Annons:
Etikettskaffa-hund
Läst 8152 ggr
Rimmaren
2017-10-31 11:22

Passande hundras för pensionär

Hej!! Söker en hundras som skulle passa min äldre släkting. Hon ör ganska aktiv och har mycket hundvana. De raser hon har vana av är luzernstövere, Hamiltonstövare, tax, beagle och gråhund, hon jagar inte men hennes man gjorde det. Nu har han tyvärr gått bort pågrund av cancer :( Det hon tyckt vart mest jobbigt är att hon inte kunna ha hundarna lösa. Så hon söker en medelaktiv hund med låg jaktinstinkt. Hennes krav: *Orka gå hur länge som helst men inte jätte krävande som en brukshund *ingen liten bjäbbhund, eller ”råtta” som hon kallar det…. * Ingen ras som kräver mycket pälsvård eller fäller skitmkt som t. ex en gråhund *ingen liten hund som sagt, men den ska få plats på skotern och hänga med på när hon åker längd Raser som hon kollat på lite är kromfohrländer, flatte, schnauzer och cavalier (trots storleken), är det någon av dehär som absolut inte skulle passa? Alla förslagsom passar in på dessa kritiker är välkomna!

Annons:
[Tuulikki]
2017-10-31 12:34
#1

Jag kommer att tänka på dvärgschnauzer. Det är ju lite pill med pälsen, hålla pälsen och skägg & ögonbryn i schack😉Jag upplever att de är robusta och roliga hundar.

CayKantos
2017-10-31 13:47
#2

Klart det är en kromis fom söker! Enkla att ha lösa också så där kan dom få bort en del energi då dom har lite mera fysisk bejov än psykisk. Även det spklart oxå e viktigt!

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

[AnimeV4]
2017-10-31 15:18
#3

Kanske dalmatiner? De fäller ju dock en del vassa hår, men det kan dämpas med extra B-vitamin.

Jag kan även tillägga att rasstandarden inte riktigt stämmer, då den får det att låta som att de behöver en massa timmars motion varje dag😛

Isalel
2017-10-31 15:53
#4

Flatten känns spontant som lite för krävande utifrån beskrivningen, tror dom fäller en hel del också. Tycker dvärgschnauzer låter rimligt, kräver inte jättemycket pälsvård till vardags men bör trimmas några gånger per år. Men både schnauzern och Cavalier är ju ganska små till storleken. Men det är ju ganska stor skillnad på temperament mellan en cavalier och en schnauzer, så vad för typ av hund är hon ute efter gällande temprament?

tiger tok
2017-10-31 17:06
#5

Tänk dock på att cavalier är en väldigt sjuk hundras..

hemul
2017-10-31 18:27
#6

Titta på schapendoes!

Annons:
Rimmaren
2017-10-31 18:33
#7

I temperament vill hon ha en lugn hund inomhusbad och pigg och aktiv ute. Den ska inte va en hund som älskar att och alla men ändå inte skygg eller aggressiv, självklart beror mkt på uppfostran men man kan ju knappast lära en golden att vakta eller en schäfer att älska alla, om ni förstår vad jag menar.

Rimmaren
2017-10-31 18:33
#8

I temperament vill hon ha en lugn hund inomhusbad och pigg och aktiv ute. Den ska inte va en hund som älskar att och alla men ändå inte skygg eller aggressiv, självklart beror mkt på uppfostran men man kan ju knappast lära en golden att vakta eller en schäfer att älska alla, om ni förstår vad jag menar.

tiger tok
2017-10-31 18:37
#9

Pudel?

Wellcraft
2017-10-31 19:31
#10

Dalmatiner som någon föreslagit är en mycket krävande hund, även om de inte kräver mest aktivering i hundriket så är de krävande att fostra och hålla då de kan vara jäkligt hårdhudade, speciellt de första åren. Mao inget för någon som söker en lugn, enkel hund.

Cavalier tycker jag är ett toppenförslag.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Elsis matte
2017-10-31 20:03
#11

Jag tänker på en finsk lapphund eller kanske eurasier? Borde vara i rätt storlek, härdig hund som kan hänga med utan att kräva något extremt och ingen utpräglad jaktlust.

parsley
2017-10-31 20:51
#12

Tysk spets mittelspitz kanske kan vara värd att kolla upp. Den är mindre i storleken än den finska lapphunden och euroasiern. Det finns även japansk spets, som lär härstamma från de tyska spetsarna. Den är ungefär som en mittel i storlek.

soozen
2017-10-31 20:57
#13

Schapendoes? De är ganska aktiva och studsiga och älskar att motionera, men är inte mer krävande än så. Dock så brukar de älska olika former av aktivering och träning också så något tycker jag ändå man borde göra med en schappis. 🙂

De fäller typ inget och behöver bara borstas igenom med 1-3 veckors mellanrum. Dock så drar de in en del skräp och har en tendens att alltid smutsa ner sej även under den torraste av promenader 🤪

Annons:
tiger tok
2017-10-31 22:00
#14

Japansk spets är också ett mycket bra alternativ!

lizton
2017-10-31 23:04
#15

Säger som #11 finsk lapphund eller eurasier. Fäller gör de, men det mesta är vid fällningsperioderna 2 gånger/år. Däremellan lättplockade tussar och inga vassa strån som väver in sig i textilier. Mycket lättskött päls, borsta en gång i veckan, bada 2 ggr/år.

[AnimeV4]
2017-11-01 03:15
#16

#10 Du får gärna berätta mer i PM, för det är absolut motsatsen av vad jag har hört!

Curly däremot..🥵

flocken
2017-11-01 05:58
#17

Whippet. Lugn inne o hänger med ute. Är själv uppväxt med whippet o skulle köpa en nu om inte min man vägrade. Kan finnas jakt intresse men våra var lösa.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

CayKantos
2017-11-01 08:51
#18

#17 dåbharbdu haft tur föe det är väldigt svprt att ha vinthundsr lösa. Säger samms slm tidigsre en släthårig kromfohrländer :)

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

JoannaLi
2017-11-01 08:54
#19

#18 Fast whippetar är lite "vinthund"-light, och det är generellt lättare att ha whippets lösa än andra vinthundsraser, enligt min erfarenhet och forum osv :)

CayKantos
2017-11-01 09:09
#20

#19 men det finns fort liten chans samt stor risk att ta. Jag skulle personligen bsra våga ha hunden lös i inhägnad område.

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Annons:
JoannaLi
2017-11-01 11:42
#21

#20 Jag håller inte med om att det är en liten chans, och stor risk är det ju med alla hundar som inte har bra inkallning. :)

Alla hundar bör man ju ha inhägnat område om man inte har säker inkallning på, men har man säker inkallning så ser jag ingen anledning att inte ha hunden lös utanför inhägnad.

[AnimeV4]
2017-11-01 16:36
#22

Angående whippet så var det ett par på curlyvalpträffen som hade haft och har många whippets. 3 av dem var som fastklistrade vid dem, om jag minns rätt. De hade nog 6 totalt.

Elsis matte
2017-11-01 17:14
#23

Whippet låter inte som en optimal ras för vinteraktiviteter - tycker det låter som att hon vill kunna ha med hunden ut i väder och vind. Sitta på skotern ett par timmar blir kallt för en vinthund, även om den har täcke.

JoannaLi
2017-11-01 17:50
#24

#23 Håller jag med om!

Duvethon
2017-11-01 19:55
#25

Som någon nämnt tidigare är dalmatiner en krävande hund och i min mening inget en pensionär ska ha. Har själv haft en dalmatiner i 15 år och det är en ras som kräver starkt ledarskap och väldigt mycket mental och fysisk stimulans. När vår hund var ung cyklades det många mil, det är ingen hund man tar runt kvarteret på "kissrundor". /Fd dalmatinerägare

Edit: Har inte läst det första inlägget så ber om ursäkt. Såg nu att din äldre släkting är väldigt aktiv! Missförstod mig helt :) Håller dock fortfarande vid att en dalmatiner är svår, jag skulle i sådan fall rekommendera någon spetshund eller cavalier.

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Maria
2017-11-01 20:14
#26

Taxar är uthålliga tuffa stora hundar i en liten förpackning; -)

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Frida B
2017-11-01 20:21
#27

#26 men hon ville kunna ha en hund med låg jaktinstinkt, där faller taxen.

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Annons:
[AnimeV4]
2017-11-03 00:27
#28

#25 Då kanske det beror på linjer. Jag har haft väldigt frekvent kontakt med en som ägt 3 och nu har 2 dalmatiner. Hon säger motsatsen.

Jag träffade dessutom två uppfödare på en utställning som sa att de var enkla att ha att göra med samt hade kontakt med tre andra uppfödare som tyckte detsamma, De har alla fött upp länge.

Och jag menar inte att tjafsa. Jag utgår ifrån erfarnas ord. Jag tycker att det är jätteintressant med en annorlunda vinkel!☝️

Fast om man tänker på storlek kanske dalmatinern är lite för stor + tål nog inte kyla så bra.

Duvethon
2017-11-03 00:37
#29

#28Vad är det din kompis säger som är motsats? Att hunden nöjer sig med kissrundor runt kvarteret? Det jag påstod var att en dalmatiner kräver mycket fysisk stimulans och starkt ledarskap. Du menar alltså motsatsen, att en dalmatiner inte behöver starkt ledarskap och lite fysiskt motion? Sen håller jag absolut med dig om att det till viss del kan bero på linjer! Men har väldigt svårt att föreställa mig någon som har en dalmatiner som mår bra av att ligga i soffan och gå på kissrundor. Min älskade hund var krävande och envis, men med ett stort hjärta. Han är saknad.

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Duvethon
2017-11-03 00:40
#30

Kan även tillägga att SKK beskriver dalmatiner som en ras som kräver mycket motion.

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

[AnimeV4]
2017-11-03 00:42
#31

#29 Då läste jag snäppet för fort😕Rätt och slätt vill jag få fram att de inte behöver en massa timmars arbete eller ligger på brukshundsnivå även om de älskar att vara med på allt möjligt. Däremot är pondus viktigt, ja.

Duvethon
2017-11-03 00:48
#32

#31 Ja, då förstår jag dig. Vill även tillägga att en dalmatiner kräver tydliga regler av sin ägare annars kan de bli stissiga och göra som de vill 😂Hanar blir exempelvis väldigt påverkade av honor som löper i kvarteret och de har väldigt bra koll på sin omgivning och andra hundar omkring.

Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.      

Alva0422
2017-11-03 10:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

Japansk spets är nog ett bra alternativ som många redan sagt…låg jaktinstinkt, klarar bra med kyla, är väldigt aktiv men fortfarande inte, fäller inte jättejättemycket, mest är det väl när valppälsen släpper…inte mycket pälsverk även fast man kan tro det, pälsen är smutsavstötande, dock ganska liten men en väldigt stor hund i litet paket…min jappe skäller inte alls ofta och är väldigt tyst när han träffar nya hundar jämfört med hunden han faktiskt träffar, men det är väldigt olika. Vi badar honom typ 1 gång i månaden men det är mest för att vi är mycket ute och grillar på fjället osv. Vi behövde inte ens bada honom efter det där som hände på bilden haha!

Upp till toppen
Annons: