Annons:
Etikettskaffa-hund
Läst 1705 ggr
Holla@me
2017-11-18 12:39

Äntligen!!

Hej allihopa! Jag har efter mycket om och men, mycket planerande och sparande, beslutat mig för att i sommar blir det äntligen dags att köpa valp!

Jag har mest varit inne på storpudel, men vet inte om jag kanske har fått fel uppfattning om rasen. Därför tänkte jag nu fråga er om ni anser att någon ras passar mig bättre?

Mina krav är…

* Helst en hund som man kan hålla korthårig. Vill helst inte ha en hund med extremt lång päls, MEN hittar jag en perfekt ras så gör det inget om man måste lägga några timmar på pälsvård.

* Medelstor/stor hund. Dock inte leonberger storlek, det är för stort.

* Gärna en hund som man kan träna med, men som inte spårar ur om man kanske slappar någon dag. Vill gärna hålla på med vardagslydnad, tricks, eventuellt lite sök, men det ska inte vara en brukshund. Alltså en smart hund som kan hänga med, men som även kan ta det lugnt och ligga i soffan ibland.

* Helst så låg jaktinstinkt som möjligt.

* En hund som inte kräver extremt mycket motion. Har tänkt mig följande: Cirka 30 minuters skogspromenad på morgonen, kisspauser, en rejäl skogspromenad på kanske 2 timmar på EM,  kisspauser och en eller två till 30-minuters promenader på kvällen. Är detta för lite? Självklart ska en hund ha motion, men vill heller inte att hunden blir jätte olycklig om jag absolut inte kan gå så pass mycket under en dag om jag kanske ligger hemma i 40 graders feber.

Ett problem jag hade med min förra hund (som tyvärr inte finns längre) var att jag gärna ville träna. Jag ville jobba med hunden och lära honom saker, men han hade inte alls den mentaliteten jag sökte och förstod liksom inte. Jag vill kunna träna lydnad och spår med min hund, men det ska inte vara en hund som kräver flera timmars mental stimulans om dagen som börjar klättra på väggarna. Vill inte ta mig vatten över huvudet.

Tycker ni med pudel att den rasen kan passa mig? Eller har ni några andra förslag på raser? Tack på förhand! :)

Annons:
tiger tok
2017-11-18 12:53
#1

Pudel kan absolut passa! Men även: Bearded collie (kan klippas) Collie (var noga med mentaliteten, finns rädslor hos en del, kolla upp valpens släkt!) Japansk spets

CayKantos
2017-11-18 13:31
#2

Säger oxå att Pudel stämmee bra in. Men har hört från många att dlm kan ha svårt att va ensamma, så det är bra att ha i åtanken! Rent spontant tänker jag en Kromfohrländer stämmer jättebra in, speciellt den släthåriga varianten :)

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Elsis matte
2017-11-18 14:38
#3

Det som talar emot storpudel är att de kan ha rejäl jaktlust. Av de individer jag känner kan ungefär hälften inte släppas i skogen för de söker upp och driver vilt. Skaffar du en storpudel bör du medvetet träna anti-jakt redan från start för att vara säker på att kunna ha hunden lös.

Ms_Raptorskull
2017-11-18 14:54
#4

#1 Skulle inte rekommendera japansk spets med tanke på TS önskemål.

tiger tok
2017-11-18 15:22
#5

Varför?

Ms_Raptorskull
2017-11-18 15:48
#6

#5 Tycker du verkligen att detta låter precis som en jappe?

  •  Helst en hund som man kan hålla korthårig.

  • Medelstor/stor hund.

  • Gärna en hund som man kan träna med

  • Helst så låg jaktinstinkt som möjligt.

Jappar är relativt små, mega fluff till päls, spetsar har generellt inte samma "will to please" så de kan vara träliga att träna med, ska enligt ras standard ha låg jaktinstinkt men det varierar.

Annons:
tiger tok
2017-11-18 15:56
#7

Precis, den skulle helst vara korthårig= inget måste, och pälsen är ganska själv ren. Beror på vad man ser som medelstor. Vet flera som tränar på enkel nivå. Vet även flera som alltid är lösa.

Ms_Raptorskull
2017-11-18 16:04
#8

Jovisst, om du endast utgår ifrån de individer som du själv träffat så. Men det beskriver ju inte rasen som helhet, själv tycker jag det är fel att rekommendera en ras där chanserna att du får det du vill ha är 50/50 när det finns raser som är mycket säkrare kort.

tiger tok
2017-11-18 17:56
#9

Jag lämnar det nu, TS får avgöra själv vad hen tycker om rasen.

Fransu
2017-11-18 19:20
#10

Jag har en storpudel och han hade trivts finfint att ha dig som sin ägare. 🙂 Har också hört att det finns individer med mycket jakt i sig, men det gäller inte min grabb. Visst, ser han ett rådjur eller hare så springer han efter några meter men vänder snabbt tillbaka. Han letar inte vilt.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Haztparken
2017-11-19 12:55
#11

Instämmer också att Storpudel hade passat! Har själv 3 st varav den äldsta har hög jaktlust, den mellersta lite halvt men går att bryta och den minsta ingen alls hittills!

Men tror också det är en träningssak. Den äldsta så var det inget jag tänkte på att träna, vilket jag lärde mig till den andra.

Såklart en individfråga men med träning kan man dämpa mycket 🙂

Hornslandet
2017-11-19 15:48
#12

Alltså, i de flesta såna här trådar nämner folk detta med att hunden inte ska klättra på väggarna om man tex är sjuk eller inte kan göra annat än typ kortare promenader 2-3 dar.  Det tror jag personligen i princip ALLA hundar klarar bra sålänge de aktiveras tillräckligt i övrigt (finns väl extremfall förstås). Dvs inget större att oroa sig för. Snarare är det viktiga att se till vad som händer kontinuerligt.

Holla@me
2017-11-19 19:15
#13

Hej allihopa och tack för svar! Ni med pudel, skulle ni säga att pudeln är väldigt lättlärd? Vad tränar ni med era hundar? Jag är mest orolig att jag ska få idé torka och stå där som ett frågetecken med en uttråkad hund. Vart köpte ni er pudel ifrån och vad skulle ni säga att det normala priset är? Finns det något annat jag borde tänka på angående just pudel? :)

Annons:
fridarebecka
2017-11-19 19:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Flax är en bearded collie, han är nyklippt och kommer trimmas ner 3-5 ggr per år. Han hänger med på allt jag vill, sök, spår, löpturer, skogspromenader, skidåkning, lydnad, osv. Han vilar 1-2 dagar per vecka utan problem, men behöver få springa av sig och jobba med huvudet flera gånger per vecka. Hoppar ett rådjur över vägen så stannar han upp och kollar på mig, han blir nyfiken men sticker inte om inte jag följer med 😉 Jag personligen tycker att beardisar är en ganska lättsam ras, de anpassar sig bra och är inte särskilt "extrem" på något sätt. Tror en bearded collie kan passa dig, men även storpudel eller labrador 🙂

färgfest
2017-11-19 19:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

#13 Jag har en storpudel och jag är förvånad varje gång vi ska lära oss något nytt hur snabbt han fattar. Han kan sitta tyst en kort, kort stund men det syns att han tänker hårt på vad jag vill ha. Hans fokus är så bra. Verkligen en jäkla smart hund och vi har så himla kul tillsammans när vi tränar. Rekommenderar starkt storpudel. De är verkligen underbara.

[Forest]
2017-11-20 10:14
#16

Tycker med pudel kan passa dig. Jag hade gett mig in på träffa lite pudeluppfödare får få lite mer kött på benen samt träffa olika. Vad man ska veta är att samma ras kan vara jätte olika varandra i sitt sätt. Dom storpudlar jag träffat har någon haft jaktlust dock inte så dom har funkat att jaga med då dom tappat lusten efter viss bit.

Fransu
2017-11-20 12:42
#17

#14 Vad fin han är Flax! ❤️

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

VikkiB
2017-11-29 16:57
#18

Storpudel är tillexempel bra hundar inom service avdelningen. Så de passar nog in på det du vill ha, se till att gå valpkurser så funkar det bra :)

Upp till toppen
Annons: