Annons:
Etikettbeteende
Läst 1414 ggr
frijoh
2017-11-04 12:31

Valpen jagar katten

Har en 10 veckors valp som jagar min katt om tillfälle ges. Jag har henne kopplad i lina alltid ute förutom nyss när vi var i en inhägnad och tränade inkallning, och såklart kommer katten in dit då och valpen är lös. Hann inte koppla henne innan jaktinstinkten/leken eller vad det nu var tog över och min katt sprang fort ut därifrån. Någon som kan ge mig råd för att hon ska förstå att hon inte får jaga katter?

Annons:
[AnimeV4]
2017-11-04 15:54
#1

Det har hänt att min valp (nu ca 8 månader) sticker efter katten och då säger jag "NEJ!" eller något annat tydligt och bestämt. Sen brukar jag fråga med missnöjd röst "Vad gör du?" Inget mer med det. Fast jag bor i lägenhet och katten är innekatt. När han stack efter en katt ute vid ett tillfälle var det svårare.

Vad har du för ras?

frijoh
2017-11-05 10:00
#2

1# lyssnar din hund på det? Eller försöker du lära in :)? En icke renrasig "bordercollie" :)! Vad har du själv för ras?

[AnimeV4]
2017-11-05 20:31
#3

Ja, han lyssnar jättefint på "nej" eller bara ljud som visar mitt missnöje.

Ah, bordercollie. Då vill den kanske valla katten? Jag har en curly coated retriever🙂

frijoh
2017-11-06 06:55
#4

3# haha njae, hon gör bara såhär på just min katt, inte på något annat djur. Vi har kaniner, höns, getter och katter så isf borde hon ju ha gjort så på fler djur. Hon gör inget så länge katten är stilla en bit bort men så fort hon börjar springa så sätter det igång. Men ska valla med henne om hon visar att hon uppskattar och vill göra det :), fast inte katterna 😂!

[AnimeV4]
2017-11-06 16:47
#5

#4 Kanske kan vallhundar välja ut vad de vill valla? Jag har faktiskt ingen aning och hoppas att någon som faktiskt kan vallhund kan svara vettigare😃

Upp till toppen
Annons: