Annons:
Etikettklicker-shaping
Läst 1944 ggr
[Tismon]
2017-10-24 13:40

Gå fint

Jag klickar min hund när vi är ute och går och allt går prima! En sak som dock är lite störigt är att få honom att gå jämt, eller hur man nu ska förklara det. Typ vi börjar gå, han går fint *klick* godis, men sen börjar han dra, stannar upp, går fint igen och klickar jag och ger honom godis så börjar allt om. Så fort han får godis börjar han dra lite, eller när han inte får något godis börjar han dra lite så att han "hamnar" lite framför mig (för att få min uppmärksamhet???) Hur får jag honom att förstå att jag vill att han ska gå bredvid mig och inte göra som han gör nu. Jag stannar alltid upp när han börjar dra. Då stannar han ju också, självklart. Men han fattar nog inte riktigt vad jag vill?

Annons:
Fisherling
2017-10-24 13:51
#1

Jag skulle skippa klickern, för det är väldigt lätt att du istället lär hunden att dra i kopplet. Hundar lär sig sekvenser. De behöver alltså inte bara lära sig slakt koppel = klick = godis utan de kan lätt lära sig att sträckt koppel = stanna = slakt koppel = klick = godis. Då får man en hund som söker situationen som utlöser sekvensen som leder till godis. Alltså att du får en hund som drar i kopplet för att sen kunna få godis för slakt koppel :P

Sorry om det blev rörigt! Svårt att förklara i text. Lite som en hund som springer iväg, för då vet den att den kommer bli inkallad och få godis. 

Med Tinja har jag bara varit konsekvent att sträckt kopplet, då stannar vi. Slakt koppel, då går vi framåt. Eftersom hon vill framåt så blir det belöningen, behövs inget annat.

Det finns dock en övning man kan göra, "skålen". Då har du en skål med godis (eller en leksak). Hunden ska veta att belöningen finns där. Sen börjar ni på flera meters avstånd. Går hunden ett steg i slakt koppel trots lockelsen - ge frikommando och låt den ta belöningen. Sträcker hunden kopplet lockar du tillbaka hunden, backar och provar igen tills den klarar det första steget. (Ibland måste man öka avståndet) Nästa gång kör ni två steg, nästa tre steg, tills ni kan gå hela vägen, runt, tillbaka, höger vänster, whatever, utan att hunden drar i kopplet. Alltid med frikommando när hunden får ta belöningen/springa fritt. Väldigt behagligt sätt att lära hunden att det är positivt att gå med slakt koppel, och att sträckt koppel inte leder någon vart.

peafie
2017-10-24 14:03
#2

Jag gör precis som #1 och det funkar bra på mina. Belönar även med frisignal någon gång ibland där de får nosa fritt. Eftersom det är vad de helst av allt vill så är det en superbelöning i det läget.

Däremot, om du ändå vill köra klicker så skulle jag belöna positionen stillastående i fotposition. och alltså inte lära in att gå -> klick utan snarare, "stå still i position" -> klick. Sedan skulle jag ta ett steg och låta hunden ställa sig i position igen -> klick, ta ett par steg till och låta hunden gå in i position -> klick.

Bloggen     ○    Instagram

hemul
2017-10-24 16:45
#3

#1 Tack för det! Har funderat på om det inte kan bli just så som du säger. Det där med skålen lät jättesmart. Det blir ju samtidigt en övning i impulskontroll också. Det ska jag testa när det blir så dags - antingen det behövs för fingåendet eller inte. 😉

CayKantos
2017-10-31 21:53
#4

Endaste som i te förstår? Ngn som har video eller likn för att förklara ytterligare :$

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

[Tismon]
2017-10-31 22:31
#5

#4 Jag klickertränar hunden när jag är ute och går. Så fort hunden har slakt koppel klickar jag, och ger godis. När han drar så stannar vi. Då börjar vi gå igen och han går fint, men så fort jag klickar och ger godis börjar han dra igen. Så han lärde sig sekvensen = drar jag så stannar vi och då får jag godis sen när jag går fint igen.

[Tismon]
2017-10-31 22:38
#6

Dock förstod jag inte skålen :O

Annons:
CayKantos
2017-11-01 08:46
#7

#5 inte den jag menar.. den funkar sällan tycker jag. Blir typ som TS skriver.

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Upp till toppen
Annons: