Annons:
Etiketthälsa
Läst 1701 ggr
[Tismon]
11/4/17, 3:09 PM

Avmaskningstabletter

https://www.apotekhjartat.se/produkt/axilur-vet.-tablett-for-hund-och-katt/ "8. DOSERING FÖR VARJE DJURSLAG, ADMINISTRERINGSSÄTT OCH ADMINISTRERINGSVÄG(AR) Behandling av parasitinfektion: Vanlig dosering är 50 mg fenbendazol per kg kroppsvikt motsvarande 1 tablett per 5 kg kroppsvikt dagligen under 3 dagar i följd. Förebyggande av spolmask- och hakmaskinfektion hos nyfödda valpar: Den dräktiga tiken behandlas dagligen från 40:de dräktighetsdygnet t.o.m. 14 dygn efter valpning med 50 mg fenbendazol per kg kroppsvikt motsvarande 1 tablett per 5 kg kroppsvikt." …. vänta. Innebär det att jag ska ge min hund 5-6 tabletter per dag i tre dagar?! (Han väger mellan 25-30kg)

Annons:
Malinolsn
11/4/17, 3:14 PM
#1

Japp 🙂
Se dig om efter annat avmaskningsmedel istället, t ex. såna tabletter som ges som engångsdos eller avmaskningspasta.

[Tismon]
11/4/17, 3:16 PM
#3

Åh det ser bättre ut, tack! Tyckte 5-6 tabletter lät lite mycket

Malinolsn
11/4/17, 3:20 PM
#4

Haha jaa, är nog mer passande för små hundar och katter, inte för oss med lite större hundar 😃

[Tismon]
11/4/17, 3:40 PM
#5

Ja det är ju sant, problemet för mig är väl att jag är dum och impulsiv så jag hann beställa den innan jag läste! 😂

Men aa, får väl ge den till min andra hund som väger ca. 10kg. Eller är det bara förebyggande för valpar? Den på 10kg är tolv år och verkar inte alls ha mask.

Lona
11/4/17, 4:57 PM
#6

Först och främst; vad är det för mask valpen har?


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
[Tismon]
11/4/17, 5:01 PM
#7

#6 Misstänker att han har mask men är helt inte säker. Skulle däremot ändå avmaska honom nu i förebyggande syfte eftersom han fortfarande är valp, min uppfödare sa något om var fjärde månad och det är nog på tiden nu.

starcastle
11/4/17, 5:50 PM
#8

Axilur tar all möjlig mask. Säkerligen inte allt på denna jord men i alla fall de vanliga man kan komma i kontakt med i Sverige.

Tycker själv att Axilur är "jobbigt" för at det ska ges i 3 dagar till skillnad mot de flesta andra avmaskningmedel.

Men det har en fördel. Med extra lång behandling (somliga säger 7 dagar, andra säger 10 dagar) så tar det Giardia!
Det gör inte ett enda av de andra receptfria avmaskningsmedlen.

Nu har jag mig veterligen aldrig haft Giardia på mina hundar men det är ju bra att känna till i alla fall.

Men som sagt, för Giardia räcker det inte med 3 dagars behandling.

starcastle
11/4/17, 6:03 PM
#9

#7 Det finns vanligen ingen anledning att avmaska en hund var 4:e månad om du är bosatt i Sverige, inte haft med dig hunden utomlands och inte har anledning att tro att hunden har mask. Eller vistats i miljö där du är säker eller nästan säker på att andra hundar har smittats med mask.

Valpar avmaskas ju tämligen ofta innan de är gamla nog att flytta hemifrån.
Det beror på att hundar ofta i princip föds med mask, dessutom kan mask smitta via modersmjölken.

Tiken bär på mask i ett tidigt stadium som ligger latent i kroppen och ofta aktiveras vid dräktighet. Detta utan att hon så att säga har mask i magen.

Oavsett om du hämtar en 8-veckorsvalp eller en äldre valp, kan jag som uppfödare tycka att det kan vara på sin plats att avmaska valpen i sitt nya hem, efter flytt.
Inte för tätt på sista avmaskning hos uppfödaren, men ändå att man gör en avmaskning i nya hemmet för att vara på den säkra sidan.

I kennelmiljö, i synnerhet med många hundar (fler än bara mamman) så är risken för återsmitta mycket högre än för den som bara har en hund eller möjligen två hemma.

Enligt min erfarenhet är det mest under hundens första levnadsår som, om man har otur, ser mask flera gånger under året, trots tidigare avmaskningar.
Om det är för att dom stoppar i sig saker dom inte borde (som döda djur i naturen till exempel, eller avföring från hundar med mask) eller om det är den latenta masken de föds med, det vet inte jag.

När hunden är året och däröver, finns ingen anledning att avmaska med ett visst intervall. Avmaska om du absolut helt säkert sett mask, gör annars ett test (Kolla masken, finns på apoteket) och om ingen mask kan påvisas behöver du inte avmaska.

Som uppfödare sitter man i en annan situation, jämför dig inte med dom i behov av avmaskning.

[Tismon]
11/4/17, 6:38 PM
#10

#9 Fast nu har jag ju inte alls avmaskat honom sen han kom hit och vi har väl haft honom nu i kanske 4,5 månad. Så då bör jag ju som du själv säger, avmaska för att vara den säkra sidan. Jag tyckte jag såg mask i hans avföring, därav kanske ännu mer relevant. Sen var det mest en fråga om det var bra att avmaska äldre hundar i förebyggande syfte i och med min uppfödare sagt till mig att han rekommenderar att man avmaskar var fjärde månad som valp och sedan en gång om året. Han kan ha haft fel, så därför frågade jag. Jag jämför mig med ingen :) Min tolvåring har också en tendens att stoppa i sig döda djur från ingenstans (möss, grodor etc) så ibland blir man lite orolig. Hur blir det om man tex vistas mycket på bruksklubb? Ska man avmaska regelbundet då?

Lona
11/4/17, 6:52 PM
#11

Att avmaska varje år är en gammal (och förlegad) åsikt. Nackdelen är att maskarna till slut blir resistenta - och då har vi inget fungerande preparat när det verkligen behövs. Inom hästvärlden är avmaskningspreparat numera receptbelagda för att undvika onödig avmaskning, vi lär väl hamna där med hundarnas preparat också förr eller senare. Valpar kan vara känsligare då de inte byggt upp ett eget immunförsvar som kan hantera eventuella maskangrepp så där kan det vara idé att avmaska någon gång (dock inte var fjärde månad), på vuxna hundar bara vid bekräftat maskangrepp eller vid utlandsresa. (Krävs för inresa TILL Norge, rekommenderas vid inresa till Sverige FRÅN övriga Europa.) Ska man avmaska så gäller samma tanke som med antibiotika; välj ett preparat med så smalt spektrum som möjligt, dvs som bara tar just den masksorten som behövs. På så sätt minskar man risken att maskarna (eller bakterierna, när det gäller ab) blir multiresistenta.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[Tismon]
11/4/17, 7:38 PM
#12

Efter att ha googlat en massa tror jag faktiskt han har mask, det var supersmå, vita, "maskar" som fanns lite här och var och rörde på sig. Men som ni säger så har valpar större risk för att bli utsatt, så jag tror det är nödvändigt att avmaska honom.  Han är inte påverkad av det i övrigt bortsett från att kanske ha spytt någon gång (vilket kan ha varit från annat, jag vill inte dra några förhastade slutsatser). Kan det smitta människor genom kontakt? Blir skeptiskt till att gosa och låta honom sitta i knäet då jag har en sådan förskräcklig fobi för sånt här 😭

Ibland ger jag hundarna rått kött  (nedfryst) eftersom jag blivit rekommenderad att göra det, bör jag sluta?

Lona
11/4/17, 8:09 PM
#13

#12, Maskar är nästan alltid artspecifika, du kan alltså pussa på av hjärtans lust.😊
Du kan fortsätta ge rått kött också men se upp med kyckling då en stor del av svensk kyckling innehåller antibiotikaresistenta bakterier. Inga problem så länge hunden och du är friska, men vid en antibiotikabehandling kan det krångla till det.
Att hantera och äta kyckling själv är helt ofarligt så länge man håller god hygien med det råa köttet och tillagar det ordentligt, men hundar är liksom inte lika noga med renheten när de äter…😛


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
[Tismon]
11/4/17, 10:25 PM
#14

#14 Åh vad skönt att höra 😃! Får fortfarande gosa sönder min vovve, haha 😍

 Min ena hund har gått på antibiotika vid infektioner och operationer, men han går inte på det längre. Brukar dock aldrig ge kyckling utan det blir antingen nöt eller griskött. Det fryser jag dock alltid ner för jag märker ju också att hundar inte bryr sig så mycket om hygien !

Lona
11/4/17, 10:34 PM
#15

#14, Att frysa köttet hjälper inte mot alla baskelusker, men det blir ju helt klart mindre slabb när de äter.👍


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[Tismon]
11/5/17, 7:22 PM
#16

#15 Kanske inte alla baskelusker, men kanske åtminstone några :D Så aa definitivt mask i bajset, sett små maskar i varje bajs. Sjukt nasty. De är vita och tiny och de rör på sig. Usch.

Upp till toppen
Annons: