Annons:
Etikettövrigt
Läst 1563 ggr
nypisnina
11/23/17, 2:04 PM

Allergi och hundar

Hej! 

Jag undrar om någon här inne har hund/hundar och är allergisk? I så fall, vilken eller vilka raser? Och vem eller vilka är allergiska i familjen och hur visar sig i sådana fall allergin? Berätta gärna om hundarna får vara överallt där ni bor eller om ni badar dem eller håller nere allergenerna på annat sätt. 🙂

Annons:
[SweetSunday]
11/23/17, 2:21 PM
#1

Min pojkvän är överkänslig mot hund, dock bor vi inte ännu tillsammans utan ses på helger. Jag badar hunden med allergenius hundschampo och han upplever att det fungerar. Dock är det ännu viktigare att jag städar innan han kommer då det finns så mycket allergener i rummet samt att han reagerar extra om det dessutom är dammigt (jag är dessutom så icke-pedant man kan bli… typ… så dammigt är det allt i vanliga fall 😃). Vi byter också sängkläder varje gång han kommer. (1 gång/veckan) De gånger han stannat länge (typ en vecka) upplever han att effekten av hundens bad (som görs en gång i veckan) börjar avta efter ca 3 dagar så när vi bor tillsammans blir det nog bad 2 ggr i veckan. Jag bor i en etta på 31 kvm så hunden får vara överallt (inkl. sängen). Min hund är en Tollare 🙂

Hornslandet
11/23/17, 2:43 PM
#2

Att inte ha hunden i sängen är nog bra, samt att dammsuga/våttorka/vädra ofta. Ju mindre hundens saliv etc sprids desto bättre, tänker jag.

Fransu
11/24/17, 7:56 PM
#3

Jag blev allergisk mot hundar och andra pälsdjur när jag var 30 år.

Jag verkar tåla hundar som inte fäller väldigt bra. Bor med shih-tzu och pudel och jag har inga besvär alls. Andra raser som funkat bra är riktigt korthåriga hundar som whippet och greyhound. Däremot har jag reagerat på boxer konstigt nog. Pälsar jag reagerar kraftigast mot är golden, schäfer och liknande.

Men det där med allergi är väldigt individuellt. Vad som funkar för mig behöver inte funka på andra allergiker och tvärtom.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

lizton
11/25/17, 12:16 AM
#4

Jag känner  flera allergiska som tål bichon frise´. Ännu bättre är det när hundarna har schamponerats med speciellt allergischampo.

Länk med hundraser som kan passa. Rulla ned lite och läs hundraser i alfabetisk ordning längs t v på sidan:

https://www.dogbreedinfo.com/allergy.htm

tk1971
11/25/17, 7:46 AM
#5

Sambon är allergisk mot hundar. Jag hade med mig en hund när vi flyttade ihop för 13 år sedan. Nu har vi två hundar. Det verkar lite som att sambons allergi blivit lindrigare med åren, för tidigare hörde jag honom säga oftare att det kliar i ögonen och att han måste ta medicin mot det. Men skulle man fråga en läkare om detta skulle vi bli tillsagda att göra oss av med hundarna. Det har hänt förut. I en del fall kan en allergi förvärras och övergå i astma, vilket man måste ta med i beräkningen.

JMW
11/25/17, 11:04 PM
#6

Jag hade tidigare då min allergi var "aktiv" en airedaleterrier och det fungerade alldeles utmärkt vilket de flesta andra hundraser inte gjorde. Allergin har liksom försvunnit med åren och jag har nu inga problem med hundar. Har idag en labrador. Vissa andra allergier har jag kvar, mot katt t ex.

Annons:
[kinjelooo]
11/26/17, 8:30 AM
#7

Jag blev allergisk mot hund och katt i vuxenålder, är annars uppvuxen med båda i hemmet. Jag upptäckte det när jag skaffade min nuvarande hund (amstaffmix). På allergimottagningen sa de direkt att jag borde bli av med valpen och började måla allt i svart. Hon sov inte i sängen med mig, annars fick hon vara överallt i lägenheten. Jag dammsuger inte överdrivet ofta och badar inte henne om hon inte har grisat ner sig. Den första tiden hade jag nästäppa och rinninga ögon så jag åt allergitabletter vid behov. I dagsläget (1.5 år senare) är de symptomen borta, jag får dock fortfarande nässelutslag om hunden slickar på mig.

Wellcraft
11/26/17, 10:37 AM
#8

Jag är allergisk, min pappa också. Lagotton funkar utmärkt för oss både, border collien funkar bra för mig men sådär för pappa. Min allergi visar sig med besvär i ögonen, svårt att andas. Pappas också fast astma och mycket värre. Pappa tål inte de flesta hundar, men jag tål de allra flesta och känner mest av skitiga hundar. Korthåriga hundar såsom rottis, labrador kan vara svårt. Men allergin begränsar mig inte särskilt.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Ellemol
11/30/17, 12:00 PM
#9

Jag har en pudel, min kompis är jättealergisk mot hundar (tar tabletter) och klarar min pudel jättebra

Ellemol
11/30/17, 12:00 PM
#10

Jag har en pudel, min kompis är jättealergisk mot hundar (tar tabletter) och klarar min pudel jättebra

VikkiB
11/30/17, 12:05 PM
#11

Vi hade 2 allergiska i familjen och vi skaffa en kinesisk nakenhund med päls. De behövde bara ta tabletter i valp perioden sen gick det över! De är en av de "allergivänliga" raserna:)

Frida B
11/30/17, 1:22 PM
#12

Jag har vart allergisk mot hundar. De raser jag inte tålde var ovårdade golden retrievers, labradorer, schäfer och liknande raser.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

nypisnina
12/6/17, 1:00 PM
#13

Tack snälla ni för era svar! ❤️ Alltid skönt att få lite input från andra. Vi ska passa en kinesisk nakenhund med päls i början av nästa år och se, kanske vore det en hund att satsa på? 

Det verkar som att ni i tråden har upplevt att det fungerar bäst med de så kallade allergivänliga hundraserna? Har kikat i länken som #4 skickade. Jag är inne på en dvärgpudel sen, vi kommer nog försöka att passa en och se om det funkar. Även de hundar som inte fäller verkar funka bra va? 

Det får hellre bli en hund som min sambo tål istället för att skaffa en hundras som jag helst vill ha. (Drömmen har alltid varit en bullterrier) Ett hem utan hund känns inte riktigt som ett hem. 

Ni som har pudlar - hur är de? Jag har läst en del om rasen och jag tycker att det verkar passa men klarar era av att vara själv några timmar om ni tränat dem till det? Min uppfattning är att man kan träna alla hundar till det, men pudlar verkar vara svåra efter vad jag har läst? Jag har haft en dvärgpinscher/dvärgpudel blandning och det tog ett tag men sen blev han väldigt duktig, började med bara en minut och sen övade jag honom till längre och längre stunder. Hade en ljudinspelare på för att höra om han skällde eller ylade, bor nämligen i lägenhet och man kan ju inte störa grannar med en allt för skällig hund, men det gick väldigt bra med honom.

Annons:
[IdaSoren]
12/6/17, 1:33 PM
#14

Jag är biolog och skulle vilja inflika i denna tråd (trots att ingen har skrivit något felaktigt på det viset) att allergi mot hund är en immunreaktion mot proteiner i hundens blod. Dessa proteiner kan läcka ut till exempel via hundens saliv och naturligtvis också fastna i pälsen på det sättet, men det finns inga vetenskapliga belägg för att vissa raser skulle vara mer allergivänliga än andra, oavsett om de har päls eller inte. Däremot är det ju ett generellt tips att leta efter raser som i teorin bör sprida så få allergener som möjligt, exempelvis raser som inte fäller mängder samt inte dreglar mycket.

Sedan behöver man också skilja på att vara allergisk (dvs. få en reaktion vid möte med hund) och att vara sensibiliserad (dvs. få ett utslag på ett allergitest). Det absolut bästa sättet att få reda på hur det ligger till är alltså att träffa hundar och se vad som händer.

Hoppas att det löser sig för dig och att du hittar en passande ras!

nypisnina
12/6/17, 1:42 PM
#15

#14 Tack! Jag hoppas det med.

Jag har blivit väldigt insatt i det här med allergen hos hundar eftersom jag på alla vis har försökt hitta sätt att få behålla min lilla krabat - utan att lyckas. Han är nu såld och det är så tomt här hemma. 
Jag ville mest kolla hur andra har det och andras uppfattning så att jag nu kan gå vidare och veta mer vilka raser vi kan prova. Det är ju så individuellt men så tänker man lite att det som funkar för andra kanske även  funkar för oss, det är ju det jag hoppas på. T.o.m. min sambo vill gärna ha hund igen, och det är något som han aldrig trodde var möjligt eftersom han aldrig har lärt känna någon hund innan.

Upp till toppen
Annons: