Annons:
Etikettbeteende
Läst 1175 ggr
Kiwi2024
11/8/17, 6:42 PM

Hjälp- valppromenader

Polly har nu blivit 15 veckor. (Det går så fort!) Men iallafall, när man är ute och ”går” med henne så vill hon typ inte gå framåt varken med halsband eller sele. Mamma tycker hon funkar bättre med halsband men jag märker ingen skillnad. Det känns som att man bara får dra i henne hela tiden bara för att hon står stilla i stort sett. Har försökt locka med godis och då kommer hon fram till godiset men står stilla igen efter det. Har också testat att bli helt ”knäpp” och rolig och hoppat upp och ner med glad röst och då vill hon inte ens komma inte ens lite svansvift :( Så till min fråga, är vi för tråkiga på promenader med koppel? Eller har ni några tips/tankar om vad vi gör för fel. OBS! När hon är lös så funkar det mycket bättre för då när man kommer en bit ifrån henne så springer hon ikapp en.

Annons:
Drakellen
11/8/17, 6:47 PM
#1

En valp på 15 veckor behöver inte riktiga promenader så känn ingen press så men förstår ditt problem. Du kan ju bygga på att det går bra att ha henne lös genom att införskaffa en löplina eller flexikoppel med mycket lite motstånd och med det visa att "nu går jag så då går vi allihopa" och sedan fortsätta till koppel när hon hänger med lite bättre

Kiwi2024
11/8/17, 6:53 PM
#2

#1 Ja precis vi är max ute ca:10 minuter men dethär med löpning var ju väldans smart det ska vi testa tack! Och sen då när hon blir lite äldre eller då och då ibland så får vi öva lite följsamhet i koppel också ;)

hemul
11/9/17, 1:25 AM
#3

Bodfäldt skrev eller sa någonstans som jag glömt något som jag tyckte lät bra. Det gick ut på att avdramatisera kopplet. Typ släpp kopplet rätt vad det är utan att göra någon affär av det och låta det släpa efter hunden och gå vidare som inget hänt. Kanske märker hunden den, kanske inte. Plocka upp det igen och släpp igen efter ett tag. Spring runt lite och gör likadant. Ungefär så. Tanken är att ibland har man koppel och ibland inte och det är inget konstigt med det.

Elsis matte
11/9/17, 6:41 AM
#4

När hon är utan koppel, är hon frimodig och glad då eller stannar hon då också, bara det att hon springer ikapp sedan?

Jojaton
11/9/17, 7:04 AM
#5

Har ni probat att ha koppel på henne inomhus? Går det bra då? :)

Johanna - Instagram

Kiwi2024
11/10/17, 8:03 PM
#6

#3 Det ska vi testa! #4då är hon glad och följer med och går runt utan problem :) #5 Nej det har vi inte bara att jag har gått och hämtat henne med koppel i tex vardagsrummet men inte annars och då går det bra i bland och ibland inte.

Annons:
Upp till toppen
Annons: