Annons:
Etikettutfodring-och-foder
Läst 1498 ggr
lizton
2017-11-17 22:01

5 skandalfoder: Pedigree, Cesar, Beneful...

Pedigree,  Cesar och Beneful finns med i videon. De är foder som säljs i Sverige.

Cesars foder har haft stora plastbitar. Cesar är ett foder som småhundar gillar och plasten kan i värsta fall kväva en liten hund. Kolla noga igenom om det finns plast i burken om någon ger det.

"The Most Scandalous Pet Foods of the Year" Se videon:

https://www.facebook.com/doctor.karen.becker/videos/1782484722074330/

Annons:
[KatarinePierce]
2017-11-17 22:16
#1

Intressant

tiger tok
2017-11-17 22:47
#2

Fy fan vad äcklig försäljnings världen är ibland, nej förlåt, den är oftast helt j*vla skräckinjagande!! Finns inget som stoppar företagen att tänka en gång extra, allt för pengar..

Honestyisdead
2017-11-18 16:54
#3

Kan någon berätta? Alla har inte Facebook.

tiger tok
2017-11-18 17:58
#4

Det var plast, medicin (droger), hund och katt kött, majs i ett majsfritt foder osv osv!

oh-la
2017-11-18 18:28
#5

Jag är lite nyfiken på källan bakom detta skandalösa avslöjande… det är ju ingen hemlighet att många liknande "clickbaits" enbart har som syfte att generera klick på länkar. Dessa sprids i sociala medier och innehåller artiklar med mer eller mindre påhittat innehåll, men rubriker som vi färna klickar på. Hur jag än googlar kan jag inte hitta något som styrker att detta skulle vara något sensationellt och stort. Det enda jag hittar är facebookkonton eller enskilda bloggar som delar. Ni som delat, vem står bakom informationen och vad grundar den sig på?

lizton
2017-11-18 23:42
#6

# 5 Källorna finns i filmen. De flimrar förbi, men man kan stoppa filmen och läsa.   Många återkallningar finns också på sidan dogfoodadvisor.com  Där kan man läsa mer om varje återkallning. Ex Cesars foder är det tillverkaren själv, Mars, som har återkallat fodret. så här står det om fodret: 

"October 7, 2016 — Mars Petcare has announced it has initiated a voluntary recall of a limited number of Cesar Filet Mignon Flavor wet dog food due to a potential choking risk from small pieces of plastic which entered the food during the production process."

Blue Buffalo har många återkallningar, vilka gjorts av tillverkaren själv.

Hon som står bakom videon är en veterinär i USA, dr Karen Becker.

https://www.dogfoodadvisor.com/dog-food-recall/cesar-dog-food-recall-october-2016/

Annons:
lizton
2017-11-18 23:59
#7

#5 Ytterligare en källa är FDA i USA.  Återkallade foder hittas där. T ex  Evangers som innehållit avlivningsmedlet  Pentobarbital.  

https://www.fda.gov/AnimalVeterinary/SafetyHealth/RecallsWithdrawals/default.htm

03/03/2017Evanger's, Against the Grain  Hunk of Beef, Braised Beef, and Pulled Beef canned dog food  PentobarbitalEvanger's Dog and Cat Food

Så här står det om medlet Pentobarbital som hittats i fodret:

Pentobarbital används av veterinärer för avlivning av djur, som då vanligtvis injiceras intravenöst i en lösning med etanol). Eftersom giftet stannar kvar i kroppen och inte bryts ner måste kroppen tas om hand på ett sätt så att inte vilda djur kan komma åt det, då dessa annars kan avlida eller på annat vis komma till skada. Pentobarbital är också skadligt för människor, varför det är förbjudet att nyttja preparatet vid avlivning av djur som skall användas inom livsmedelsproduktion. Stor försiktighet måste tas av veterinärer och annan personal, så att de inte omedvetet får in det i kroppen.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Pentobarbital

hemul
2017-11-19 05:02
#8

Vilkte i förlängning betyder att de malt ner kadaver av sällskapsdjur i fodret. Kor och grisar lär knappast avlivas medicinskt. Förutom att det är oetiskt lär det ju då oftast vara frågan om sjuka djur.

oh-la
2017-11-19 10:40
#9

#8, fast den slutsatsen kan man ju inte bara dra. Preparatet används även som medicin mot epilepsi, ska vi då också anta att det ginns nedmalda epileptiker i fodret? Är det helt omöjligt att tro att ett medel som används. Hästar avlivas fortfarande med detta medel. Mer logiskt än att det är hund och katt? Självklart kan även större djur avlivas med avlivningsvätska. Att det finns hund och kattkött i foder är en seglivad myt som dyker upp då och då. Att det är en veterinär som går ut med något innebär inte att det är fakta, det borde vem som helst förstå. Jag har träffat veterinärer som menar att katter inte kan kastreras innan 6 månader fast det går emot veterinärförbundets rekommendationer. Bara för att en film på nätet är undertecknad av en veterinär innebär det inte att det är sant. Jag tycker bara mer och met att detta är just en clickbait. En "nyhet" som innehåller ett visst mått av sanning med blåses upp med en rubrik som genererar klick. Att foder återkallas är ingen skandal. Även människomat återkallas med jämna mellanrum, och ganska frekvent. Det kan röra sig om bakterielarm, om främmande föremål eller gifter i värsta fall. Gemensamt är att företagen faktiskt återkallar i de fall där produktionen brustit, så öven bland dessa skandalfoder. Det är ingen stor skandalös nyhet att matproduktion ibland går fel, däremot kan det vinklas till skandal. Skulle företagen där emot mörka, ja då finns ett problem. Det har förekommit i andra fodersammanhang, även för människomat (hästköttskandalen någon?) och är inte ok. Ser man till den totala mängden producerad och såld mat är det inga skandalösa nyheter. I fallet med pentobarbital, skulle det vara omöjligtatt spekulera i att det är en leverans som innehållit höstkött från en avlivad häst? Självklart tar man då det säkra före det osäkra och drar tillbaksallt foder som kan vara påverkat. Totalt berörde det tre hundar som blev sjuka eller avled innan fodret drogs tillbaka om jag inte missat något. Vinklad fakta undertecknad av en fackman är inte fakta!

hemul
2017-11-19 10:50
#10

Hästar är också sällskapsdjur. 😃

Det står väl inte att det är hästkött i fodret va? Hur det än förhåller sig så luras de ju.

[IdaSoren]
2017-11-19 11:20
#11

Håller med #9. Kan inte uttala mig om fodret eller tillverkarna i fråga, men att företagen återkallar foder som uppenbart är felaktigt tillverkade är väl inte en negativ sak i sig? Vore ju som sagt många resor värre om det mörkats och fodret inte blivit återkallat.

oh-la
2017-11-19 12:17
#12

#10 skillnaden mellan sällskapsdjur ocj sällskapsdjur är ju ganska stor nog. Jag kan inte köpa kött från hund och katt i köttdisken på min lokala ica. Hästkött finns där emot inte helt sällan, och är väldigt gott! Jag skrev inte som fakta att det var häst i, jag skrev att sannolikheten att det är häst väl är större än att det är hund och katt. Det är viss skillnad i dessa två meningar. Att dra slutsatsen att det måste vara hund och kattkött som det gjorts i tråden kan man ju där emot inte göra. Lögn är en uppsåtlig handling. Kan vi med säkerhet säga att företagen vetat om att det är annat kött än biff i fodret?

hemul
2017-11-19 13:54
#13

Och var skrev jag hund och katt då?

Hur menar du? Skulle någon att smugit in på fabriken och tryckt ner en eutaniserad häst i kvarnen utan att nån märkte det?

Annons:
oh-la
2017-11-19 13:59
#14

#13 precis som i alla fall där fel kött hamnat i produktion. Djuren kommer ju sällan hela in i fabrik, och det är svårt att artbestämma en kotlett. Det händer även i våra köttdiskar. Färgat fläskkött exempelvis. Det är inte svårt att sälja billigt hästkött som dyrare nötkött.

lizton
2017-11-19 16:57
#15

## 9 Jag tror mer på att det är nedmalda hundar och katter i fodret. Det finns många vittnesmål om människor som sett och också filmat när döda djur från veterinärkliniker tagits tillvara och gått till hundfoder. 

Visst kan det vara hästar med, men jag tror att det är fler hundar och katter som avlivas vid veterinärkliniker än hästar. Hästar avlivas ofta hemma vid sin hage/sitt stall och djuret grävs ned i närheten eller ute i markerna. 

Det här kan finnas i hundfoder av anonyma råvaror som "köttmjöl" utan att det står av vilket djur det är. 

Det finns också vittnresmål om att trafikskadat vilt kan finnas i anonymt köttmjöl. Om det trafikskadade djuret dödats med avlivningsmedel finns det rester i köttet. Om djuret självdött kan det ha legat länge och blivit ruttet. Ruttet viltkött i hundfoder - nej, inget vidare det heller.

[KatarinePierce]
2017-11-19 17:01
#16

Fast,hur kan man inte märka när man ska ge fodret? Man borde ju se

lizton
2017-11-19 21:40
#17

#16 Om du ger Cesar kan du kolla igenom fodret med en gaffel så att inga plastbitar finns där. Metallbitar i Pedigree borde man kunna se om det ligger fritt. Däremot om det är inbakat i foderkulorna kan man inte se det om det är små bitar.

När det gäller foder med anonyma råvaror dvs att de bara står köttmjöl och inte av vilket djur det kan du inte se vad det är tillverkat av för kött. 

Det foder i filmen som innehållit avlivningsmedel kan man heller inte se.  Evanger vet jag inte om det säljs i Sverige, men jag skulle aldrig köpa ett sånt foder. Det finns ett annat foder som också innehållit avlivningsmedel.  Det står om det i en artikel i petfoodindustry.com

lizton
2017-11-19 21:44
#18

#14 Fel kött? Djur avlivade med avlivningsmedel ska inte hamna i någon köttproduktion. Det ska till förbränning omedelbart bums. Avlivningsmedlet Pentobarbital är mycket giftigt och kan döda eller svårt skada den som äter ett kött med det i.

Pentobarbital är också skadligt för människor. Det är förbjudet att ge det vid avlivning av djur som skall bli livsmedel.

Hornslandet
2017-11-19 23:02
#19

Spyr på såna här videos. Clickbait-skit. Sen att vissa foder (kanske dessa i videon) är dåliga tvivlar jag inte på. Men jag hatar verkligen sånt här.

Upp till toppen
Annons: