Annons:
Etikettutfodring-och-foder
Läst 718 ggr
Lexie82
11/23/17, 11:46 AM

Frågor om BARF/MUSH

Jag har två hundar på ca 25-26 kilo. Den ena tål inte vete.
Hittills har de fått torrfoder, men jag funderar på att börja ge dem "blöt" mat istället. Tyvärr kan jag väldigt lite om sånt, så här kommer lite frågor!

Vad är skillnaden mellan MUSH och BARF?

Hur mycket ska man ge? Jag läste 2% nånstans och får det till ca 500g/hund och dag. Stämmer det?

Vad är billigaste och enklaste alternativen? Den ena hunden kräver en del veterinärvård och är därför redan ganska "dyr i drift" så att säga, så jag vill gärna hålla kostnaderna nere. Utan att snåla på kvalité förstås!

Jag läste om MUSH Vaisto, som verkade vara komplett måltid färdig att ge. Men finns det billigare alternativ till det?

Annons:
CayKantos
11/23/17, 11:55 AM
#1

MUSH är barf, men ett färdigkomponerad sådant BARF är ju när allt ges från naturliga källor, sen lägger många på lite tillskott här o där efter sin hunds behov. Det finns även färskfoder, vilket är inte helt är BARF, för att ist för att allt tilgodeses via det nsturliga o råa, som t.ex. mush ger via inälvor, grönsaker, ben, ägg, mm då läggs tilskott i fodret :) Pondus och VoM är bara få av många som gör färskfoder. Om ens hund funkar bättre på MUSH (BARF) eller ett färskfoder är olika. Sen är det stor skillnad mellan fom olika färskfoder märkerna, som det öven e mellan slla torrfodermärken. OBS. Stt blötfoder/våtfoder inte är samma som färskfoder, har vart missuppfattningar där :) ett färskfoder ska vara ett komplett foder :) även BARF MUSH är relativt dyrt, färskfoder brukar (inte alla) va lite billigare.men det handlar om prioriteringar. Sen behöver hundarna ju ofta äta mindre om dom äter ett högkvalitet foder jämfört med ett lågkvalitet :) BARF kan man även komponera själv, billigare och man kan själv leka runt med vad hunden behöver. Men man ska vara påläst! Viktigt att man vet vad man gör så hunden inte får brister. Kolla mera på BARF.iFokus.se :)

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

CayKantos
11/23/17, 11:59 AM
#2

Ang med 2% då är det bra stt utgå från den. Och sen värdera efter hundens behov. Blir den för tjock på det, minska lite, obs. Man kan minska för mycket, så ger man redan inte för myclet är det bättre att byta till ett lågprotein och fett :) eller motsatt om hunden börjar spinka sig.

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Upp till toppen
Annons: