). Har haft huvudansvaret för hunden, men sambon har varit med och delat på alla kostnader. Jag har jobbat extra helger och nätter hela tiden också för att kunna lägga undan buffert. Har under största delen av utbildningen bara haft lektioner ca 3 gånger i veckan 2-3 timmar åt gången, men i perioder så har det varit mer och ibland praktik på heltid då jag varit tvungen att skaffa hundvakt för ca 150:- per dag. Så skulle säga att det beror väldigt mycket på hur schemat för just din utbildning ser ut. Jag skulle inte ha skaffat min hund om jag vore ensam,  hade känts för sårbart. Isåfall kanske försökt bo tillsammans med hundintresserad kompis för att kunna få liite hjälp när det behövs, när man blir sjuk t.ex. Tänk på att ha en buffert för veterinärkostnader, även om du har en ok försäkring så ska det till ganska höga kostnader innan det lönar sig att använda den. I somras fick min hund urinvägsinfektion, och veterinärkostnaden gick på strax under 2000:- och det var alltså inte värt att utyttja försäkring. Och bara ett vanligt veterinärbesök kan kosta ca 800:-, bara för att kolla upp något man är orolig för med en enkel undersökning. Har du otur och får en hund som blir sjuk "lite och ofta" så drar det snabbt iväg…  Så se till att ha olika reservplaner för allt som kan behövas, gör inte bara lyckokalkyler! Men om du kommer fram till att det är realistiskt för dig att ha hund och du tror att det blir en drivkraft och inte en börda så önskar jag lycka till :)

[SweetSunday]
2017-11-27 10:38
#29

#26 jag tar fullt studielån utöver studiebidraget, så då blir det drygt 10 000 (har inte koll på exakta summan just här och nu, är typ 10 016 kr eller nåt liknande). Jag är 20 år (född 97) 🙂 Vad kul! 😃

hemul
2017-11-27 10:46
#30

Det är fortfarande bara 10 månader per år va vid normala heltidsstudier?

CayKantos
2017-11-27 18:56
#31

I har ingen aning vad bara bidraget ligger på eller??😊

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

reverse
2017-11-27 23:55
#32

Bidragsdelen av studiemedlet är 2848 kronor på fyra veckor för heltidsstudier. Det spelar ingen roll om det är på distans eller på skola, så länge utbildningen är studiemedelsberättigad.

 //Lina

Upp till toppen
Annons: