Annons:
Etikettskaffa-hund
Läst 1797 ggr
cryingoutloud
11/10/17, 12:58 PM

Vilken hundras skulle passa oss?

Barnfamilj där även katt och kanin ingår. På fritiden leker husse med traktorer och andra fordon hemma på gården. Matte är mer en friluftsmänniska. Åker till skogen, plockar svamp, leker kurragömma med barnen, cyklar, åker skidor vintertid, rider etc. Tidigare erfarenheter Husse: Har klappat en Golden retriever och vill gärna ha en sådan. Matte: Uppvuxen på brukshundklubben, varit fodervärd till flera FM- hundar, tävlat i lydnad och spår i högre klasser. Vad vill vi ha? Husse vill ha en snäll hund som vill hålla honom sällskap på gården oavsett väder. Den ska helst inte dra in så mycket smuts och hår då han stör sig på det men är för lat för att själv starta dammsugaren. Oklart hur mycket hundhår och grus roboten klarar av. Matte vill ha en riktig sportkompis. Någon som vill följa med på ridturer, skogsutflykt, har fysik nog att användas till drag (tex mindre barn i skrinda/pulka, matte på cykel och kickbike, någon som vill hänga med till klubben för träning och tävling samt prova på andra hundsporter än lydnad och spår. Matte känner spontant att det är en brukshund hon vill ha, men husse tror att de är farliga och vill absolut inte ha en sådan. Så vilken ras kan anses vara en kompromiss? Matte kan tänka sig Golden eller Labbe efter arbetande linjer om husse lär sig dammsuga.

Annons:
Roosenlilja
11/10/17, 2:15 PM
#1

Varför inte en korthårig Border collie. :) En toppenhund till allt möjligt. Håller sig till gården, familjen och gillar agility,  äventyr, kan dra pulka mm.

People will forget what you said, People will forget what you did, but people will never forget how you made them feel  //Maya Angelou

hemul
11/10/17, 2:22 PM
#2

Hi hi! Jag fnittrade högt för mig själv när jag läste. 😂

Jag tycker faktiskt det låter som om ni ska ha varsin hund! Är det uteslutet? Får intrycket att ni bor på landet och har plats.

Annars dök en tanke upp. Vad sägs om en Berger? Ingen brukshund, men tror de är rätt allround. Ivf vet jag såna som gått bra i lydnad och rally och sånt är de fena på. De kräver nog en del, men du är ju erfaren. Och de är så söta så ingen kan då vara rädd för dem. De hårar, men inte mycket och håret tussar ihop sig och är lätt att plocka upp (enligt uppgift från ägare).

Annars låter låter väl t.ex. jaktlabbe inte så dumt.

hemul
11/10/17, 2:24 PM
#3

#1 Samma tanke, vi föreslog båda vallhundar (jag skrev medan du postade och såg inte ditt inlägg förrän nu). Men jag måste fråga, vad är korthårig border? Inte hört talas om det förut.

Fransu
11/10/17, 2:33 PM
#4

Förutom fällandet hade kanske dalmatiner funkat. Jag har hört att dalmatiner fäller massor.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

CayKantos
11/10/17, 3:01 PM
#5

Kro.fohrländer? Pudel?

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Changrila
11/10/17, 3:15 PM
#6

Om husse gillar retriever och du vill ha en sportig hund, varför inte en labbe eller golden, men då av DP-linjer eller kanske jaktlinjer?

Jag tror varken att border collie eller berger är lämpliga.

Dalmatiner tror jag att du kommer tycka är för tråkiga, och det är svårt att hitta bra sådana. Annars pudel som ju nämns hade kunnat vara något, en riktigt bra storpudel som hålls kortklippt?

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Annons:
Hornslandet
11/10/17, 3:39 PM
#7

Nån slags retriever kan väl funka!:) Annars klarar ni nog av en brukshund bra med de aktiviteterna också. Min briard hade mått bra i det livet du beskriver tex. Men han drar in rätt mycket löv och kvistar.

cryingoutloud
11/10/17, 3:52 PM
#8

Ja, vi bor på landet och har massor av plats 😊 310 kvm villa, 90 kvm kaninhus, 1020 kvm ladugård och över 7400 kvm tomt. I ladugården finns en hall om 10*30 m som står tom så gissa om jag ser möjligheter där. Men tyvärr är husse för lat för att förvalta en egen hund. Han tar 4-hjulningen till brevlådan som ligger drygt 500 meter från huset. Någon form av vallhund har jag också tänkt på. Vi hade Collie en tid när jg växte upp. Har jobbat som kennelflicka på kennel som bland annat födde upp beardis. Men ingen av dem vallade. Har dock haft schäfer och malle som heltände på får men då hade jag ingen möjlighet att valla. Här hemma har jag haft tanke på att skaffa får. Tänk att få slippa klippa halva gräsmattan och slippa köpa den obligatoriska gräsmatteklipparbärsen! Men så går sambon och köper en golfbanegräsklippare… Känner ju att en BC hade varit toppen här. Och jag är mer än villig att få kurs i vallning samt tävla. Finns bra möjligheter i området. Men… skulle den nöja sig med familjelivet? Bo på gård och valla kaniner, åka traktor med daghusse och träna/tävla med matte varje ledig minut? Vågar man? Dalmatiner har jag haft i åtanke men efter att vi var hundvakt i 3 månader åt en dalmatiner som bara frös och tyckte att det var sååå eländigt här med all blåst och regn fick det mig lite tveksam. Vi har storm var och varannan dag så ingen korthårig hund som hälsat på här har trivts. Kelpien vi är hundvakt åt ibland älskar dock livet här. Har ju kikat lite på Golden och Labbe men det är svårt att hitta linjer som är fullkomligt avlade för arbete. Mycket utställningsmeriter, något enstaka BHP. Men inget mer förutom någon LP eller jaktmeriter. Jagar ju inte men skulle tex kunna använda den typen av hund till livräddning i vatten som man gör med Lejon och Njuffar även om det inte finns officiella prov så går det ju att träna momenten och aktivera sig. Är lite rädd för att jag är hemmablind bland de förarvilliga brukshundarna och missar något. Riesen tex. Någon som har en sådan och kan varsko mig om hur er vardag ser ut?

Changrila
11/10/17, 5:20 PM
#9

#8, har du provat att googla på "jaktlabrador uppfödare" eller "jaktgolden uppfödare"? Jag gjorde det och fick massvis(!) av träffar. Jag gissar att det kan vara så att flertalet uppfödare inte är med i rasklubbarna eftersom rasklubbarna är så inriktade på utställning…

Ska du ha en fungerande vallhund, som ska valla på riktigt och inte bara på ren lydnad, då är det en riktigt seriöst, vall-avlad border collie som gäller, det är mycket sällsynt att andra raser kan valla annat än på lydnad. MEN ska du ha en sådan arbetande border collie, då måste den också få arbeta med vallning för att vara lycklig. Därför, med tanke på vad du beskriver, så tror jag att det i så fall hade varit mer klokt att skippa tankarna på border collie och skaffa en "vanlig", förig och lättlärd ras som inte har allt för mycket jaktlust.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

tiger tok
11/10/17, 5:49 PM
#10

Australian shepherd tror jag passar dig som handen i handsken! Vissa är avlade på vallning! Annars kanske: Tollare Collie Riesen Shapendoes

hemul
11/10/17, 7:34 PM
#11

Vet du vilken ras du skulle vilja ha om du kunde välja helt fritt, utan att ta hänsyn till husse, men allting lika för övrigt?

Wellcraft
11/10/17, 8:05 PM
#12

Engelsk springer Spanien i alla lägen :)

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Roosenlilja
11/11/17, 3:02 PM
#13

Det enklaste är nog att besöka olika uppfödare och se hur de arbetar för att avla det bästa. Min son köpte en jättefin Goldenhane men det visade sig att uppfödaren hade avlat mest på utseendet och inte på psyket. Hunden är jätte vacker men så rädd och lättstressad att det är jobbigt för oss att se. De vågar inte låta honom gå i avel. :/
#3 Korthårig border collie hittar du på nätet om du söker på rasen :) Samma som Border Collie men korthårig. Fördel med lite päls på landet :)

People will forget what you said, People will forget what you did, but people will never forget how you made them feel  //Maya Angelou

Annons:
Changrila
11/12/17, 1:30 PM
#14

#13
Tänker du inte på långhårig och korthårig collie?

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

tiger tok
11/12/17, 3:15 PM
#15

#14 finns KH bc också!

Fisherling
11/12/17, 3:29 PM
#16

#15 Fast det är ju inte en separat ras så som KH Collie.

En korthårig BC är bara en korthårig BC, ingen skillnad mentalt.. Och jag anser att TS inte bör skaffa en BC. De är vallhundar och har man inga egna djur eller planer på att låta hunden aktivt och regelbundet arbeta med vallning så finns det många andra raser som är mer passande.

Changrila
11/12/17, 4:25 PM
#17

#15, fullt medveten om det då en internetvän till mig har en sådan. Renrasig och SKK-reggad, vallhund som arbetar på gård.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

tiger tok
11/12/17, 4:50 PM
#18

#16 jag vet. Har inte rekommenderat bc till TS..

Roosenlilja
11/12/17, 10:34 PM
#19

Här hittar ni korthårig Border Collie

http://www.greylines.se/chic.html

People will forget what you said, People will forget what you did, but people will never forget how you made them feel  //Maya Angelou

Changrila
11/13/17, 9:24 AM
#20

#19, ingen har påstått att det inte finns korthårig border collie, men det är inte en egen ras.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Annons:
Fisherling
11/13/17, 9:46 AM
#21

#19
Plussar på #20, dessutom är BC inte den ras som passar TS..

Hornslandet
11/19/17, 9:02 PM
#22

Känns ju inte som att själva vallningen är det viktiga väl, TS? Även om ni kommer skaffa djur dvs, så är det väl ingen huvudsyssla så att säga. Riesen skulle väl kunna funka också som du nämner? Känner jag iaf spontant. Du kan ju mer om specifik aktivering, och alla normala brukshundar mår väl fint av att lova runt med husse på gården mellan dina träningspass, låter som ett toppenliv tycker jag för en sån hund.  En annan ras som säkert kunde funka också är Beauceron.  Ta med husse och hälsa på lite såna hundar, jag tror han kommer bli rätt såld när han får hänga lite med dem…

Estelle13
11/19/17, 9:11 PM
#23

Storpudel av brukstyp, där får du en aktiv kompis som verkligen älskar livet och att hitta på nya saker att göra. Min storpudelhane är mer energisk och på alerten än vad min mormors schäfrar är/har varit.

Upp till toppen
Annons: