Annons:
Etikettbeteende
Läst 1997 ggr
Skabbilusk
2017-11-15 08:00

Stressad schäfer

Hej! För några veckor sedan tog jag över en oplaceringshund en schäfertik på 17 månader. Hon har aldrig haft några regler eller gränser tidigare utan vi har jobbat hårt på alla grunder sedan hon kom till mig. Men jag har ett problem som jag tycker inte är ett normalt beteende. Såfort det händer något runt henne som hon tycker är kul blir hon totalt blockerad. Går upp i en sådan stress att det inte går att få kontakt med henne. Om jag är ute och går med henne och det kommer en katt blir hon superstressad och ska fram och jaga katten. Eftersom jag håller emot kopplet vänder hon sig om och biter mig i armarna. Om jag inte hade haft min tjocka vinterjacka hade det nog gått hål. Igår var jag ute och gick med min vän och hennes 3 hundar. Eftersom min måste koppeltränas och lära sig att lugna ner sig så tog jag henne i koppel och dom andra var lösa. Då gick hon upp i stress och klippte en 6 månaders valp som gick förbi bara rakt över magen. Det var inget litet tjuvnyp utan ett rejält bett och det blev skador. Jag har pratat med lite olika människor runt omkring mig och dom säger att högtempererade hundar är såna. Men jag vet inte om jag håller med. Tycker det är ett farligt beteende för nästa gång kanske det är en lite hund som råkar vara i närheten eller ett barn. Vad ska man göra? Världens trevligaste hund annars.

Annons:
Majken!
2017-11-15 08:22
#1

Högtempererade hundar utan någon som helat styrning är sådana, det är korrekt. Ta hjälp med fostran och lydnad direkt, ha hunden i stryplänk så du har kontroll över den.

Frida B
2017-11-15 08:27
#2

Jag skullr väl också sätta munkorg på en sån hund i situationer som kan trigga hunden till att bita. Som du säger ts, nästa gång kan det vara en liten hund eller till och med en människa som kommer i vägen och blir biten. Tills ni har fått bukt på problemet bara.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Skabbilusk
2017-11-15 08:48
#3

Det har jag redan börjat med. Är konsekvent hela tiden och allt har blivit bättre. Men i såna situationer finns det inget stopp. Har redan stryplänk på och det är inget som stoppar henne. Hon bara hänger sig i kedjan och skiter i vilket.

StellaAG
2017-11-15 09:53
#4

Låter ganska typiskt för en högtempererad schäfer som levt utan regler.. Min spontana tanke är att du kanske ska undvika de värsta situationerna just nu, tills hon gått ner i stress allmänt. Att gå med en sån unghund i strypkedja med 3 lösa hundar (som antagligen rusade runt?) skulle jag inte göra - det är ju nästan uppgjort för att hon ska tappa kontrollen. Utsätt henne inte för såna situationer som hon inte klarar av. Skynda långsamt, bygg relation, låt henne komma ner i stress. Trötta ut henne REJÄLT med spår och stressfri fysisk aktivitet, typ klövjeväska, dragsele, eller liknande (om hennes kropp är redo för det). Det är min rekommendation. Då kommer det där försvinna av sig självt

Elsis matte
2017-11-15 16:21
#5

Utsätt inte hunden (medvetet) för situationer där den tappar huvudet, det är inte nyttigt för den att öva på att stressa upp sig. Sedan går det inte att undvika att en sådan hund tänder till, men lägg övningar på en nivå hon klarar. Ha munkorg nu när du vet att hon kan klippa andra hundar, då slipper du dels den risken, dels brukar andra hundägare visa mer respekt och hålla avståndet. Sedan är min erfarenhet att en stryplänk kan öka stressen hos en högtempererad hund med kamplust, en del hundar går igång på det istället för att undvika känslan. Självklart är det viktigaste dock att kunna hantera och kontrollera hunden. Sedan jobba med stresshantering och massor av självkontroll så kan ni nog få bukt med mycket av det. Men hon kommer nog alltid vara en högtempererad hund med vad det innebär.

Upp till toppen
Annons: