Annons:
Etiketthundtillbehör-hundprylar
Läst 3258 ggr
apportbocken
11/16/17, 6:09 PM

Vilka hundar behöver täcke och när?

Snabb fråga, som rubriken lyder: Vilka typer av hundar behöver täcke och vid vilka temperaturer? Kanske lite otydlig fråga, men på ett ungefär. Har nämligen en nyligen nedklippt beardis som är väldigt tanig (för er som sett det i Babbeltråden) och det känns som att han borde behöva täcke, men jag vill inte att han ska ha det i onödan.

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

Annons:
[AnimeV4]
11/16/17, 6:12 PM
#1

Pröva utan, skulle jag säga🙂Märker du att han är väldigt frusen kanske ett täcke kan vara behövt.

Fisherling
11/16/17, 6:22 PM
#2

De som fryser 😃
Svårare än så är det inte. Ser du att han fryser, då behöver han ett täcke.

imsuchadiva
11/16/17, 6:23 PM
#3

Beror på hur man ser det. Dels så kan man givetvis ha täcke för att hunden fryser, eller för att den inte ska bli blöt. Men man kan också ha täcke för att hjälpa hunden att hålla musklerna varma. Är hunden nerklippt och deussom tanig så hade jag förmodligen lagt på den ett tunt täcke. Svårt att säga exakt över nätet. Finns reflextäcke tx som är lite fodrade och som inte vara värmer utan dessutom gör att hunden syns bra i mörkret! På hööks tx finns det ganska billiga täcken.

Elsis matte
11/16/17, 6:42 PM
#4

Det är inte bara hund som uppenbart fryser som behöver täcke, utan det är ett bra redskap för att hålla hundens muskler varma. Har hunden artros eller ryggproblem är det också viktigt att skydda mot kyla. En tanig hund är mer köldkänslig än en med lite underhudsfett, likaså blir det förstås kallare när han är nedklippt. Men något varmt vintertäcke behövs förmodligen inte, håller sig hunden mest i rörelse ute är det bättre att satsa på ett smidigt, tunnfodrat regntäcke.

Elsis matte
11/16/17, 6:42 PM
#5

Det är inte bara hund som uppenbart fryser som behöver täcke, utan det är ett bra redskap för att hålla hundens muskler varma. Har hunden artros eller ryggproblem är det också viktigt att skydda mot kyla. En tanig hund är mer köldkänslig än en med lite underhudsfett, likaså blir det förstås kallare när han är nedklippt. Men något varmt vintertäcke behövs förmodligen inte, håller sig hunden mest i rörelse ute är det bättre att satsa på ett smidigt, tunnfodrat regntäcke.

Elsis matte
11/16/17, 6:43 PM
#6

Sorry, vet inte varför det blev dubbelt…

Annons:
Haztparken
11/16/17, 7:56 PM
#7

Mina pudlar är inte frusna av sig, även när dom är kortklippta. Men men äldsta som har ett ryggfel och ont av det här alltid något värmande på, antingen täcke eller tröja nu när det börjar bli kallt just för att hålla ryggen varm så hon inte får ont!

Itchy
11/17/17, 12:09 AM
#8

ser/känner du att din hund behöver ett täcke, skaffa ett, men se till att det passar ordentligt och inte skaver, då det kan få hunden att inte vilja ha det på sej om det är obekvämt.

har själv en liten grabb som saknar underull som behöver ha kläder på sej när kylan kryper in

You can't spell Bitchy without Itchy

flocken
11/17/17, 6:46 AM
#9

Håller med #2. De som fryser. O inte bara fryser. De kan ha andra problem oxå. Mina 2 förra hade alltid täcke under vintern. Nr 1 var schäfer/ golden/ dobberman. Hade spondylos Nr 2 schäfer/rottweiler/amstaff/bc. Höftproblem. Han jag har nu leonberger/ amstaff. Släthårig är helt frisk. Men en frysfis. Har alltid täcke i bilen innan den blir varm. Efter träning osv. Blir säkert täcke i vinter oxå.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Lord Vulcan
11/17/17, 7:54 AM
#10

Har schäfer. När dom är i stallet/bilen höst, vinter har dom täcke.

Lord Vulcan
11/17/17, 7:54 AM
#11

Har schäfer. När dom är i stallet/bilen höst, vinter har dom täcke.

fridarebecka
11/17/17, 10:36 AM
#12

Till min klippta beardis har jag ett back on track värmetäcke som främst kommer användas när vi pausar under skidturer och pausar under träning i vinter. Ett vanligt täcke som används när han sitter i hundgård då det är kallare än minus 5-minus10. Och så tipsade uppfödaren om att han kan ha lättare att dra åt sig fukt vid regn nu när täckhåren är borta, så till våren kanske han får ett regntäcke.

Blandrasen och bretonen har ett varsitt BoT och ett varsitt vanligt täcke som används  på samma sätt som på beardisen, samt att de ibland behöver täcke vid promenader om det är väldigt kallt. Beardisen vet jag inte än, men jag tänker att jag märker när det börjar bli kallt nog att täcke behövs på honom med vid promenader.

Hornslandet
11/17/17, 12:34 PM
#13

Min Briard behöver aldrig ha ett täcke, däremot kommer jag skaffa ett regntäcke ändå bara för smidighetens skull (mycket päls, blött inne i hemmet annars :P). 

En annan situation är när man vandrar och tältar. Det kan bli mycket kallare på natten än dagen, och det är nog bäst om hunden inte är genomblöt då.

Annons:
[IdaSoren]
11/17/17, 4:08 PM
#14

Min golden behöver inte täcke, men jag använder ändå ett regn/reflextäcke på henne när det spöregnar ute. Har märkt att hon inte verkar uppskatta att vara genomblöt och det skonar ju lägenheten också om man kan skydda henne från det allra värsta regnet. Tänker att så länge det inte påverkar hennes temperatur och hon inte störs av det kan man ju göra det lite enklare för sig under de riktigt hemska skurarna 🙂

Portie
11/18/17, 11:00 PM
#15

Min hund som inte har underull är kortklippt men han fryser inte. När vi är ute så är vi i rörelse hela tiden. Har bara täcke om jag märker att han fryser eller om det regnar.

apportbocken
11/18/17, 11:08 PM
#16

Tack för alla svar! Funderar på typ något tunnare BoT-täcke om Chester verkar frysa. Men hittills verkar det inte så.

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

hemul
11/19/17, 5:03 AM
#17

Nämen! ALLA hundar behöver ju täcke när de ska gosa med sin människa i sängen! Tsss. Vet väl alla! 😃

Lord Vulcan
11/19/17, 6:16 AM
#18

#17 helt rätt😄😄😄😄

hemul
11/19/17, 7:53 AM
#19

Ja, kunskapsnivån är skrämmande låg här ibland. 😛

Upp till toppen
Annons: