Annons:
Etikettbeteende
Läst 750 ggr
Carolin.a
11/21/17, 12:12 PM

Utfall när hunden ska kopplas

Hej. Har ett problem med vår schäfferhane på 16 månader vi hade behövt din hjälp med. När det kommer till att ta på honom koppel inför tex promenader är det i dagsläget bara husse som kan koppla honom. På matte gör han utfall och biter när hon försöker närma sig med kopplet. Även andra personer i vår bekantskapskrets har försökt men backar då hunden morrar. När vi fick honom vid 6 månader var det inga problem utan det är något som eskalerat senaste månaderna. Om hunden kopplas när han sitter i sin bur i bilen är det aldrig några problem. Snälla vad ska vi göra?

Annons:
Changrila
11/21/17, 12:44 PM
#1

Har ni kollat synen på hunden hos veterinär, samt kollat att hunden inte har ont någonstans?

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Carolin.a
11/21/17, 2:45 PM
#2

Inget som tyder på något av det. Varit hos veterinär nyligen och gjort höft/led-röntgen och besiktning. Inget som framkom där. Hemma springer och studsar han som vanligt

färgfest
11/21/17, 2:56 PM
#3

Jag skulle göra det till en lek. Fram med koppel och wow, godis! och så tappar hon godis på golvet. Hon försöker inte koppla honom eller så utan göra detta ofta under några dagar. Och sen när hunden inte morrar, koppla hunden och wow massa godis det blev! Beröm! Vilken fest att vara på koppel!

JoannaLi
11/21/17, 3:28 PM
#4

#2 Jag hade definitivt kollat upp syn och eventuell smärta/sjukdom, innan man börjar med något annat :)

Zadeira
11/21/17, 5:09 PM
#5

Har du och husse samma rutin vid kopplande för att gå ut? Har ni samma rutiner under promenader och träning eller kan det skilja sig så att hunden känner sig mer otrygg med dig?

Carolin.a
11/22/17, 9:59 PM
#6

I själva momentet med kopplingen vet jag faktiskt inte. Aldrig tänkt på men ska absolut kolla upp det. Tack. Vid all träning på klubben har husse hålt i kopplet då hunden blir väldigt stimmig där och jag inte känt mig säker på att orka hålla honom. Alla dagliga promenader har jag skött.

Annons:
hemul
11/23/17, 4:32 AM
#7

Hur är det annars då? Är hunden allmänt mer stökig och "olydig" med dig än med husse eller är det ingen skillnad? Tränar du nåt med hunden hemmavid?

Tänkte om det är så att hunden inte gillar att bli kopplad men eftersom det är husse som tränar med honom accepterar den det när det är han som håller i kopplet. Att den låter sig kopplas i buren tycker jag i så fall inte är så konstigt. Där är den ju (antagligen) lugn och har heller ingenstans att sticka. Bara att gilla läget liksom.

Carolin.a
11/23/17, 2:41 PM
#8

Ja han är definitivt mer stökig med mig även om det börjar bli betydligt bättre. Från början var jag nog den röjde sig till men sen vände det och istället blev hunden helt galen när husse åkte hemifrån på morgonen. Sprang runt o skrek,tog saker och förstörde saker. Nu är det bättre och han kan somna om och sova till 8-9. Hemma tränar vi ofta, nästan varje dag fast då på tomten och inkopplad. Hunden är alltid väldigt livlig men bilen har alltid varit hans lugna zon. Åka bil och ligga i bilen har aldrig varit några problem.

Upp till toppen
Annons: