Annons:
Etikettbeteende
Läst 866 ggr
[IdaSoren]
2017-11-08 13:13

Morrar

Hej hej,

Nu har Jackie (2½ år, golden retriever) bott hos oss i ungefär 7 veckor och vi märker mer och mer hur hon "lever ut" mer för varje dag efter att ha varit lite mer tillbakadragen sedan hon kom. Därmed dyker ju beteenden upp som vi inte har sett tidigare (t.ex. vågar hon stjäla mat från köket nu…).

En grej som återkommer mer och mer är att hon morrar/gurglar i halsen i olika situationer. Det händer att hon gör det i lägenheten då hon ser saker utanför fönstret, och det är ju fine, vanligt vaktande liksom. Men sedan händer det att hon morrar på saker vi möter på promenader, t.ex. hundar (absolut inte alla vi ser utan bara då och då) och även människor.  Ibland blir det inte ett fullt morr heller, utan bara något slags gurgel/kluckande från strupen som är svårt att identifiera vad det betyder. Början till morr kanske? Vet inte om det spelar någon roll i detta sammanhang men hon har inte lätt till skall i övrigt, kan räkna på en hand antalet gånger hon har skällt sedan hon kom.

När jag har läst på så inser jag att morr vanligtvis handlar om vaktande, resursförsvar eller "ge mig space" ungefär. Har dock svårt att sätta fingret på vad Jackies ljud betyder och om jag bör göra något för att få bort dem. Enligt uppfödaren är hon från sitt tidigare hem van att få hälsa på alla hundar och människor hon möter (hon kommer från ett väldigt litet samhälle), och denna förväntning försöker vi träna bort varje dag i samband med hundmöten med positiv betingning och skvallerträning. Det har gått väldigt bra och nu för tiden bryr hon sig för det mesta inte om människor (som hon drog mot tidigare) och stirrar mycket på hundar, men oftast inte mer än så då hon fort vänder sig om för att få sin godis. Men ibland, från ingenstans, stirrar hon och morrar samtidigt.  I övrigt är kroppsspråket oftast lite stelt och uppmärksamt med svansen utåt som vanligt, inte mellan benen. Säger jag typ "Jackie, kom så går vi" så vänder hon fort om och ser superglad ut och går vidare som ingenting. Betyder detta att hon är osäker och inte gillar situationen, eller att hon vill hälsa? Eller vaktar hon mig? Kan morr betyda glädje av något slag, eller kanske frustration? Jag är så ny på hundar, så skulle gärna ta emot lite input. 🤔

(Värt att nämna är att vi inte anser att hennes ljud är ett problem som nödvändigtvis behöver korrigeras, men vi är frustrerande över att vi inte vet vad de betyder och risken finns ju att de bottnar i känslor hos Jackie som vi behöver jobba bort för hennes skull.)

/Ida

Annons:
One.Gibbis
2017-11-08 13:32
#1

Det finns en podd som heter "Vår bästa vän" påp4 som handlar om diverse saker som rör hundar. Jag rekommenderar att du lyssnar på avsnittet om hundens kroppsspråk. Tror det kan hjälpa dig att klura ut vad din hund menar. Annars tänker jag, spontant, att din hund stressas av något i samband med hundmöten. Att hunden är stel och stirrar signalerar att den är reaktiv. Det behöver dock inte vara så, men värt att ta i åtanke kanske?

~Hjärta Mitt något röriga catstagram Hjärta~

Upp till toppen
Annons: