Annons:
Etikettuppfödning-och-valpning
Läst 3633 ggr
marre96
2017-10-26 17:19

Valpar

Hej. Behöver hjälp med vad man behöver tänka på när man ska ta få valpar. Är så att min grannes gubbe skulle ha koll på hundarna 1 min medans jag var inne och när jag kom ut så dom att dom satt ihop.. suck. Nu är tiken ändå dräktig men min granne vill ändå att hon ska valpa. Är helt imot det få det blir för många raser och att grannen inte är 100 på vilka raser tiken är. 5 raset och 4a är krävande raser. Tycker hon ska ta abortspruta då hon tvekar på ett andra ultra ljud för å se hur många valpar det blir för att det blir för dyrt. Har hon inte råd till ultra ljud har hon verkligen inte råd med valpar. Tips på hur man ska göra och viktiga saker att göra och veta när valparna väl är födda.

Annons:
Fisherling
2017-10-26 17:28
#1

Abortspruta! 

Är ni verkligen villiga att riskera tiken och valparnas liv till enorma kostnader bara för att sätta en massa blandrasvalpar till världen, som löper stor risk för att bli vandringspokaler på blocket? Ta en titt på blocket, kolla hur många blandrasvalpar och omplaceringar som finns. Det är en övermättad marknad. Vill hon verkligen riskera att sitta där med flertalet halvårsgamla hundar? Det kostar. Massor.

Honestyisdead
2017-10-26 17:53
#2

Om hon inte har råd med ultraljud vad tusan gör hon då vid eventuella komplikationer? Är hon medveten om att tiken kan dö och vad det kostar om något händer? Hur ska hon ha råd att stanna hemma från jobb för att se till valparna i flera veckor? Ha råd att försäkra, chippa och vaccinera valparna?

Och som sagt. Många gånger är valpar där man inte ens vet alla raser svårsålda. Förstår hon alls vad valpar kostar?

Hur gammal är tiken och hanen?

marre96
2017-10-26 18:37
#3

#1 tydligen är hon det. Hon tänker inte på vad som kan hända. Den här hon en hane på 1 år sen tidigare… Tiken är 5. #2 dom har tydligen kommit överens om att paret inte ska köpa några julklappar till varandra för att ha råd. Nej dom inser helt enkelt inte vad utgifter, händelser eller hur många valpar det kan bli. Hon är sjukskriven sedan några år tillbaka. Tror inte hon tänker försäkra utan låter köparen göra det. Avläsning och chippning beror ju på hur många valpar det blir. Tiken är 5 tror jag å min hane är 3 år. Tycker inte husky/labrador/belgisk vallhund/dobberman och rottweiler är en bra kombo. Vill bara hon ger sprutan men hon tycker det blir för dyrt. Kostar 2-4 tusen betalar med nöje hälften

Fisherling
2017-10-26 19:56
#4

#3 Det måste vara jäkligt dyra julklappar de brukar köpa till varandra. Ett akutsnitt, vilket är vanligare än man kan tro, kan lätt gå på 30.000. Sen är det antibiotika, smärtstillande, eventuella komplikationer, och valparna kanske inte ens överlever. Då står de där med skyhöga veterinärkostnader, inga julklappar och inga valpar att täcka kostnaderna med. 

En sån där blandning kommer ingen som kan hantera den vilja ha - de väljer renrasigt. Valparna kommer alltså antagligen säljas till folk som inte förstår vad en sån blandning innebär, och flertalet lär absolut omplaceras en eller flera gånger, antagligen redan innan de är 1 år. Sett det mååånga gånger.

marre96
2017-10-26 20:03
#5

#4 nej valpar är dyrt och kan bli mycket dyrare. Så sant kommer bara va slödder folk som ringer men sen så kommer hon välja priset på valparna kommer det vara skyhögt och vilja ha uppföljning av valpen. Inget någon vill ha.

marre96
2017-10-26 20:03
#6

#4 nej valpar är dyrt och kan bli mycket dyrare. Så sant kommer bara va slödder folk som ringer men sen så kommer hon välja priset på valparna kommer det vara skyhögt och vilja ha uppföljning av valpen. Inget någon vill ha.

Annons:
Fisherling
2017-10-26 20:12
#7

#5 Förlåt men vilken idiot till kvinna. En sån där blandning kommer inte gå för många tusenlappar, om det inte kommer någon idiot som vill ha hunden som statussymbol och sen dumpar den när den börjar bli jobbig.

marre96
2017-10-26 20:47
#8

#5 ja. Jag vill verkligen inte ha valpar hän hon vill. Hon verkar inte se något annat än valpar just nu och jag blir så arg å äcklad av tanken på att min hane

marre96
2017-10-26 20:50
#9

Ska vara pappan. Vill helst ha en renrasig rynkad kille. Men nu verkar hon räkna med att jag ska ha en valp men ändå inte med dom raserna. Kommer bli en hemsk blandning med tanke på hur hemsk han var tills han var 1,5 år

Honestyisdead
2017-10-26 22:10
#10

Det är ju bara för dig att säga nej. Du vill abortera dom. Gör hon inte det tänker du inte ta någon valp.

Sjuttan
2017-10-29 11:22
#11

Har människan inte råd med abortspruta, hur ska hon då klara av akuta vetrtinärkostnadet eller tom kejsarsnitt som någon här ovan säger. Fråga henne det och kräv svar! Bättre hon KÖPER en blandrasvalp som hon kastrerar.

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

Lizelda
2017-11-01 19:12
#12

#9 Tala om för henne att du vill ha betalt för valparna, som de flesta andra tar. Standard ligger på 1500:- för att använda hanen plus 1500:-/valp. Då försvinner raskt pengarna som hon tror att hon kommer få. Sen ska det momsas och dylikt så om man inte tänker göra allt svart så blir det inte särskilt mycket kvar för en kull med den kombon, lär inte stå jättehögt på listan för de flesta.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

marre96
2017-11-14 11:14
#13

Imöra dog 4 valpar av 9 för att tiken på sig på dom… blir så jävla irriterad för hon inte hade koll. Min valp dog

Annons:
marre96
2017-11-14 11:16
#14

Vilka rättigheter har jag eftersom min hane är pappan? Lagliga sätt alltså

Sjuttan
2017-11-14 11:24
#15

Parningsavgift!

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

marre96
2017-11-14 17:00
#16

det var ju en tjyvparning… #15 har jag rätt till en valp eller hur funkar det? någonstans jag kan få lagliga svar på det?

marre96
2017-11-14 17:03
#17

#9 men det är ju tjyvparning?

marre96
2017-11-14 17:03
#18

#9 men det är ju tjyvparning?

marre96
2017-11-14 17:03
#19

#9 men det är ju tjyvparning?

Mysisa
2017-11-15 00:50
#20

Eftersom det var en tjuvparning har du inga rättigheter alls, rent krasst så kan dom kräva dig på pengar då strikt hundägaransvar råder i Sverige

minavitas.wix.com/kennel

Annons:
marre96
2017-11-15 15:20
#21

redan dött 4 valpar för att mamman lade sig på dom. 2 till håller på att dö av näringsbrist. efter pratat med veterinären som sa att hon skulle haft extra koll första veckan kläcker kärringen kommentaren "det är ju ingens fel att det blev såhär". Jo tyvärr, hennes. Nu får hon nappmata dom 4 varje timme för att tiken inte producerar mjölk. MEN jag fick inte hjälpa till.

Fisherling
2017-11-15 17:08
#22

#21 Stackars valpar.. Men förhoppningsvis får människan i fråga lära sig att det ÄR inte alltid är så jäkla puttinuttigt och gulligull med valpar. Att det OFTA inte går på räls. 

Tycker hon fortfarande att det var en smart idé att inte ta abortspruta? Att skippa det var det billiga alternativet? 🤓

[AnimeV4]
2017-11-15 17:24
#23

Fy så fruktansvärt..😕

marre96
2017-11-15 18:00
#24

jag bor granne med henne så efter det här flyttar jag. Hoppas verkligen hon fattat nu. stackars valpar och till helgen kommer hennes 6åring och 11 åring hem. Jag förstår inte hur hon har tänkt sig ta hand om dom också med en gubbe som precis opererat sig. Hjälp vill hon inte heller ha då jag är sjukskriven och tillgänglig dygnet runt men att begrava dom döda det var jag och min kille tvungen att göra.

Lizelda
2017-11-15 18:14
#25

#21 Helt krasst så behöver det inte nödvändigtvis vara någons fel när valparna dör. En valp med gomspalt till exempel dör efter ungefär tre dagar, har den väldigt lite så kan den klara sig längre. Fel i hjärnan, andra inre problem. Det är sånt man inte kan göra något åt. Om tiken nu inte producerar någon mjölk så får man handmata och om det inte gjorts så är det absolut ägarens fel men bara för att valparna dör så är det inte matte eller husses fel.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

marre96
2017-11-15 18:25
#26

#25 det hade bara gått lite över ett dygn… dom största valparna dog. Dom som överlevde med näringsbrist var dom svagaste som hade puttats ner av dom andra när dom var 9. Ingen hade gomspalt. Därför är det antagligen något fel på dessa men jag har sagt att hon fan får ta en dolda fel försäkring och grundlig veterinärbesiktning på dom. VETERINÄREN sa att hon skulle haft bättre koll. man kan inte gå och lägga sig bara för att tiken ligger rätt kl22.00 sen vakna vid 6….

Katti
2017-11-16 13:05
#27

Du har inga som helst rättigheter och inga skyldigheter heller. "Uppfödaren" har allt ansvar, hela vägen. Vill du inte ha någon valp så ska du självklart inte ha någon valp! Ocgh jag hoppas verkligen att du inte betalar för en valp (som du inte ens vill ha…). Gör du det så stödjer du den här typen av hundförökning. Jag vägrar kalla det avel eller uppfödning då det är ett hån mot alla som gör detta på ett planerat och seriöst sätt.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Annons:
Lizelda
2017-11-17 00:31
#28

#26 Veterinärbesiktningen är grundlig? Den är standardiserad men grundligare än så går knappt inte att göra med småvalpar. Hur tycker du att man ska göra på natten då? Inte sova..?

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

hemul
2017-11-17 00:42
#29

Dolda-fel-försäkring täcker väl inte sånt. Den täcker väl uppfödarens skyldighet att betala skadestånd till köparen om det senare visar sig att valpen har något medfött fel?

Lona
2017-11-17 14:10
#30

#28, Fast även om veterinärbesiktningen är standard och följer ett protokoll så kan den vara mer eller mindre noggrant utförd…


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

marre96
2017-11-18 17:09
#31

#28 jag erbjöd mig att hjälpa till med mätning och passning men det ville hon inte. mer kan jag inte göra men att ha 6 katter och 7 hundar i en 3a och samlar på grejer tycker jag är lite väl… sen ville hon ha min katt oxå..

Honestyisdead
2017-11-18 18:27
#32

#31 Varför har du inte anmält henne innan detta? Och varför har du inte gjort det nu? Och varför är du vän med henne och killen?

Upp till toppen
Annons: