Annons:
Etikettklicker-shaping
Läst 2273 ggr
frijoh
2017-10-31 19:51

Klickerträna "stanna"

Någon som vet hur man går tillväga steg för steg för att klicka in en valp att "stanna" på kommando. Är det så enkelt att om valpen typ springer och spontant stannar att man klickar och säger stanna eller hur gör man?

Annons:
Elsis matte
2017-10-31 20:35
#1

Ett bra sätt att få valpen att stanna "spontant" är att själv stanna. Oftast stannar valpen till när den märker att du är stilla - klicka och kasta en godbit till den. Självklart kan du klicka i andra situationer där valpen stannar upp. När du märker att valpen aktivt tar till stannande och den kan hålla positionen ett par sekunder i väntan på klicket, är det dags att börja lägga på signalen.

[Tismon]
2017-10-31 20:40
#2

https://youtu.be/GAziMECDxD0 Detta körde jag på, och man kan ju alltid köra med klicker :)

Jojaton
2017-10-31 20:50
#3

Menar du stanna som i stopp eller som i stanna kvar?

Johanna - Instagram

[AnimeV4]
2017-11-01 03:17
#4

Jag har börjat med detta själv och gör såhär: Jag ger honom ett frikommando och när han står still med alla fyra tassarna i backen får han ett klick.

frijoh
2017-11-01 10:05
#5

1# går inte i koppel med valpen än utan hon går i Långlina mest i skogen och då leker vi och nosar runt fritt där liksom, så har liksom inte kommit till koppelträning där hon går vid min sida än. :) men annars var det ett bra råd när jag kommit så långt som att gå i koppel. Spelar det någon roll om valpen sitter när den stannar eller står? :)

frijoh
2017-11-01 10:05
#6

3# vad är skillnaden? XD alltså stanna och stopp är väl typ samma sak eller?

Annons:
JoannaLi
2017-11-01 11:47
#7

#6 Stanna/stopp som i "gå från i rörelse till att stå stilla" eller stanna som i "var kvar i icke-rörelse, stanna där du är", tror jag att #3 menar :)

frijoh
2017-11-01 15:54
#8

7# ahaa! Jag fattar :)! Jag menar från att va i rörelse till att stanna så att valpen inte jagar alla djur vi har XD! Har långlina konstant ute förutom när hon är i en hage för att hon inte ska jaga dom. Men vore ju skönt att i framtiden kunna ha henne lös och att hon helt enkelt stannar om hon får för sig att jaga.

Jojaton
2017-11-01 16:15
#9

#7 Ja precis :)

Johanna - Instagram

Elsis matte
2017-11-01 17:08
#10

#5 Inte i koppel utan lös förstås. Att stanna med valpen i koppel innebär ju att den tvingas att stanna - så kan man förstås träna men då tappar du klickeraspekten. Alltså, ha valpen lös eller i långlina samtidigt som du går omkring. Stanna själv och stå tyst. När valpen upptäcker att du stoppat upp kommer den i de flesta fall också frågande stanna upp - klicka och belöna! Var det tydligare nu?

frijoh
2017-11-01 20:54
#11

10# ja :), tack! Ska jag säga stanna samtidigt eller bara klicka ? :)

CayKantos
2017-11-02 08:02
#12

#8 ett litet tips. Blir nog mycket enklare o säkrare att ha inkallning på den istället. Det är mycket svårare o bara stanna spdär när adrenalinet sprutar pg.a. jakten/viljan av att jaga. Då brukar det va lite enklare för hundar att springa emot t.ex. dig ist. då dom håller sig i rörelse men kan förvönts sig ngt ännu roligare hos dig än att jaga :) Sen att lärs in stoppa kan man göra som #10 gör. Stsrta med att inte säg ngt förran hunden fattar grejen och gör det iaf 90% av tiden. Sen kan du lägga på kommandot sekunden innan eller när hunden stannar. Vet det finns andra sätt oxå men kommer inte ihåg just nu

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

StellaAG
2017-11-02 16:26
#13

Håller med #12 här, en riktigt bra inkallning är nog det enda som kan bryta en hund som jagar andra djur! Klicker och godis är nog inte vatten värt för en jaktsugen valp ;)

Annons:
frijoh
2017-11-02 21:01
#14

Hon har bara varit här i 1,5 vecka än så länge men kommer 9 av 10 ggr på inkallning! Så det sitter hyfsat iaf, men funkar inte typ stanna först så hon kommer av sig å sen kalla in? Eller är det bäst att kalla in på en gång ?:)

JoannaLi
2017-11-02 21:34
#15

#14 Det beror på hundindivid :)

CayKantos
2017-11-02 21:46
#16

#14 som #15 säger beroe det. Men för allra flests hundar äe det mycket lättare att bryta till en inkallningen. Väldigt sbårt att bara stanna sådär. Hunden får ju inte direkt ngt ut av det. Den avslutar det roliga jaget och kan inte ens åteevömda till dig för att få belöning eller bars vara nöra dig. Satsa på en inkallning. Då kan stopp va bra till så myclet annat :)

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

JoannaLi
2017-11-02 22:20
#17

Fast samtidigt så kräver det mycket energi att vända en drift från punkt a till en punkt b, långt bort och på en helt annan vinkel. För vissa är det lättare att få fortsätta vara riktad mot driften, men att dämpa tempot tills den stannar. 

Och man kan värdera upp "stanna" lika högt som en inkallning, trots att den inte alltid är hos en :)

CayKantos
2017-11-03 08:23
#18

#17 som sagt, det beror. Men det är mångs hundsr som har svärt att stanna i såfsnna situationer. Men ett råd till TS är väl att lära in båda. Då kan man ju se vad som funkar bäst. Då har mam två kommando att nödanvända om ngt skulle hända. Förjoppnongvis funlar ett av dom.

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

JoannaLi
2017-11-03 09:16
#19

#18 Absolut, håller helt med. Men #16  lät inte riktigt så :) 

"Men för allra flests hundar äe det mycket lättare att bryta till en inkallningen."

"Satsa på en inkallning. Då kan stopp va bra till så myclet annat :)" 

Jag tycker att är inkall vad som funkar, då kör man på det. 110%. Men, man ska också veta om att för vissa individer funkar stanna bättre, och att man har alternativet och ska vara beredd på det, att man får se till sin individ :)

CayKantos
2017-11-03 10:39
#20

#19 ja. Därför jag skrev flesta och inte alla. Sen skrev jag även stt d3t beror precis som #15 skrev på individ :)

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Annons:
Upp till toppen
Annons: