Annons:
Etikettdebatt
Läst 1444 ggr
Honestyisdead
2017-11-20 22:49

Veganfoder

Veganfoder till hund. Ja eller Nej?

Annons:
IngaTrnqvist
2017-11-20 23:01
Fisherling
2017-11-20 23:13
[HundochKatt]
2017-11-20 23:14
#3

Absolut nej.

Sattyg
2017-11-20 23:15
#4

Nej!

Sugar Mist
2017-11-20 23:16
#5

-

Honestyisdead
2017-11-20 23:17
#6

Utveckla gärna :)

Annons:
Sugar Mist
2017-11-20 23:20
#7

Håller det kort: Du kan aldrig sammansätta en fullgod kost till en hund med bara vegetabiler utan du måste tillsätta tillskott och vitaminer- något du inte behöver göra vid utfodring av animaler då allt för hunden redan finns där.

-

[HundochKatt]
2017-11-20 23:29
#8

Tror att du kommer att få nej från alla här på sajten. Det är ju bara veganer som försöker överföra sin ideologi på våra carnivorer. Vilket jag anser vara fel även från veganskt synsätt. Värnar man om djuren så ska man göra det fullt ut och inte föra över ideologin på ett försvarslöst djur som inte kan välja. 

Hur som helst, så är ju hunden köttätare, den mår bäst av att äta kött, inälvor och ben som innehåller allt de är gjorda för att kunna tillgodogöra sig till fullo. 

Även om en hund kan leva på vegankost så innebär det i förlängningen brister. En hund visar inte brister på kort tid, det tar lång tid och då kan det vara för sent att åtgärda problemen. 

En del skyller på att hundar är allergiska för proteinet. Njae, en sanning med modifikation. Om en hund blir allergisk så innebär det inte per automatik att de inte kan äta kött alls. Oftast är det bara något djurslag som de inte tål, resten kan de faktiskt äta. Men det är klart veganer ska väl försöka hitta på ursäkter för sina dumheter. 

Ursäkta, men jag blir ganska trött på dessa militanta veganer som censurerar, när det inte passar dem. Istället för att ta till sig och ta reda på fakta på vad som är allra bäst för hunden (eller katten).

landsbygdsbo
2017-11-20 23:36
#9

Det är väl lika omöjligt att ordna en fullgod kost utan extra mineral o vitamintillskott för en hund som för en människa…

På veganbasis vill säga.

Kokar hund-käk själv. Blandar in kött, fisk med matrester eller spannmålsprodukter, rotfrukter, potatis eller ris.. Har en frys där jag fryser in portioner av de djurdelar som jag använder.

[HundochKatt]
2017-11-20 23:40
#10

Mat baserat på kött och då talar jag om BARF innehåller allt vad en hund behöver. Processad mat behöver en massa tillskott, då en del försvinner i processen. Vegetabilier innehåller inte alla viktiga aminosyror som kött innehåller. 

Sedan kan man fråga sig vad som är bäst, det naturliga eller vitaminer och mineraler tillsatta på konstgjord väg.

Honestyisdead
2017-11-20 23:47
#11

#8 Jag bjöd ju in veganer också och hoppet är det sista som lämnar oss :)

[HundochKatt]
2017-11-21 00:04
#12

Kanske lite OT men då det gäller att utfodra våra carnivorer med kött så verkar det som att vissa verkar tro att djuren avlivas för att bli djurmat. Men det är ju inte den direkta sanningen i det hela. Det som går till djurens mat är resterna som blir över tex. efter en älgjakt och jägarna fått sina bitar. Eller rester från ett slakteri. Det är ju faktiskt inga djur som dödas för att man ska ge djuren mat. Finns inga hundar som föds upp på entrecote, oxfilé, fransyska etc. (Mer än möjligen smakbitar när man tillagar sin egen mat).

hemul
2017-11-21 05:00
#13

Fast… Jag köpte utegris direkt från gård förut, gårdsslakteri. Du frågade jag om det fanns spill jag kunde få köpa lite billigt. Han skrattade bara och sa här går inget till spillo. Det gör vi korv av.

Annons:
tiger tok
2017-11-21 07:08
#14

Självklart inte, av anledningar som redan står.

flocken
2017-11-21 07:25
#15

Nej Hunden är köttätare. Sen att mina älskar grönsaker o får det som tilltugg tycker jag är bättre än godis. Hmm tänk om jag oxå kunde äta grönsaker o frukt ist för godis 🙈

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Frida B
2017-11-21 09:12
#16

Nej. Hunden är faktiskt inte carnivorer, de är omnivorer pch kan leva på vegetarisk kost. Jag kan också leva på bara pizza och kebab, men det betyder inte att det är bra…

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

landsbygdsbo
2017-11-21 09:21
#17

#16 De flesta köttätare äter ju även vegetabilier . Eftersom de flesta köttätare tar växtätare och med förkärlek äter inälvor från sina bytesdjur.,,Då följer mer eller mindre processade vegetabilier med.

Då kött är energirikt foder så klarar man inte av att utfodra arbetande hundar på en ren vegetabilisk kost i längden, däremot kan de knä och handväske-hundar som finns i städerna hållas vid liv med en ren vegetabilisk kost….

[IdaSoren]
2017-11-21 09:46
#18

Nej, absolut inte. Är själv biolog/etolog och även om det stämmer att hundar inte är strikta karnivorer så är de fortfarande karnivorer, inte omnivorer. De kräver kött för att få sitt fullgoda näringsbehov och det kan aldrig ersättas till en komplett kost av grönsaker och annat. Att människor kan leva veganskt är en helt annan sak och inget argument enligt mig.

Rent generellt tycker jag att om man anser sig vara vegan så har man två val, antingen 1) ger man sitt rovdjur en fullgod kost eller så 2) skaffar man inte ett rovdjur som husdjur. Att skaffa en hund för sin egen skull och sedan inte ta hand om den på bästa sätt och hänvisa till sina personliga ställningstaganden anser jag vara totalt ansvarslöst.

landsbygdsbo
2017-11-21 09:51
#19

#18

Hear, hear!!😉

Jojaton
2017-11-21 09:55
#20

Nej, jag hade aldrig kunnat försvara att ge min hund en vegetarisk kost.

Johanna - Instagram

Annons:
Lona
2017-11-21 10:46
#21

#11, Tänkte precis bjuda in dem, såg tråden som jag antar fick dig att starta denna. ;-) Det blir lite hyckleri i mina ögon - som vegan ska man väl VERKLIGEN ge sina djur den mest artanpassade och naturliga maten? Innebär det då kött så är valet solklart; ge hunden köttbaserad föda eller skaffa ingen hund!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

CayKantos
2017-11-21 11:48
#22

Jag är Vegan men skulle ALDRIG kunna ge min eller ngn annans hund vegansk kost. Då skulle jag inte skaffa en hund om det var planen helt enkelt.. Jag kommer dock utfodra med färskfoder/barf i hopp om att i framtiden kunna barfa själv så jag vet vart djuren kommer ifrån, hur dom haft det mm. Så jag kan ha lite kontroll över vart det kommer ifrån och jag inte stödjer skitställen :)

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Honestyisdead
2017-11-21 11:58
#23

#22 Härligt att läsa :)

CayKantos
2017-11-21 14:23
#24

#23 :) Kan införa min kompis som är väldigt militant vegan, hon tycker inte heller det är rätt att ge en hund vegankost. Hon hsde köpt ett hundfoder som är anpassad till artens behov! Hon har ju för fan en skäggagam. Dem kan ju inte heller överleva på vegansk kost. Nu i efterhand när hon e vegan ångrar hon att hon har en, däeav ska hon sälja honom, så han kan få ett bättre liv hos ngn annan. Hon är inte heller intresserad av att skaffa hund, men mer av gnagare dels pg.a. dom inte äter kött. Men hon har ju inget alls emot det, hon föredrar bare inte själv göra det, sen är hon inte intresserad av att ha hund. Så hon ser ingen grund till att ha hund :p

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Upp till toppen
Annons: