Annons:
Etikettutfodring-och-foder
Läst 3580 ggr
Gahich
11/17/17, 1:51 PM

Blodpudding som godis

När vi hade vår förra hund torkade vi blodpudding och hade som godis, får snart hem en ny hund och undrar om det är bra att använda sig av? 🙂

Finns det något annat som är bättre? som är torrt/ går att torka så man kan ha de i fickan.


Annons:
Herveaux
11/17/17, 1:55 PM
#1

Förutom torkad blodpudding blir min kille som tossig av kokt lammhjärta (som man också kan torka i ugnen men herrn här föredrar mjuka gottisar).


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Namiko
11/17/17, 2:08 PM
#2

Jag brukade torka grishjärta förut och det var både hunden och katterna galna i.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Odd
11/17/17, 2:12 PM
#3

Många använder sig av blodpudding och upplever inga problem, men en av ingredienserna är lök vilket i stora doser kan vara skadligt för hundar. Någon annan kan säker ge ett mer utförligt svar ang. det. Men pga det skulle jag inte rekommendera det. Det billigaste hundgodis som jag använder är okryddade frikadeller eller kycklinghjärtan och morötter. Frikadellerna är superenkla att göra, allt du behöver är 1.5kg köttfärs och 1-2 ägg. Koka upp vatten och sätt ugnen på 70 grader. Blanda ägg och köttfärs, rulla smala korvar (korvar istället för bullar går snabbare och gör det lättare att skära upp i lagom bitar senare) och släpp ned dem i det kokande vattnet. Koka i ca 2min, när de flyter till ytan är de färdiga, men jag brukar bara låta allting ligga kvar i vattnet tills det inte får plats med mer köttfärs i grytan. Skopa upp och lägg dem på en plåt, in i ugnen med en glipa i luckan tills de är torra. Dela och träna! Förvara dem i frysen, de tinar på några minuter. För variation brukar jag även torka kycklinghjärtan och morötter tillsammans, då smakar morötterna blod och kyckling. Skiva bara allt i tunna skivor, lägg på plåt (häll över blodet från kyckling förpackningen också) och torka i ugn på 50-70 grader över natten.

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Gahich
11/17/17, 2:18 PM
#4

#3 Tack för bra svar, ska försöka mig på att göra frikadeller! 😃


Odd
11/17/17, 2:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Såhär blir det av köttfärsen, +en och en halv plåt till!

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Odd
11/17/17, 2:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6
Annons:
Kalli
11/17/17, 2:25 PM
#7

Brukar torka lever.

Hornslandet
11/20/17, 9:58 AM
#8

Har en coop(eller vad det nu är) i trakten med stor chark. De säljer billigt kött som typ lever, hjärta, njure, senbitar, (20-30kr/kg ungefär). Det brukar jag köpa, koka och skära sönder i bitar. Ibland även torkat, men ofta bara kokt&tärnat. Fryser in det sen bara. 

Annars ibland kokt skinka. Restbitar från kött jag själv äter (typ det man skär bort). Köttfärs som jag steker utan kryddor och fryser. Eller rå köttfärs om jag vill ha mer motivation..han gillar det mer än stekt :)

[Forest]
11/20/17, 10:18 AM
#9

6 Oj vilka fina små godisbitar du gör. Här är jag inte alls så bra på göra så fina jag plattar ut färs för sen dela dom när det är nästan klara. Torkar sista efter delning. Ska testa göra dom du gjort jätte fina små bitar 👍

Odd
11/20/17, 3:10 PM
#10

#9 Haha tack! I början gjorde jag bara normala stora köttbullar som jag delade samtidigt som vi tränade, men det var svårt att få loss lagom stora bitar, så en köttbulle tog slut alldeles för fort samt att det kladdade så mycket =X Att rulla pyttesmå bullar tar dock tre timmar…. Men nu har jag listat ut att om man rullar avlånga korvar istället är allting mycket lättare och man får ut mer belöning av köttfärsen! Den här satsen använde jag mig dessutom av en kapad cylinder (medicinspruta som man kan köpa på apoteket) som jag matade köttfärsen igenom rätt ned i kastrullen, det gick ännu fortare och allting fick samma tjocklek. Blandar du något i färsen innan du torkar den i ugn? Jag har också funderat på om man skulle kunna göra platta "kakor" som man sen bara skär ut lagom bitar ur, men köttfärs har ju en tendens att smula när det torkar. Det är därför jag har haft i ägg och kokat först, men det kanske går att bara torka?

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Turast
11/20/17, 7:12 PM
#11

det finns blodpuddig utan lök och socker :D Kommer inte ihåg vart jag luskade reda på det men har använt en sort som är socker och lökfri!

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

hemul
11/21/17, 5:02 AM
#12

Men det finns inte blodpudding utan spannmål, om man nu vill hålla det spannmålsfritt.

Geas blodpudding:
Vatten, fullkornsmjöl av råg, vetemjöl, rapsolja, blodpulver från gris och nöt, socker, koksalt, kryddor (bl.a. ingefära, kanel, koriander, nejlika), lök, mejram, arom, konserveringsmedel (e250).

Upp till toppen
Annons: