Annons:
Etikettvalpar
Läst 1158 ggr
Duvethon
11/19/17, 1:00 PM

Frågor om valp

Hej!

Nu har vi haft vår lilla valp i snart 1 vecka och imorgon blir han 9 veckor. 

Jag var väldigt liten då vår förra hund var valp och har därför några funderingar och tankar. Det vi börjat smått med är kontaktövningar. Vid lek får han leksaken då han söker kontakt med mig och jag berömmer honom mycket vid de tillfällen han söker kontakt. Detsamma gäller godis, jag håller en godisbit och då han ser mig i ögonen får han väldigt mycket beröm och godis. Han har även börjat lära sig sitt. ❤️

Det jag funderar över är detta med bitandet på ansikte, kläder, fötter och bord. Jag har testat att avleda och berömma när han tar tag i leksaken och detta fungerar till viss del, det jag undrar över är om ni har något annat förslag kring hur man kan underlätta perioden? Det är inga problem när han nafsar lätt men vid lek kan han bita tag ordentligt vilket kan göra ont.

Vi var nyligen och hälsade på en bekant, han blev så glad att han nafsade lätt i ansiktet och jag undrar ifall detta skall ignoreras. Några tankar kring det?

Alla svar uppskattas och jag önskar gärna konkreta förslag på övningar kring hur man kan underlätta bitandet på bord men även övningar kring hantering. När han är trött brukar vi gosa i sängen, då tar jag tillfället i akt att kolla tassar, öron och tänder vilket han inte har några som helst problem med. När han är energisk/vaken har han däremot svårare att koppla av och jag undrar ifall detta är något man ska förbise då han är valp?

Hoppas att ni förstår mina funderingar. Han är så fin ochjag vill göra mitt bästa för att vi ska få en underbar relation.❤️

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Annons:
[Siggis]
11/20/17, 3:25 PM
#1

Kan verkligen rekommendera Fredrik Steens valpskola, du hittar artiklarna på Agrias hemsida. Han kommer med väldigt bra tips på hur man tränar valpar. https://www.agria.se/hund/artiklar/valp/fredrik-steens-valpskola-valpar-som-bits/

frijoh
11/20/17, 6:13 PM
#2

Jag har själv en bitig valp som jag jobbar hejvilt med, haha! Men det jag brukar göra är att om hon börjar leka för hårt och intensivt mot mig eller mot typ möbler så går antingen jag därifrån och ignorerar henne tills hon lugnat sig eller leder henne därifrån och så får hon en timeout tills hon lugnat sig. Funkar jättebra! Det som jag testat som vara blev värre var att liksom fysiskt försöka få henne att sluta, typ genom att ta bort hennes mun från möbeln, då exploderade hon typ. Sen brukar jag försöka förebygga genom att hon alltid har tillgång till tugg som hon får tugga på, som jag byter ut med några dagars mellanrum så att hon fortfarande tycker att det är kul :)!

Duvethon
11/20/17, 7:59 PM
#3

#1 Jag har redan läst hans blogg och sett alla de serier och program han medverkat i men tack för tipset 😊

Anledningen till att jag ställer frågorna är för att många tycker olika om just tillrättavisning. En del hävdar att man ska ignorera att valpen bits/hugger och andra att man ska ignorera totalt och gå därifrån.

#2 Ja det tycker jag också funkar för det mesta! Jag avslutar ofta leken när han biter för hårt men ibland får han "ryck", dvs han hoppar och hugger som en piraya! I den stunden funkar inte det lika bra med avledning haha

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Hornslandet
11/21/17, 2:03 PM
#4

Trösta dig med att alla går igenom detta, i princip. Jag letade efter råd länge med min haha. Han slutade med det mesta av sin bitighet runt 5-mån ålder. Det blir mycket bättre iom tandömsningen är avklarad. 

Helt ärligt så tror jag olika metoder funkar olika bra på olika valpar. Men det som ändå funkar för alla valpar, till olika grad förstås, är ålder och mognad.

Skulle jag göra om det hela igen så skulle jag inte oroa mig så mycket för bitigheten och istället fokusera på att leka mycket med valpen, träna kontakt osv (även fast kontakten ibland innefattar att han hänger i jackärmen). Kommer såväl ihåg.. på min allmänlydnadskurs när han var halvåret gammal. Vi skulle försöka träna följsamhet i en zick-zack-bana. Han ville antingen springa mot de andra hundarna eller hänga i mina kläder. Han blev så upphetsad, så "kontakt" med honom innebar att sitta fast i mina kläder haha. Det har med tiden förändrats till att han i liknande situation idag (13mån) istället går på sidan och tittar på mig när vi har kontakt. Utan någon speciell tillrättavisning, bara fortsatt träning och en viss mer mognad hos honom. 

Han ville alltid ta tag i och bita/leka med mina händer när jag skulle klappa honom som liten. Det försvann när han var halvåret-lite mer. Utan nån just träning specifikt på det.

Duvethon
11/21/17, 9:50 PM
#5

#4 Tack så mycket för ditt svar, skönt att man inte är ensam 😂

Det jag är orolig över är att jag inte uppfattar hans bitande som nafsande utan att han hugger. Jag kan ligga bredvid honom i sängen och från ingenstans flyger han bokstavligen på en och håller fast hårt med tänderna vilket gör riktigt j*vla ont. Idag när jag skulle ta på honom halsbandet fick han ett utspel och morrade, bet osv. Hämtade en godis och försökte varva ner honom. Han har väldigt svårt att komma ner i varv och jag vet verkligen inte hur jag ska göra för att få honom att lugna ner sig :(

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Hornslandet
11/22/17, 10:35 AM
#6

#5 Det är inte heller ovanligt, testa googla på bitande/huggande/morrande valpar. Min bet aldrig så väldigt hårt, och har väl typ morrat en, två gånger i sitt liv.. Men han var stor redan som liten (15kg som 12veckors) så när han hoppade och bet i händerna så blev det ju sår iom att han var på väg tillbaka till marken också.. =D

Min gick ALDRIG och la sig som liten, i princip. Inte alls som jag sett andra valpar göra som leker och sen myser ihop sig i en boll och sover 3h, haha.. Vi tränade mycket på nervarvning, genom att jag helt enkelt satte honom i knät eller på golvet framför mig, och höll i lugnt men bestämt tills han hade lugnat ner sig (höll på sådant sätt att han inte kom åt att bita eller dylikt). Han krånglade aldrig så väldigt mycket med detta ändå, och relativt snart så brukade han direkt lugna ner sig om jag satte mig med honom på golvet, och även komma och lägga sig mot mitt ben om jag satte mig. Men första gångerna ville han slingra loss sig först, såklart.

Vad du än gör, fokusera på att håll dig lugn. Det är jättesvårt - jag vet. Men tänk ändå så. Även om han biter dig i handen - luuuugn. Tänk på hur du närmar dig när du håller på med halsband och annat. Varför inte ta godis, och ta på halsbandet exakt när han håller på att äta det ur din hand? Skaffa ett halsband du kan knäppa runt halsen också, så måste det inte alltid träs på.

Annons:
Brillo
11/22/17, 2:20 PM
#7

😴Jag har nästan precis klarat oss igenom den här tiden. Jag minns hans hemska sylvassa tänder. Hur han bet mig i benet på valpkursen så blodet sprutade 😃. Men vi hade som grej att vi slutade leka eller ignorerade när han bet. Vilket var svårt. Därför hade vi också alltid en leksak i närheten som vi kunde byta med. Leksaker utspridda lite här och där så de var lätta att räcka sig efter. Varje gång vi gav leksak eller busade med han så sa jag "hämta lekis" vilket ha gjort att han idag hämtar en leksak när man säger till. Han blir fortfarande lite överglad idag och kan nafsa efter händer. Då är det perfekt att säga "hämta lekis" så har man direkt brutit det (han springer då och letar upp en leksak).

Upp till toppen
Annons: