Annons:
Etikettuppfödning-och-valpning
Läst 2291 ggr
Annaliz
2017-10-23 21:57

Valpning

Hejsan. Jag har en bordercollie tik här som är förstagångsvalpare och på dag 61 från första parning, 60 från andra parning. Slem har sedan dag 58 börjat komma från vagina när hon är ute och kissar. Hon har flämtat till och från men inte så häftigt, utan mer av att hon är tung och otymplig. Har slutat äta typ. Bajsar löst. Och både gör nr 1 och 2 ganska många gånger när hon rastas. Jag har letat febrilt efter febertermometern som jag kan tempa med, men hittar inte, så jag vet inte om någon sänkning skett. Hon har visat tendenser på att vilja gräva kring huskanten och vill under altan men bäddar inget inne. Någon som har erfarenhet och kan gissa om det är nära? Kommer jag vakna inatt om det sätter igång? 🙈

Annons:
Katti
2017-10-23 22:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Ja, det är troligen nära och det är inte alls säkert att du vaknar. De flesta tikar sköter sig helst själva! Var är det tänkt att hon ska föda? Mitt tips är en valplåda med tak. Valpande tikar och små valpar ska ha lugn och ro! Och tänk på att din roll är att finnas där och rycka in om det behövs. Utgå från att tikens instinkter leder henne rätt, samtidigt som du självklart måste veta hur du ska hjälpa om något ändå inte går bra. 

Valplådan på bilden står under ett bord med ett lakan över. Det är här uppvikt för att jag ska fota, men annars hänger lakanet ner.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Annaliz
2017-10-24 05:34
#2

Tack det var ett bra tips. Ska se om jag har något bord att sätta över valplådan. Hon har den i ett rum där hon får vara ifred. Inga valpar inatt iallafall.

Lord Vulcan
2017-10-24 07:38
#3

Bra med ett eget rum. Tack över och under ett bord kan försvåra rengöring. Du bör vaka om hon behöver hjälp. Lycka till:))

Katti
2017-10-24 15:56
#4

#3 Det får man ju fixa. En filt går att lyfta ett bord att flytta! Tycker så synd om alla tikar som ska föda och ha sina valpar till allmän beskådan, med människor som sliter valparna från den födande mamman för att ta bort hinnor och klippa navelsträngen. De är väl helt självklart att de ska få chansen att göra det själva!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Annaliz
2017-10-24 17:56
#5

Inga valpar än. Dag 62…. jag tycker magen har sjunkit. Brukar det vara ett tecken?

Lord Vulcan
2017-10-25 05:59
#6

#4 mycket flyttande och störande för tiken, tror jag. Självklart ska hon få lösa det själv, om hon kan. Inte helt säkert en förstföderska förstår direkt.

Annons:
Lizelda
2017-10-25 11:35
#7

Jag brukar ha extra koll vid första valparna, särskilt vid förstföderskor men även vana tikar, för att se att allt går rätt till. Sen håller jag mig i närheten och kollar till henne lite då och då.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Annaliz
2017-10-26 18:09
#8

Nu verkar det ha kommit igång. Hon har morrat, skakat, hässjat, bäddat som bara den idag. Hur långt bort tror ni det kan vara nu? :)

marre96
2017-10-26 20:53
#9

#1 nej blir nog hundsängen antagligen. Hon har en6 åring å en 11 årig unge boende hos sig varann vecka. Med en 1årig roweiler kille hos dig…

Upp till toppen
Annons: