Annons:
Etikettövrigt
Läst 1150 ggr
Lona
2017-11-05 18:17

Fystråden - för ägare!

Jag tänkte skriva "Fit-tråden" men det lät inte så bra…😃

Vi har ju haft fystrådar för våra hundar, nu tänkte jag att vi kunde tipsa (och peppa) varandra att få oss själva lite fittare också, tillsammans med hundarna. Antar att det inte bara är jag som skulle behöva det.😊

Så, förutom det självklara som promenader, ös på med idéer på saker man kan göra tillsammans med hundarna, för att få både mer vältränade hundar och hussar/mattar! Eller för den delen, hur man kan göra promenaderna "nyttigare" än att bara gå på slentrian.

När det gäller mina egna hundar så tycker jag att de är i helt ok kondition även om den kan bli bättre. Men jag själv…🤐Jag är både överviktig och har rätt kass kondition, även om den är bättre än vad det ser ut som.
Kan alltså behöva både pepp och tips för att få tummen ur r*ven.

Nån som hänger på?👍


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
Jojaton
2017-11-05 18:24
#1

Vilken bra ide! Jag behöver också tips och pepp :)

Johanna - Instagram

parsley
2017-11-05 18:40
#2

Lägg spår i jobbig terräng.

alltidnordin
2017-11-05 19:16
#3

Skritta i ris med hundarna, så behöver även matte/husse lyfta på benen. Simma med hundarna i sommar. Jogga/löpträna. Cykla. 

Gör knäböj, utfallssteg, höga knän, spark i rumpan istället för att bara gå på promenaden. Haha, kanske ser konstigt ut, men är bra träning 😃

/ Sofia

TeamBlackShelties på InstagramSkrattar

peafie
2017-11-05 19:28
#4

Jag vill vara med! Har blivit en total hösäck sen jag blev av med hästen…

Bloggen     ○    Instagram

JoannaLi
2017-11-05 20:15
#5

Jag och Arrak ska börja fysa på tisdag inför vandringen nästa sommar (jag måste fysa ordentligt innan, så att knaskroppen håller ihop och jag inte blir liggande ensam på en fjälltopp :P ). Så då drar vi igång med ryggsäck+klövje-fys. 

Tanken är också att köra drag på sidan av, om vi bara får igång cyklarna eller får lite rull på att få låna trehjulingen. 

Men lite mer "enkla" tips som man kan lägga in utöver den "stora" träningen uppskattas alltid :D

tiger tok
2017-11-05 21:07
#6

Vandra. Ridning.

Annons:
ipopuma
2017-11-05 22:51
#7

Har världens bästa tips. Om man ska lägga ett godisspår böjer man ofta ryggen och lägger en godisbit MEN man kan göra ett utfallssteg istället. Och sen har du fin träningsvärk dagen efter ;)

Vattentrampa med hunden i havet och förra sommaren när man kunde bada sprang vi ned till havet simmade tillsammans i typ 10 minuter och sprang tillbaka. 

Träna plats. Du gör plankan (Det borde jag börja med)

När man bär in hundmatssäckarna, bär dem på rätt sätt.

Med stor hund, kampa med hunden med en arm och försök göra sådana saker med armarna (är jättejobbigt) 

en annan sak jag gör när jag hinner är att jag bor "nära" världens skog med världens backa och brantar. Man åker upp till skogen och varenda gång man ser en backe skrittar man upp och ned med hunden. Man fortsätter gå en. När vi ser en till backe skrittar man upp och ned (min lilla dvärg går inte med på det här Hon ser genom det. De stora bara JAAAAA VAD ROLIGT VI HAR DET och man bara "What is wrong with you" XD) Men det ger bra benmuskler och rumpmuskler samt balans till en själv . 

Gå raska promenader och försök klocka en själv min/km (typ runkeeper eller nåt)

Fransu
2017-11-06 12:11
#8

"Fit-tråden" 😃

Bra tips i tråden!

Jag har försökt börja småjogga kortare sträckor på promenaderna. För att få upp pulsen lite.(Det brukar resultera i att pudeln blir alldeles "fnattrig" och undrar vad jag håller på med. Han studsar som en studsboll bredvid mig.)

Jag orkar promenera i princip hur långt som helst, dessutom i ganska hög fart Men så fort jag joggar så blir det tufft, så har det alltid varit för mig. Men jag tror ändå det är bra att få till den där extra pulshöjningen emellanåt.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

hemul
2017-11-06 15:06
#9

Själv vinnlägger jag mig om att använda "fit" i alla möjliga sammansättningar och böjningar. Alltid retar det någon. 😃

Inget jag provat själv, men en tanke jag haft. Det finns ett gym nära mig där de kör sån där funktionell träning, vet inte närmare vad det heter. De typ släpar däck eller plåtslädar lastade med skrot längs trottoarerna (låter för j-igt!). Kunde man inte köra lite WP tillsammans med sin hund? Dvs dra samma pryl. Förutsätter kanske att man inte har allt för liten hund. Min hund älskade t.ex. att bära matkassen när vi bar i varsitt handtag, han var stor nog för det. Tror han kände samma sak som jag gjorde - jag gör det här tillsammans med min hund/matte. Tror man bondar av sånt också.

Sen finns det ju alltid parkour. Hoppa upp på bänken du också o.s.v. Kanske kan kombineras med "Do as I do"? Alltså den där härma föraren-träningen som verkar så rolig. Du gör något, t.ex. hoppar upp på en bänk eller springer runt en sten, balanserar på en stock eller kryper under den och sen ska hunden göra samma sak.

fridarebecka
2017-11-07 13:33
#10

Vi har kommit igång med löpträningen igen! Den 19 augusti körde vi Irondog (7,5 km löpning, 200 m simning och 2,5 km cykling), sen råkade jag ta en riktig fuskvecka, eller typ 10….😟 Nu har vi äntligen kommit igång igen, men vi håller det på en simpel nivå annars vet jag att jag kommer ge upp om bara några dagar, jag är kass på att hålla motivationen uppe om jag inte har något mål, vilket jag  inte har nu. Så mitt hetaste tips just nu är att börja lätt! Och gör en bra spellista! 

Vi har kört några rundor nu på 2,5-3 km, och jag nöjer mig med 2-3 såna turer i veckan! Korta och långsamma löpturer är bättra än inga 😉

Hornslandet
2017-11-22 15:28
#11

Hade missat denna tråd ! Bra idé iaf, man går ju mycket promenader med hund, men jag kände att jag inte fick mycket tid att träna på senare tid.. 

Det jag har börjat med är att (oftast) ta på mig min vandringsrygga på promenaderna, särskilt de som sker i skogen, men även andra ibland. Jag har lastat den med en del gamla kläder, och vikter. Och lite leksaker till hunden (vi leker då o då på promenaderna, kampar etc).

Bra, enkel träning man får på köpet så att säga. Man ska ju ändå gå de där promenaderna, och man blir inte helt slut av att ha en rygga på sig, men man kan reglera vikten beroende på vilken nivå man är på. Rekommenderar förstås en bra rygga med bärsystem så man inte pajar axlarna.

Annars håller jag på att börja springa med lätt drag då min hund äntligen börjat bli gammal nog för det, men kör inget intensivt innan jag har röntgat honom.

Edit: Läste #9 och inser att jag kör så med min hund, brukar hoppa upp på stenmurar, bord och allt möjligt och locka med hunden att göra samma sak på promenader…

fridarebecka
2017-11-22 15:32
#12

Tappade löpningen totalt för nån vecka sen då det blev sååå kallt här, gillar inte att springa då. Har åkt lite skidor istället så lite har jag rört mig iallafall, utöver promenaderna. Ska fasen unna mig ett par riktiga skejtskidor nu under black week/black friday om jag hittar några, annars blir det under mellandagsrean 🙂

CayKantos
2017-11-22 15:51
#13

Annars dansar man mendan man håller på att lägga fram foder mm. Vi håller t.ex. på med renoveringsprojekt med 90% dans 😁

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Annons:
Hornslandet
2017-11-22 20:02
#14

Jag har även ibland tagit min hund i famnen och kört lite knäböj. Han tror väl jag är en idiot, men tja, han får väl undra då :) Har även fått bli lite platsliggning när jag ska köra situps eller armhävningar, om jag bara kör igång annars så är han fort framme och tycker det är skitkul att sätta sig på mig eller slicka mig i öronen, ungefär. Lite distraherande.

Fisherling
2017-11-22 20:07
#15

Hu, nu sitter jag här på en yogaboll vid datorn istället för på en riktig stol. 
Ska kanske testa det där med knäböj med hund…

nypisnina
2017-11-23 14:06
#16

Haha! Ser framför mig när jag håller min lilla 3,5 kg hund och gör knäböj. 😃 Själv brukar jag ha min pojkvän på 90 kg på ryggen och göra knäböj eller gå runt och bära honom på ryggen. Det ser ju också rätt dumt ut 😃

Hornslandet
2017-11-23 14:20
#17

#16 Funkar lite bättre med hund i 35-40kg-klassen iaf :) 

Du får hålla din i handen och typ köra axelträning med att hålla ut armen rakt, statiskt :P Skulle se skoj ut iaf…

nypisnina
2017-11-23 14:28
#18

#17 Haha! Min hund hade sprattlat rätt bra där ute, han är lite höjdrädd 😃

Hornslandet
2017-11-23 14:45
#19

#18 Han får träna mod, du styrka :P Perfekt?

I övrigt brukar jag kampa med min med enarmsfattning, samt skutta runt och knuffas/brottas ståendes eller liggandes med min hund. Inte jättetung träning men lite iaf.. Ser säkert lite kul ut också om nån ser.

Haztparken
2017-11-23 16:43
#20

Jag försökte börja springa, gick sådär! Resultatet blev en tur till akuten 😃 Har man en kronisk tarmsjukdom så kanske inte springa var det bästa för då jobbar tarmarna mer när man är i rörelse, men skam den som ger sig! Jag fortsätter försöka men kan knappt andas så nu är jag under utredning för ansträngningsastma! Känns som min kropp jobbar emot mig 😞 men jag fortsätter försöka! Pudlarna uppskattar och springer otroligt fint bredvid i trav så hade varit roligt att kunna alternera med det 🙂

Annons:
Fransu
2017-11-23 16:46
#21

#20 Nej, din stackare. Var rädd om dig! 🌺

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Upp till toppen
Annons: